1507-100

سه اسطوره،  سه چهره ماندنی

1507-101

3 چهره محبوب، داریوش خواننده همیشه ماندگار، بهروز وثوقی چهره تکرارنشدنی سینما و زنده یاد ناصرحجازی دروازه بان طلایی فوتبال ایران.
این سه چهره حدود چهل و چند سال پیش در استودیوی عکاسی موسسه اطلاعات گردهم آمدند، آنروزها هرکدام در زمینه تخصصی خود، می درخشیدند، که خوشبختانه هنوز بعد از 4 دهه، داریوش و بهروز همچنان پابرجا و محبوب مانده اند و حجازی از دست رفته ولی هنوز نامش همه جا به گوش می رسد.

پایان تور نوروزی ستار

1507-102

با ستار هنرمند محبوب بعد از مدتی طلانی هم صحبت شدم ولی او که بخاطر تور نوروزی دور اروپا بسیار خسته بود از استقبال پرشور کنسرت های خود به نیکی یاد میکرد به خصوص کنسرت استکهلم سوئد که به صورت مستقیم از تلویزیون من و تو پخش شد.
ستار ابتدا 12 روز در ترکیه در یک کشتی تفریحی به اجرای برنامه پرداخت سپس به سوئد و پس از آن به برلین و هامبورگ رفته و مجددا به ترکیه بازگشت و به اجرای برنامه پرداخت.
ستار هنگامی که در برلین بود یک مجسمه ساز معروف افغانی مبادرت به ساخت مجسمه ستار نمود که بعنوان یادگاری خواهد ماند.
علیرضا نژاد دهقان

قصه ازدواج بزرگسالان با دختران نوجوان در ایران

1507-103

احد آغاسی خواننده مردمی برای تهیه یک سینگل موزیک ویدیو به ایران سفر کرد، تا بتواند واقعیت یک اقدام دور از اخلاق جامعه، یعنی ازدواج پدر بزرگ ها و میانسالان را با دختربچه ها و نوجوانان توجیه کند، موزیک ویدیویی که خیلی مورد توجه قرار گرفت و با خود عکس العمل های مثبت و منفی را بدنبال داشت احد آغاسی بروی شعری بنام «بچه پررو» و آهنگی از فریدون حیدرنیا، یک موزیک ویدیو با حضور خودش ساخت، که مفهوم آن ازدواج یک مرد میانسال با یک دختر نوجوان زیر 20 سال بود که البته در خیابان با مزاحمت نوجوانان پسر روبرو شده و نمایی دیگر از جامعه را به رخ می کشد.
آغاسی می گوید بعد از پخش موزیک ویدیو خیلی ها به خیال اینکه من خودم تن به چنین وصلتی داده ام کلی گله و شکایت و انتقاد کردند و وقتی برای آنها توضیح دادم که من خود شخصا با چنین وصلت هایی مخالف هستم و برای نشان دادن غیرمنطقی بودن این وصلتها آنرا تهیه کردم، تازه قانع شده و کلی هم مرا تشویق کردند.

نمایشگاه آثار میترا زال در گالری سیحون

1507-104

روز شنبه ۳۰ آوریل از ساعت ۴ تا ۸ شب، اولین نمایشگاه آثار نقاشی میترا زال در گالری سیحون با حضور هنرمند گشایش می‌‌یابد. این نمایشگاه به مدت دو هفته بر پا خواهد بود.
ورود برای عموم آزاد است

Seyhoun Gallery: 9007 Melrose Ave., West Hollywood CA 90069

ساره بیات بهترین زن بازیگر در جشنواره تیبورن

1507-105

در پنجاه ویکمین حضور بین المللی فیلم «فصل فراموشی فریبا» در پانزدهمین جشنواره ی تیبورن امریکا ساره ی بیات جایزه ی بهترین بازیگر فیلم را دریافت داشت.
این جشنواره طی روزهای 20 تا 27 فروردین 1395 در شهر تیبورن ایالت کالیفرنیا برگزار شد فیلم «فصل فراموشی فریبا» به تهیه کنندگی و کارگردانی عباس رافعی ساخته شده است.

تابلوی گمشده و ارزشمند کاراواجو پیدا شد

1507-106

اخیرا یک تابلوی نقاشی گمشده ی کاراواجو، نقاش اسپانیایی قرن شانزدهم کشف شد که ارزش آن را به 120 میلیون یورو تخمین زده اند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی «آنا» خبر کشف یک تابلو نقاشی اثری گمشده از«کاراواجو» در اتاقی زیر شیروانی باعث هیاهو و بروز اختلاف میان کارشناسان هنری و مجموعه داران شده و وزارت فرهنگ فرانسه را به صدور بیانیه و اعلام ممنوع الخروج بودن اثر واداشته است که این ممنوعیت خروج دست کم تا 30 ماه دیگر اعتبار دارد.
به گزارش رویترز این تابلوی نقاشی زمانی که صاحب خانه ای در تولوز مشغول رفع نشت سقف اتاقی در زیر شیروانی بود پیدا شده و ظاهرا در شرایط مناسبی نگه داری شده و دو سال از کشف آن خبری منتشر نشده تا مخفیانه مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد و به این نتیجه رسیده اند که این تابلو اثر استاد نقاشی رنسانسی (1610-1571) است و ارزش آن را تا 120 میلیون یورو تخمین زده اند به گزارش گاردین «اریک تورکین» کارشناس نقاشی در گفت وگو با خبرنگاران گفته است: «با توجه به نور و انرژی نمونه واز آثار کاراواجو بدون اشتباه و با دستی مطمئن ترسیم شده است و سبک تصویری باعث می شود آن را معتبر بدانیم.»

عکس یک زن برده و رهبربردگان روی اسکناس های 20 دلاری

1507-107

برای نخستین بار تصویر یک زن سیاهپوست و درواقع برده روی اسکناسهای 20 دلاری چاپ خواهد شد. این خبر را «جک لو» وزیر خزانه داری امریکا اعلام کرد که: عکس «الکساندرهمیلتون» همچنان روی اسکناس های 10 دلاری باقی خواهد ماند و در اسکناس های 20 دلاری به جای «اندرو جکسون» هفتمین رئیس جمهوری امریکا عکس «هریت تابمن» نقش خواهد شد که زن مبارز علیه برده داری است این تصمیم بعد از یک سال گرفته می شود که یک سازمان غیردولتی پس از یک رای گیری خواستار انتشار تصویر هریت تابمن شد. او یکی از رهبران شبکه ی مخفی راه آهن بود که به بردگان کمک می کرد تا از ایالت های جنوبی خود را به شمال برسانند که«برده داری ممنوع شده است». هریت تابمن در مریلند به دنیا آمد و از بچگی برده بود در 24 سالگی با یک مرد سیاهپوست ازدواج کرد و به فیلادلفیا رفت بعد به جنبش کمک به رهایی بردگان پیوست و به حدود 300 برده برای فرار از بردگی کمک کرد و در جنگ داخلی به ارتش ایالات شمالی پیوست و به عنوان اولین زن فرماندهی بخشی از عملیات نظامی علیه جنوبی ها را عهده دار شد. که در آن 700 برده آزاد شد. خانم تابمن به جنبش زنان فعال در امریکا پیوست و در سال 1913 و پیش از آنکه زنان حق رای بدست آورند درگذشت. پیش از او در امریکا عکس مارتا واشنگتن اولین همسر رئیس جمهوری امریکا روی یک دلاری چاپ شده است. زن دیگری که عکسش روی اسکناس چاپ شده بود «پوکا هانتس» زن بومی امریکا بود که تصویرش پشت یک اسکناس 20 دلاری چاپ شده بود اما عکس هریت تایمن که تا سال 2020 روی اسکناس خواهد ماند اولین باری خواهد بود که به عنوان یک چهره اصلی روی اسکناس دلار چاپ میشود.

پیشکش یک برنامه ی تلویزیونی به هوشنگ توزیع

1507-108

همکار گرامی ما استاد فرهنگ فرهی که دونیم بعد از نیمروز، روزهای دوشنبه و چهارشنبه برنامه هایی تدارک می بیند زیرعنوان «نقشی در آینه ی زمان» در شبکه ی جهانی پارس برنامه ای ارائه داده است به مناسبت روز جهانی تاتر. در این برنامه از نیلوفر بیضایی، سهیل پارسا و شاهرخ مشکین قلم و هوشنگ توزیع یاد شده و از چگونگی پیدایی و برگزاری روز جهانی تاتر از 69 سال تا به امروز توسط یونسکو و انستیتو بین المللی تاتر و همچنین استناد شده است به عوامل بازدارنده و پیش برنده ی تاتر تبعید و مهاجرت. طرفه این که استاد این برنامه را به هوشنگ توزیع بازیگر و کارگردان و نمایشنامه نویس برجسته و پرآوازه ی تاتر پیشکش کرده است با این توضیح که: برای نمایش تاتر به معنای واقعی کلمه باید مثل تمام کشورهای مترقی بنیادهای فرهنگی و موسسه های مالی و بازرگانان پردرآمد ایرانی هم به حمایت از هنرمندان راستین تاتر بر آیند.

نهمین رئیس صدای امریکا یک بانوی
روزنامه نگار برجسته و برنده ی جایزه پولیتزر

1507-109

آماندا بنت، بیست و نهمین رئیس صدای امریکا هفته ی گذشته (روز دوشنبه) درواشنگتن سوگند خورد.
وی در این مراسم گفت:« من خوشحال و هیجان زده ام که به چنین سازمان خبری مهمی می پیوندم. صدای امریکا نقش مهمی برعهده دارد که من از همه ی توانایی های روزنامه نگاری و قابلیت ها برای پوشش اخبار امریکا و مردمش استفاده می کنم». خانم بنت بیش از 23 سال سابقه ی فعالیت روزنامه نگاری دارد او از ستون نویسان روزنامه ی پرآوازه ی واشنگتن پست بوده، پیشتر هم در «بلومبرگ نیوز» سردبیر اجرایی بود که یک تیم از گزارشگران ودبیران تحقیقاتی جهانی را مدیریت می کرد، خانم بنت از آغازگران پروژه ی زنان «بلومبرگ نیوز» بود و قبلا هم در روزنامه های «فیلادلفیا اینکوایرر» و «لکسینگتون هرالد» لیدر ارشد بود و در روزنامه ی «اورگنین» در پورتلند هم سابقه عالی دارد. خانم بنت گزارشگر و همچنین از دبیران با سابقه روزنامه ی وال استریت ژورنال هم بوده است او در سال 1997 جایزه ی پولیتزر را با همکارانش در وال استریت ژورنال در بخش گزارشهای ملی دریافت داشت و از سال 2003 تا 2010 خود جزء هیئت داوران جایزه ی پولیتزر بوده است.

راهیابی فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی
در بخش مسابقه جشنواره سینمایی کن

1507-110

فیلم فروشنده آخرین ساخته اصغر فرهادی، کارگردان سرشناس ایرانی به بخش مسابقه جشنواره کن در فرانسه اضافه شد.
فیلم “فروشنده” اصغر فرهادی که روز جمعه ۲ اردیبهشت به جشنواره کن راه یافت، داستان زوج جوانی‌ است که در حال اجرای نمایشنامه “مرگ فروشنده” اثر آرتور میلر هستند.
در این فیلم، که سال گذشته در ایران تولید شد، شهاب حسینی و ترانه علیدوستی بازی می‌کنند.
نام قبلی این فیلم “برسد به دست آهو” بود، اما بعد به “فروشنده” تغییر کرد. فروشنده هفتمین فیلم بلند اصغر فرهادی است.

یک ایرانی در هیئت داوران جشنواره فیلم کن

1507-111

کتایون شهابی، از پخش‌کنندگان بین‌المللی سینمای ایران، در میان هیئت داوران بخش مسابقه شصت و نهمین جشنواره فیلم کن حضور خواهد داشت.
امسال هشت سینماگر شامل چهار مرد و چهار زن از سراسر جهان اعضای هیئت داوران بخش رقابتی جشنواره فیلم کن به ریاست جرج میلر، کارگردان استرالیایی مکس دیوانه، را تشکیل می‌دهند.
کتایون شهابی، پخش‌کننده بین‌المللی سینمای ایران در بخش خصوصی، آرنو دسپلچین کارگردان و نویسنده فرانسوی، کریستین دانست بازیگر آمریکایی، والری گولینو بازیگر، کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده از ایتالیا، مدس میکلسون بازیگر دانمارکی، لازلو نمس کارگردان برنده اسکار اهل مجارستان، ونسا پارادی بازیگر و خواننده فرانسوی و دونالد ساترلند بازیگر کانادایی اعضای هیئت داوران بخش اصلی جشنواره فیلم کن امسال هستند.
عباس کیارستمی، ‌سمیرا مخملباف، بهمن قبادی، مرجان ساتراپی، نیکی کریمی و لیلا حاتمی از جمله سینماگران ایرانی بوده‌اند که در سالیان گذشته در بخش‌های مختلف جشنواره کن در جمع هیئت داوران حضور داشته‌اند.
اما طبق نوشته خبرگزاری فارس، کتایون شهابی نماینده ایران در میان داوران این دوره کن، دانش‌آموخته رشته ادبیات فرانسه در مقطع دکتراست و فعالیت خود را در زمینه سینما از ابتدای دهه ۱۳۶۰ در بنیاد سینمایی فارابی آغاز کرده است.