1494-19

 

مرتضی قمصری واسی قمصری
خواهرشان را از دست دادند

1494-82

دوستان عزیزمان مرتضی و اسی قمصری، هفته قبل، نجمی، خواهر گرامی شان را در تهران، از دست دادند درحالیکه یک اشتباه پزشکی این ضایعه را بوجود آورد و هیچ فریادرسی هم نبود.
خانواده قمصری، دو سال پیش یکی دیگر از خواهران خود و سال قبل مادرشان را از دست دادند.
ضمن تسلیت به همکاران عزیرمان و خانواده محترم شان، برایشان صبر آرزو داریم.

 

راهیابی دوایرانی به پارلمان متحول کانادا

1494-20

در انتخابات تازه ی پارلمان کانادا دو ایرانی کاندیدای حزب لیبرال، علی احساسی در منطقه ی «ویلودیل» و مجیدجوهری در منطقه ی «ریچموند هیل» تورنتو به مجلس عوام کانادا راه یافتند. علی احساسی 45 ساله است و فارغ التحصیل حقوق بین المللی. او فرزند یک دیپلمات ایرانی در حکومت پادشاهی است که در سوئیس به دنیا آمده اما به هنگام انقلاب سال 57 در ایران بود. اهمیت راه یابی آنها به پارلمان به این علت است که این انتخابات باعث تغییر دولت بعد از 9 سال شد که نه فقط برای ملت کانادا که برای دنیا واجد اهمیت بود.

یک ایرانی به مسند وزارت امور اجتماعی سوئد تکیه زد

1494-21

اردلان شکرابی که 25 سال پیش و در 11 سالگی همراه خانواده اش به سوئد پناهنده شد و در دانشگاه سوئد هم در رشته ی حقوق فارغ التحصیل شد و از آن زمان هم به حزب سوسیال دمکرات سوئد پیوست به عبارت دیگر او 14 ساله بود که به عضویت سازمان جوانان این حزب در آمد و در کنگره ی حزب به عنوان عضوعلی البدل در جهت رهبری حزب برگزیده شد و فعالیت سیاسی خود خاصه در قلمرو حقوق بشر را گسترش داد سرانجام او در سال 2003 به عنوان دبیرکل سازمان جوانان حزب سوسیال دمکرات سوئد انتخاب شد که اینک به وزارت امور اجتماعی سوئد نایل شده است.

مدال افتخار برای فیلمساز ایرانی

1494-31

1494-32

الهام مدنی فیلمساز جوان ایرانی، تنها فیلمسازی است که از سوی رویال فامیلی در اندونزی، یک مدال طلای افتخار بخاطر صلح و خدمات انسانی و فیلم مستند خود دریافت کرد.
این فیلم No Tomorrow Without Merci نام دارد که بر مبنای صلح و انسانیت ساخته شده است.
الهام مدنی فیلمساز ایرانی تا بحال در بسیاری از جشنواره های بین المللی شرکت کرده و جوایزی را صاحب شده است و به همین جهت هفته آینده با الهام مصاحبه ای داریم.

گروه هنری موج نو برگزار می کند
نمایش جدید برهان Proof در تورنتو

1494-23

نمایش جدید برهان، اثر دیوید آبورن، که توسط محمد یعقوبی بازنویسی وکارگردانی شده در 12 فوریه 2016 از ساعت 7 تا 9 شب در تورنتو Fairview Library Theatre بروی صحنه میرود.
این نمایش را امیرحسین طاهری ترجمه کرده و کاری از گروه تئاتر این روزهاست.
بازیگران: آیدا کیخایی– ساسان قهرمان- محمود رمضانی- مونا کتابیان هستند.
شما را به دیدن این نمایش خوب دعوت می کنیم و شماره اطلاعات:

416- 838-9333

برگزاری رونمایی و امضاء  کتاب «کوچ بی بازگشت»

1494-24

1494-25

در ساعات 7 تا 9 عصر روز سه شنبه 12 ژانویه 2016 مراسم رونمائی و امضاء «کوچ بی بازگشت» نوشته دکتر شهین دردشتی با حضورجمع کثیری از اهل کتاب وعلاقمندان به ادبیات در سالن المپیک کالکشن لس آنجلس برگزار گردید.
در ابتدا هما سرشار ژورنالیست بنام به معرفی کتاب پرداخت و ضمن سخنانی از دوستی و آشنایی سی ساله با این نویسنده سخن گفت و به ویژه تاکید کرد که یک اهمیت عمده این کتاب این است که هر خواننده مهاجر ایرانی می تواند بازتابی از زندگی خویش را در آن ببیند. و افزود که چگونه در طول سی سال دوستی و آشنایی که با نویسنده کتاب داشته شاهد تحولات فردی، هنری و اجتماعی او بوده است. سپس رشته کلام را به دست مهدی ذکائی ژورنالیست با سابقه و سردبیر مجله بین المللی جوانان سپرد.
مهدی ذکایی قبل از شرح کتاب در تعریف از آن گفت که تا کنون بارها آنرا خوانده و سپس به توصیف جنبه های گوناگون کتاب پرداخت و خواندن آن را به همگان توصیه کرد.
هما پرتوی بانوی هنرمند و فرهیخته جامعه ایرانی در مورد کوچ بی بازگشت سخن گفت و ضمن سخنان خود، این کتاب را مانند یک قوس و قزح تعریف کرد که رنگهای گوناگونش جنبه های متفاوت غربت در دیار غرب را منعکس میکند. سرانجام خانم دردشتی از حضور شرکت کنندگان در مراسم سپاسگزاری کرد و درباره علت چاپ این کتاب به دو زبان فارسی و انگلیسی چنین گفت که منظور این بوده است که بتواند مورد استفاده غیر ایرانی ها و آن دسته از ایرانی هائی که فارسی نمی خوانند هم قرار بگیرد. دکتر دردشتی هم چنین به پیشرفتها و کمبودهایی که مهاجرت به امریکا برای دو نسل اول ودوم مهاجرین ایرانی داشته است اشاره کرد و توصیه نمود که هر یک از این دو نسل باید درایجاد تعادل بین آن پیشرفتها و کمبودها با هم همکاری بیشتر داشته باشند تا تفاهم بین آنها بیشتر گردد. این مراسم در ساعت 9 شب پس از امضاء کتاب توسط نویسنده به پایان رسید. و اعلام کردند که کتاب ها در شرکت کتاب در اختیار علاقمندان است.

درگذشت استاد علی اصغر معصومی، نقاش پرآوازه

1494-26

1494-27

استاد علی اصغر معصومی نقاش صاحب نام و صاحب سبک و گرافیست معروف روز یکشنبه 25 ژانویه در 82 سالگی در شهر مونترل کانادا دار فانی را وداع گفت.
معصومی در شهر کنگاور درخانواده ای با 11 خواهر و برادر به دنیا آمد تا هشت سالگی در کنگاور بود و بعد به کرمانشاه رفت و بعدها به تهران آمد. استعداد هنری او از کودکی مورد توجه خانواده، دوستان و معلمین مدرسه قرار گرفت، ابتدا به یک کلاس آزاد نقاشی رفت و با تصمیم خانواده برای ادامه کار هنری به تهران آمد، در هنرستان کمال الملک ثبت نام کرد و بعد هنرستان هنرهای زیبا. اولین نمایشگاه انفرادی را در گالری هنر جدید در سال 1343 برپا می کند ودر حیطه گرافیک در کنار بزرگان آن زمان فعالیتش را شروع کرد.
معصومی در دهه 40 شمسی وارد عرصه هنر نقاشی شد و همزمان در کار گرافیک در یک پروژه بزرگ برای چاپ شاهنامه توسط انتشارات امیر کبیر که مدت چهار سال بطول انجامید مشارکت داشت و جمعا حدود 250 طرح سیاه و سفید برای این کتاب نفیس کشید. از سال 1350 فعالیتش را در گالری سیحون متمرکز کرد و در نمایشگاههای انفرادی و گروهی این گالری در داخل و خارج از ایران فعال بود. اصولا معصومی در طول عمر هنریش که بیش از پنجاه سال بوده یکی از پرکارترین نقاشان ایران بوده. در سالهای دهه 40 و 50 معصومی چند فیلم انیمیشن برای کانون پرورش کودکان و نوجوانان ساخت.
بعد از انقلاب 57 علی اصغر معصومی بهمراه خانواده (همسر و پسر و دخترش) در سال 1362 ابتدا به اسپانیا رفت و پس از پنج سال اقامت و کار هنری در آنجا به کانادا (مونترال) مهاجرت کرد و نزدیک به سی سال در آنجا به نقاشی مشغول بود و نمایشگاههای متعددی در آنجا و لوس آنجلس برپا کرد.
من خود شاهد بودم که در ماه اکتبر 2015 که به دیدنش به مونترال رفته بودم با وجودی که دو سال بود به نوعی سرطان خون مبتلا بود که ذره ذره انسان را از بین می برد کماکان بطور مداوم به نقاشی مشغول بود. در این سالها کسانی بودند که می گفتند: هنرمند در خاک غربت می خشکد، معصومی ثابت کرد که «هنر گوهری است جدا نشدنی از هنرمند»
در آخر باید بگویم افتخار این را داشتم که بیش از 45 سال دوست عزیز و با ارزشی مثل او داشته باشم چند نمایشگاه نقاشی مشترک در سالهای دهه پنجاه با هم داشتیم و در سال 1354 فیلم مستندی از او برای تلویزیون ملی ایران ساختم و در لوس آنجلس هم فیلم دیگری.
علی اصغر معصومی از معدود نقاشان نوگرای ایران در دهه های چهل و پنجاه به بعد بود که با بهره گیری از قدرت طراحی شناخت رنگ و کمپوزیسیون با نگاهی درست به نقاشی های صفویه، زندیه و قاجار آثاری خلق کرد که نوعی پست مدرنیسم ایرانی است. معصومی انسانی مهربان، صمیمی، خوش مشرب و شوخ مزاج، دوست باز و آگاه به ادبیات و موسیقی بود که خود دستی در نوازندگی تار و سه تار داشت و از دست دادنش ضایعه ای برای هنر ایران است.
در آخر باید بگویم «معصومی پهلوانی بود در حیطه هنرهای تجسمی»، راست قامتی بود ایستاده از ابتدا تا انتها».
یادش برای همیشه گرامی
عباس حجت پناه – لوس آنجلس 26 ژانویه

درگذشت فرهاد مسعودی
آخرین مدیر موسسه اطلاعات قبل از انقلاب

1494-28

1494-29

هفته قبل فرهاد مسعودی آخرین مدیر موسسه اطلاعات قبل از انقلاب، در بیمارستانی در نیس فرانسه در سن 75 سالگی درگذشت.
فرهاد مسعودی ازماهها قبل دچار سکته مغزی شده و به مدت دو هفته در بیمارستان نیس بستری شد و سرانجام درحال کوما درگذشت.
فرهاد مسعودی متولد 1318 تهران بود که دوره ابتدایی را در دبستان نخستین تهران و دوره دبیرستان را در دبیرستان نوروز سوئیس و امریکایی تهران گذراند سپس برای تحصیل به دانشگاه مینه سوتا امریکا رفت و در رشته روزنامه نگاری و اقتصاد لیسانس گرفت.
فرهاد مسعودی بعد از بازگشت به ایران به فعالیت های سیاسی پرداخت و در سال 1348 از طرف اداره دادرسی ارتش تحت تعقیب قرار گرفت و پس از مدتی به سردبیری مجله ژورنال دو تهران (فرانسه زبان) از سوی پدرش عباس مسعودی برگزیده شد و آنگاه بعنوان قائم مقام مدیریت موسسه مطبوعاتی اطلاعات منصوب شد و در سال 1353 بدنبال درگذشت بنیانگذار موسسه، به جای او تا آبان ماه 1357 مدیریت روزنامه اطلاعات را عهده دار شد و بدنبال رویداد انقلاب به انگلیس کوچ کرد. فرهاد مسعودی همسر و پسری 27 ساله دارد.
همکاران قدیمی موسسه اطلاعات مقیم کالیفرنیا، قراراست آخر هفته در منزل خانم پری اباصلتی مدیر نشریه راه زندگی گردهم آیند وخاطرات فرهاد مسعودی را زنده کنند.
مجله جوانان درگذشت فرهاد مسعودی را به همسر و فرزند و خانواده و دوستان و همکاران او صمیمانه تسلیت می گوید.

ابوالحسن نجفی درگذشت
«مرگ چنین خواجه نه کاریست خرد»

1494-30

ابوالحسن نجفی ادیب و مترجم پرآوازه که نخستین کتابفروشی و ناشر مترقی را با آل رسول همشهری اصفهانی به نام «نیل» در تهران تاسیس کرد درگذشت.
نجفی از رهبران ادبی مورد اعتقاد نویسندگان و مترجمان جوان اصفهانی بود که مجله ی پربار ومترقی «جُنگ اصفهان» را با رهنمود او پایه گذاری کردند که داستان نویس های پرتوانی چون «هوشنگ گلشیری» از آن تیم جوان سرکشید و بالید وخود یکی از پیشوایان و منقدان داستان نویسی ایران شد وهمینطور مترجمان برجسته ای چون «میرعلائی» در جنگ اصفهان درخشیدند. کتابفروشی نیل کتابهای برجسته ای را از ادبیات جهانی به بازار داد با مترجمان زبده ای چون محمد قاضی. نجفی همچنین از هواداران صمیمی و صادق درست نویسی بود وکتاب پر آوازه ی «غلط ننویسیم» را تالیف کرد که بازتاب گسترده ای یافت. درگذشت این ادیب و منقد و مترجم برجسته برای دو نسل از جوانان ایرانی ضایعه ای جبران ناپذیر است.

 شهره صولتی برمزار هایده و مهستی

1494-83

هفته قبل وقتی شهره خواننده محبوب مردم، برای اجرای برنامه به لس آنجلس آمده بود، با یک بغل گل برمزار دو همکار قدیمی خود هایده و مهستی رفت و چون همیشه ساعتی با آنها با همه قلب خود سخن گفت.
شهره بدلیل روحیه مهربان و با صفایی که دارد در هر نقطه دنیا که میرود مزار هنرمندان را فراموش نمی کند، در آلمان برمزار فریدون فرخ زاد و فرزین میرود، در امریکا برمزار هایده و مهستی، منوچهر، جهان، ویگن و سوسن و بقیه میرود و برایشان گل هدیه می برد.