1349-93

علی قوی  تن:نقش سهراب را بازی میکنم

علی قوی تن قصد دارد در جدیدترین ساخته خود که روایت زندگی سهراب سپهری است نقش این شاعر برجسته را برعهده بگیرد.
قوی تن در این خصوص می گوید: موضوع ساخت فیلمی درباره زندگی سهراب سپهری چند سالی است که ذهن مرا درگیر کرده، اما از سال گذشته به علت تقاضای دوستان وهنرمندان وحتی مردم عادی به خاطر شباهت های ظاهری من 1349-90با این شاعر نام آور ساخت این فیلم برایم جدی تر شد.دوستان وقتی بازی مرا در فیلم «پرواز بادبادک ها» و «آفتاب مهتاب، زمین» دیده اند اعتقاد دارند من می توانم نقش این هنرمند برجسته را ایفا کنم.
او گفت: تا کنون صحبت هایی هم شده و عده ای از دوستان برای سرمایه گذاری در این فیلم پیشقدم شده اند اما این صحبت ها به مرحله نهایی نرسید چرا که معتقدم با توجه به وجهه ملی و فراملی این شاعرحمایت دولتی باید در این مورد صورت بگیرد. وی با بیان اینکه سهراب سپهری شاعر جهانی و برجسته ای است افزود: برای ساختن فیلم سهراب سپهری باید نهایت دقت و احتیاط را به خرج ببریم چرا که پروژه، پروژه ای حساس است.
وی گفت فعلا مراحل تحقیق و نگارش را برای این فیلم سپری می کنیم وهنوز حضور عواملی در این فیلم قطعی نشده، عواملی هم که در این مدت در جراید در خصوص این فیلم نام برده شده عوامل فیلم «آفتاب،مهتاب، زمین» بوده و ما حضور هیچ کس را در این فیلم قطعی نکرده ایم. وی می گوید: به گمانم تا آخر فروردین درگیر به سرانجام رساندن فیلمنامه این فیلم هستیم و احتمالا در اردیبهشت برای پیش تولید و ارائه فیلمنامه برای پروانه ساخت آن اقدام می کنیم. البته سال 81 من درخصوص ساخت مستند برای این شاعر گرانقدر 6ماه تحقیقات هم انجام دادم و تصاویری هم از مرحوم فهیمه راستکار در این زمینه ضبط کردم اما در آن مقطع به این نتیجه رسیدم که ساخت مستند را ادامه ندهم، اما قطعا به این تحقیقات 6 ماهه به عنوان بسته تحقیقاتی نگاه  می کنم و امروز از آن استفاده می کنم. وی همچنین در مورد اکران فیلم «پرواز بادبادک ها» می گوید: با بنیاد سینمایی فارابی به عنوان پخش کننده این فیلم صحبت هایی داشته ایم. پروانه نمایش سینماهای این فیلم نیز صادر شده، اما چون در حال حاضر فصل بدی برای اکران این فیلم است، سال آینده زمانی که بچه های مدارس هم بتوانند به دیدن این فیلم بروند فیلم را اکران می کنیم.
وی افزود: از آنجایی که سال گذشته آموزش و پرورش در جشنواره کودک قول حمایت از این فیلم را داد، در سال جدید با هماهنگی آنها به طوری که مدارس به دیدن این فیلم بیاید فیلم را اکران می کنیم.

1349-91

شهرام ناظری در دومین شب کنسرت «شاهنامه فردوسی،داستان ضحاک» عنوان کرد:
فردوسی خطرناک نیست

شهرام ناظری در آستانه نوروز در دومین شب کنسرت «شاهنامه فردوسی، داستان ضحاک » گفت: 6 سال مجوز این اجرا را به من ندادند درحالی که فردوسی خطرناک نیست و تنها نمی خواهد با بی عدالتی مبارزه کند.
شهرام ناظری پیش از اجرای دومین شب کنسرت خود روایت داستان ضحاک ، به بیان مقدماتی درباره این اجرا پرداخت و ضمن خیرمقدم به حاضران در سالن افزود: برنامه ای که در پیش داریم بخشی از شاهنامه فردوسی، یعنی داستان ضحاک است که با یک گروه مقامی آن را اجرا می کنیم.
وی درادامه به بیان توضیحی کوتاه در مورد داستان ضحاک پرداخت و درباره آن گفت در داستان ضحاک در حقیقت نبردی بین  نور و ظلمت صورت می گیرد. در این کنسرت از زمانی شروع می کنیم که ضحاک با کشتن پدرش بر تخت پادشاهی می نشیند و اینکه می فهمد شخصی به نام فریدون می تواند اورا بکشد. همچنین در این اجرا از قیام کاوه آهنگر و برافراشتن درفش کاویانی نیز میخوانیم.
ناظری با تاکید بر اینکه کار موسیقایی روی شاهنامه نیازمند یک گروه بزرگ و صرف وقت بسیار است افزود: بضاعت ما در راستای فعالیت درحوزه شاهنامه همین است. اما امیدوارم نهادهای فرهنگی کشورمان تدبیری بیندیشند تا اجرای شاهنامه آن طور که شایسته  این کتاب وسراینده آن فردوسی است، انجام شود.
این خواننده کشورمان درباره کار در حوزه شاهنامه گفت: تا به امروز هیچ یک از خواننده های کشورمان آنطور که باید و شاید روی شاهنامه کارنکرده اند، اما من 6 سال پیش اینکار را کلید زدم.البته  در ابتدا به من مجوز اجرای ضحاک را نمی دادند اما چون در کشورهای دیگر به مراتب این کار را اجرا کردم و فیلم های آن هم دراینترنت پخش شد، بالاخره مجوز اجرای ضحاک در تهران را برایم صادر کردند. شهرام ناظری در این باره تصریح کرد: فردوسی هیچ خطری ندارد و تنها می خواهد با ظلم و بی عدالتی  مبارزه کند. در هر صورت ما چون شاید با موسیقی ردیف – دستگاهی ایرانی نتوانیم به خوبی با فضای شاهنامه روبرو شویم، تصمیم گرفتیم که از موسیقی مقامی برای اینکار استفاده کنیم از آن رو که هنوز خوشبختانه جای پای شاهنامه در برخی از قومیت ها و شهرستان ها وجود دارد.
شهرام ناظری پس از بیان این نکات در مورد فردوسی و اجرای داستان ضحاک به برگزاری این کنسرت در دو بخش پرداخت. بخش اول این کنسرت متشکل از 9 قطعه با موضوع داستان ضحاک در فضایی فولکلور بود. بخش دوم را نیز قطعاتی در نوا و اصفهان تشکیل می داد.
شهرام ناظری که به آهنگسازی فرید الهامی و باهمراهی  یک گروه 9 نفره این کار را به اجرا برده است، بعد از دو اجرای نهم و دهم خود، دو شب دیگر یعنی یازدهم و دوازدهم ماه جاری نیز داستان ضحاک را در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران به روی صحنه برد.

1349-92