1496-59

درگذشت عبدالرضا هوشنگ مهدوی محقق و مترجم

1496-60

عبدالرضا هوشنگ مهدوی، محقق «تاریخ روابط خارجی ایران» نویسنده و دیپلمات پیشین ایران در 85 سالگی در تهران درگذشت.
مهم ترین اثر عبدالرضا مهدوی «تاریخ روابط خارجی ایران از ابتدای دوره ی صفویه تا پایان قاجاریه» و همچنین «سیاست خارجی ایران در دوران پهلوی» است که در دانشگاههای ایران تدریس شده است و «آخرین سفر شاه» نوشته ی ویلیام شوکراس هم از ترجمه های مهم اوست. او دانش آموخته ی رشته ی حقوق بین الملل از دانشگاه سوربن در فرانسه و از دیپلمات های ایران تا سال 1359 و همچنین رئیس اداره ی محرمانه، آرشیو و کتابخانه ی وزارت امور خارجه بود، که اولین رئیس هیئت نمایندگی ایران در بریتانیا بعد از انقلاب شد همزمان با دوره ی وزارت خارجه ی دولت موقت مهندس بازرگان و ابراهیم یزدی 

«مریل استریپ» برنده ی سه جایزه اسکار
به ریاست جشنواره ی برلین انتخاب شد

1496-61

«دیترکوسلیک» رئیس جشنواره فیلم «برلینانه» اعضای هیئت داوران شصت و ششمین دوره ی جشنواره برلین را به این شرح معرفی کرد:
«کلایو اوون» بازیگر بریتانیایی فیلم جاسوسی بین المللی به کارگردانی «تام تیکور» «نیک جیمز» منتقد فیلم از بریتانیا،«بریژیت لاکومب» عکاس فرانسوی مقیم نیویورک «الپارو واچر» بازیگر ایتالیایی فیلم «من عشق هستم» به کارگردانی «لوکاگو ادانینو» «لارس ایدینگر» بازیگر تئاتر و سینمای آلمان و «ژوموسکا» کارگردان لهستانی که در 2015 برای فیلم «بدن» خرس نقره ای گرفت و «مریل استریپ» بازیگر نامدار و پرآوازه ی امریکایی و برنده ی سه جایزه اسکار به ریاست این دوره فستیوال برلین انتخاب شد.
شصت و ششمین جشنواره ی فیلم برلین از 11 تا 21 فوریه (22بهمن تا دوم اسفند) برگزار خواهد شد.

نصب مجسمه ی منشور کورش کبیر با
حمایت مالی «بنیاد فرهنگ» در سانتا مونیکا

1496-62

مجسمه ی منشور کورش کبیر با عنوان «آزادی، یک رویای مشترک» باحمایت «بنیاد فرهنگ» در شهرداری لوس آنجلس در بلوار سانتامونیکا نصب خواهد شد.
بنیاد فرهنگ که یک موسسه ی غیر انتفاعی است و در زمینه ترویج هنر و فرهنگ ایرانی فعالیت می کند با ارایه ی این طرح به شهرداری لوس آنجلس و حمایت مالی از اجرای آن زمینه ی تحقق این رویداد را فراهم آورده است طراح و ساخت این تندیس را معمار معروف انگلیسی «سیسیل بالموند» به عهده گرفته است . آقای بالموند با طراحی و ساخت بزرگترین و بلندترین برج هنری لندن که برای المپیک لندن آماده شده بود شهرت جهانی دارد. این معمار در مصاحبه با روزنامه ی لوس آنجلس تایمز گفته است:«منشور کورش طلسم جادویی، الهام بخش همه ی مردم جهان است و آرزو می کنم این اثر من ارزش های عمیق این منشور را نه تنها برای مردم لوس آنجلس بلکه برای تمام مردم جهان منعکس کند».

جایزه کیهان شناسی به یک فیزیکدان ایرانی – کانادایی

1496-63

دکتر نیایش افشردی فیزیکدان ایرانی موسسه ی فیزیک نظری «پریمیتر» و استاد دانشکده ی فیزیک و نجوم دانشگاه واترلوی کانادا موفق به دریافت جایزه ی کیهان شناسی «بوکالتر» شد. او این جایزه را به دلیل تحقیقاتش در حوزه ی کیهان شناسی که در مقاله ای به همراه دکتر «الیوت نلسون» متنشر کرد دریافت داشته است.
دکتر افشردی از فارغ التحصیلان استعدادهای درخشان تهران و برنده ی مدال نقره ی المپیاد جهانی فیزیک در سال 1996 است. وی تحصیلات کارشناسی اش را در رشته ی فیزیک در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برد و پس از آن به کانادا مهاجرت کرد برای دسترسی به علوم جدید.
این فیزیکدان ایرانی پیشتر نیز جوایزی را از انجمن نجوم هند در سال 2008 و وزارت تحقیقات و نوآوری «اونتاریو»ی کانادا و تسهیلات شتاب دهنده ی اکتشافات شورای تحقیقات علوم طبیعی و مهندسی کانادا کسب کرده بود.

هنرمندان ایرانی درامریکا به سندیکا محتاجند

1496-64

تعداد ایرانیانی که در عرصه سینما و تیاتر در امریکا و جهان فعالیت دارند هر روز بیشتر و بیشتر میشود. ما همه ساله شاهد درخشش بازیگران و فیلمسازان ایرانی تبار هستیم که در هالیوود و سینمای جهان نقش وارزش خود را به نمایش گذاشته و مهر ایرانی بودنشان را به هنر سینمایی جهان می کوبند، اما تا زمانی که ما بعنوان هنرمندان ایرانی تبار سندیکا و یا کانونی نداشته باشیم، نمی توانیم بطور مرتب در عرصه سینما حضور داشته باشیم. هنرمندان ایرانی چه در داخل و چه در خارج می توانند از دروازه های بسته گذشته و سینمای جهان را با نام ایران به عنوان صاحب ارزشهای هنری سینما آشنا سازند و بدینوسیله درب های بسته را بروی ایرانی تباران نیز باز کنند.
ایرانیان بصورت فردی در تمام سطوح سینمائی جهان حضوردارند و می درخشند. اگرچه نیروهای دولتی داخل کشور به سختی اجازه متشکل شدن هنرمندان را میدهند، اما اگر کانون یا سندیکایی براساس اهداف حرفه ای ساخته شود که برای هنرمندان ایرانی تبار منبع درآمد هم باشد. حتما می توان تشکیلاتی منسجم براساس قوانین هنری و برای حفظ حقوق ایرانیان بوجود آورد. اگرچه بارها تلاشهای این چنینی بدون نتیجه مانده، اما هر بار باعث رشد ما در بوجود آوردن چنین سندیکائی شده وبالاخره به نتیجه خواهد رسید.
ما باید در این هدف مشترک متحد شویم.
شهرام بروخیم

نمایشگاه آثار سمیرا و گیلدا نوعپرست در گالری سیحون

1496-65

روز شنبه ۱۳ فوریه ازساعت ۴ تا ۸ شب ، نمایشگاه سمیرا و گیلدا نوعپرست ، در گالری سیحون گشایش می‌‌یابد و به مدت ۲ هفته برپا خواهد بود .
ورود برای عموم آزاد است

Seyhoun Gallery: 9007 Melrose Ave., West Hollywood CA 90069

میدان ِتکراریها
از گذشته تا امروز همواره اسب در میدان نقاشیم حضور داشته است. در ابتدا اسبها در میدانهای طبیعی خود به تکاپو می پرداختند. بعدها میدان ،«صحن زندگی ام» شد. میدان زندگیم هر روز پرهیاهوتر شد. میدان زندگی ام، میدانی است با جغرافیای خاص خود، زبان خود، عشقها و حسرتهای خاص خود. این بار اسبها را در میدان نافرمان رها کردم تا با قواعد امروزین میدان خود را تطبیق دهند. یکی بسان اجدادش در رقابت سریعترین است و دیگری باز به رسم گذشتگان چشم بسته صبوری اهل سنت را تکرار می کند.
افعال تکراری تا کی؟ آیا معنایی در آن است؟ آیا صعودی در کار است؟ آیا خلقی در کار است؟ آیا تکرار همان خلق است؟ تاریخ تکرار از چه زمانی است؟ و آیا به غیر از تکرار همه خیال است؟
سمیرا نوع پرست

شنبه 12 مارچ کنسرت نوروزی در سالن با شکوه
DOWNTOWN PALACE THEATRE

1496-66

شنبه شب 12 مارچ یک کنسرت استثنایی در پلیس تیاتر Downtown Palace Theatre در شماره 630 جنوب برادوی، دان تاون لس آنجلس، برگزار میشود که در آن سینا بیات و مسعود درویش به همراهی ارکستر گروه رسا به سرپرستی شاهین یوسف زمانی روی صحنه میروند.
این برنامه درواقع یک برنامه نوروزی است که به پیشباز سال نو ایرانی میرویم و از ساعت 7ونیم امشب تا ساعتها ادامه دارد و دستچینی از نوازندگان توانا و موزیسین صاحب نام در آن به اجرای برنامه می پردازند. شبی آمیخته از موسیقی سنتی و پاپ، که می تواند هر سلیقه ای را راضی کند.