1731-28

همایون بازیگرقدیمی ازخاطرات خود میگوید

1731-29

همایون بازیگرقدیمی سینما درگفتگوی تازه ای با «کافه تماشا» در ایران، از 41 سال ممنوع التصویربودن و آرزوهای برباد رفته بسیاری از هنرمندان قدیمی سخن گفته است.
همایون 84 ساله که با فیلم های تپلی، دنیای آبی، شاهرگ، شورش به یاد دوستدارانش می آید از سال 1357 تا امروز هیچ فعالیت سینمایی نداشته به کار رستوران داری پرداخته است.
همایون می گوید اوایل انقلاب ما را به دادگاه خواندند تا ما را ارشاد کنند. همزمان یک نمایش در لاله زارروی صحنه بردیم بنام «بازرس گوگول» که با اقبال روبرو شد، ولی درسینما بروی من بسته ماند.
همایون درباره بهروز وثوقی می گوید بگذارید بهروز وثوقی به ایران بیاید و سالهای آینده را در این سرزمین بگذراند. در سفرم به امریکا بهروز را دیدم، سرحال و پرانرژی بود ولی دلتنگ ایران. متاسفانه ناصرملک مطیعی آرزوی 40 ساله بازگشت به سینما را به گور برد. من هرگاه به یاد گذشته می افتم دلم می گیرد، بیاد همکاری با علی حاتمی در فیلم بابا شمل که سکانی به سکانس آن تابلوی نقاشی بود.
همایون درمورد موفقیت فیلم سلطان قلبها می گوید تلفیق انوشروان روحانی، عارف، فردین، فیلم را ماندگارکرد… صمیمی ترین دوست سینمایی من فردین بود، تا زنده بود هرهفته پنجشنبه ها دور هم جمع می شدیم.

طوطی سلیمی گم شده یک ماه درخانه یک روستایی بود

1731-30

یکی از دوستان طوطی سلیمی ازترکیه تلفنی می گفت چقدرعاقبت بعضی ستارگان سینما در ایران غم انگیزبود. نمونه اش طوطی سلیمی ستاره سری فیلم های «صمد آرتیست میشود و صمد خوشبخت میشود» که در 57سالگی، 9 سال پیش درگمنامی چشم از جهان فرو بست.
طوطی چند سال آخر عمرش دچار اختلال حواس شده بود و می گفتند چون در یک پارتی شبانه دستگیر و شلاق خورده بود دیگربه حال عادی بازنگشت و یکسال قبل ازسفرابدی اش، در اطراف کرج گم شده بود و خود نمی دانست اسمش چیست و کجا زندگی میکند.
یک خانواده روستایی او را درخانه خود پناه داده بودند تا یک شب روی شبکه های تلویزیونی فیلم صمد را پخش می کنند و پسرخانواده طوطی را می شناسد و پرسان پرسان او را به آپارتمان اش برمی گرداند.
طوطی درتنهایی و بیکسی مرد وتا دوهفته هیچکس حتی فامیل و آشنایان حاضر به تحویل پیکرش نبودند درحالیکه دوسال قبل از انقلاب پیشنهاد بازی در4 فیلم را در استودیوی ایرج قادری دریافت کرده بود.

کمپانی فرانسوی فیلم شهرام مکری را خرید

1731-31

یک کمپانی فرانسوی بنام Damned Films فیلم سینمایی «جنایت بی دقت» برنده جایزه بهترین فیلمنامه از جشنواره ونیز به کارگردانی شهرام مکری را برای پخش خریداری کرد.
این کمپانی طبق قراردادی، حق پخش و نمایش فیلم را درسراسراروپا و احتمالا امریکا گرفت. در این فیلم: بابک کریمی، راضیه منصوری، ابوالفضل کاهانی و محمد بهرازنیا شرکت دارند و قصه فیلم در40سال پیش می گذرد.

پروانه معصومی ازترس کرونا خانه نشین شد

1731-32

پروانه معصومی ستاره قدیمی سینما، می گوید من ازکرونا می ترسم و بهمین خاطر درخانه مانده و با هیچکس رفت وآمد ندارم و مرتب درحال خواندن کتاب و مجله هستم و سریالهای جدید را ابدا تماشا نمی کنم چون بیشترشان ضعیف هستند.
پروانه معصومی حتی دراین مدت به دیدار دوستان خود نیز نرفته و میگوید کلی گله و دلخوری بدنبال دارم، ولی سلامت خودم واطرافیان مهمتر است.

فیلم های ایرانی درفستیوال جهانی

فیلم انیمیشن «ملکوت» ساخته فرنوش عابدی 3 جایزه بین المللی دریافت کرد ازجمله جایزه بهترین فیلم و بهترین موزیک را از فستیوال فیلم ازمیرترکیه و همچنین جایزه ویژه فستیوال لیتوانی را صاحب شد.

***

فیلم «قصرشیرین» و «شیطان وجود ندارد،» در سه بخش ازچهاردهمین سال جوایز فیلم آسیایی نامزد جایزه شدند. دراین جوایز حامد بهداد برای بهترین بازیگرمرد و محسن قرایی و محمد داودی برای بهترین فیلمنامه (قصرشیرین) به کارگردانی رضا میرکریمی نامزد جوایز مهم شدند.
«شیطان وجود ندارد» به کارگردانی محمد رسول اف نیز در شاخه بهترین فیلم نامزد جایزه اول شده است قبلا قصرشیرین از فستیوالهای شانگهای، اورنبورک، گرجستان، آنتالیای ترکیه نامزد جوایزی شده است.

***

فیلم کوتاه «دم» درجشنواره اتلانتیک کلمبیا به نمایش در می آید. فیلم «دم» ساخته ناصر ضمیری، قبلا درفستیوال بوسان کره جنوبی هم کاندید جوایزی شده بود.

***

فستیوال بین المللی فیلم زوریخ، 4 فیلم ایرانی را دربرنامه نمایش خود جای داد. فیلم های «بندر بند» منیژه حکمت، مستند «مایا» ساخته جمشید مجددی، «سایه های خورشید» ازمهرداد نیکویی، «فیلم شیطان وجود ندارد» از محمد رسول اف فیلم های منتخب هستند.

1731-33