1484-49

درگذشت استاد معینی کرمانشاهی؛
خالـق ترانـه سنـگ خـارا

1484-50

استاد معینی کرمانشاهی، ترانه سرا، نقاش و شاعر ماندنی ایران در ۹۳ سالگی درگذشت.

دفترهای شعر “ای شمع ها بسوزید”، “فطرت” و “خورشید شب” از جمله آثار او هستند اما محبوبیت عمده معینی کرمانشاهی به خاطر ترانه های ماندگاری است که سروده و در خاطره جمعی ایرانیان به یادگار مانده است.
دلکش، مرضیه، پروین و یاسمین و هایده ترانه های معینی کرمانشاهی را طی سالها اجرا کرده اند.
ترانه “یاد من کن” با صدای بانو دلکش و “سنگ خارا” با صدای مرضیه از جمله آثار برجسته معینی کرمانشاهی است.
معینی کرمانشاهی پس از انقلاب و محدودیت های پیش آمده برای ترانه سرایی، از فرصت بهره گرفته و سرایش تاریخ ایران را آغاز کرد و با همه توان خود آن را پیش برد.
به گفته کارشناسان یکی از مهمترین نو آوری های رحیم معینی کرمانشاهی در ترانه سرایی ایران بهره گیری از تصویرپردازی ها و تمثیل در ترانه است.
او در مقدمه کتابش نوشته بود: “زحمت کشیدگان همیشه در آتش رنج دیگران می سوزند و شاعر واقعی نمونه ی زنده ای از این سوز و ساز است. دردهای روحی و سخنان غم آلود یک شاعر برجسته نمی تواند انفرادی و شخصی باشد. او در سایه ی سعادت اجتماعی، سعادت فردی خود را می جوید. همیشه در اختلافات شدید طبقاتی و ظلم های فاحشی که ناشی از این تلاطم اجتماعی بوده است. هنرمندان و شعرای برجسته در ملت های آلوده به این مفاسد ظهور کرده و آیینه ی شفاف تصویر نمای زمان خویش بوده اند.”
درگذشت این چهره ماندگار را به خانواده محترم معینی، بویژه همکار عزیزمان نوشین معینی تسلیت می گوییم.
در هفته آینده بطور مفصل درباره این جاودانه شعر و ترانه خواهیم نوشت.

برگزاری سمینارماهيانه حمايت خانواده ماه اکتبر

1484-51

گزارش از شهرزاد و نازلی تربتی مدیریت مجله پیک برتر
جلسه ماهيانه گروه حمایتِ خانواده روز شنبه ٣١ اکتبر، راس ساعت ٢ بعدظهر همراه با سخنرانی خانم دکتر شیرین نوروی (فارغ التحصیل در رشته روان شناسی بالینی و فوق تخصص در آزمون های روانشناسی) و آقای دکتر پیمان رئوفی (دارای دکترا در رشته روانشناسی‌ بالینی و مدرک فوق لیسانس در روانشناسی) برگزار شد.
این برنامه که با حضوربیش از ٢٠٠ نفر از هموطنان که از تمام سنین در این سمینار شرکت کرده بودند با معرفی مهمانان این برنامه آغاز شد .
در آغاز دکترشیرین نوروی همراه با دكتر پیمان رئوفی به عنوان بنیان گزاران گروه حمایتِ خانواده ضمن خیر مقدم به حضار صحبت را به زمینه برخی از موضوعات مهم روانشناسی وموضوع «کار کرد مغز خود را بهتر بشناسید»، اختصاص دادند و حضار را به طریقی نو در این مباحث شرکت دادند که با استقبال آنان مواجه شد. این سمینار با برنامه های کاملا متفاوت و جذابی از جمله سخنرانی روانشناسي و پخش فیلم های آموزشی،مهمانان ويژه، اجرای زنده موسیقی و قرعه کشی جوایز متنوع انجام شد.
همچنین خانم رُز رزاق منش مشاور خانواده در مورد از «مراحل إحساسي پس از دست دادن اطرافیان و روابط و شغل و هر چیز که در زندگی برایمان مهم است» مطالب بسیار خوبي ارائه دادند.
مهندس جوادصفارزاده با تبحر فراوان در علم کامپیوتر نيز سخنران مهمان اين برنامه بودند كه راجع به رايانه و پيشرفتهاي جديد تكنولوژي صحبت كردند.
برخي از حاضرین، سوالات خود را مطرح كردند، كه سخنرانان با کمال صبر و حوصله به تک تک سوالات پاسخ دادند .
در پایان مراسم با اجرای موسیقی زنده با صدای آرتور عزیز هنرمند بسیار مهربان یادآور سلطان جاز ایران آقای ویگن و موسیقی آقای نوريك جوّ بسیار شادی به وجود آمد.
در این سمینار قرعه کشی برگزار شد وهدایایی به برندگان داده شد و مانند سمینارهای گذشته از مهمانان توسط ميوه و شيريني اهدائي وودلندهیلزمارکت پذیرائی شد.
گروه حمایت از خانواده از این پس برای توانمند ساختن صاحبان مشاغل در معرفی بهتر و جامع تری از محصولات و خدماتشان، فضاهای ویژه ای را در محل همایش های ماهیانه آخرین شنبه در انسینو کامیونیتی سنتر، در نظر گرفته است که امکان معرفی بهتر را به علاقمندان می دهد و در ضمن افراد می توانند در اين جلسات درمورد زمینۀ کاری خود صحبت کنند و علاقمندان و یا نیازمندان به آن زمینه را از امکانات خود آگاه سازند.
به امید دیدار شما عزیزان در روز شنبه ٢٨ نوامبر در سالن اجتماعات انسینو کامیونیتی سنتر.
برای اطلاعات بیشتر با شماره

٦٨١٨-٣٤٤-٨١٨

تماس حاصل فرماييد.

چاپ دوم کتاب «نگاهی به شاه»
تألیف دکتـر عبـاس میلانـی

1484-53

آقای احمد تبریزی رئیس «بنیاد پریا» در تورنتو ضمن خوش آمد به آقای دکتر عباس میلانی استاد علوم سیاسی دانشگاه استنفورد و مدیر سازمان مطالعات ایرانی که برای ایراد سخنرانی در این بنیاد به تورنتو دعوت شده بود، از انتشار چاپ ویرایش دوم کتاب «نگاهی به شاه» خبر داد یادآور شد که :«دو سال پیش چاپ اول نگاهی به شاه توسط «پرشین سیرکل»منتشر و توسط دکتر میلانی نویسنده ی کتاب، در تورنتو رونمایی شد. در تور اروپایی معرفی کتاب بودیم که خبرشدیم در ایران قاچاقچیان فرهنگی، کتاب را افست کرده و می فروشند آقای دکتر میلانی پذیرفتند که کتاب را به صورت رایگان در وب سایت شان برای خوانندگان داخل ایران قرار دهند که تا این لحظه بیشتر از سی هزار دانلود کتاب به صورت رایگان انجام شد در مصاحبه ای هم آقای عبدی گفتند که: «سه هزار کپی کتاب «شاه» در ایران به طور غیرقانونی فروخته شده است… از هفت هزار نسخه ای که در اینجا چاپ شد حدود سه هزار نسخه در امریکا فروش رفت و در اروپا حدود 1500 نسخه و بقیه درکشورهای دیگر ولی بالاترین فروش را نسبت به جمعیت ایرانیان در تورنتو و ونکوور و مونترال داشتیم که حدود 1270 نسخه فروختیم… حالا چاپ دوم کتاب انجام شده در این کتاب اصلاحاتی صورت گرفته، اشتباهات تایپی درست شده به علاوه تعدادی سند مهم و عکس های کمیاب هم به کتاب اضافه شده است.»

حجتــی (حجـی جـون معــروف):
چه در دوران بیمارستـان و نقـاهت گاه
و چه در خانه هیچکـس حالم را نپرسید!

1484-52

حجتی معروف به حجی جون، کمدین، مجری تلویزیون وخواننده با سابقه، هفته قبل که حدود یکسال و نیم تحت درمان در بیمارستان و نقاهت خانه ها بود، به خانه بازگشت.
به دیدارش رفتیم، خیلی دل شکسته و غمگین بود، می گفت در تمام این مدت هیچکس نه هنرمندی نه دوستی، نه تلویزیونی، نه رسانه ای بجز جوانان، حالم را نپرسید و ندانست که بر من چه گذشته و چه شب ها و روزهای سختی را در دیپرشن شدید، در حالت اضطراب گذراندم و در این مدت بدلیل زمین خوردگی دچار شکستگی دنده ها، شانه و دست ها شدم، در بیمارستان بستری شدم و تحت عمل جراحی و تراپی قرار گرفتم.
نه عیادت کننده ای بود، نه تلفن مهرآمیزی و نه رسانه ای و نه چهره آشنایی، تنها مهناز و مهدی ذکایی عزیز حالم را پرسیدند ولی براستی در این مدت دلم شکست، از این همه بی تفاوتی، بی احساسی و نارفیقی ها.
حجتی که میکوشد دوباره سرپا بایستد و دوباره فعالیت هایش را شروع کند. می گوید من تسلیم نمی شوم، من باز هم بروی لبان مردم لبخند می نشانم و دل شان را شاد می کنم.

چرا بعضی از آگهی های کنسرت و تئاتر
را در مجلـه جوانـان چاپ نمی کنیم؟!

فکر می کنیم کمک و محبت و بیریـایی
در مورد بعضی آدم ها دیگر بس است!

1484-54

در طی یکسال گذشته، خیلی ها از ما می پرسند چرا بعضی آگهی های کنسرت و تیاتر و کافه رستوران ها و دکه های هنری در مجله جوانان چاپ نمیشود؟ آنهم در رسانه معتبر و پرقدرتی که درواقع پایگاه اصلی هنر وهنرمندان بوده است وهمه خبرها و رویدادهای هنری را در تمام 30 سال گذشته در آن دیده و خوانده اند؟
اجازه بدهید بدون رودروایستی بگوئیم که از بس به بعضی کنسرت گذاران، بعضی هنرمندان، بعضی دست اندرکاران تئاتر و دکه های هنری و کافه رستوران ها کمک بیریا و خالصانه کردیم، درعوض چک های بی محل و غیب شدن صاحبان برنامه ها، بهانه های عجیب و غریب و وعده های سرخرمن نصیب مان شد خسته شدیم.
در طی سه سال اخیر حداقل ما 150 هزار دلار چک بلامحل و چک های در انتظار (یعنی صبر کنید تا خبر بدهیم) دریافت کردیم. همین سال قبل برای کنسرت های لاس وگاس، دو گروه پول آگهی ها را نپرداختند.
یک خانم عزیزی که ادعای فامیلی با مجله جوانان داشت به اتفاق شوهرش حداقل 5 هزار دلار را بالا کشیدند و غیب شدند. یک برنامه گذار دیگر حدود 6 هزار دلار بدهکار شد، غش کرد و به بیمارستان رفت و بعد هم از جلوی چشم ها پنهان شد، همین آقایی که ادعای دوستی با رسانه ها را دارد، چرا ناگهان غیبش زد؟ کجا رفت؟ چرا بدهکاریهایش را نپرداخت؟ لابد صبر کرده از خاطره های مردم برود، از ذهن طلبکاران پاک شود، بعد با چهره معصوم برگردد؟
صاحب فلان کاباره و رستوران که بدهکاریش به مجله جوانان از مرز 50 هزار دلار گذشته، هنوز حالت طلبکاری دارد هنوز با مجله جوانان که 30 سال یارش بوده، زمان پرداخت رفتاری ناهنجار دارد.
فلان هنرمند به بهانه رکود کاری، روی جلد و آگهی و مصاحبه طلب می کند، ولی زمان پرداخت گم میشود. حداقل در طی یکسال گذشته، حدود 40 هزار دلار دیگر از پرداخت ها بلاتکلیف مانده…
با توجه به این رویدادها و دهها رویداد دیگر که همراه با واقعیت هایش، در هفته های آینده از نظرتان می گذرانیم، تصمیم گرفتیم، در برابر بد حساب ها، بایستیم، درخواست کنیم پول آگهی ها را جلوتر بپردازند. خودبخود آگهی بعضی کنسرت ها و تیاترها در مجله جوانان چاپ نخواهد شد درعوض با خیال راحت بلیط می خریم و به تماشایشان میرویم و با خیال راحت آنها را نقد می کنیم، کاری که باید در طی این 30 سال می کردیم و این همه ملاحظه این به اصطلاح دوستان را نمی کردیم و افتضاحات هنری شان را نادیده نمی گرفتیم.
در هفته آینده به رکود و سقوط منفی کنسرت ها و بعضی تئاترها و علل و ریشه های آن می پردازیم.
مهناز ذکایی- مدیر روابط عمومی مجله جوانان