1369-66

1369-51

تهیه از محمد ایزدمهر
هفته قبل 9 شهریورماه‌ سالروز درگذشت مردی بود که «گنجشکک اشی‌مشی» را خوب می‌شناخت و «جمعه»‌های «کودکانه» هنوز او را به یاد دارند، اما 11 سال است که از «بوی عیدی‌اش» خبری نیست.
فرهاد ۲۹ دی ماه 1322 درتهران متولد شد. پدرش رضا مهراد، کاردار ایران در کشورهای عربی بود. فرهاد تا ۸ سالگی در عراق زندگی می‌کرد و برادر بزرگش ویلن می‌نواخت.
سرانجام یکی از دوستان برادرش متوجه علاقه فرهاد به موسیقی می‌شود و از خانواده فرهاد می‌خواهد که سازی برای او تهیه کنند. با اصرار برادرش یک ویلن‌سل برای او تهیه می‌کنند و تمرینات فرهاد آغاز می‌شود. ولی عمر تمرینات ویلن‌سل از سه جلسه فراتر نرفت.
او بعد از ترک تحصیل در کلاس یازدهم با یک گروه نوازنده ارمنی آشنا می‌شود و با استفاده از سازهای آنان به صورت تجربی نواختن را می‌آموزد و مدتی بعد به عنوان نوازنده‌ی گیتار در همان گروه شروع به فعالیت می‌کند.
فرهاد دو سال نیز به انگلستان رفت و در آنجا با موسیقی پاپ آن سال‌های انگلستان آشنا شد. پس از بازگشت به ایران فرهاد اولین اجرای موسیقی خود را در هتل «ریمبو» در خیابان ایرانشهر تهران اجرا کرد. سپس به اجرای برنامه در رستوران «کوچینی» ادامه داد و در آنجا به «فرهاد بلک‌کَتس» مشهور شد.  در این دوران در کافه‌های مختلف تهران به خواندن آوازهایی از گروه‌های معروف موسیقی آن زمان از جمله بیتل‌ها، الویس پریسلی، و ری چارلز می‌پرداخت. در همین دوره ترانه «اگه یه جو شانس داشتیم» را برای دوبله‌ی فیلم «بانوی زیبای من» خواند که در فیلم استفاده شد. این هنرمند تا سال ۱۳۵۷ کنسرت‌های فراوانی داد. در بهمن ۱۳۵۷ ترانه‌ی معروف «وحدت» را با آهنگی از منفردزاده و شعر سیاوش کسرایی ضبط کرد.
فرهاد در سال 74 نیز اولین کنسرت بعد از انقلابش را در «کلن» اجرا کرد و در سال 76 آلبوم «وحدت» از سوی این هنرمند منتشر شد. پس از انتشار آلبوم «برف» فرهاد درصدد تهیه آلبومی با نام «آمین» بود که ترانه‌هایی از کشورها و زبان‌های مختلف را در بر می‌گرفت. اما از مهرماه ۱۳۷۹ بیماری او جدی شد.
فرهاد به بیماری «هپاتیت c » مبتلا شده بود و در نتیجه‌ی عوارض کبدی ناشی از آن در خرداد ۱۳۸۱ برای درمان به فرانسه رفت و در ۹ شهریور همان سال پس از مدتی اغما در بیمارستان، در سن ۵۹ سالگی درگذشت و در ۱۳ شهریور در گورستان «تیه» پاریس دفن شد.
 «خانه فرهاد» در موزه سینما بنا شده است و پوران گلفام همسر این هنرمند تمام وسایل شخصی فرهاد را از جمله پیانو، کاست‌ها، یادداشت‌های شخصی و… به این موزه بخشیده است.

1369-52

1369-58

با کمال تاسف آگاهی یافتیم که سیمین بهبهانی شاعربزرگ پر آوازه و بانوی مقاومت صبح یکشنبه 10 شهریورماه هنگام مراجعت از بوداپست به تهران به عارضه ی قلبی دچار شد که در بخش مراقبت های ویژه (سی سی یو)ی بیمارستان آزاد تهران بستری شد.
علی بهبهانی (پسر این شاعر) نقل می کند که «صبح یکشنبه که از بوداپست برگشتیم حال خانم بهبهانی بحرانی شد که ایشان را به بیمارستان رساندیم».
سفر سیمین بهبهانی به بوداپست برای دریافت جایزه ی «پانوس پانونیوس» که عمدتا در قلمرو شعر اهدا می شود، بودو سیمین این جایزه را از «گراسوج» دبیرکل انجمن قلم مجارستان دریافت کرده است.
لازم به یادآوری است که پزشکان سال ها پیش سیمین را از فعالیت گسترده و سفر با هواپیما منع کرده بودند به این لحاظ به بسیاری از دعوت های سازمان های فرهنگی اروپا و امریکا پاسخ منفی می دادو جای بسی حیرت است که چگونه به سفر با هواپیما مبادرت کرده و به قول علی بهبهانی «فشردگی برنامه های سفر خیلی فشار آورد در حال حاضر و ضربان قلب شان نا منظم است و مقداری خون ریزی دارند» البته علی در پایان سخن اظهار امیدواری کرد که او تا پس فردا (چهارشنبه) از CCU به بخش عمومی منتقل خواهد شد.

1369-59

1369-56

هوشنگ توزیع آخرین اثر نمایشی خود را به دوستداران تئاتر تقدیم می کند. «سورپرایزپارتی» یک نمایش کمدی درامای اجتماعی است که در ماه اکتبر امسال بروی صحنه میرود.
در این نمایش،هوشنگ توزیع – شیلا وثوق- رکسانا رستگار و محسن مرزبان بازی می کنند.
«سورپرایزپارتی» چهاردهمین نمایش «کارگاه نمایش 79» محسوب میشود، که در سال 1985 در لس آنجلس تاسیس شد. این مرکز نمایشی تا بحال کارهای مطرح، موفق و بیادماندنی در عرصه نمایش ارائه کرده است. کارهایی مانند: بوی خوش عشق- سهم ما از خانه پدری- زندگی شیرین ما- فرار بزرگ – از ماهواره با عشق- یکی ایرانی در بهشت و …
در هفته آینده گفتگوی اختصاصی جوانان را با نویسنده وکارگردان این نمایش بخوانید.

1369-57

1369-60

بعد از حدود یکسال و نیم، همکاری افشین گرگین، مدیر برنامه های رادیو  670 AM با این رسانه قطع شد، درحالیکه بدرستی مشخص نشد که چرا این همکاری ادامه نیافت و برای خیلی ها زیر سئوال رفت و تااین لحظه نه مسئولان رادیو و نه خود افشین در این زمینه جوابی نداده اند.
شنیدیم مدیریت کل رادیو، یک هیئت از همکاران با سابقه رادیو را برای اداره مدیریت برنامه ها برگزید و این گروه باهم همکاری دارند.

1369-61

1369-65

این برنامه ها باهمت احمد آزاد، خواننده و پژوهشگر پرتلاش از رادیو جوانان پخش میشود
برنامه های هفته آینده
گلچین هفته  5
1- مرضیه – ترانه آتشم زد- شعر سیمین بهبهانی- آهنگ منوچهر لشگری – تنظیم جواد معروفی
2- عبدالوهاب شهیدی- شعر شهریار- گروه پایور- نام آهنگ «گذشت»
3- آهنگ محلی بختیاری- «عزیزم سوزی» – فریدون شهبازیان
4- عهدیه – مایه دشتی – آهنگ جواد معروفی – جانان می رود
5- حبیب الله بدیعی- قطعه ای در سه گاه- سنتور منصور صارمی – ضرب جهانگیر ملک
6- آهنگ «چرا» با صدای حبیب الله بدیعی
7- آهنگ «چرا» با صدای مهستی
8- غزلی از حافظ با صدای مرشد مرادی
9- صدای گودرزی- «بس کن دلا» ارکستر سازهای محلی رادیو
10- آخرین اثر- اجرای دیگری از – رنگ ناز
استاد علینقی وزیری- گروه پایور.

گلچین هفته 6
1-درآمد ماهور- از ساخته های درویش خان – گروه شیدا- شرح حال کوتاه از درویش خان- مبتکر پیش درآمد
2-  تصنیف – «به یادداری» صدای شجریان – گروه پایور
3- سیما بینا- «ایستگاه» فرهاد فخرالدینی – شعر عبدالله الفت
4- گل بانه- مرتضی حنانه – از موسیقی کردستان گرفته شده است
5- مرضیه – آهنگ محمدرضا لطفی- «سپیده سحر»
6- ارکستر سازهای محلی- از ساخته های مهدی خالدی – «رنگ چهارگاه»
7- دلکش- به کنارم بنشین – آهنگ مهدی خالدی
8- انتخاب بهترین برنامه های رادیویی – برنده بهترین صدابردار
9- «پرکن پیاله را» محمدرضا شجریان – شعر فریدون مشیری.

1369-64

1369-62

«امیر رسائی» خواننده ای که برای سه نسل خوانده و با آهنگهای خود خاطره ساخته، اینروزها با یک بغل آهنگ و ترانه جدید به لس آنجلس آمده است تا آلبوم  تازه ای چون «عزیزم» بدست دوستداران خود برساند.
امیر رسائی در ایران هم یک باشگاه ورزشی دایر کرده است و در تشویق چهره های جدید موزیک می کوشد.

1369-63