1737-70

فردین نقش تشک کشتی را به پرده سینما آورد

1737-72

دربانی فیلم می خوانیم:
فردین بیشترین سهم را در آشتی دادن تماشاگران ایرانی سینما با فیلم های ایرانی داشت درشرایطی که فیلم هندی و عربی سالن سینماها را تسخیرکرده بودند، فردین خود فرهنگ رفتاری و اخلاقی را وارد سینما کرد او درکنار خلق وخوی مردمدارش، خصوصیات و منش رفتاری یک ورزشکارحرفه ای را از تشک کشتی به سینما آورد او همیشه فاصله ای میان مردم و شهرت واعتبارسینمایی خود نمی گذاشت، و حتی بعد از انقلاب هم مشکل گشای مردم بود. هشیاری فردین درزمان بازیگری تا آنجا بود که گاه چون بهروز وثوقی جلوی کارگردان می ایستاد.
در فیلمی کارگردان به فردین گفت وقتی جلوی در این خانه میرسی و صدای گریه کودکی را می شنوی و بعد ازکادرخارج شو، فردین پرسید وقتی من به این خانه میرسم این کودک با من چه نسبتی دارد که گریه می کند؟ کارگردان گفت: یک بچه است دیگه! فردین سواراتومبیل اش و به کارگردان گفت برو ببین این بچه کیه بعد مرا خبرکن و یک هفته بعد کارگردان را عوض کردند.
بسیاری از دست اندرکاران ارشاد و مسئولان سینما، باید از روح فردین طلب بخشش کنند که او را نشناختند و دلش را شکستند و روانه سرزمین ابدی کردند.

کرونا درجمع هنرمندان داخل قربانی می گیرد

1737-73

درماه های اخیربسیاری ازهنرمندان سرشناس سینما، تلویزیون وموزیک گرفتار کرونا شدند از جمله محمدرضا گلزار ونوید محمد زاده دوبازیگر معروف با ابتلا به کرونا، دو پروژه بزرگ شان کنسل شد و بستری گردیدند، لاله اسکندری ستاره جوان بدنبال تست مثبت کرونا، از بازی درفیلم جدیدش منع شد و به خانه انتقال یافت، فرامرز امینی ازچهره های قدیمی سینما ورسانه، بدنبال ابتلا به ویروس کرونا جان سپرد. مهران رجبی بازیگرسینما، که از شرکرونا جان سالم بدربرده می گوید تا پای مرگ رفتم و بازگشتم. کرونا شوخی نیست.

70سالگی محموداستاد محمد

1737-74

همین هفته در3 آبان، محموداستاد محمد، کارگردان و بازیگرتئاتر، شاعر خوش ذوق، که انسانی فروتن و مهربان و آموزنده بود، 70ساله میشد.
ازهمان کودکی درمحله شان درمیدان اعدام، بدنبال تئاتربود، با بیژن مفید آشنا شد، با بهمن مفید و عباس نعلبندیان همراه شد و یک شب همسایه و دوستان اولین نمایش محمود را بنام «نظارت عالیه» تماشا کردند. بعد نمایشنامه آسید کاظم را نوشت، بعد شب بیست و یکم را با خسرو شکیبایی و بهروز به نژاد روی صحنه برد، بعد درنهایت بیقراری به یونان، اسپانیا، کانادا و امریکا رفت درسال 1377 به ایران بازگشت و دوباره شروع کرد تا در سوم آبان 1392دربیمارستان جم تهران چشم از جهان بست درحالیکه دهها نمایشنامه و صدها شعرآماده داشت.

طرفداران جدید فیلم های خاچیکیان

1737-75

1737-76

دست بدست گشتن فیلم های قدیمی ساموئل خاچیکیان، اینروزها درایران، یکباردیگر نام او را سر زبان ها انداخته است و بسیاری ازجمله نسل جوان سراغ فیلم هایش را میگیرند. فروشندگان فیلم های قدیمی و بروایتی قاچاق قبل از انقلاب می گویند. فیلم های بقولی جنایی و ترسناک خاچیکیان چون چهار راه حوادث، یک قدم تا مرگ، دلهره، ضربت، سرسام، عصیان، بالاترین فروش را دارند و نسل گذشته خاچیکیان را آلفرد هیچکاک ایران می دانستند و فیلم هایش با حضوربازیگران معروف چون بیک ایمانوردی، بوتیمار و آرمان و همچنان فیلم هایی چون فریاد نیمه شب با حضور فردین وآرمان و شب نشینی درجهنم با حضور ارحام صدر و تفکری، هنوزطرفداران زیادی دارد.
خاچیکیان بعدازانقلاب هم فیلم پرفروش عقاب ها را ساخت ودرحال ساخت فیلم آخر خود«شک» بود که براثرسکته قلبی درگذشت.

موفقیت فیلم های ایرانی درجشنواره ها

1737-77

جایزه ای برای انیمیشن ایرانی درامریکا
انیمیشن «من مرزی نمی بینم، شما چطور؟» ساخته پرهام مانیان فیلمساز ایرانی جایزه بهترین انیمیشن کوتاه فستیوال بین المللی فیلم سن دیاگو را بدست آورد.
قصه فیلم درباره همکاری «صلح جهانی برای مقابله با کروناست».

جایزه بهترین کارگردانی
فیلم «فرزند زمین» به کارگردانی مژگان بیات جایزه بهترین کارگردان فستیوال اسکرین پاور لندن را صاحب شد و بخش بین المللی آن را موسسه تصویرگستر عهده دارشد.

بهترین فیلم مونت بلان
انیمیشن کوتاه «چشم» ساخته امید سیفی درفستیوال بین المللی مونت بلان فرانسه درصدر نشست و سوژه این فیلم درباره انتقال عضواست.

انیمیشن ملکوت موفق ترین درجهان
فیلم انیمیشن «ملکوت» به کارگردانی «فرنوش عابدی» بعنوان موفق ترین فیلم سینمایی ایران درسال 2020 درجشنواره های جهانی به دریافت 26جایزه بین المللی نایل آمد که شامل جوایزفستیوال های امریکا، انگلیس، اسپانیا، ایتالیا، ترکیه، کانادا، هلند و … شده است.

موفقیت عکاسان ایرانی درعرصه جوایزبین المللی

1737-78

مسابقات عکاسی سی ینا Siena International Photo Awards با شرکت 48 هزار عکس و 156 عکاس ازسراسرجهان، جایزه عکس سال به یک عکاس فرانسوی گرگ لوکوربخاطرعکسی از شیرهای دریایی که درمجاورت کوه یخ شناور درون آب شنا می کنند تعلق گرفت وعکاسان ایرانی: امیرمهدی نجفلو شهپر با عکس نیایش عید فطر در همدان رتبه اول بخش سفرو ماجراجویی، مجید حجتی با عکسی ازبازگشت آب به زاینده رود عنوان اثرتحسین شده، فتاح ذی نوری با عکس تابو جایگاه دوم را کسب کرد. پیمان نادری با لورکا دخترفراموش شده درتاریخ هنرنیزعنوان تحسین شده را، حسن قاعدی با موضوع مادری که به خانه ویران خود در سوریه بازگشته دربخش خبری و مستند عنوان تحسین شده را بدست آوردند.