1497-85

با آیزک یوم توویان نویسنده کتاب MY IRAN
در جوانان رادیو گفتگو کردیم

آیزک در کتاب ایران من، به جامعه سنتی و متعصب
تا جامعه تحصیلکرده و روشنفکر می پردازد

1497-86

خاطرات نویسی در طی 36 سال گذشته در جامعه ایرانی در داخل و خارج رواج داشته، ولی اصولا بعد از یک دوره انتشار خاطرات سیاسی، مردم به خاطرات اجتماعی وهنری بیشتر اشتیاق نشان دادند.
کتاب ایران من My Iran نوشته عیسی (آیزک) یوم توویان، از خصوصیات حوادث تلخ و شیرین اجتماعی برخوردار است. یوم تودیان که از 18 سالگی زادگاه خود تهران را ترک گفته و با همسر امریکایی و فضای کاملا غیر ایرانی، هیچگاه زبان و هویت خود را از دست نداده و وقتی باهم در «جوانان رادیو» حرف زدیم، احساس کردم که انگار تازه از ایران آمده است، البته ایران قبل از انقلاب و اصطلاحات و ضرب المثل های معمول آن زمان.
یوم توویان درکتاب «ایران من» گاه یک ایرانی عاشق زادگاه و مردم آن است، گاه از بعضی تبغیضات به خشم می آید و در میان نوشته هایش فریاد میزند، او بهترین دوستان اش در ایران همه غیر کلیمی بودند، ولی به منش نادرست وبرخورد گروهی متعصب مذهبی، می تازد.
آیزک می گوید برای هماهنگی با بچه های محله و احترام به دوستان و همکلاسی های مسلمان، در مدرسه خود را به تمام کلاس های قرآن و شریعت می رساندم و هرگاه معلم کلاس می خواست به مسئولین پز بدهد، از من میخواست برایشان قرآن و نماز بخوانم درحالیکه من به اعتقادات مذهبی خود شدیدا پابند بودم.
یوم توویان درکتاب خود به میان خانواده های سنتی، روشنفکر و تحصیلکرده و در ضمن متعصب می رود، همه زیر وبم اخلاقیات آنها را رو می کند و بقولی ضمن افتخار به اینکه یهودیان در تاریخ 2500 ساله ایران نقش داشته اند می نازد، از خرافات، فناتیک بودن، ضد مذهب بودن، گروهی متعصب با صراحت حرف میزند.
کتاب یوم توویان به زبان انگلیسی است و می خواهد آنرا بزودی به زبان فارسی نیز چاپ کند.
برای دریافت کتاب My Iran با شماره و آدرس زیر تماس بگیرید.

[email protected]

206-496-2376

منصور سپهرنیا از بیمارستان به منزل بازگشت

1497-87

منصور سپهرنیا کمدین قدیمی سینما، حتی در زمان نقاهت در خانه نیز، با شوخی وطنز سخن می گوید و شاید همین او را هنوز برپا نگهداشته است.
سپهرنیا که بدنبال عارضه قلبی به بیمارستان انتقال یافته و بعد برای دوره نقاهت به خانه بازگشته می گوید همسرم به شدت مراقب سلامتی من است، اینکه من غذاهایی که دردسرساز است نخورم، راه بروم، داروهایم را به موقع بخورم. ولی من اصولا آدم حرف شنوی نبودم، زیر زیرکی شیرینی و تنقلات و آنچه سبب بالارفتن کلسترول وفشار خون میشود می خورم وصدایش را در نمی آورم، اگر قرار است نیم ساعت راه بروم، دور از چشم همسرم 5 دقیقه راه میروم. هفته قبل هم آماده می شدم تا به دوستان قدیمی در عطاری وست وود بپیوندم و آبگوشت چرب و چیلی اش را که خیلی هم خوشمزه است بخورم و دو سه ساعتی از خاطرات گذشته بگوئیم و بخندیم، قرارم با رضا تقوی بود، ولی ناگهان سرم گیج رفت و روی زمین افتادم، به همسرم یک کسی خبر داد، بلافاصله زنگ زد و گفت چه شده؟ گفتم هیچی! دارم میروم وست وود. گفت وست وود بی وست وود، همین الان حاضر شو می خواهم ببرمت دکتر! من با دلخوری روی مبل نشستم، همسرم از راه رسید. مرا سوار بر اتومبیل به دکتر اسلامی رساند، دکتر به مجرد معاینه من، گفت همین الان یکسره برو بیمارستان، تازه دیر هم آمدی.
با آمبولانس رفتم بیمارستان، دکترها و پرستاران برسرم ریختند، درحالیکه از هر سویی توی دست و پایم سوزن فرو می کردند، من لبخند می زدم و شنیدیم که یکی از دکترها گفت حالش خرابه، دارد لبخند هم میزند.
بعد از کلی آزمایش وعکسبرداری و تست های مختلف خبردادند که سه رگ اصلی قلبم گرفته، یعنی چه؟ یعنی تا یک قدمی مرگ، یعنی اگر امشب نمی آمدم، باید با زندگی وداع می گفتم، من فقط سوزش هایی احساس می کردم و نورچراغ ها که از بالای سرم رد می شد و سر از یک زیرزمین خنک در آوردم که دلم هوس یک پالتو و پتوی گرم کرده بود.
بعد از یک انژیوگرافی حساس، به هر سه رگ اصلی و بالایی قلبم، بقولی فنر فرستادند ومرا به زندگی بازگرداندند. من گاهی فراموش می کنم دارم یک نقش واقعی را در زندگی خود بازی می کنم، این رویدادها فیلم سینمایی نیست! خدا را شکر نجات یافتم، سپاسگزار همسرم هستم، که همه جا فریادرس من بوده و هست و سپاسگزار دوستان که مرتب حالم را پرسیدند.

 

آگهی ازدواج

جوانی هستم از یک خانواده اصیل، تحصیل کرده، مهربان و خوش تیپ و در رفاه کامل مالی، خیر و خیرخواه، جویای ازدواج با یک خانم اصیل ایرانی ۲۵ تا ۳۲ ساله دارای جمال و کمال، اگر میدانی که می توانیم همراه و همسر وفادار شویم و در راه وسعت مهر و وفا و پرورش عشق و اولاد و خانواده کوشا باشیم لطفاً با ارسال عکس و مشخصات کامل نامه های خود را به آدرس زیر ارسال دارید. 

Javanan Magazine
21133 Victory Blvd, 214 Canoga Park
CA 91303 USA
FAX: 818-7108999

 1497-91