1735-36

یک شاعر معروف و عکاس قدیمی در بیمارستان

1735-44

هفته قبل احمد رضا احمدی شاعرمعروف بدنبال سکته مغزی دربیمارستان بستری شد ولی حالش رو به بهبودی است.
احمدی 81ساله با مجموعه های : دفترهای واپسین و هزاراقاقیا معروف شد.
همزمان یونس علیشیری ازعکاسان پیش کسوت مطبوعات و همکارقدیمی مجله جوانان ایران، بدنبال سکته مغزی دربیمارستان بستری شد، علیشیری در84سالگی هنوز بکارعکاسی مشغول بود.

درگذشت اکبر عالمی، عکاس،
مستندساز و مجری برنامه‌های سینمایی

1735-37

اکبر عالمی، استاد رنگ و نور و لابراتوار در‌ دانشگاه، عکاس و فیلمساز ایرانی در پی ابتلا به کرونا در ۷۵ سالگی در تهران درگذشت.
‏او در سال ۱۳۲۴ در اهواز متولد شد، فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای دراماتیک تهران بود و از بریتانیا مدرک دکترا داشت.‌ و همچنین مجری برنامه‌های سینمایی از جمله برنامه هنر‌هفتم‌ بود. وی در زمینه عکاسی، لابراتوار، جلوه‌های ویژه و‌ مباحث فنی و تخصصی سینما چند کتاب نوشته بود و ده‌ها فیلم مستند و تبلیغاتی ساخت و سال‌ها رئیس لابراتوار وزارت فرهنگ و‌ سپس از مسئولان لابراتوار صدا و‌ سیما بود.
اکبر عالمی از چند روز پیش در بیمارستان بستری بود. او پس از ابتلا به کرونا گفت: “هفته پیش برای فیلمبرداری مستندی با سه نفر دیگر از همکارانم به بیمارستانی در تهران رفته بودیم و اگر چه تمام موارد ضروری را رعایت کردیم اما با این حال هر چهار نفر به کرونا مبتلا شدیم.”

مراسم بزرگداشت عباس جوانمرد را بهم زدند

1735-38

درحالیکه هنرمندان تئاتر و خانه تئاتر درایران، تدارک یک شب ویژه بزرگداشت را برای زنده یاد عباس جوانمرد پدر تئاتر ایران دیده بودند، درآخرین لحظات استانداری تهران به دلیل محدودیت های کرونا، این مراسم را لغو نمود.
مقامات استانداری توضیح دادند قصد و نیت خاصی برای لغو این برنامه نبوده، بلکه درجهت حفظ سلامت هنرمندان و مردم علاقمند این مراسم به بعد موکول شد و حتی در عدم برگزاری نمازهای جمعه درتهران نیز اشاره شده است.

فیلم «خانه سیاه است» فروغ فرخزاد
در لیست بهترین آثارکارگردانان زن جهان

1735-41

در لیست بهترین فیلم ها به کارگردانی زنان معروف جهان، فیلم «خانه سیاه است» فروغ فرخزاد نیز درآن دیده میشود.
در این لیست 200 فیلم جای داشت و درمیان آنها 111 فیلم برگزیده شد. درمیان زنان معروف کارگردان جهان، سوفیا کاپولا، مری هارون، رجینا کینگ، شرلی کلارک با فیلم های معروف مهلکه، باغ مخفی، روانی امریکایی، زنان کوچک دیده میشود که همه از شاهکارهای سینمایی جهان به حساب می آیند.
این دومین بار است که فیلم «خانه سیاه است» فروغ درجمع برگزیده های سینمای جهان دیده میشود.

کارگردان فرانسوی فیلم ایرانی می سازد

1735-39

رومد وایدرکارگردان فرانسوی فیلم «داستان زودگذر» را که نویسنده ایرانی «نسیم احمدپور» نوشته، بعنوان فیلم مشترک سوئیس ولوگزامبورک می سازند.
نسیم احمدپورقبلا فیلمنامه «ماهی و گربه» و «هجوم» و «جنایت بی دقت» را نوشته واین فیلمنامه جدید براساس زندگی یک زن ایرانی و یک مرد سویسی که ناچارا در ژنو هم خانه میشوند را نوشته و پونه حاج محمدی نقش زن ایرانی را به اتفاق فیلیپ کاسترو، الیزابت جوهانسن و آستررز بازی می کنند.
رومد وایدر قبلا فیلم طلوع را با بازی سارا آدلر فرانسوی درسال 2015 ساخته است.

خط قرمزکیمیایی بعد از 40 سال هنوزتوقیف است

1735-40

مسعود کیمیایی درسالهای اول انقلاب فیلم «خط قرمز» را با فیلمنامه ای از بهرام بیضایی با نام «شب کور» ساخت که همان سال در نخستین دوره برگزاری فستیوال فیلم فجر، به نمایش درآمد و بعد قبل از اکران عمومی توقیف شد.
این فیلم، دومین تجربه همکاری مسعود کیمیایی و سعید راد، بعد از فیلم بحث انگیز«سفرسنگ» بود و قصه زندگی پیچیده یک مأمور امنیتی است که درگرفتاریها و پیچیدگی های کار و زندگی خانوادگی خود اسیرمیشود و سرانجام دراوج سرکشی به مرگ می انجامد. فیلم تم سیاسی دارد وجای بحث بسیار نیزداشت و دور از فیلم های سیاسی بی مایه بود.
فیلم را کیمیایی کارگردانی، علیرضا زرین دست فیلمبرداری و سعید راد و خسروشکیبایی درآن بازی داشتند.