1608-64

منتقد روسی بازی لوون هفتوان را بی نظیرخواند

1608-65

حاشا واشین روزنامه نگار و منتقد روسی در سایت IMDB درباره فیلم «کوپال» و بازیگر هنرمند آن زنده یاد لوون هفتوان می نویسد: شروع قدرتمند یک کارگردان جوان ایرانی و بازی بی نظیر و فوق العاده لوون در نقش کوپال، مخاطب را تا آخر فیلم درگیر می کند.
کوپال فیلمی خوش ساخت و جسورانه و بدون هیچ محدودیتی است و کوپال با بازی لوون، یک شکارچی که دکترای حیات وحش دارد و عشق او به حیوانات با عشق اش به غذا برابری می کند.

درگذشت نویسنده اولین فیلم بلند کیا رستمی

1608-67

حسن رفیعی آشتیانی، نویسنده و کارگردان سالهای 60 و 70سینمای ایران، بدنبال یک عارضه قلبی در جعفرآباد آشتیان با زندگی وداع گفت.
حسن رفیعی آثاری موفق چون «مسافر» به کارگردانی عباس کیارستمی و «غریبه» به کارگردانی شاپور قریب را نوشته بود و در فیلم هایی چون «گربه آوازخوان»،«دندان مار» نقش های حساسی داشت و خود فیلم سینمایی «دانه های گندم» را کارگردانی کرد.
رفیعی آشتیانی در زمان خودش جزو نویسندگان مطرح به شمار میرفت که فعالیت خود را از سال 1372 تقریبا متوقف کرده و بدلیل نامهربانی های فضای هنری بخصوص سینما، ترک فعالیت کرده و در تمام سالهای گذشته در روستای جعفرآباد آشتیان زندگی می کرد.

تجلیل از داریوش شایگان

1608-69

1608-70

درجریان تشییع و خاکسپاری داریوش شایگان پژوهشگر و مترجم برجسته، همه انجمن های فرهنگی و ادبی و شخصیت های صاحب نام به تجلیل از این چهره قدیمی پرداختند و کوشیدند تا با شکوه ترین مراسم را برایش برگزار کنند.
شایگان 5 بهمن دچار سکته مغزی شد و در بخش ICU بیمارستان فیروزگر بستری شد تا روز دوم فروردین با زندگی وداع گفت.
داریوش شایگان 84 ساله متولد تهران بود که در مدرسه کاتولیک سن لویی تحصیل کرده و به زبان فرانسه تسلط یافت و بعد به فرانسه کوچ کرده و در رشته هندشناسی دکترا گرفت و به ایران بازگشت و تحقیقات خود را درباره ادیان مختلف ادامه داد و دو کتاب بانام ادیان و مکتب های فلسفی هند انتشار داد و سپس چند اثر دیگر چون «زیر آسمان های جهان» و «آمیزش افق ها» را نوشت و منتشر کرد.

بابک کریمی بازیگر سینما و تلویزیون:
اغلب فیلم ها کپی برداری از آثار فرهادی شده!

1608-72

بابک کریمی بازیگر با سابقه سینما و تلویزیون می گوید سینمای ایران دیگر بکر بودن و هویت واقعی خود را از دست داده و بیشتر فیلم ها اینروزها کپی ناقصی از فیلم های اصغر فرهادی و یا فیلم های امریکایی و ترکی است.
من غیر از سریال شهرام شاه حسینی، در کار دیگر شرکت نکردم و در ایتالیا یک فیلم و دو سریال را تمام کردم که در ایران نمایش داده نمیشود متاسفانه من در سینمای امروز صداقتی نمی بینم و کپی از سریال های ترکیه و فیلم های غیرایرانی بمرور سینمای ما را بدون ریشه می کند و من هر بار اخیرا فیلمی را دیده ام ناامید شده ام.

آسیب دیدگی الناز شاکردوست
با هل دادن صندلی آغاز شد

1608-73

بهنوش بختیاری ستاره سینما و همکار الناز شاکردوست ستاره دیگر سینما که به دلیل آسیب دیدگی صحنه فیلم آخرش «دو طبقه روی پیلوت» رخ داد توضیح میدهد که ماجرای پشت پرده این آسیب دیدگی، ماجرای دیگری است! درواقع به دلیل شوخی ناهنجار یکی از دست اندرکاران پشت صحنه فیلم وهل دادن صندلی این ستاره و سقوط ناگهانی او دچار ضربه شدید و آسیب جدی شد و همین او را روانه بیمارستان و ماهها فیزیوتراپی دردآورکرد.
نکته غم انگیز اینکه به مجرد آسیب دیدن الناز، ابراهیم ابراهیمیان کارگردان فیلم، بلافاصله ستاره دیگری را جایگزین او کرده و وانمود کردند که حادثه یک اتفاق ساده بوده است!

عربستان سعودی در رقابت با ایران،
هالیوود را به داخل سرزمین خود می کشاند

1608-74

عربستان سعودی 68 میلیارد دلار سرمایه کنارگذاشته تا این کشور را به مرکز تهیه فیلم و جذب سرمایه گذاری سینمایی در خاورمیانه بکند و در این مسیر کریس منتون رئیس سابق گروه تهیه فیلم دی ام جی با عربستان وارد مذاکره شده و در ابتدا 10 میلیارد دلار سرمایه برای شروع آماده کرده است تا بقولی نقش پررنگ فیلم های ایرانی در جشنواره ها و حتی اسکار و کن را کمرنگ کنند.
به همین دلیل ممنوعیت 30 ساله سالن های سینما در عربستان برداشته شده و کمپانی های زنجیره ای IMC و آی پیک درحال بررسی ساخت سینماهای مدرن در عربستان و همچنین ساخت شهرک های سینمایی هستند.