1491-60

درگذشت هما ناطق، مورخ و نویسنده توانا

1491-62

هما ناطق یکی از برجسته‌ترین تاریخ‌نگاران دوران قاجار و مشروطه ایران، پژوهشگر و نویسنده‌ پُرکار، در نخستین ساعات بامداد روز جمعه ۱۱ دی ماه ۱۳۹۴(اول ژانویه ۲۰۱۶) در روستای آرو، جنوب پاریس، چشم از جهان فروبست. با مرگ وی، روزگار ما، یکی از پیشروان تاریخ اجتماعی ایران معاصر را از دست داد.
هما ناطق، زاده‌ ارومیه بود؛ به سال ۱۳۱۳. در خانواده‌‌ای که پدر، دانش‌ورزی را ارج می‌نهاد و مادر، صلابت رفتار را. دبستان و دبیرستان را در تهران گذراند. نماد نخستین سرکشی‌‌هایش را در دبیرستان انوشیروان دادگر شاهدیم؛ از پی آشنایی‌اش با شهرآشوب امیرشاهی که به گفته وی شهره آفاق بود. خطابه می‌نوشت. شعر می‌گفت. سرود می‌ساخت.
در ۱۳۳۶رهسپار پاریس می‌شود برای آموزش دانشگاهی در رشته ادبیات. اما خیلی زود از آموختن ادبیات دل می‌کند و روی به تاریخ می‌نهد. رساله دکتری‌اش را در ۱۳۴۶ به پایان ‌می‌برد که پژوهشی‌ست درباره زندگی سیاسی جمال‌الدین اسدآبادی و زیر نظر مارسل کلمب. این رساله را هما ناطق، به پدر بزرگش میرزا جواد ناطق پیشکش می‌‌کند که از رهروان جنبش مشروطه بود و نیز” به همه آنانی که برای دموکراسی و ترقی ایران مبارزه کردند”. این رساله دو سال پس از نگارش، در سال ۱۳۴۸ با پیش‌گفتار ماکسیم رودنسون و از سوی مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه، منتشرمی‌شود.
هما ناطق در سال ۱۳۴۷ به ایران بازمی‌گردد؛ به دانشکده ادبیات دانشگاه تهران می‌پیوندد و مدرس تاریخ می‌شود. از نخستین پژوهش‌های که در بازگشت به ایران از او می‌شناسیم، مقالاتی‌ست که برای نشریه‌های فرهنگی آن زمان می نویسد.
هما ناطق در سال ۲۰۰۴ بانوی برگزیده پانزدهمین کنفرانس بنیاد پژوهش‌های زنان ایران شد. در لوح‌ سپاسی که به وی تقدیم شد، چنین آمده است:
“به یکی از نخستین زنان تاریخ‌دان ایرانی… که از رهگذر بررسی‌های تاریخی خود در وصف زن ایرانی نور افشانده. به زنی سنت شکن و آزاده که عمری را به آزادگی زیسته…”
درگذشت هما ناطق را به جامعه ادبی و هنری ایران تسلیت می گوییم.
مجله جوانان

باران: من هنوز نه نامزد دارم و نه شوهر

1491-63

باران خواننده جوانی که اینروزها آهنگهایش گل کرده و صدای دلنشین و بسیار تازه اش طرفداران زیادی دارد در یک گفتگوی تلفنی گفت برخلاف شایعات و خبرها، من هنوز نه نامزد دارم و نه شوهر.
با شهیاد خواننده و آهنگساز همکاری دارم و بجز دوستی و همکاری، هیچ مسئله دیگری در میان نیست و مسئله ازدواج و حتی نامزدی با شهیاد را رد می کنم.
باران با آهنگهای: «زیادی»، «فریاد می کشم»،«عشق» «گمشده»،«زن» و «کودکانه» به شهرت رسیده و آینده خوبی در انتظارش می باشد.

سه شنبه 12 ژانویه
از ساعت 7تا 9 شب درالمپیک کالکشن
جلسه امضاء کتاب کوچ بی بازگشت
با حضور نویسنده دکتر شهین دردشتی

1491-64

بدنبال چاپ مصاحبه با دکتر شهین دردشتی در مجله جوانان درباره کتاب «کوچ بی بازگشت» بسیاری از خوانندگان مجله جوانان درباره دیدار و امضاء کتاب خانم دکتر دردشتی پرسیدند، که این هفته با خبر شدیم سه شنبه 12 ژانویه از ساعت 7 تا 9 شب، دکتر شهین دردشتی، در المپیک کالکشن لس آنجلس، با خوانندگان کتاب خود دیدار و گفتگو و امضاء کتاب دارد.
خانم دکتر دردشتی نقاش، نویسنده و پژوهشگر درواقع دومین کتاب خود را منتشر می کند و فرصتی است تا روز سه شنبه 12 ژانویه با هم گفتگویی تازه داشته باشیم.

Olympic Collection
11301 W. Olympic, Los Angeles
Tuesday, January 12, 7:00 pm to 9 pm