1739-16

فرمان آرا: پوزکرونا را میزنم

1739-21

بهمن فرمان آرا کارگردان نامی که هفته قبل به دلیل ابتلا به ویروس کوید 19 دربیمارستان لاله تهران بستری و تحت معالجات و مراقبت های ویژه قرارگرفت همان لحظه ورود گفت پوز کرونا را میزنم، نگران نباشید!
فرمان آرا زمان خروج از بیمارستان گفت: عرض نکردم پوزمیزنم، در راه منزلم!
پزشکان گفتند بدن فرمان آرا مقاومت بسیاری نشان داد.

نشان دولت ژاپن به خواهرایرانی سینمای ژاپن

1739-24

سفارت ژاپن درایران، از سوی دولت ژاپن نشان خورشید تابان، انوارزرین و سیمین اش را به شهره گلپریان مترجم فیلم ها و سریال های ایرانی و ژاپنی و بلعکس اهدا کرد.
گلپریان درطی سالهای اخیر که به 30 سال میرسد، درترجمه فیلم های ایرانی و یاری رساندن به فیلمسازان هموطن درحضور درجشنواره ها و مراسم و مصاحبه ها در ژاپن پیشقدم بوده است.
درکارنامه گلپریان مترجم در فیلم ها و سریال های ایرانی و ژاپنی سرزمین شمالی، هانی کو، فرش باد، دونده، کمال تبریزی، مثل عاشق کیارستمی ، کات امیر نادری و فیلم مشترک «میهمان خانه ماه نو» را عهده دار است و کیا رستمی او را خواهر سینمای ایران در ژاپن نامیده است.

وحدت پیشنهاد نون وآبداررا نپذیرفت

1739-17

یکی از دست اندرکاران سینما از ایران زنگ زده بود و از فقدان وحدت کمدین برجسته می گفت واینکه او یکی از عوامل پیوند هنرمندان قدیمی بود.
این دست اندرکارمی گفت درازای مبلغ دورازانتظاری از وحدت خواستند پشت دوربین به یک آقازاده کمک کند تا یک فیلم را کارگردانی کند ولی وحدت نپذیرفت و پیشنهاد کرد طرف به دانشگاه هنر برود، کلاس هایی را بگذراند، مدتها آسیستان کارگردان باشد و حتی گفت تا حد امکان دور از دوربین به او کمک می کند ولی پولی نمی خواهد.
جالب اینکه یکی ازکارگردانان بعد از انقلاب این پیشنهاد را با یک دهم قرارمالی پذیرفت و اخیرا دو فیلم بنام این آقا ساخته است.

فیلمساز ترک درجستجوی گلی زنگنه بود

1739-19

رحمان اوغلی یک فیلمسازترک برای ساخت یک فیلم و بعد سریال، به ایران سفرکرده بود و بدنبال بازیگران قبل از انقلاب چون ایرج قادری، بیک ایمانوردی و گلی زنگنه می گشت وقتی به او خبردادند که قادری و بیک سالهاست رفته اند بسیار متاثرشد و گفت هنوز فیلم های مشترک آنا در تلویزیون های ترکیه طرفداردارد.
بعد از گلی زنگنه پرسید که گفتند شنیدیم شوهر کرده و به انگلیس کوچ کرده است پرسید همانقدر زیبا مانده است؟ همه بهم نگاه کردند و گفتند راستش ما نمیدانیم، سری به لندن بزنید.

بروس لی هنوز ازمحبوب ترین
چهره های سینمایی درایران

1739-26

اگردرایران دیروزو امروز ستارگانی چون الن دلون، شان کانری، جان وین هنوز محبوب مانده اند، به این جمع باید بروس لی را هم اضافه کنید که 50سال پیش با فیلم «اژدها وارد میشود» به محبوبیت و شهرت جهانی رسید و در ایران الگوی بسیاری از جوانها شد متاسفانه بروس سرنوشت غم انگیزی داشت، او درحالیکه همسر و دو فرزند خود را برجای گذاشت در 33سالگی در یک حادثه مرموز جان از کف داد و عجیب تراینکه پسرش براندون که می کوشید جای خالی او را پرکند زمان بازی در فیلم، با انفجارکوچکی کشته شد، براندون 28ساله بود.

پروژه دو فیلم مشترک ایران و ترکیه معلق ماند

1739-22

تهرانی یک کارگردان تحصیلکرده امریکا، که اخیرا برای ساخت فیلم به ایران رفته و نا امید از ترکیه بازگشته می گفت من با هزاران آرزو به ایران رفتم و تصمیم گرفتم دو سه فیلم مشترک با ترکیه وهند که معمولا مورد توجه مردم است بسازم در ایران با گروهی حرف زدم، قراردادهایی هم بستم، بخشی از دستمزدها را هم دادم تا بعد از کرونا، شروع کنیم
البته برای بخش ترکیه، به آن کشور رفتم و با یک تهیه کننده معروف و دو سه هنرپیشه هم حرف زدم ولی درآخرین روز بازگشت به ایران، آنها به من گفتند درفیلم های مشترک حاضر به قبول حجاب اسلامی نیستند ووقتی با ستارگان داخل حرف زدم آنها گفتند بدون حجاب امکان ندارد و من بسیار ناامید به امریکا برگشتم و همین که فقط به چند نفری مبالغی پرداختم خوشحالم چون به من گفتند با وجود تائید قصه فیلم و اجازه ساخت رومان نمایش فیلم هم گروهی تعهدات را می گیرند.

فیلم های ایرانی درفستیوال جهانی

1739-23

فیلم کوتاه «لکنت» ساخته سولماز اعتماد در بیست وهشتمین فستیوال فیلم های کوتاه گدانسک لهستان حضوردارد. این فیلم قبلا حضوری موفقیت آمیز در فستیوال دهلی داشته است.
فیلم سینمایی «گلنسا» به کارگردانی ستار چمنی گل، سه جایزه اصلی فستیوال سینمایی «کوزوو» را بدست آورد.
گلنسا 3جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی و بهترین بازیگری بطورمشترک به یگانه رجبی و علی محمد دادمنش تعلق گرفت.

9 فیلم کوتاه ایرانی که شامل مستند و انیمیشن هم میشود در فستیوال جهانی فیلم میکروفاف Mikro FAF صربستان شرکت کردند و بیشترشان شانس جوایز را دارند. این فیلم ها شامل:
امروز جمعه است (محمد آهنگر) رحمت توری (بهزاد علوی) ملکوت (فرانوش عابدی) خولانه وه (هژیراسعدی) حرکت (روزبه کاظمی) سخنران (مهرشاد رنجبر) رأی(سپیده برنجی) گلوله های تعمید (زیور حجتی) پرستیژ (زهرا آهویی)