1503-126

جایزه ی بهترین آلبوم سال به همایون شجریان

1503-127

جایزه ی ویژه ی بهترین آلبوم سال به آلبوم «نه فرشته ام نه شیطان» در سی و یکمین «جشنواره ی موسیقی و شعر با یک جایزه ی 60 سکه ای به همایون شجریان اعطا شد و محمد اصفهانی و علیرضا قربانی نیز به عنوان برندگان برتر هر یک 10 سکه جایزه گرفتند. بهترین آلبوم بی کلام موسیقی هم به آلبوم «یقین گمشده» اثر اردشیر کامکار و آهنگ ساز برتر هوشنگ کامکار برای آلبوم «کوچ بنفشه ها» تعلق گرفت در بخش موسیقی محلی نواحی: «آلبوم شمال خراسان» با هنرمندی سهراب محمدی و بخش موسیقی کلاسیک: «باغ ایرانی» به شهرداد روحانی اهدا شد.

«عشق به اشک های خاموش»
چکامه ی موزیکالی برای صلح

1503-128

چهار سال قبل گروهی از ستاره های برادوی و پاپ همراه با خوانندگان معروف بین المللی بر روی صحنه پیامی ماندنی در مورد «جستجوی صلح درونی» ارائه دادند که اکنون به صورت یک مجموعه ویژه ی کتاب و دی وی دی (که قابل دانلود است) عرضه شده است. این برنامه در سال 2012 در سالن «شراین آدیتوریوم» هالیوود را از تماشاگر پر کرد.
سیاوش شمس نماینده ی فرهنگ ایرانی در کنار دیگر هنرمندان در این برنامه ی خیریه حضور داشت این موزیکال با نام «عشق به اشک های خاموش» به سبک برادوی به کارگردانی نامزد دریافت جایزه ی تونی «وینسنت پاترسن» و با رقص پردازی «بونی ستوری» اجرا شد طرح این نمایش توسط آهنگساز و برنده ی دو جایزه اسکار «ال کاشا» ساخته شد و هنرمندانی از برادوی و هالیوود را گردهم آورد که همگی در کل برنده ی 15 گرامی، 4 اسکار، 3 تونی و 6 امی بوده اند موسیقی این برنامه براساس اشعار غنی و پرطنین معلم معنوی پرآوازه در جهان. بشردوست و شاعرو هنرمند «چینگ های» ساخته شد که ام تی وی به آنها «غول هایی در رشته های موسیقی» لقب داده است.
در پشت صحنه ی نمایش که بخشی از این مجموعه «دی وی دی» است سیاوش شمس اظهار داشت: «عشق به اشک های خاموش» یک تجربه ی اعجاب انگیز و شگفت آوری است من آن را هیچوقت فراموش نمی کنم آن یک نمایش یک میلیون دلاری با نورپردازی و ستارگان عالی بود و در تالاری پر از تماشاگر اجرا شد در پایان استاد «چینگ های» در کل 300 هزار دلار به سازمان های خیریه ی مختلف اهدا کرد. «عشق به اشک های خاموش» از نظر تکنیکی و احساسی می تواند اثری مثبت بر روی نسل های آینده دنیا باشد. اکنون شما هم می توانید مجموعه کتاب و DVD موزیکال «عشق به اشک های خاموش» را به طور رایگان از طریق آنلاین دانلود کنید و دو کتابی که همراه با دی وی دی است در خود نمایشنامه و اشعار ترانه ها و نت های موسیقی و همچنین عکس های رنگارنگ و نظرات هنرمندان و کارگردانان را داراست این همه امکان می دهد تا سفر مهیجی که در برنامه ی موزیکال به نمایش در آمد و اقیانوس ها و قاره ها را از طریق موسیقی و شعر و رقص پیمود مشاهده کنید.

دویست و سومین شب مجله ی بخارا (در باغ کانون زبان فارسی) و تجلیل از استاد زنده یاد حمید یزدان پناه

1503-129

شب بخارا این بار به استاد حمید ایزدپناه که چندی قبل در مجله ی جوانان خبر درگذشت او در پاریس چاپ شده بود اختصاص یافت. او نویسنده ای بود ادیب و پژوهشگر و شاعر و یکی از فرزندان صدیق و اصیل فرهنگ ایران و اهل لرستان که از سال 1339 به کار گردآوری موسیقی بومی لرستان و به معرفی این موسیقی درجامعه های فرهنگی وهنری ایرانزمین پرداخت و می گفت:«اینها همه کار عشق بود، عشقی که آدم به مملکت خود دارد، به لر بودنش دارد، البته تهمت زیاد بود، ناسزاگویی زیاد بود به ما گاهی مطرب هم می گفتند وضعیت بغرنج و نامناسبی بود کسی نمی توانست ساز بزند ساز زدن در جامعه ی ما وجهه ی بدی داشت حتی ساز گرفتن هم در فرهنگ ما جائی نداشت اصلا به نوازندگان به چشم بد نگاه می کردند نگرش مردم به این هنرمندان نگرشی غیر انسانی بود درحالی که این نوازندگان دستمایه های اصلی هنر موسیقی لرستانند، شاعر بودند و آهنگساز ».
استاد ایزدپناه در سال 1346 (پنجاه سال پیش) با دعوت انجمن آثار ملی به پژوهش و شناسایی آثار باستانی و تاریخی لرستان پرداخت که آثار باستانی و تاریخی لرستان در سال 1350 دستاورد آن بود که کتاب سال هم شناخته شد وی بیش از پانزده جلد کتاب و حدود سی مقاله در موضوع های فرهنگی و هنری و اجتماعی در زمینه ایرانشناسی و لرستان شناسی تالیف کرده است. ایزدپناه از سال 1348 به عنوان نخستین مدیر کل فرهنگ وهنر لرستان منصوب شد.
ایزدپناه همچنین موضوع مهم بازپس گیری قلعه ودژ فلک الافلاک (تبعیدگاه زندانیان بعد از 28 مرداد) از ارتش را تا تحویل آن به اداره ی کل فرهنگ و هنر لرستان شخصا پیگیری کرد و موفق شد درهای این قلعه را پس از تعمیر آن در سال 1356 با نام «موزه ی شاپور» و با عنوان «بخش مرکز اسناد و مردم شناسی و آثار مفرغی لرستان» پس از سالهای سال به روی مردم بگشاید.
یاد و یادگارهایش گرامی و پایدارباد

تشکر سینا بیات

1503-131

سینا بیات کارگردان رادیویی و خواننده معروف، بعد از اجرای کنسرت مشترک با مسعود درویش و شاهین یوسف زمانی در پلیس تیاتر گفت گذشته از رویدادهای آن شب، مهمترین مسئله همکاری بسیار صمیمانه مردم مهربان و صبور و همچنین یاران خوب ساسان کمالی که همیشه نجات بخش است و خانم لیدا حنایی عزیز که با همه عشق  خواند، خانم بارک نازنین که بدون آمادگی یک اثر زیبا را اجرا کرد، خانم  شهلا ساروخانی  که صمیمانه روی صحنه آمد و با همه وجود خواند. رامین یوسف زمانی هنرمند جوان که با مهر فراوان اجرایی دلپذیر داشت و در پایان اردلان عزیزمان روی صحنه آمد چون دوستان صحنه را رنگین و خاطره انگیز ساخت و من از ارکستر به رهبری شاهین که دوباره روی صحنه آمدند و همه یاران سپاس فراوان دارم.

پنجمین فستیوال نوروزی ویرجینیا با شکوه برگزار شد

1503-132

پنجمین دوره فستیوال بزرگ نوروزی در ویرجینیا، امسال هم با شکوه خاص با مدیریت خوب شهره عاصمی در مرکز تجاری تایسونز کورنر برگزار شد.
بسیاری از گزارشگران امریکایی در این روز پرشور به دیدار این مراسم سنتی و زیبا و دیدن ایرانیان شیکپوش و سرافراز و همچنین تهیه گزارش آمده بودند و دیدند که هزاران نفر ایرانی با چه نظم و چه همبستگی زیباترین جشن خود را ارج نهادند.
این جشن از ساعت 11 صبح تا 5 بعد از ظهر با حضور هنرمندان از همه رشته ها و زمینه ها از خوانندگان، رقصندگان گروه های محلی، مدرن، برنامه های سنتی نوروزی چون حاجی فیروز و عمونوروز وهفت سین را شامل می شد.
درود و خسته نباشید داریم برای شهره عاصمی عزیز و همه یارانش در برپائی چنین مراسم بیادماندنی.

گلشیفته فراهانی
در نمایش آنا کارنینای تولستوی روی صحنه میرود

1503-133

درحالی که 3 فیلم تازه با حضور گلشیفته فراهانی از جمله: دزدان دریائی کارائیب با جانی دپ و دو دوست ساخته لویی کارل و مصیبت های سوفی ساخته کریستوفراونورا آماده نمایش است، گلشیفته اینروزها در حال تمرین نمایش «آناکارنینا» به کارگردانی گاتان واسار در پاریس است.
این نمایش از دوازدهم ماه می تا 12 جون در تیاتر دولاتامپت پاریس روی صحنه می آید، رمانی از لئو تولستوی نویسنده نامدار روسی که تم عاشقانه دارد و بعد از جنگ و صلح، بزرگترین اثر تولستوی به حساب می آید.

تبریک نوروزی بر روی بیلبورد

1503-135

شان صداقتی، چهره فعال  و سرشناس جامعه ایرانی در ایدن مموریال پارک، نوروز را بر روی بیلبورد در لس آنجلس به هموطنان عزیز تبریک گفته است.

آرمان از دوستداران خود دریغ می کند

1503-136

«آرمان» خواننده معروف و بسیار خوش صدا، که اینروزها در رادیو AM 670 – KIRNیک برنامه پراحساس اینترتیمنت دارد، بقول دوستدارانش، صدای دلنشین اش را از آنها دریغ کرده است. آرمان در شب کنسرت جنجالی مسعود درویش و سینا بیات در پلیس تیاتر، وقتی روی صحنه آمد، بدون ارکستر آهنگهایی را با زیبایی خواند و با اجرای جالبی مردم را به هیجان آورد، نشان داد که از چه توانایی هایی برخوردار است و دوستداران صدایش چقدر برای شنیدن آهنگهایش اشتیاق نشان دادند درواقع اجرای آن شب و تشویق مردم، آرمان را برانگیخته که دوباره خوانندگی را جدی بگیرد.

ابتلای کیا رستمی به سرطان روده

1503-130

فریدون جیرانی سینماگر در گفت و گو با «خبرگزاری صدا و سیما» شایعات پیش از نوروز مبنی بر وخامت حال جسمانی عباس کیا رستمی فیلمساز برجسته ی سینمای جهان را تائید کرد او گفت: «کیا رستمی به دلیل ابتلا به بیماری سرطان روده مدتی پیش در اثر خونریزی به اغما رفته اما بعد از مراقبت هایی که از او شد از کما در آمده و رو به بهبود رفته و از بیمارستان مرخص شده است.»
لازم به یادآوری است که گاردین در گزارشی حاوی فهرست 40 کارگردان بزرگ سینمایی جهان کیا رستمی را نفر ششم و بالاتر از بسیاری از چهره های نامدار سینما معرفی کرده است.

لغو کنسرت ارمنستان
راز 15 ساله استاد شجریان را فاش ساخت

1503-134

لغو کنسرت استاد شجریان در ارمنستان و بستری شدن ناگهانی اش در بیمارستان، سبب شد تا این چهره برجسته موزیک ایران، پرده از بیماری 15 ساله خود بردارد.
استاد شجریان در یک پیام ویدئوئی، باچهره ای کاملا متفاوت از همیشه، درحالیکه اشاره مستقیمی درباره بیماری خود نکرد، گفت با مهمان 15 ساله ای سالهاست آشناست، به دستور او موهایش را کوتاه کرده و چند وقت دیگر هم در بیمارستان می ماند، تا با این مهمان به تفاهم برسد و بعد از آن به فعالیت خود ادامه بدهد.
شجریان قرار بود در 12 فروردین در ارمنستان کنسرت بزرگی برگزار کند ولی بدلیل دستور صریح و قاطع پزشکان معالج اش و احتمالا تحت عمل جراحی بدنبال MIR، حداقل 6 تا 8 هفته باید تحت درمان باشد و او با اکراه این دستور پزشکان را پذیرفته، چون همه برنامه ریزی ها جهت اجرای کنسرت در ایران انجام شده بود. نزدیکان و دوستان شجریان درباره جزئیات بیماری او هیچ نظری ندارند، ولی بعضی از اطرافیان و پزشکان مسئله سرطان پیشرفته کلیه اورا تائید نمودند و اینکه این سرطان به مغز هم سرایت نموده و بهمین جهت باید دوره پرتودرمانی و شیمی درمانی را بگذراند.
استاد شجریان در شهریور سال 1394 کنسرت خود را در استانبول نیز لغو کرد ولی در آن زمان توضیح روشنی درباره این مسئله نداد و تنها چند نفر از دوستان او درباره جراحی ریه او توضیحاتی داده اندکه نگرانی دوستان و دوستداران او را سبب گردید.
همایون شجریان پسر استاد در پیامی گفت خسرو آواز ایران در قلب مردم جای دارد. او و خواهرش مژگان تصنیفی را به پدرشان هدیه کردند که با نام صدای تو را دوست دارم با سروده ای از اسمعیل خویی، 3 سال پیش نیز اجرا شد. همایون شجریان برای نشان دادن احترام و علاقه خود به پدر، موهایش را تراشیده و با او عکس گرفت.
با آرزوی سلامتی برای استاد شجریان، جاودانه موسیقی سنتی ، کلاسیک ایران