1604-58

آیدین آغداشلو: کیا رستمی ضد زن نبوده!

1604-60

درجلسه نقد و بررسی فیلم «ده» ساخته عباس کیا رستمی، آیدین آغداشلو گفت:
برای من فرصت مغتنمی است که این فیلم را روی پرده بزرگ دیدم، از کسانی که این فرصت را دادند سپاس دارم. من معمولا یک فرصتی به خود میدهم و بعد از مدتی درباره یک اثر هنری، نظر میدهم حتی خیلی از فیلمسازانی که زمانی برایم محبوب بودند حالا دیگر نیستند، اما وقتی که این فیلم را بعد از مدتی دیدم به این نتیجه رسیدم که این یکی از بهترین فیلم های کیا رستمی است و نظری که در آن زمان داشتم با الان فاصله چندانی ندارد. در دو دهه اعتقادم را به نقد از دست داده ام اولین نقدی که نوشتم در سال 1342 بود مجموعه نقدهای سینمایی من کتاب 500 صفحه ای شد اما الان دیگر به نقد اعتقاد ندارم فکر می کنم نقد ابراز هوشمندانه ای است برای انتقال یک فضای خصوصی و شخصی.
برخلاف بعضی نظرها، کیا رستمی ضد زن نبوده، حضور زن در فیلم هایش پررنگ است «خانه دوست کجاست» نقش زن کمرنگ است اما انقدرخوب به زن پرداخته که کودک را نمی توان بدون مادرش در فیلم تصور کرد در فیلم «ده» نقش اصلی یک زن است.
همبازی شدن حمید فرخ نژاد با بازیگر معروف هندی در یک فیلم
جکی شروف و حمید فرخ نژاد هر دو بازیگران کارکشته و قدری هستند. هر چند هر دو از حیث افتخارات جهانی بضاعتی ندارند، ولی هر یک در کشور خودشان به عنوان ستاره سینما شناخته می شوند. در این قیاس حتی شاید فرخ نژاد وضع به مراتب بهتری هم داشته باشد. او امسال با دو فیلم «گشت۲» و «خوب بد جلف» جزو صدرنشینان فروش هم بود. او چهار بار کاندیدای دریافت جایزه از فجر بوده که دو بار آن منجر به دریافت سیمرغ شده و در سطح جهانی هم دو بار در جشنواره فیلم مسکو و جشنواره فیلم کارلو ویواری جایزه گرفته.
در آنسو جکی شروف ۶۱ ساله ایستاده است که یک نامزدی از جوایز بین المللی آکادمی فیلم هند در کارنامه دارد و سه نامزدی و سه بار دریافت جایزه از جوایز فیلم فیر. جالب آنکه او تا به حال در ۲۳۸ عنوان فیلم بازی داشته که با توجه به تعداد بالای تولید فیلم در هند نباید چندان هم غیرمنتظره باشد!
این دو قرار است بزودی در فیلم «دختر شیطان» قربان محمدپور در هندوستان جلوی دوربین بروند و این روزها مشغول دورخوانی فیلمنامه هستند. رویارویی این دو بازیگر با توجه به شاخصه های بازی هر یک و سینمایی که در آن رشد کرده اند می تواند به خلق صحنه های جالب توجهی بینجامد و البته اینکه هر یک قطعاً تلاش خواهد کرد بر دیگری غلبه کند. ضمن اینکه اغراق های حاکم بر فضای بالیوود نیز می تواند دست فرخ نژاد را برای ارائه بازی در بستری تازه باز بگذارد.عکس حاضر دیروز از شروف و فرخ نژاد در هندوستان برداشته شده است.
این فیلم درهند کلید خورد و از مراسم جشن رنگپاشی هولی فیلمبرداری شد،اما شروع فیلمبرداری اصلی از هفته آینده خواهد بود.

اکران «سرو زیر آب» در بزرگداشت زرین دست

1604-61

به گزارش ایسنا پانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر به پاس ۴۵ سال خلاقیت و آفرینش تصاویر ماندگار در سینمای ایران از علیرضا زرین‌دست در مراسمی با عنوان «در ستایش تصویر» تجلیل می‌کند.
این مراسم روز چهارشنبه نهم اسفندماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۸ در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران با نمایش فیلم «سرو زیر آب» به‌عنوان آخرین دستاورد هنری سیمرغ گرفته زرین‌دست همراه بود.
نمایش فیلم «سرو زیر آب» از ساعت ۱۶ اغاز و مراسم تجلیل از ساعت ۱۸ در همین تالار برگزار شد.
این برنامه در ادامه بزرگداشت چهره‌های شاخص «تصویر» در ایران که از سه سال گذشته با تجلیل از حضور موثر اکبر عالمی، محمود کلاری و عباس کیارستمی، در رشته‌های تصویری از سوی جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر آغاز شد، تدارک دیده‌شده است که امسال از «علیرضا زرین‌دست» به‌عنوان هنرمندی که نقش انکارناپذیری در گسترش فرهنگ تصویری در ایران داشته است و فیلمبرداری ۷۱ فیلم سینمایی را در کارنامه حرفه‌یی خود دارد، تجلیل خواهد شد.

فیلمی با بازی سوسن تسلیمی در سوئد جایزه گرفت

1604-62

فیلم سینمایی «افسونگر» به کارگردانی میلاد اعلمی و با بازی سوسن تسلیمی ستاره سرشناس سینمای ایران جایزه چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «یوتوبوری» سوئد را از آن خود کرد.
به گزارش رسیده،فیلم سینمایی «افسونگر» به کارگردانی میلاد اعلمی فیلمساز ایرانی مقیم سوئد و با بازی سوسن تسلیمی ستاره سرشناس سینمای ایران، با حضور میلاد اعلمی، اردلان اسماعیلی و تعدادی ار عوامل آن؛ در ۵ سانس به نمایش در آمد.
فیلم سینمایی «افسونگر» به تهیه‌کنندگی «استینا لاسِن» Stinna Lassen برای به دست آوردن جایزه «سون نیکویست»، با ۸ فیلم دیگر از کشورهای منطقه اسکاندیناوی از جمله؛ سوئد، دانمارک، فنلاند، ایسلند و نروژ در رقابت بود.
سوسن تسلیمی بازیگر نام‌آشنای سینمای ایران بعد از سالها دوری از پرده نقره‌ای در فیلم سینمایی «افسونگر» نخستین ساخته میلاد اعلمی فیلمساز ایرانی مقیم سوئد به ایفای نقش پرداخته است؛ در این اثر سینمایی که فیلمنامه آن توسط «آنا انگبورگ توپسوی» Anna Ingeborg Topsøe و میلاد اعلمی به رشته تحریر درآمده است؛ اردلان اسماعیلی، شاهو رزگارنژاد، لارس برگمان و سوسن تسلیمی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.
جشنواره بین‌المللی فیلم «یوتوبوری» سوئد که بزرگترین جشنواره و رویداد سینمایی در منطقه اسکاندیناوی محسوب می‌شود؛ چهل و یکمین دوره آن با مدیریت هنری «یوناس هولمبرگ» Jonas Holmberg و با نمایش ۳۹۹ از کارگردانان ۷۸ کشور جهان در چندین بخش مختلف رقابتی و غیرقابتی در ۱۰ سینما و ۴۰ سالن سینمایی در شهر یوتوبوری در کشور سوئد برگزار شد.

کارگردان مستند «اشرف، همزاد شاه»:
فیلم روایت زنانه ای از اشرف است

1604-63

«اشرف، همزاد شاه» روایت زنانه‌ای از زندگی اشرف پهلوی است، زنی قدرتمند و بانفوذ که جدای از شهرت تاریخی‌اش، عاشق برادر دوقلویش محمدرضاست، نقش‌های زنانه‌ای دارد و تعاملاتی که برای من بسیار جذاب بود و مشتاقم کرد درباره‌اش فیلم بسازم.
سعیده نیک‌اختر گفت: این فیلم بلند نخستین مستند ایرانی است که با موضوع زندگی دوقلوی محمدرضا شاه ساخته‌شده، معدود دوقلوهای تاریخ جهان که یکی از آن‌ها به سلطنت رسیده و دیگری هم زندگی‌اش متأثر از این رخداد تاریخی است و خود را در این مقام سلطنتی شریک می‌داند.
کارگردان «اشرف، همزاد شاه» بابیان اینکه این مستند روایتی داستانی دارد، افزود: در طول ساخت این مستند تلاش کردم از روایت خطی و تاریخی صرف فاصله بگیرم، حدود دو سال روی این سوژه تحقیق و پژوهش کردم و فیش‌برداری‌هایم را در اختیار نویسنده کار احسان ناظم بکایی گذاشتم تا آن‌ها را به متنی روان و جذاب تبدیل کند و خوشبختانه از نتیجه کار راضی هستم.
وی گفت: نکته مهم این مستند این است که برای اولین بار تصاویر اختصاصی از کاخ اشرف در تمیشان نور در آن می‌بینیم، کاخی که تا امروز هیچ گروهی فیلم‌برداری اجازه حضور در آنجا را نداشته است، ضمن اینکه در این فیلم از عکس‌ها و فیلم‌های کمیاب و نایابی استفاده‌شده که از آرشیو تلویزیون فرانسه و صداوسیمای جمهوری اسلامی به‌ دست‌آمده‌اند.
نیک‌اختر تصریح کرد: موسیقی این مستند را «سروش انتظامی» فرزند «مجید انتظامی» آهنگساز برجسته و رهبر ارکستر مطرح موسیقی ایران ساخته است.وی افزود: این مستند 11، 12 و 14 بهمن ساعت 22 از شبکه مستند سیما پخش و روز آینده ساعت 10:30 می‌شود، همچنین 13 تا 15 بهمن نیز هرروز ساعت 17:30از شبکه خبر روی آنتن می‌رود.
مستند «اشرف همزاد شاه» به کارگردانی سعیده نیک‌اختر و تهیه ‌کنندگی مهدی مطهر در خانه مستند انقلاب اسلامی تولیدشده است.
از دیگر عوامل این مستند می‌توان به فیلمبردار مجتبی یزدی زاده، تدوینگر محمد ثقفی، صداگذار محمدحسین ابراهیمی، راوی محدثه صارمی اشاره کرد.

بازگشت رامین بحرانی با بازسازی فارنهایت 451

1604-64

«HBO» مدت‌هاست که هر سال بانی بعضی از کنجکاوی ‌برانگیزترین فیلم‌ها می‌شود و این بار حامی اقتباس جدید رامین بحرانی از اثر مشهور ری بَردبِری با عنوان «فارنهایت ۴۵۱» شده است.
هنر و تجربه به نقل از ایندی وایر نوشت: این فیلم دومین همکاری بحرانی با مایکل شانن بازیگر است که برای ایفای نقش مکمل در فیلم قبلی این کارگردان با نام «۹۹ خانه» بسیار تحسین شد. مایکل بی. جردن نقش اصلی را بازی کرده است؛ آتش‌نشان جوانی به نام مونتاگ در آینده‌ای دیستوپیایی که در آن رسانه افیون است و کتاب‌ها ممنون هستند و سوزانده می‌شوند. مونتاگ با ارشدش بِیتی (شانن) وارد پیکاری می‌شود تا دوباره انسانیت خود را به دست بیاورد.
اما رمان سال ۱۹۵۳ بردبری، یک بار هم در سال ۱۹۶۶ توسط فرانسوا تروفو به فیلم برگردانده شده بود؛ فیلمی که تحسین‌شده و کلاسیک هم به شمار می‌رود و در جشنواره فیلم ونیز همان سال نامزد دریافت شیر طلایی هم شد. از این رو، رامین بحرانی در پروژه سینمایی جدیدش وظیفه دشواری را بر عهده داشته است و بزودی متوجه چگونگی عملکردش می‌شویم.
اچ‌بی‌او در ماه مه (اردیبهشت/ اوایل خرداد) برای اولین بار این بازسازی تازه از «فارنهایت ۴۵۱» را نمایش خواهد داد؛ فیلمی که دیشب اولین پیش‌پرده/ تریلر و تصاویر تازه‌اش در فضای مجازی منتشر شده است.