1493-59

تغییر روز وساعت پخش برنامه تلویزیونی
یکشنبه های استاد فرهنگ فرهی

1493-60

یکی از دو برنامه فرهنگی تلویزیونی همکار پیشکسوت ما در وسایل ارتباط همگانی استاد فرهنگ فرهی «نقشی در آینه ی زمان» که روزهای یکشنبه چهار بعد از نیمروز و دوشنبه ساعت دو بعد از نیمروز از فرستنده جهانی پارس ارائه میشود روزهای یکشنبه اش تغییر روز و ساعت خواهد داد. به این علت که برنامه یکشنبه که سالهای سال از فرستنده پارس پخش میشود به علت نوع و محتوای برنامه با اقبال گسترده تماشاچیان روبرو شده است صاحبان مشاغل را بر آن داشت تا برنامه های تبلیغاتی خود را در این ساعت پخش کنند و این که مدیر پارس پذیرفته است این برنامه ها در ساعت برنامه استاد فرهنگ فرهی ارایه شود به این دلیل است که پشتوانه این فرستنده کمکهای مردم و درآمد از آگهی هاست اما امیدوار است که این برنامه ها هم به گونه ای تهیه و تولید شود که مردم را به تماشای آنها برانگیزد و استاد فرهنگ فرهی هم که از روز اول تاسیس تلویزیون در ایران (یعنی از تلویزیون معروف به تلویزیون ثابت و سپس تلویزیون ملی ایران) با این تلویزیون ها همکاری مستمر داشت سپس از روزی که ناگزیر به مهاجرت شد کار حرفه ایش را در تلویزیون های فارسی زبان در لوس آنجلس ادامه داد که طی این مدت طولانی به تجربه دریافته است که اولا برنامه های آگاهی دهنده ارایه دهد و ثانیا به دلیل همین تجربه ی بسیار، کوشیده است که برنامه های تصویری را به گونه ای تولید و عرضه کند که دور از ابتذال، آگاهی دهنده و در عین حال جذاب و سرگرم کننده باشد که مخاطب هم بر آن صحه بگذارد بنابراین به نظر این همکار عزیز ما ساعت مرده در تلویزیون وجود ندارد برنامه مرده وتکراریست که مردم دنبال نمی کنند.
با آرزوی موفقیت باز هم بیشتر برای این همکار ارزشمند گرامی که 62 سال از عمر خود را وقف برنامه های تصویری، گفتاری و نوشتاری کرده است.

نشان لژیون دونور برای آیدین آغداشلو

1493-61

سه شنبه 22 دیماه از سوی وزارت فرهنگ فرانسه نشان «لژیون دونور» به وسیله سفیر فرانسه در تهران به آیدین آغداشلو اعطا شد.
«برنوفوشه» بعد از تجلیل از این نقاش پرآوازه رشته ی سخن را به اندیشه ورز برجسته داریوش شایگان سپرد و او به زبان فرانسه درباره ی آثار پرمایه ی آغداشلو به لحاظ زیبا شناسی و معانی فلسفی و عشقی سخن گفت.
نشان شوالیه را شارل دوگل رئیس جمهوری وقت فرانسه در سال 1963 ابداع کرد که به نظامی های نقش ساز و همچنین غیر نظامی هایی که آثار و نام ماندگاری از خود باقی میگذارند اهدا میشود.
تاکنون این شخصیت های ایرانی به دریافت این نشان افتخار فرانسه نایل آمده اند: پروفسور محمود حسابی (فیزیکدان) عباس کیارستمی (کارگردان سینما) جلال ستاری (اسطوره شناس) محمدرضا شجریان و شهرام ناظری (آوازخوان) محمدعلی سپانلو (شاعر) اصغر فرهادی (کارگردان سینما) پری صابری (نمایشنامه نویس وکارگردان تاتر) رضا دقتی (عکاس) کامبیز درم بخش (کاریکاتوریست) لیلا فروهر (خواننده و بازیگر).

سه کودک ایرانی در میان 46 هزار و 472 اثر
از 95 کشور برنده دیپلم افتخار شدند

1493-62

به گزارش خبرگزاری ایرانی ایسنا سه کودک ایرانی از هجدهمین مسابقه ی بین المللی دو سالانه (بی ینال) نقاشی «کانی کاوا» در ژاپن دیپلم افتخار گرفتند، به این شرح:
نگار دهقان 8 ساله از یزد، هانیه ندایی 11 ساله از اردبیل و حافظ لامع 13 ساله از مازندران.
به گزارش ایسنا موضوع این مسابقه در سال 2015 به عنوان یکی از معتبرترین رقابت های هنری در این عرصه در سطح جهان تعیین شده بود.
در هجدهمین مسابقه ی بین المللی دو سالانه ژاپن از بین 26 هزار و 472 اثر رسیده از 95 کشور جهان آثار 58 کودک و نوجوان ایرانی عضو مراکز« کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» است که در سال های پیش از انقلاب در تهران تشکیل شد و به همت لیلی امیرارجمند و مدیران مترقی کانونی شد برای تربیت و تجهیز دو نسل نوجوان و جوان که گرافیست ها، نقاشان، فیلمسازان و تاتری های برجسته از آن میان برخاستند. خوشوقتانه کانون بعد از انقلاب هم به کار خودادامه داد اما اینکه تا چه توانسته همان برنامه ها را به اجرا بگذارد جای تردید بسیار است. ولی نمی توان این کانون را همین قدر که تعطیل نشده قدر ندانست.

جایزه ی 250 هزار یورویی در آلمان
به پروفسور غفرانی تعلق گرفت

1493-63

پروفسور اردشیر غفرانی پزشک پرآوازه ریه درآلمان جایزه ی نقدی 250 هزار یوروئی «آینده آلمان» را به خود اختصاص داد. این جایزه یکی از مهمترین جایزه های آلمان است که توسط ریاست جمهوری آلمان به برنده اعطا می شود. در سال 2015 علاوه بر تیم پژوهشی پروفسور غفرانی دو گروه دیگر هم نامزد دریافت این جایزه بودند یکی ساخت وساز هواپیما با استفاده از وسایل سبک تر و تکنیکی برای جلوگیری از حوادث رانندگی و دیگری پژوهش هایی بود در زمینه های علمی که هر دو گروه رقابت را به گروه پژوهشی پروفسورغفرانی واگذار کردند.

مشاور جشنواره: در جشنواره ی فیلم فجر،
باز حقه ی مهر بدان مهر ونشان است که بود!

1493-64

در آستانه ی برگزاری «جشنواره ی فیلم فجر» شهاب حسینی مشاور جشنواره استعفا کرد و دلایل خود را به این شرح اعلام داشت:«پذیرش سمت مشاور دبیر جشنواره به این دلیل بود که تصور می کردم در این دوره وجود نگاهی نو و اندیشه های تازه موجب عدم تکرار اشتباهات گذشته و رفع نواقص دوره های قبل خواهد بود که متاسفانه دیدیم با اینکه فیلم ها به دریافت مجوز نایل شده بودند و طی چند دوره ی گذشته مانع نمایش آن شدند در سی و چهارمین سال جشنواره ی فیلم هم تکرار شد از آن جمله فیلم «آشغال های دوست داشتنی» ساخته ی محسن امیریوسفی که درباره ی حوادث بعد از سال 1388 است و هم در دولت احمدی نژاد و هم در دولت حسن روحانی مجوز گرفته است باز به نمایش در نمی آید. بگذریم که این کارگردان یک فیلم توقیف شده ی دیگر هم به نام «آتشکار» در کارنامه ی خود داشته است.

مدیر انتشاراتی سوژه در آلمان برنده ی
جایزه ی ده هزار یورویی «انجمن قلم آلمان» شد

1493-65

مجید محیط ناشرایرانی مقیم «برمن» آلمان و موسس و مدیر «انتشاراتی سوژه» برنده ی جایزه ی 10 هزار یورویی «هرمان کستن انجمن قلم آلمان» در سال 2015 شد. مجید محیط که 54 سال دارد و متولد تهران است متعلق به یک خانواده ی فرهنگی است پدر بزرگ او نخستین «فرهنگ آلمانی – فارسی» «فرهنگ محیط» را منتشر کرد و جایزه برای مجید محیط به دلیل« تلاش مستمر و تاثیرگذار برای نویسندگانی است که نمی توانند یا نمی خواهند در وطن خودشان زندگی و فعالیت کنند».
در بیانیه ی انجمن نویسندگان آلمان آمده است:«مجید محیط خود را وقف ادبیاتی کرده که بدون وابستگی به مکان تاثیرگذار است و توسط نویسندگانی خلق شده که در سرزمینی غریب با گذشتن از مرزهای جغرافیایی چشم انداز فرهنگی مردم اینجا را غنا بخشیده اند».
به گفته مجید محیط «سوژه» ادبیات بدون مرز را نویسندگانی که وابسته به یک مکان خاص نیستند منتشر می کند نویسندگانی مانند محمود فلکی، سید علی صالحی، مجید محیط «باسیرو آیووا» از «توگو» در غرب افریقا. انتشاراتی سوژه در «برمن» همچنین محل برگزاری بسیاری از نمایشگاه ها، کتاب خوانی ها وحتی مکانی برای اجرای موسیقی است.»

اختراع مهم دانشمند ایرانی- استرالیایی
در کاهش آلودگی هوا

1493-66

یک استاد ایرانی دانشگاه صنعتی سلطنتی ملبورن استرالیا با همکاری گروهی از پژوهشگران، موفق شد روشی قابل اعتماد و کم هزینه برای تعیین میزان «دی اکسیدکربن» و «دی اکسید نیتروژن» (NO2) که ماده ای خطرناک است و در ذرات هوای آلوده وجود دارد ابداع کند. «کورش کلانترزاده» درباره ی اختراع خود می گوید:« با توجه به خطرات دی اکسید نیتروژن، دستگاه هایی مورد نیاز است که میزان آن را در هوا نشان دهد و یکی از دلایل مرگ و میر ناشی از اثرات این گاز خطرناک عدم دسترسی عمومی به وسایلی است که بتوانند درباره ی وجود این گاز در محیط پیرامون هشداردهند. براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت وابسته به سازمان ملل متحد هر سال بیش از 7 میلیون نفر جان خود را به خاطر اثرات گاز دی اکسید نیتروژن از دست می دهند کورش کلانترزاده که بخشی از تحصیلات دانشگاهی خود را در ایران انجام داده است نوعی «حسگر» اختراع کرده که مولکول های دی اکسید نیتروژن موجود در هوا را می تواند به خود جذب کند و میزان آن را در ذرات هوا نشان دهد.»
کورش کلانترزاده مدرک کارشناسی ارشدش را در همین رشته از دانشگاه تهران به دست آورد و تحصیلاتش را در استرالیا ادامه داد و دوره ی دکترای «نانوالکترونیک» را در دانشگاه ملبورن به پایان رسانید طرفه این که کارخانه ی زیمنس آلمان اجازه ی ساخت این حسگر را به دست آورده است.