1506-70

چهار فیلم ایرانی در شصت و نهمین جشنواره ی فیلم کن

1506-71

1506-72

1506-73

شصت و نهمین جشنواره ی فیلم کن که از 22 اردیبهشت ماه تا 11 ماه می برگزار خواهد شد، با نمایش تازه ترین اثر «وودی آلن» و ریاست هیئت داوران «جورج میلر» کارگردان استرالیایی، 4 فیلم هم ازکارگردانان ایرانی در بخش های مختلف مسابقه به این شرح شرکت خواهند کرد.
«وارونگی» فیلمی به کارگردانی بهنام بهزادی به نمایندگی از سینمای ایران در بخش «نوعی نگاه» فرنوش صمدی وعلی عسگری با فیلم «سکوت» از ایتالیا در بخش مسابقه ی «فیلم کوتاه» علی عسگری با فیلم کوتاه «بیشتر از دو ساعت» حضور خواهند داشت.
در بخش مسابقه ی «سینه فونداسیون» هم فرشته پرنیان با فیلم کوتاه «آرام» از فرانسه، وحید احمدی با فیلم کوتاه «در تپه ها» از انگلستان شرکت خواهند کرد. وبرخلاف انتظار تازه ترین ساخته ی اصغر فرهادی از حضور در بخش مسابقه ی جشنواره فیلم کن بازمانده است».

رأی دیوان عالی امریکا درباره ی
تابلوی سرگردان ونسان ونگوگ

1506-74

«ونسان ونگوگ» در سال 1888 در شهر آرل در جنوب فرانسه در عین فقر و درماندگی تابلویی کشید که بعدها به مالکیت یک بازرگان و اشراف زاده روس در آمد اما بعد از پیروزی انقلاب اکتبر 1917 این تابلو توسط انقلابیون مصادره شد و در سال 1933 دولت اتحاد جماهیر شوروی آن را به یک گالری در برلین فروخت. این تابلو که از شاهکارهای ونگوگ نقاش بزرگ و پرآوازه ی هلندی است بعدها به یک گالری در نیویورک منتقل شد و درآنجا یک مجموعه دار امریکایی «استیون کلاوک» خریداری اش کرد و وصیت هم کرد که پس از مرگش مالکیت این تابلو به دانشگاه ییل (محل تحصیل خودش) واگذار شود که از سال 1961 تابلو به مالکیت دانشگاه درآمد.
اما در سال 2002 «پیر» یک مرد فرانسوی نتیجه «موروزوف» نخستین مالک تابلوی بازرگان روسی که انقلابیون بلشویک آن را مصادره کرده بودند مدعی مالکیت آن شد و علیه دانشگاه ییل اقامه ی دعوا کرد که در سال 2015 یک دادگاه ایالتی در نیویورک ادعای مرد فرانسوی را رد کرد اما کار جدال ادامه یافت تا این ماه که دادگاه عالی امریکا رای نهائی را در رد شکایت مرد فرانسوی اعلام داشت و شاهکار ونگوگ از سرگردانی در آمد و مالکیت دانشگاه ییل محرز شد.

دو پژوهشگر ایرانی برنده ی جوایز
«بنیاد ملی علوم امریکا»

1506-75

نگار توسلیان و بابک حیدری استادان جوان ایرانی موسسه ی فناوری «استیونز» موفق به دریافت جایزه تحقیقاتی «بنیاد ملی علوم» (NSF) شدند. دکتر حیدری استاد دانشکده ی سیستم ها و برنامه ریزی دانشگاه است و دکتر نگار توسلیان در دانشکده ی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر تدریس می کند.
دکتر توسلیان دوره ی کارشناسی ارشد این رشته را در دانشگاه گیل کانادا به پایان برده و دکتری اش را نیز در سال 2011 در رشته ی مهندسی الکترونیک از موسسه ی فناوری جورجیا در آتلانتا اخذ کرده است.
دکتر توسلیان پژوهشگر سرطان پوست با دریافت جایزه ی بنیاد ملی علوم طرحی را آغاز خواهد کرد که با استفاده از فناوری امواج میلی متری تومورهای سرطانی، سرطان پوست را سریع تر و به گونه ای کارآمد تر از امکانات امروزی تشخیص خواهد داد. او به عنوان بخشی از پروژه ی خود برنامه های آموزشی را با همکاری مرکز علوم لیبرتی در شهر جرسی و یک دوره ی جدید در سطح کارشناسی ارشد در زمینه ی کاربردهای پزشکی الکترومغناطیسی در دانشکده ی خود ایجاد خواهد کرد.
دکتر حیدری نیز در سال 1383 موفق به اخذ کارشناسی ارشد مهندسی برق و سه سال بعد موفق به کسب دکتری این رشته از دانشگاه برکلی آمریکا شده است. و با دریافت جایزه ی بنیاد ملی علوم برای ارائه ی چارچوب نظری جدیدی برای معماری محصولات مهندسی به منظور تاثیرگذاری پر رقابت در بازار ونوآوری تلاش خواهد کرد و همچنین به تهیه مطالب آموزشی برای برنامه های «موزه ی علوم کودکان» در نیویورک خواهد پرداخت.

رونمائی از تندیس عمر خیام
شاعر و فیلسوف ایرانی در دانشگاه اوکلاهما

1506-76

تندیس حکیم عمرخیام شاعر و دانشمند نامدار ایرانی قرن پنجم هجری طی مراسمی در دانشگاه امریکایی اوکلاهما رونمائی شد.
وب سایت این دانشگاه طی گزارشی می نویسد:
تندیس این شاعر، فیلسوف، ستاره شناس وریاضی دان ایرانی قرن یازدهم میلادی در مقابل «تالارهستر» دانشگاه نصب شده است رئیس دانشگاه در این مراسم از نقش یک خانواده ی ایرانی با نام فرزانه در حمل مجسمه به دانشگاه وهمچنین ارایه ی کمک مالی به «کالج مطالعات بین المللی » تقدیر کرد. او همچنین یادآور شد که:
«تندیس عمرخیام نشانه ی روحیه دوستی و درک متقابل کشورها و فرهنگ های مختلف جهان است و چنین اقداماتی برای آشنایی نسل های آینده ی جامعه ی امریکا با مردم دیگر نقاط جهان و همچنین درک بهتر جوانان امریکایی از دیگر کشورها اجتناب ناپذیر است».