1736-36

ابتهاج درسایتی درباره شجریان چه گفت؟

1736-37

امیرهوشنگ ابتهاج (هـ – الف سایه) شاعرسرشناس درباره محمدرضا شجریان گفت: برای این مصیبت، کلمه ندارم، من بارها گفته ام نمی توانم ایران را بی بودن شجریان تصورکنم، آن قدر زنده ماندم که این مصیبت را هم دیدم،:
هرکه را می خواهم از یاران ایام جوانی خاک پاسخ میدهد زان سوی مرز زندگانی
شاید باید 10 سال بگذرد که بتوانم شعری برای شجریان بگویم. برای بزرگی این مصیبت کلمه ندارم. کلماتم سست و ضعیف، کم و کوچک و پوک است نمی تواند دردم را بگوید، عاجزم از بیان باید سال ها بگذرد.
سایه گفت به امید دیدارهرچه دیگرامیدی نیست.

7 اثرنقاشان ایرانی درحراج بزرگ خاورمیانه

1736-38

هفته آینده درحراج بزرگ آثارهنری «هنرقرن بیستم خاورمیانه» بروی آنلاین 7اثراز 7 نقاش ایرانی: سهراب سپهری، صادق تبریزی، مسعود عربشاهی، بهمن محصص، فرامرز پیلارام، حسن قائمی و فریدون رحیمی آسا درآن حضوردارند.
دراین حراج تابلوی قدیمی صادق تبریزی بنام«لیلی و مجنون» از پیشگامان مکتب سقاخانه با مبلغ پیشنهادی 4هزارپاند ارائه میشود و صادق تبریزی که در79 سالگی در سال 2016 درلندن درگذشت این اثر درسال 1338 خلق شده است.
آثار پیلارام تا 80هزارپاند، بهمن محصص تا 90هزارپاند ارائه می گردد.

اردوغان یک تاترکمدی کردی را توقیف کرد

1736-39

بدنبال محدودیت تازه برای کردهای مقیم ترکیه و جلوگیری ازاجرای کنسرت، برنامه های فرهنگی ونمایشی، هفته قبل بدستور اردوغان، یک تاترکمدی کردی بنام «بی رو» به کارگردانی نظمی کارامان، بعداز 3سال اجرای موفق، متوقف شد.
بهانه این اقدام اخلال درنظم عمومی اعلام شد درحالیکه نمایشنامه اثر یک نویسنده ایتالیایی است والبته برای نخستین بار در استانبول روی صحنه رفته بود.
نکته جالب اینکه تماشاگران این نمایش بیشترایرانیان کرد و ترک و مسافران بودند.

سالارعقیلی خواند: خداحافظی مکن!

1736-40

سالارعقیلی خواننده مسئول، این هفته بمناسبت هفتمین روز درگذشت محمدرضا شجریان یک آهنگی بنام «خداحافظی مکن» انتشار داد شعر این اثراز محمدرضا یار و آهنگ اش را ابوالفضل صادقی نژاد ساخته است.
این اولین اثردرسوگ شجریان است.

اصغرفرهادی درچین
مسترکلاس مجازی برپا ساخت

1736-41

اصغرفرهادی فیلمسازسرشناس و برنده اسکار درفستیوال جاده ابریشم یک مسترکلاس مجازی داشت و درآن، برای سینماگران چینی از تکیه برسینمای واقع گرا و آثارخود سخن گفت.
فرهادی درباره نقش زندگی روزمره درآثارش و نوع ارتباط نگاهش به جهان گفت: وقتی ازچیزهایی در زندگی درس می گیریم، که ممکن است برخی تکراری باشد وجای دادن آن در فیلم تاثیرگذار نیست اما برخی مواقع یک بحران ساده و کوچک رخ میدهد که به راحتی به آن درمضمون یک فیلم معنا دار میشود.
فرهادی گفت درک من از سینمای واقع گرایانه توجه به زندگی روزمره مردم است.

سرنوشت عجیب فیلم «برفرازآسمانها»
ساخته فردین

1736-42

این فیلم ازآغاز با طلسم سیاهی همراه شد و با رویدادهای غیرمنتظره زندگی فردین را ورق زد.
فردین فیلم «برفرازآسمانها» را بصورت رنگی و اکشن و با صرف هزینه سنگینی جلوی دوربین برد. روی فروش فیلم بسیارامید داشت، چون فیلم پراز حادثه، عشق و رویدادهای همه پسند بود. قصه خلبانی که زمان ازدواج دچار حادثه مرگباری شده وهمسرش فرزندی به دنیا می آورد و به خانواده ای می سپارد و خود بطورناشناس پرستار آن بچه میشود که بعدها خلبان ماهری میشود.
در این فیلم فردین با گلی زنگنه، روشنک صدر، جمشید مهرداد، نعمت گرجی، محسن مهدوی و رضا عبدی همبازی میشود.
فیلم همزمان با رویداد انقلاب اسلامی آماده نمایش میشود، ولی بدلیل اینکه قصه در زمان شاه می گذرد، درصحنه ها بعضی بخش ها تغییراتی میدهند که علیرغم میل فردین بوده ولی با اینحال اجازه نمایش عمومی نمی گیرد و فیلم با آن هزینه به انبار میرود واما طلسم سیاه فیلم اینکه واروژان سازنده آهنگ همین فیلم زمانی که موسیقی را در استودیو ضبط میکرد، دچار سکته شد و بعد از 10 روزدربیمارستان درگذشت.
کسی که قراربود با فردین درسرمایه گذاری شریک بشود در هند تصادف کرد و رفت. با پیش آمدن انقلاب، محسن مهدوی و گلی زنگنه ایران را ترک گفتند و محسن مهدوی در لندن درگذشت، روشنک صدر دراوج جوانی در 28سالگی درخانه اش دچارسکته مغزی شد و رفت، جمشید مهرداد دچارسکته قلبی شد و سرانجام فردین درخواب بدنبال سکته با زندگی وداع گفت و دراین میان نسخه اصلی فیلم گم شد.
هاشم سبویی تهیه کننده قدیمی فیلم هایی چون «سرب» که اینروزها در انزوای کامل بسرمی برد درباره ممنوعیت کاری فردین بازیگرسرشناس و قدیمی گفت درشرایطی همه امکانات برای بازگشت فردین به سینما فراهم شد و یک قصه دلخواه نیزآماده بود، در آخرین لحظات عطاءالله مهاجرانی که وزیرارشاد آن روزها بود، تیرخلاص را زد و فردین را برای همیشه ازبازیگری محروم ساخت و حتی دریک جلسه که قرار بود فردین با او حرف بزند 4 ساعت او را در انتظار گذاشت و همان شب فردین درخواب رفت.
فردین قبل از مرگش درمراسم تدفین علی تابش گفت: همه مردم هرروز زندگی میکنند تا یک روز بمیرند ما هر روز می میریم تا یک روز زندگی کنیم.

فیلم های ایرانی در فستیوال های جهانی

1736-43

فیلم سینمایی «بندربند» ساخته منیژه حکمت درافتتاحیه فستیوال فیلم بسفرترکیه روی پرده میرود. این فیلم ایرانی آلمان، قبلا در فستیوال های تورنتو، زوریخ و میل ولی شرکت کرده است.

***

فیلم کوتاه «اوریگامی» ساخته مرجان هاشمی در فستیوال فیلم زنان پاریس شرکت می کند.
فیلم درباره رابطه 2شاگرد و معلم ورزش مدرسه است که در15 دقیقه ساخته شده است.

***

فیلم «یلدا» به کارگردانی مسعود بخشی درروز نخست اکران درفرانسه، بعنوان دومین فیلم برتر جدول معرفی شد و با اقبال منتقدین و مردم روبرو گردید.

***

فیلم کوتاه :«نفرسوم» ساخته پویا امین پوری به بخش مسابقه فستیوال فیلم های فانتزی لوند سوئد به نمایش در می آید.

1736-44