1730-36

درگذشت مسعود مهرابی سردبیرمجله فیلم

1730-41

هفته قبل مسعود مهرابی کاریکاتوریست خوش ذوق، و از روزنامه نگاران حرفه ای و با سابقه و منتقد قابل احترام درگذشت.
مهرابی بیش از 3 دهه مدیرمسئول ماهنامه فیلم درایران بود و دراین مدت کتابهای بسیاری درباره سینما از جمله: تاریخ سینمای ایران، فرهنگ و فیلم های کوتاه داستانی، صدسال اعلان پوسترفیلم، سیاحت نامه جشنواره های جهانی ودرزمینه کاریکاتور کتاب های زیادی بنام «میان سایه روشن» را منتشر کرد.
مهرابی بدلیل سکته قلبی در 66 سالگی درتهران درگذشت.

چگونه دل فردین را شکستند؟

1730-37

یکی از یاران قدیمی فردین بازیگرمحبوب سالهای 50-1340 سینمای ایران، در گفتگویی با یکی از تلویزیونهای فارسی زبان اروپا می گفت متأسفانه بجای قدردانی ازسالها زحمت فردین در سینما واینکه او و بهروز وثوقی سینمای ایران را درجمع روشنفکران بردند و فیلم هایشان در سینماهای بزرگ بالای شهرشانه به شانه فیلم های هالیوودی به نمایش درآمد، مرتب دل او را شکستند.
بگذریم از مرگش که به وزارت ارشاد رفته بود تا مجوزبازیگری بگیرد ولی بعد از 4ساعت انتظار به او گفتند امروز سرمسئولین ارشاد شلوغ است و فردا بیائید و فردین طی 24 ساعت دق کرد و رفت ولی این اولین وآخرین ضربه نبود، دوبار به فرش فروشی او شبانه یورش بردند و همه اشیاء عتیقه و فرشهای گرانقیمت اش را به یغما بردند و او هیچگاه صدایش در نیامد و بقولی اودرخدمت به مستعفان و سمبل مردم فقیرجامعه درسینما بود.

تکذیب خبردرگذشت شهروز رامتین

1730-38

بدنبال انتشارخبری درمورد درگذشت شهروز رامتین بازیگرقدیمی سینما، دوسه تن از دوستان او این خبررا تکذیب کرده و ازقول برادرش اعلام کردندکه شهروز درخارج از ایران زندگی می کند و خوشبختانه به زندگی خود ادامه میدهد.
شهروز رامتین 78ساله قبل ازانقلاب درفیلم هایی چون: دلیران تنگستانی، عروس بیانکا، سه قاپ و میعادگاه خشم و بعد از انقلاب درفیلم ، سردار جنگی وپنجه درخاک حضوریافت وسال 1376 به سوئد کوچ کرد.

تغییر جنسیت جنجالی محمدرضا فروتن

1730-39

چند روزی میشود که تمام فضای مجازی پر بود از خبر تغیر جنسیت محمد رضا فروتن، بازیگر توانای سینمای ایران که حتی یکی از نزدیکانش خبر را تایید کرد و گفت که او دو ماه پیش در آلمان عمل کرده است.
باور این مسئله برای کسانی که سالهاست کارهای او را دنبال میکنند عجیب بود، او که مردی غیرتی، مردی عاشق خانواده و عاشق فرزندان و با شکل و شمایلی جذاب و مردانه بود این تصور را برای شنونده و بیننده سخت میکرد. این بازیگر ۵۱ ساله که در زمینه تئاتر و تلویزیون و سینما فعالیت دارد و دارای مدرک دکترای روانشناسی است در توییتی نوشت‌ با احترام به تمام خانمها و آقایان و دوجنسی ها من تغیر جنسیت ندادم و به زودی از طریق وکیلم از عوامل این خبر کذب شکایت خواهم کرد.
میترا محتشمی

نمایش فیلم پلیس با شرکت پیمان معادی درپاریس

1730-40

درافتتاحیه سینماهای فرانسه، فیلم پلیس که درآن پیمان معادی بازی دارد بروی پرده رفت این فیلم را «آن فانتین» ساخته که قبلا در فستیوال برلین به نمایش درآمد.
قصه فیلم درباره 3 پلیس فرانسوی درپاریس است که باید یک جوان تاجیک را که پناهنده غیرقانونی است به فرودگاه شارل دوگل برده و به تاجیکستان دیپورت کنند.
درمسیرفرودگاه هرسه پلیس درباره این جوان که نقش اش را پیمان معادی بازی مکند حرف میزنند و دلشان به حال او می سوزد و با قبول اینکه اگربه کشورش بازگردد، حکم اعدام انتظارش را می کشد، با پیشنهاد پلیس زن ترتیبی میدهند که جوان تاجیک فرارکند.

حضورسینمای ایران درفستیوال ونیز

1730-42

1730-43

امسال گروه سازنده فیلم سینمایی «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی همراه دو بازیگر و تهیه کننده فیلم به جمع سینماگران جهانی در فستیوال بین المللی فیلم ونیزپیوستند.
این فیلم دربخش افق ها، به رقابت پرداخت و دو فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی دربخش مسابقه و جنایت بی وقت ساخته شهرام مکری در بخش افق ها در ونیزشرکت کردند.

فیلم مجید مجیدی کاندیدای اسکار

1730-44

امسال بدلیل رویداد کرونا، همه برنامه های هنری ازجمله اسکار دچار وقفه شد و بجای سپتامبر تا ماه دسامبر فیلم های سینمایی ازکشورهای مختلف را می پذیرد.
ازایران تا این لحظه فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی شانس حضور در بخش بهترین فیلم به زبان غیرانگلیسی را خواهد داشت و فیلم دیگری هنوز اعلام نشده است.

فیلم های ایرانی درفستیوالهای جهانی

1730-46

فیلم «قصرشیرین» ساخته رضا میرکریمی در فستیوال فیلم «Imagine India» اسپانیا در 24 سپتامبرشرکت می کند و درسه رشته :بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلمنامه و موسیقی متن کاندید شده است.
***
انیمیشن کوتاه «خولاندوه» به کارگردانی هژیر اسدی در 10 فستیوال جهانی ازجمله امریکا، اسپانیا، کره جنوبی، یونان، کلمبیا به نمایش درمی آید.
***
فیلم بلند سینمایی «اقیانوس پشت پنجره» ساخته بابک نبی زاده، در 19 سپتامبر دربخش مسابقه فستیوال فیلم سانفرانسیسکو به نمایش در می آید، این فستیوال فیلم، اولین فستیوال مستقل فیلم های ایرانی خارج از کشوراست که ازسال 2008 فعالیت خود را آغازکرده است.