1488-48

دومیـن رژه نـوروزی ایرانیـان Persian Parade
شنبه 19 مارچ سال 2016 از ساعت 12 تا 5 بعد از ظهر
در دان تـاون لـس آنجلـس برگـزار میشـــود

1488-49

1488-50

مری آپیک ستاره نامدار سینما و تاتر و تلویزیون، به اتفاق یاران خود، دومین سالگرد پرشین پرید Los Angeles Persian Parade را در روز شنبه 19 مارچ 1016 از ساعت 12 تا 5 بعد از ظهر در دان تاون لس آنجلس برگزار می کند.
این گروه که زیر نام یک سازمان غیرانتفاعی بطور داوطلبانه، می کوشند تا همه جلوه های نوروزی ملی و میهنی را در این روز پرشکوه ارائه بدهند. برای صاحبان مشاغل ایرانی و حتی غیر ایرانی، ارابه های زیبایی که هر کدام سمبل گوشه ای از فرهنگها و هنر و سنت ایرانی است در نظر گرفته شده است.
درباره جزئیات این روز بزرگ هفته آینده با مری آپیک و یارانش گفتگو خواهیم داشت.

طرح محدودیت سفر بدون ویزا به آمریکا چیست؟

1488-52

بهمن کلباسی بی‌بی‌سی – نیویورک

مهمترین تغییر در آنچه در مجلس نمایندگان آمریکا با ۴۰۷ رای آری و ۱۹ رای نه به تصویب رسید، محروم کردن تعدادی از شهروندان ۳۸ کشور امضاء کننده از مزایای توافق معروف به لغو متقابل روادید (Visa Waiver Program) است.
مزیت اصلی این توافق چند جانبه این است که شهروندان این کشورها می‌توانند بدون ویزا برای دیدارهای ۹۰ روزه به آمریکا سفر کنند. متقابلا شهروندان آمریکا هم برای سفر به آن کشورها نیازی به ویزا ندارند.
در صورت تصویب چه گروهی از شهروندان از استفاده از مزایای این توافق محروم می‌شوند؟
نخست: آن دسته از شهروندان این کشورها که به هر دلیل در ۵ سال گذشته به ایران، عراق، سوریه و سودان سفر کرده‌اند یا در آینده سفر کنند.
دوم: شهروندان این ۳۸ کشور که تابعیت ایران، عراق سوریه و سودان را علاوه بر کشوری که در آن زندگی می کنند دارند.
این طرح مشخص نکرده است که برای مثال فرزند یک خانواده ایرانی که در اروپا متولد شده و شهروند یک کشور اروپایی‌ست و هیچ گاه به ایران سفر نکرده از دید این قانون تابعیت دوگانه دارد یا نه؟ یا ایرانی که سالهاست ایران را ترک کرده و برای مثال شهروند استرالیا یا بریتانیاست شامل این قانون می‌شود؟ و آیا باید برای ورود به آمریکا ویزا بگیرد یا نه؟
تاثیر منفی احتمالی این طرح برای ایرانیان چیست؟
اولین اثر منفی هزینه و زمان لازم برای اخذ ویزای آمریکاست. تا امروز ایرانیان با گرفتن شهروندی کشورهای اروپایی و استرالیا و نیوزیلند و دیگر ۳۸ کشور نیازی به گرفتن ویزا نداشتند.
دومین ائر منفی بر سفرهای گردشگری و کاری شهروندان این ۳۸ کشور ( اروپا ژاپن استرالیا و..) به ایران خواهد بود که اکنون چنین سفرهایی را با یک مانع رو به رو می‌کند. این شهروندان با سفر به ایران خود را از سفر بی دردسر به آمریکا محروم می‌کنند. این موضوع همچنین می‌تواند بازرگانان را از سفر به ایران منصرف کند و همزمان به صنعت گردشگری این کشور ضربه بزند. احتمالا بر بهتر شدن روابط تجاری و اقتصادی به ویژه میان ایران با با اروپا و ژاپن هم سایه می‌افکند.
آيا اين محدوديت شامل ايرانيان كانادا هم مي شود يا نه؟
خير. كانادا جزو این ٣٨ كشور نيست و توافق لغو متقابل رواديدش با آمريكا دو جانبه و مستقل است و تحت تاثير اين تغيير احتمالى قانون قرار نمی‌گيرد و ايرانيانى كه تابعيت كانادا دارند كماكان می‌توانند بدون نياز به ويزا به آمريكا سفر كنند.
چقدر احتمال دارد این طرح در مجلس سنا تصویب و با امضای ریس جمهوری قانون شود؟
دو نسخه شبیه به این طرح در مجلس سنا پیشنهاد شده است ولی آیین نامه‌های این مجلس پیش‌بینی این که کدام یک از آنها و چه زمان به بحث و رای گذاشته می‌شود را بسیار مشکل می‌کند. هم امکان دارد در چهار-پنج روز آینده این طرح به سنا برود و هم این که تا بعد از تعطیلات سال نو میلادی به تاخیر بیافتد. در یکی از این دو نسخه پیشنهاد شده از سوی خانم فاینستاین، سناتور از ایالت کالیفرنیا، فقط به عراق و سوریه اشاره شده است و اشاره‌ای به ایران نشده است. رئیس جمهوری آمریکا از پیش گفته پای هر آنچه طرح نهایی باشد را امضا خواهد کرد.
هدف از این طرح چیست و چرا کشورهای دیگر مثل عربستان و پاکستان اضافه نشده‌اند؟
ایده محدود کردن توافق چندجانبه لغو روادید پس از حملات پاریس مطرح شد. بعضی نمایندگان با ابراز نگرانی از این که مهاجمان آن حمله شهروند فرانسه بوده‌اندگفته‌اند آنها می‌توانسته‌اند بدون نیاز به ویزا با استفاده از گذرنامه اروپاییشان به آمریکا سفر کنند. در نتیجه طرح این تغییرات پیش از حملات اخیر در کالیفرنیا (سن برناردینو) ریخته شده بود.
گویی این که حملات کالیفرنیا فضا را برای تصویب سریع آن در مجلس نمایندگان فراهم کرد. به نظر می‌آید ایران با استفاده از قانونی که آن کشور را به همراه سودان و سوریه در فهرست کشورهای حامی تروریسم وزارت خارجه آمریکا قرار داده در آخرین روزهای قبل از رای گیری به توافق اضافه شده است. نمایندگانی که من با آنها تماس گرفتم از پاسخ دادن به این پرسش که چرا برای مثال عربستان و پاکستان اضافه نشده‌اند طفره رفتند.

نمایشگاه گروهی به مناسبت شب یلدا در گالری سیحون

1488-51

از ۱۵ دسامبر تا ۳ ژانویه در گالری سیحون نمایشگاه گروهی بر پا خواهد بود که در آن‌ آثار حمید خدامراد و چند هنرمند دیگر به مناسبت شب یلدا به نمایش گذاشته خواهد شد.

Seyhoun Gallery: 9007 Melrose Ave., West Hollywood CA 90069