1359-15

از خاکسپاری جلیل شهناز در اصفهان جلوگیری کردند

قراربود بدنبال مراسم تشییع جنازه استاد جلیل شهناز  موزیسین برجسته در اصفهان، او را در آرامگاه تخت فولاد درکنار مزار حسن کسائی چهره برجسته دیگر موسیقی به خاک بسپارند ولی مسئولین درآخرین لحظه اجازه ندادند. بعدا در تهران حتی مراسم ختم را به مسجد دیگری انتقال دادند.

1359-9

محمد علی کشاورز در شرایط جسمی مناسبی نیست

محمدعلی کشاورز بازیگر قدیمی تاتر و سینما و تلویزیون، که بدنبال شکستگی لگن و پا، چند بار مورد عمل جراحی قرار گرفت و برای چندمین بار تحت عمل دیگری قرار میگیرد، بدلیل نامناسب بودن حال جسمی اش در بخش ICU بیمارستان آتیه بستری است.

1359-10

فرانک میرقهاری درسوگ مادر

فرانک میرقهاری چهره با سابقه سینما، که اینروزها در ایران زندگی میکند، مادر نازنین خود را که بشدت مورد علاقه اش بود از دست داد.
فرانک وشوهرش از حدود 5 سال پیش به ایران کوچ کردند ودر آنجا زندگی تازه ای را آغاز نمودند. و با توجه به قول هایی که به آن ها برای فعالیت های هنری و دعوت از هنرمندان مقیم خارج داده بودند کسی عمل نکرد.
تسلیت صمیمانه ای داریم برای فرانک عزیز و دکتر فرهودی عزیز.

1359-11

خانه «دایی جان ناپلئون» به مزایده گذاشته شد

براساس آنچه که عنوان شده است.2.2 درصداز 30 سهم خانه تاریخی دائی جان ناپلئون به ارزش یک میلیارد و هفتاد میلیون تومان به مزایده گذاشته شد.
خانه دایی جان ناپلئون ،  خانه اتحادیه و یا خانه امین السلطان بود که در زمان قاجار سنگ بنای آن گذاشته شد و در سال 1353 محل تصویربرداری سریال دایی جان ناپلئون بود، در سال 1371 ثبت ملی و در نهایت در سال 1389 با رای دیوان عدالت اداری از این فهرست خارج شد تا اینکه دوشنبه گذشته 2.2درصداز 30 سهم آن به ارزش یک میلیارد و هفتاد میلیون تومان به مزایده گذاشته شد. این مقدار سهم مساحتی معادل 590 متر از 7982 زمین این خانه باغ است که اکنون مالک آن خانواده اتحادیه هستند.
این خانه متعلق به محمد ابراهیم، آبدارچی و د واب (چهارپادار) ناصرالدین شاه بودکه بعدها به امین السلطان ملقب شد و در لاله زار تهران باغهایی را ابتیاع و خانه ای نیز در آن احداث کرد.
پس از ثبت خانه و باغ اتحادیه در سال 1384 قیمت ملک 4 میلیارد و 900 میلیون تومان کارشناسی شدکه وارث اتحادیه با تخفیف 500 میلیونی راضی به فروش شدند اماچون پول نقد می خواستند سازمان میراث از این خرید منصرف و شهرداری تهران باخرید به صورت تهاتری موافقت کرد، اما مالکین خانه و باغ اتحادیه خواستار پول نقد بودند. در نهایت مالکین به دنبال خروج ملک از لیست آثار ملی شدند که با حکم دیوان عدالت اداری این خانه از فهرست میراث ملی بیرون آمد. در توضیحات مزایده حاصل از فروش این خانه آمده که پاسخگویی به ادعای احتمالی میراث فرهنگی به عهده خریدار است!

1359-12

دیانا هنرپیشه قدیمی در بستر بیماری

قدیمی ها-علی رجبی –  دیانا بازیگر قدیمی که با لهجه شیرین اصفهانی در خاطرات ما نقش بسته، بعد از انقلاب به دلایلی از هنر کناره گیری کرد ولی هم اکنون در تهران و در بستر بیماری می باشد.
طی آخرین تماسی که با ایشان داشتم، از وی دعوت به مصاحبه نمودم که این هنرمند پیشکسوت از وضعیت خود برای ما این چنین گفت: من هم اکنون در بستر بیماری هستم و اخیرا عمل جراحی را انجام دادم، زیرا سال ها پیش در سانحه رانندگی از ناحیه پا آسیب دیدم و به همین دلیل تا به امروز با این بیماری دست و پنجه نرم می کنم.

1359-13

همایون نوراحمر مترجم و پیشکسوت رادیو درگذشت

قدیمی ها -همایون نوراحمر مترجم و پیشکسوت رادیو در 86 سالگی، بر اثر کهولت سن در منزلش در تهران درگذشت.
او در سال 1306 در خانواده ای نظامی متولد شد. مدتی به مدرسه نظام رفت اما سرنوشتش با ادبیات گره خورده بود. علاقه زیادی به ادبیات داشت، در هفده سالگی شعری از شکسپیر را ترجمه کرد که در مجله صبا چاپ شد. لیسانسش را در زبان وادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران گرفت و از سال 1342 کارش را در رادیو آغاز کرد و تا انقلاب 57 در رادیو در سمت تهیه کننده ارشد مشغول به کار بود.
او بیش از 100 نمایش را در رادیو سرپرستی کرد که بیشتر آنها را خود ترجمه کرده بود. در کنار کارش در رادیو به ترجمه ادامه داد و تا پایان عمرش بیش از چهل اثر از نویسندگان مطرح جهان چون آندره ژید، جرج ارول و آنتوان چخوف را ترجمه کرد. دو کتاب جنجالی قلعه حیوانات نوشته جرج اروول و سودوم و گمارا نوشته نیکوس کازانتراکیس را او برای اولین بار در ایران ترجمه کرد و علاوه بر رادیو بیش از 10 نمایشنامه برای تلویزیون ترجمه و سرپرستی کرد. همچنین  از نوجوانی زیر نظر استادانی چون علی تجویدی و ابوالحسن صبا نواختن ویولن را آموخت.
نوراحمر سال 1381 کتاب فرهنگ اصطلاحات تئاتر را منتشر کرد. او در بیش از بیست مجله مقاله می نوشت که از جمله می توان  به ترقی، خوشه، فردوس، اطلاعات هفتگی، آناهیتا، کتاب هفته، کیهان فرهنگی، سخن، تالار، شعر، سوره مهر، صحنه، مقام، جام جم، مجله نمایش، سروش و هنرهای تجسمی اشاره کرد.
برخی آثار ترجمه شده همایون نوراحمر: اگر دانه نمیرد و ادیپوس نوشته آندره ژید، جست و جو نوشته فردریک دورنمات، زن زیادی نوشته آنتوان چخوف، زنده باد زاپاتا نوشته جان ارنست استاین بک، هیولا نوشته برتولت برشت.
برخی نمایشنامه های تلویزیونی: انگشتر ژنرال ماسیاس، سقوط، غبار جاده، افسانه، مردی از دریا، در پاییز.

1359-14