1600-44

داریوش شایگان نیمه فلج روی تخت بیمارستان

1600-45

داریوش شایگان نویسنده و مترجم قدیمی، که دو هفته قبل دچار سکته مغزی شده، در بیمارستان فیروزگر به حال نیمه فلج بستری است وهنوز هیچ تغییری در او بوجود نیامده است.
شایگان 84 ساله از مدرسه کاتولیک سن پولی تهران با زبان فرانسه تحصیل کرده و در رشته هنرشناسی دکترا گرفته و در رشته ادیان مختلف پژوهش های گسترده ای دارد با کتاب های ادیان و مکتب های فلسفی هند، آسیا در برابر غرب، بت های ذهنی و خاطرات ازلی به شهرت رسیده.

علی فراهانی از حضور «کودک خاموش» در اسکار گفت

1600-49

علی فراهانی فیلمبردار سینما در گفتگو با خبرنگارمهر درباره فیلم کوتاه «کودک خاموش» که نامزد دریافت اسکار ۲۰۱۸ شده است، بیان کرد: فیلم «کودک خاموش» The Silent Child محصول کشور انگلستان به کارگردانی کریس اوورتون و تهیه کنندگی رِبکا هریس، دَنی اومردون و جولی فوی و به نویسندگی ریچل شنتون است.
وی افزود: من از سال ۲۰۱۵ در زمینه فیلمبرداری فیلم های کوتاه و تبلیغاتی با کمپانی Slick Films همکاری می کنم که در همین مسیر بعد از کار در یک مستند تحقیقاتی در مورد افراد ناشنوا و فاقد قدرت تکلم در کشور انگستان، پیشنهاد همکاری در این فیلم کوتاه به من شد.
فراهانی درباره حضور این فیلم در رقابت اسکار بیان کرد: حضور فیلم در اسکار باعث می شود توجه مخاطبان به موضوع فیلم افزایش پیدا کند و به همین دلیل معتقدم فیلم «کودک خاموش» زمینه به وجود آوردن فرصت جدید در نوع برخورد جوامع با افراد ناشنوا و فاقد قدرت تکلم را دارد.
این فیلمبردار ایرانی ساکن خارج اظهار کرد: بر اساس روایت فیلم، ناشنوایی و نداشتن قدرت تکلم یک ناتوانی جسمی نیست و این پیام را دارد که با فراهم کردن امکانات آموزش صحیح برای افرادی با این شرایط و با آگاهی رساندن درست به جامعه و خانواده ها در مواجهه با این موضوع می توان به جای طرد کردن این افراد فرصت مناسب برای ورود به جامعه را برای آنها فراهم کرد.
فراهانی عنوان کرد: فیلم «کودک خاموش» به لحاظ فنی و ساختار از جمله فیلم هایی است که با هزینه پایین ساخته شده، ولی تلاش گروه در تمام مراحل ساخت بر این بوده است تا یک فیلم با استانداردهای بالا ساخته شود.
فراهانی در پایان با اشاره به فعالیت های جدیدش گفت: در حال حاضر مشغول انجام پیش تولید فیلم سینمایی «Dead Man Walking» به کارگردانی ریچارد تیلور هستیم که تا اوایل ماه فوریه در لندن وارد مرحله فیلمبرداری می شود. این فیلم قصه ای گنگستری را دنبال می کند که در سال ۱۹۶۶ اتفاق افتاده است البته به طور همزمان در حال فیلمبرداری فیلم کوتاه «A Glimpse» به کارگردانی تام تِرنِر و تهیه کنندگی رِبکا هریس هستم که یک فیلم عاشقانه است.

محمود دولت آبادی:
در مواقع خاص به هنرمندان رجوع می شود

1600-47

1600-48

محمود دولت‌آبادی در مراسم رونمایی از داستان صوتی «یک شب دیگر» گفت: اگر در مواقع خاص به هنرمندان رجوع می‌شود برای این است که ما در مقابل مردم دیوار نساخته‌ایم.
به گزارش ایسنا، شامگاه 11 بهمن‌ماه مراسم رونمایی از داستان صوتی «یک شب دیگر» از کتاب بنی‌آدم محمود دولت‌آبادی برگزار شد. در ابتدای این مراسم نوشین فروتن مدیر موسسه خیریه «ریشه‌ها» با اشاره به فعالیت‌های این موسسه گفت: تمرکز ما در حوزه کودکان و کمک به کودکان ناتوان در پرداخت هزینه‌های درمانی است. از ابتدای کارمان، باورمان ایجاد تغییرات بنیادین و فرهنگسازی بوده است. او در ادامه از کمک و همیاری اهل فرهنگ و هنر به موسسات خیریه تشکر کرد.
در ادامه مراسم حسن کیائیان مدیر نشر چشمه و ناشر کتاب «بنی آدم» محمود دولت‌آبادی با خواندن متنی، از اقدامات خیرخواهانه این نویسنده دردوره های گذشته تقدیر کرد و گفت: اینکه محمود دولت‌آبادی منافع مالی یکی از داستان‌های بنی‌آدم را که بصورت صوتی تولید شده را به موسسه خیریه اهدا کرده اقدام بسیار خوبی است. این اولین بار نیست که من شاهد همراهی اقدامات خیرخواهانه دولت‌آبادی هستم. به یاد دارم زمانی که زلزله رودبار اتفاق افتاده بود، آقای دولت‌آبادی با مشاهده عمق فاجعه‌ای که رخ داده بود، تصمیم گرفت فراخوانی برای کمک به مردم و اهالی زلزله‌زده منتشر کند.این اقدام باعث شد پول زیادی جمع‌آوری شود.
کیائیان افزود: همچین مدتی بعد بنا شد جایزه‌ای نقدی به دولت‌آبادی اهدا شود، اما او از من خواست این جایزه به کارهای خیریه اختصاص پیدا کند. بنابراین این حرکت اهدای کتاب صوتی سومین اقدام خیرخواهانه ایشان نیست و آخرین آن هم نخواهد بود.
در ادامه لوریس چکناواریان با بیان اینکه،هر بار که در مراسم خیریه‌ای جمع می‌شویم با خودم فکر می‌کنم که چرا باید این موسسات باشند؟ بدبختانه آنقدر از هم جدا هستیم که متوجه نمی‌شویم که هموطنان و همشهریان ما نیازمند هستند و احتیاج به کمک دارند. اما خدا را شکر که در این وضعیت خیریه‌ها هستند و به مردم نیازمند کمک می‌کنند.
این موزیسین افزود: متاسفانه گویا در جنگلی زندگی می‌کنیم که هر کداممان برای خود خانه‌ای درست کرده و به جای کمک کردن به همدیگر با هم دشمنی می‌کنیم.
او همچنین گفت: خیلی جالب است وقتی یک اتفاقی در جامعه می‌افتد به هنرمندان رجوع می‌شود، در حالی که هنرمندان خودشان به کمک نیاز دارند.
در ادامه مراسم محمود دولت‌آبادی با اشاره به سخنان چکنواریان گفت: فکر می‌کنم دلیل اینکه در مواقعی به هنرمندان نیاز پیدا می کنند بخاطر این است که ما هنرمندان دیواری نساخته‌ایم که دسترسی را سخت کند.

ژاله علو بازیگری که در 90 سالگی همچنان فعال است

1600-50

ژاله علو این روزها در منزل خود استراحت می‌کند و هرازگاهی هم برای ایفای نقش در سریال‌های رادیویی حاضر می‌شود و حضورش همواره گرمابخش رادیو است.
به گزارش ایسنا بانوی هنرمند عرصه نمایش این روزها به دلیل کهولت سن و شرایط جسمانی‌ در منزلش استراحت می‌کند. فعالیت اخیر این هنرمند در رادیو، به حدود یک ماه اخیر و ایفای نقش در دو سریال رادیو نمایش برمی‌گردد.
یکی از کارهای اخیر این بانوی پیشکسوت همکاری‌اش با میکائیل شهرستانی در مجموعه نمایش «هزار افسان» بوده است که یکی از شخصیت‌های اصلی قصه را بر عهده داشته است.
این هنرمند پیشکسوت، پس از مدت‌ها با نقش «توران» در سریال رادیویی «خانه سه طبقه» حضور یافت. توران بزرگ یک خانواده است که با محبت و دلسوزی بسیار اهالی ساختمانی را دور هم جمع کرده و بین آنان تفاهم و همدلی برقرار می‌کند.
آخرین اجرای تصویری این هنرمند به حضور در مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» برمی‌گردد. او از برگزیدگان هشتمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۹ است.
علو در کوچه شریعت، واقع در محله سنگلج تهران، از پدری ارتشی به دنیا آمد. پدربزرگ وی (علوالسلطنه) از خوشنویسان دوران قاجار بود. او در کودکی آثار ادبی ادیبان ایرانی همچون حافظ و سعدی و مولانا را فرا گرفت. در نوجوانی عضو چند انجمن ادبی و گروه شعرخوانی بود و همین فعالیت‌ها موجبات راهیابی وی به رادیو و گویندگی در آن را در سال ۱۳۲۷، مهیا کرد.
نخستین فعالیت‌های هنری وی را گویندگی زنده در رادیو، شامل می‌شد. وی به اجرای نمایش‌های رادیویی می‌پرداخت و از پایه‌ گذاران برنامه داستان شب بود. اجراهای وی در رادیو، وی را بر آن داشت که نام «ژاله» را برای خود برگزیند.
داستان شب هنوز وجود نداشت و تنها اخبار و مطالبی درباره جنگ متفقین پخش می‌شد. با این حال ژاله علو کارش را با گویندگی و اعلام برنامه‌ها آغاز کرد ولی قبل از شروع کار در آزمونی جامع شرکت کرد و البته قبول شد. امتحان آنها هم بیشتر مبتنی بر خواندن شعر و مقالات ادبی بود که علو پذیرفته شد و در نهایت اولین کار هنریش از پشت میکروفن رادیو به صورت زنده پخش شد.
بعدها کم کم نمایشنامه‌های کوتاه نوشته شد و بازیگران تماشاخانه تهران آن را به صورت نمایشنامه‌های رادیویی تنظیم و اجرا کردند. مجید محسنی و جمشید شیبانی و حمید قنبری هم پیش‌پرده می‌خواندند.
کم کم «داستان شب» جای خود را در رادیو باز کرد. اولین نمایشنامه‌ای که علو برای داستان شب کار کرد «دختر خورشید» نام داشت که نصرت‌الله محتشم آن را کارگردانی کرد؛ نویسنده برنامه عزیزالله حاتمی و گوینده‌ مانی بود.
پس از پایان تحصیلات هنرپیشگی در فیلم طوفان زندگی، به ایفای نقش پرداخت. پس از بازی در چند فیلم سینمایی، وارد عرصه تئاتر شد و نخستین اجرای خود را در سال ۱۳۲۸، در یکی از نمایش‌های هنریک استپانیان تجربه کرد. آخرین اجرای تئاتر خود را در سال ۱۳۳۷ و در نمایشی به نام توپاز، به کارگردانی نصرت‌الله محتشم، انجام داد.
ژاله علو آغازگر دوبله کارتون در ایران بود و دوبله بسیاری از کارتون‌های والت دیسنی، مانند پینوکیو، سفید برفی، زیبای خفته، سیندرلا، صد و یک سگ خالدار به کارگردانی وی انجام شده‌است.

50 اثر موزه لوور در ایران

1600-51

50 اثر از آثار موزه لوور فرانسه با عنوان: شکوه تمدن های جهان، به مدت 4 ماه در موزه ملی ایران به نمایش در می آید. این نمایشگاه شامل آثاری از تمدن های باستان در غرب آسیا، اروپا، شمال افریقا، از جمله سومر، آشور، هیتی، مصرباستان، یونان و رم باستان میشود.
در میان این آثار، پیکره «ابوالهول» از سنگ بازالت مربوط به دوره فرعون هاکور دیده میشود، قبلا دو تک اثر منشور کوروش و پنه لوپه در این نمایشگاه ارائه شده است.
این نمایشگاه از 14 اسفند امسال تا 18 خرداد سال آینده ادامه دارد.

شباهت رامانا سیاح ستاره مقیم امریکا به آنجلینا

1600-52

یک ستاره جوان و زیبای ایرانی که درواقع مقیم امریکاست، ولی در فیلمی از یک کارگردان داخل ایران شرکت کرده، با بازی در این فیلم بدلیل شباهت به انجلینا جولی مورد توجه رسانه های اروپائی قرارگرفت.
رامانا در فیلم شاخ کرگدن به کارگردانی محسن محسنی نسب بازی کرده که تمام صحنه های فیلم در بلغارستان جلوی دوربین رفته است.

نازنین بنیادی بعد از هوم لند
در کانترپارت مورد توجه قرار گرفت

1600-53

اینروزها نازنین بنیادی ستاره جوان ایرانی در هالیود، قدم های بزرگتری بر میدارد. او بعد از توفیق بازی در سریال هوم لند، اینروزها در فصل دوم سریال «Counterpart» در شبکه Stars ظاهر شد که بدلیل بازی خوب و چهره دلنشین، نقش موثر سخت مورد استقبال قرار گرفته است.
نازنین قبلا در فیلم هایی چون بن هور(جدید) بازی کرده و در این سریال با جی کی سیمونز همبازی است.

ستارگان قدیمی بعد از 40 سال جلوی دوربین

1600-54

اخیرا با تلاش چند کارگردان و تهیه کننده جوان، موافقت هایی با حضور بیش از 10 ستاره قدیمی سینما و تلویزیون قبل از انقلاب در آثار جدید بدست آمده است.
در طی 40 سال گذشته بیش از 60 ستاره معروف و نیمه معروف تلویزیون و سینما، اجازه فعالیت نداشتند واخیرا با شرط اینکه این ستارگان رعایت همه اصول و قوانین جاری را بکنند در نقش مادربزرگ ها می توانند بازی کنند.
در این میان ستارگانی که هنور در سن و سال خوبی هستند چون پوری بنایی، شورانگیز طباطبایی و فریبا خاتمی حاضر به بازی نشده اند.

فیلم های ایرانی در جشنواره های جهانی

آثار دو فیلمساز ایرانی در چهارمین
جشنواره ناشنوایان سیاتل آمریکا

1600-55

«پسر ناشنوای دانهام» ساخته لادن صحرایی و «سکوت» ساخته مریم پیربند در جشنواره ناشنوایان آمریکا حضور خواهند داشت.
چهارمین جشنواره دوسالانه جهانی فیلم‌ و هنر ناشنوایان سیاتل آمریکا 30 مارچ تا اول آپریل در آمریکا برگزار می‌شود. لادن صحرایی اولین فیلمساز ناشنوای کشور ایران می باشد.
فیلم نگاه جایزه گرفت
فیلم کوتاه «نگاه» فرنوش صمدی برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه از نگاه تماشاگران سی امین دوره جشنواره نروژ شد در این جشنواره 200 فیلم از سراسر جهان شرکت کرده بودند.
فیلم بلند ایرانی در برلین
«درساژ» به نمایندگی از سینمای ایران برای رقابت های جشنواره برلین 2018 برگزیده شد.
«درساژ» اولین تجربه بلند سینمایی پویا بادکوبه در میان 18 فیلم نامزد جایزه جای دارد.
فیلم «ما» در جشنواره ایتالیا
فیلم کوتاه «ما» ساخته فاطمه فدایی دارستانی ، به نیمه نهایی جشنواره «سان ماورو تورینزه» به ایتالیا راه یافت.

1600-56

1600-57

1600-58