1360-10

تقی روحانی یکی از مجریان پرقدرت خبر درگذشت

تقی روحانی گوینده پرقدرت رادیویی در 3 دهه قبل ازانقلاب، هفته قبل در بستر بیماری در سن 93 سالگی درگذشت.
تقی روحانی درسال 1358 به اتهام همکاری با رژیم شاه و اجرای برنامه های رادیویی به زندان طولانی محکوم شد و در حال انتقال به زندان بوشهر بود، که توسط یک گروه افراطی در میانه راه ربوده شد و چند روز بعد اورا نیمه جان در بیابان ها پیدا کردند. اوبدلیل ضربات سنگین بر سرش دچار فلج شد و در طی سی وچند سال گذشته در خانه خود بستری بود و قدرت تکلم نداشت.
تقی روحانی از سال 1319 بعنوان نویسنده در رادیو ایران فعالیت آغاز کرد، سپس در رادیو تلویزیون بعنوان یکی از پرقدرت ترین مجریان خبر شناخته شد.

1360-14

پروین غفاری، موطلائی شهر ما درگذشت

پروین غفاری ستاره قدیمی سینما، معروف به موطلایی شهر ما، هفته گذشته در خانه شخصی اش در نوشهر درگذشت.
پروین که زمان فوت 85 سال داشت، با فیلم موطلایی شهر ما، ساخته ساموئل خاچیکیان با حضور فردین و آرمان به شهرت رسید ولی بعدها درفیلم قابل توجهی ظاهر نشد.
پروین غفاری دو فرزند در امریکا داشت وگاه برای دیدارشان به امریکا می آمد.

1360-17

«کورش کبیر» با دکلمه جمشید مشایخی

عشق به تاریخ کهن ایران، عشق به افتخارآفرینان تاریخ سرزمین مان، اینک دوباره از سوی نسل جوان از سوی هنرمندان جوان، به نوعی ارزش گذاری میشود.
اخیرا دو سه خواننده جوان از جمله دانیال دادور با همکاری ترانه سرایان خوب داخل چون بابک صحرایی، آثاری چون کورش کبیر را تهیه و اجرا کرده اند که برای دکلمه آن به سراغ استاد بازیگری در سینما و تاتر و تلویزیون جمشید مشایخی رفته اند که همیشه عشق به ایران و تاریخ افتخارآفرین آنرا در دل دارد.

1360-15

حمید طالب زاده، مهدی مقدم
وعماد طالب زاده از ایران رفتند

12 سال پیش بود که شادمهر عقیلی دراوج موفقیت از ایران رفت. شادمهر آن روزها از موفق ترین خواننده ها و آهنگسازهای موسیقی پاپ بود و مورد علاقه ویژه مردم و اهالی موسیقی قرارداشت.

1360-11

محبوبیت استثنایی او تا حدی بودکه در دو فیلم سینمایی به نام های «پر پرواز» و «شب برهنه» هم بازی کرد. فیلم هایی که تنها و تنها به خاطر حضور او به موفقیت های خوبی رسیدند و به خصوص فیلم «پرپرواز» به یکی از خاطره انگیزترین فیلم های دهه هشتاد تبدیل شد.
با وجود این موفقیت های کم نظیر، شادمهر عقیلی در سالهای آخر حضورش در ایران در تنگناهای مختلفی قرار گرفت. از ممنوع الکاری تا بایکوت شدن آلبومش(آدم و حوا) و این مشکلات تا بدانجا پیش رفت که شادمهر از سرزمینش دل کند و برای همیشه از ایران رفت.
بعد از شادمهر خواننده های دیگری هم بودند که با پیشنهادهای وسوسه انگیزی از سوی کمپانی های موسیقی خارج کشور برای هجرت از ایران مواجه شدند منتها اتفاق ویژه ای نیفتاد و هیچ کدام از خواننده های مطرح داخلی با وجود سختی های بسیاری که برای حضور در موسیقی پاپ داخل کشور داشتند از ایران کوچ نکردند تا  این که اواخر سال گذشته خبرهایی مبنی بر سفر همیشگی حمید طالب زاده از ایران به گوش رسید و انتشار ویدئویی باحضورحمید طالب زاده و دو خواننده خارج از کشور به همگان ثابت کرد که حمید طالب زاده دیگر به ایران باز نخواهد گشت.
دوستان واطرافیان حمید طالب زاده می دانند که او قصد هجرت همیشگی از ایران رانداشته است. او 2 سال تمام در تکاپوی گرفتن مجوز برای حضور رسمی در موسیقی پاپ بود. 2 سال ویدئو کلیپی منتشر نکرد وتمام تلاشش را صرف گرفتن مجوزکرد. شاید بعضی ها ندانند که حمید طالب زاده در سالهای 1380 و 1382 دو آلبوم رسمی به نام های «ندای عاشقانه» و «چی کار کنم؟» را منتشر کرد و با وجود صدای خوب و سطح کیفی مناسب این آلبومها به توفیق خاصی دست پیدا نکرد اما به محض انتشار ویدئو«همه چی آرومه» در سال 1388 از شبکه های ماهواره ای یک شبه ره صد ساله رفت و به موسیقی استثنایی دست پیدا کرد.
حمید طالب زاده می خواست در سرزمینش فعالیت کند. می خواست در سرزمینش بخواند و کنسرت بدهد و آلبوم منتشر کند اما اجازه اش را پیدا نکرد و دست آخر برای همیشه از ایران رفت.
 مهدی مقدم نیز کمابیش درحال دچارشدن به چنین سرنوشتی است.
مهدی مقدم 6 سال به خاطر ویدئوهایی که از او در شبکه های ماهواره ای پخش شد ممنوع الکار بود. او 6 سال ممنوع الکاری و بیکاری و فشار را تحمل کرد تا بالاخره سال گذشته مجوز آلبومش صادر شد. آلبومی که خیلی بی سرو صدا به انتشار رسید اما این اتفاق پایان مشکلات مهدی مقدم نبود. او هرچه تلاش کرد موفق به دریافت اجرای کنسرت نشد. کنسرتی که تنها منبع درآمد خواننده هایی مثل مهدی مقدم است.
خواننده ای که منبع درآمدی ندارد نمی تواند به حضورش در موسیقی ادامه دهد و اینجاست که هجرت از ایران راه حلی برای گریز از این مشکلات می شود. مهدی مقدم هنوز قطعه ای را در خارج از ایران منتشر نکرده و این امید وجود دارد که این سفر همیشگی نباشد و او از موسیقی رسمی داخل ایران خارج نشود.
آخرین خبر مربوط به عماد طالب زاده است. خواننده جوان و پرطرفدار موسیقی پاپ (البته غیر مجاز) که پله پله و قدم به قدم  در مسیر پیشرفت حرکت کرد و توانست به یکی از محبوبترین خواننده های داخل کشور تبدیل شود. اما برای خواننده هایی مثل او هیچ امکانی برای حضور در موسیقی رسمی وجود ندارد. یعنی درهای موسیقی رسمی پاپ به روی خواننده هایی مثل عماد طالب زاده بسته است که مهمترین دلیلش انتشار ویدئو کلیپ از شبکه های ماهواره ای است. افتقای که از جهات مختلفی قابل تحلیل است. از یک طرف به جز شبکه های ماهواره ای هیچ امکان مناسبی برای پخش «ویدئو کلیپ های» خواننده های پاپ در ایران وجود ندارد و می دانیم  در دنیای امروز موسیقی به شدت به تصویر وابسته است و خواننده ای موفق خواهد بود که بتواند اثرش را به شکل مطلوبی که همان ویدئوکلیپ است به انتشار برساند.
از سوی دیگر خواننده های رسمی بسیاری در موسیقی داخل ایران به فعالیت مشغولند که پتانسیل های بالایی برای تبدیل شدن به خواننده هایی به شدت موفق دارند اما به دلیل نداشتن امکان مناسب برای انتشار آثارشان و پایبندی به قانون و در نتیجه عدم ارائه ویدئو کلیپ از شبکه های ماهواره ای به آنچه که استحقاقش را دارند دست پیدا نمی کنند.
به این فکر کنیدکه خواننده هایی مثل حامی، مانی رهنما، محمد اصفهانی، امیر کریمی تا رضا صادقی و بابک جهانبخش و فرزاد فرزین می توانستند ویدئوکلیپ قطعاتشان را منتشر کنند. آن وقت مطمئنا سرنوشت موسیقی پاپ ایران به شکل دیگری رقم می خورد و تمام بازار موسیقی پاپ دراختیار این خواننده ها قرار می گرفت و قطع به یقین به موفقیت های استثنایی و ویژه تری دست پیدا می کردند.
در هر حال عماد طالب زاده(برادر حمید طالب زاده) هم برای همیشه از ایران رفت. با ادامه شرایط کنونی به احتمال فراوان  مدام خبرهایی این چنینی خواهیم شنید و خواننده های پرطرفدار دیگری هم عطای مشکلات فعالیت در موسیقی رسمی را به لقایش خواهند بخشید.
وقت آن رسیده که تغییری در ساختار موسیقی پاپ داخل ایران ایجاد شود. این تغییراز دو جهت لازم الاجرا است. یک جهت به امکان حضور خواننده های موجه غیر مجاز در عرصه موسیقی رسمی مربوط می شود. دیگری ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت خواننده های رسمی و امکان انتشار مناسب آثارشان است که مهمترین مساله به امکان انتشار ویدئو کلیپ و برگزاری مستمر کنسرت هایشان مربوط می شود. درغیر اینصورت در برهمین پاشنه خواهد چرخید.

آلبوم «همین»منتشر شد
رضا صادقی بعد از یکسال جنگیدن با مشکلات….

ازنشریه : هفت نگاه
رضا صادقی خواننده ای است محبوب که دارای جایگاهی ویژه در نزد مردم واهالی هنر است. رضا صادقی انگشت شمار خواننده های ایرانی است که پس ازگذشت یک دهه ازحضورش در این عرصه هنوز در اوج موفقیت ایستاده و در هر آلبومش قدم های بزرگی در مسیر افزایش موفقیت و محبوبیتش برداشته است و می شود گفت آلبوم هایش ازبهترین آلبوم های منتشر شده در 10 سال اخیر بوده اند.

1360-12

سال 1391 سال سختی برای رضا صادقی بود. سال گذشته از یک نظر نیز سال شیرینی برای اوبود. رضا صادقی در سال 1391 رخت دامادی به تن کرده وازدواج کرد و همین اتفاق تاثیر مثبتی بر روحیه اش داشت وانگیزه ای شد که با توان بیشتری به جنگ مشکلات برود.
رضا صادقی سال 1392 را با انتشار آلبوم جدیدش آغاز کرد. آلبومی به اسم «همین» که میشود گفت یکی از بهترین و زیباترین آلبومهایی است که در چندین سال اخیر منتشر شده. آلبومی سرشار از احساس و ترانه ها و موسیقی های زیبا و تاثیرگذار که حاصل رویکرد تازه این خواننده توانمند  به موسیقی است. رضا صادقی سرودن اکثر ترانه ها و ساخت بیشتر آهنگ های این مجموعه رابرعهده داشته وبار دیگر نشان داده از اندیشه و توانایی منحصر به فردی در خلق آثارش برخوردار است. قطعه «کفش آهنی» را می توان معرف جهان بینی امروز رضا صادقی دانست. رضا صادقی با نوشتن ترانه ای زیبا از اندیشه امروزش گفته و نگاه امروزش به دنیای درون وبیرونش را بیان می کند. اندیشه ای که سرشار از ژرف نگری، تعقل، شجاعت وصداقت است.«کفش آهنی» به بهترین شکل ممکن معرف شخصیت و روحیات و افکار رضا صادقی است. مرد مقاوم و شجاعی  که یک دهه است از عشق و درد مردمش می خواند و هیچوقت به مردمش پشت نکرده و فکرو قلب و صدایش را نفروخته است. ترانه های آلبوم«همین» را به جز رضا صادقی ترانه سراهای جوان و با استعدادی همچون پیوند شادخواب،امیرحسین الهیاری، علی ضیاء سوگند انصاری و مرجان زنگنه سروده اند. در زمینه تنظیم قطعات نیز رضا صادقی با چهره های تازه نفس و مستعدی همکاری کرده که می شود به آرون حسینی ، شجاع شفاهی و اسماعیل حسینی اشاره کرد. مسعود همایونی و معین راهبر نیز که ازموزیسین های مطرح موسیقی امروزهستند تنظیم دو قطعه را برعهده داشته اند.
نام قطعات آلبوم «همین» عبارتند از:آهنی، بخند، حس خوب، ولی نبو(بندرعباسی)، دروغ بگو و پیله. این آلبوم توسط شرکت «آوای هنر» منتشر شده و یک نکته جالب این که عکس های این آلبوم ازمحمدرضا صادقی برادر رضا صادقی است .
رضا صادقی یادداشت زیبایی نیز در جلد آلبومش نوشته:  همیشه برای خواندن فرصتی هست اما فرصتی تا ماندنی بودن و ماندنی شدن غنیمت که تا آخرین نت آرزویش خواهم کرد. زمزمه تازه تر برای دوستان ساده صبورم نیافتم خبر اینکه هنوز هم عشق یک رنگ است. من رضا صادقی، عاشقانه هستم و خواهم ماند.امیدوار و محکم،همین…

بابک صحرایی، یغما گلرویی، روزبه بمانی، افشین مقدم و مونا برزویی به همراه

علیرضا افکاری، نیکان و زهرا عاملی مهمترین ترانه سراهای حال حاضر داخل ایران در کنار یکدیگر

اتفاق خوبی رقم خورد. در این روز تعدادی از بهترین و می شود گفت مهمترین ترانه سراهای حال حاضر درکنار یکدیگر قرارگرفتند و برای بهبود وضعیت ترانه امروز به بحث و تعامل پرداختند. در این جلسه نام هایی حضور پیدا کردند که از نظر بسیاری هیچگاه امکان نداشت در کنار یکدیگر بنشینند و اتفاق مهم اینجاست که این چهره ها درحال حاضر اصلی ترین و مهمترین چهره های فعال در موسیقی امروز هستند. بخش مهمی از ترانه های موفق و برجسته سالهای اخیر سروده ترانه سراهای حاضر در این عکس است و با توجه به جریان ترانه وموسیقی امروزه این گروه را می شود اصلی ترین گروه فعال در عرصه موسیقی پاپ دانست.
همدلی و تعامل میان چهره های برجسته ترانه و موسیقی اتفاق مهمی است که میتواند به بهبود و ارتقاء سطح این هنر- صنعت کمک های شایانی کند. مهمترین نتیجه این جلسه نیز همین مسئله است. همدلی نام های برجسته ترانه و موسیقی که قطع به یقین این همدلی تاثیرات سازنده بسیاری بر کلیت این ساختار خواهد داشت.
علیرضا افکاری و نیکان که از مطرح ترین آهنگسازهای حال حاضر عرضه پاپ هستند نیز در این جلسه حضور داشته اند. همچنین زهرا عاملی از ترانه سراهایی است که اگرچه به اندازه دیگر نام های این جلسه در بازارموسیقی حضور نداشته اما از چهره های آینده دار ترانه است. این جلسه که در دفتر بابک صحرایی برگزار شد. می تواند سرآغاز تازه ای برای اتفاقات خوب در جامعه موسیقی باشد.

1360-13