1510-45

از جشنواره فیلم کن چه خبر؟

1510-46

شصت و نهمین سال برگزاری جشنواره فیلم کن، هفته قبل (11ماه می) با حضور 21 کشور از جمله ایران با فیلم کافه سوسایتی ساخته وودی آلن کارگردان معروف امریکایی افتتاح شد درحالیکه این بار سخت ترین پیش بینی های امنیتی و تروریستی در سراسر جشنواره و حتی ساختمان ها و خیابان های اطراف برقرار است و دیگر امکان رفت و آمد آزاد توریست ها و دوستداران فیلم به آسانی سالهای گذشته وجود ندارد. نزدیک به 5 هزار عکاس و خبرنگار از سراسر جهان به کن هجوم آورده و جالب اینکه عاقبت فیلم «فروشنده» آخرین اثر اصغر فرهادی در کن شرکت کرد که در روز 21 ماه می در تئاتر لومیر روی پرده میرود.
کتایون شهابی از ایران درجمع داوران جشنواره دیده میشود که بعد از لیلا حاتمی دومین زن ایرانی در کن است.
شهابی تهیه کننده چند مستند: از ایران، یک جدایی، سپیده و فیلم های: لاک قرمز و قصه ما، قاعده تصادف است که در سال 1390 چندماه به اتهام همکاری با بی بی سی در زندان بود.
در جشنواره کن، فیلم وارونگی ساخته بهنام بهزادی در بخش نوعی نگاه به نمایش در می آید.

گلشیفته فراهانی:
نقش من در فیلم جیم جارموش شبیه خودم است

1510-47

گلشیفته فراهانی که در نقش اصلی زن فیلم «پترسن» ساخته جیم جارموش بازی کرده است، روز دوشنبه به همراه این کارگردان سرشناس آمریکایی در مراسم فرش قرمز جشنواره کن حضور یافت.
این فیلم داستان یک راننده اتوبوس (با بازی آدام درایور) را روایت می‌کند که زندگی روتینی دارد، درحالی که همسرش(با بازی گلشیفته فراهانی) همیشه درحال تغییر روش زندگی‌اش ‌ست. نمایش فیلم «پترسن» در بخش مسابقه جشنواره کن با استقبال منتقدان روبرو شده است. جیم جارموش همچنین امسال یک مستند درباره ایگی پاپ که از او با نام پدر موسیقی پانک راک نام برده می شود با عنوان «گیمی دنجر» دارد که نام این مستند برگرفته از یکی از ترانه های معروف این خواننده است.

نظرنهایی تیم پزشکی مامور مداوای کیا رستمی

1510-48

تیم پزشکی مامور مداوای عباس کیا رستمی در آخرین دیدار این فیلمساز برجسته که عبارت هستند از: دکتر رضا پایدار مسئول تیم، دکتر هاشمی (وزیر بهداشت) و دکتر حریرچی (قائم مقام وزارت بهداشت) اعلام کردند که:
«حال آقای کیا رستمی خوشبختانه مساعد است اما برای بهبودی و مداوای کامل شان به ادامه ی برنامه ریزی ویژه ای نیاز داریم» و دکتر پایدار افزود: «شرایط حال ایشان الان هم عادی است اما تا یکی دو ماه آینده ترجیح دارد که زیرنظارت باشند تا سلامت قطعی شان احراز شود».

آواز عقرب
راهیابی گلشیفته فراهانی به سینمای هند

1510-49

گلشیفته فراهانی بعد از بازی در فیلم های امریکایی، فرانسوی، انگلیسی و ایرانی ، افغانی و ایتالیایی و اسپانیایی، سرانجام به فیلم های هندی و صحنه بالیوود نیز راه یافت.
تازه ترین فیلم گلشیفته بنام «آواز عقرب» یک فیلم برمبنای یک قصه سنتی و محلی در هند است که با بازیگر معروف هندی «عرفان خان» همبازی شده و به زبان انگلیسی و هندی سخن می گویند البته این فیلم را فرانسه و سوئد با همکاری هند می سازند.
گلشیفته در این فیلم یک آوازخوان و معجزه گر هندی است، که می تواند در راجستان سرزمین مارهای سمی و کشنده، قربانیان را با آواز مخصوصی نجات دهد.
حضور در این فیلم سبب شد تا دو کمپانی هندی نیز به گلشیفته پیشنهادهایی بدهند.

عضویت مریم میرزاخانی در«آکادمی ملی علوم امریکا»

1510-50

دکتر مریم میرزاخانی ریاضی دان برجسته ی ایرانی و برنده ی عالی ترین جایزه ی ریاضی جهان به عنوان نخستین زن عضو آکادمی ملی علوم امریکا انتخاب شد. عضویت دراین آکادمی یکی از بزرگترین افتخارات برای دانشمندان به شما ر می رود و اعضای آن برمبنای دستاوردهای برجسته و پیوسته در تحقیقات بکر و بدیع انتخاب می شوند و اعضایی داشته است مانند آلبرت انیشتین، توماس ادیسون و الکساندر گراهام بل و مریم میرزاخانی که به تدریس ریاضیات در دانشگاه استنفورد اشتغال دارد یکی از 21 عضو برجسته این آکادمی است.این برنده ی مدال «فیلدر» بالاترین جایزه ی ریاضیات نخستین زن و نخستین ایرانی برنده ی این مدال است.
وی دکترای خود را در سال 2014 از دانشگاه هاروارد دریافت داشت درحالیکه در سال 2015 از سوی نشریه ی «پاپیورلارساینس» به عنوان یکی از «ده ذهن برتر» جوان برگزیده شده است.

استاد حسین دهلوی در 88 سالگی
در خانه ی سالمندان بستری شد

1510-51

یکی از بزرگترین موسیقیدان ها و آهنگسازان پرآوازه ی معاصر استاد حسین دهلوی به گزارش روزنامه ی شرق، چاپ تهران در هشتاد وهشت سالگی درخانه ی سالمندان بستری شد.
خانم سوسن اصلانی همسر استاد به روزنامه گفته است: «پس از آن که 12 سال پیش همسرم سکته ی مغزی کرد و به تدریج حافظه اش را از دست داد عجیب است که رسانه ها و مسئولان هم، همزمان دچار فراموشی شدند و چنین بزرگمرد و شخصیت برجسته ای را به فراموشی سپردند و او و خانواده اش را با مشکلات مختلف فراوان تنها گذاشتند». خانم اصلانی اکنون از خانه ی موسیقی (درحالیکه موسیقیدان بزرگی چون استاد شجریان سرپرستی آن را عهده دارند) و بنیاد رودکی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته است که در حمایت از استاد دهلوی در این ایام، سخت بکوشند.
یکی از آثار برجسته ی استاد دهلوی «مانا و مانی» است که در سال 1357 به سفارش یونسکو به مناسبت روز جهانی کودک ساخته شد هیچگاه در جمهوری اسلامی به دلیل منع صدای زن اجازه ی اجرا نیافت.
استاد دهلوی مدتی ریاست هنرستان موسیقی ملی را عهده دار بود و در سال 1347 ارکستر موسیقی تالار رودکی را بنیان نهاد و به یاری دو ارکستر صبا و رودکی کنسرت هایی برگزار کرد و در این اجراها برای نخستین بار سازهای سنتی را در کنار سازهای زهی و بادی نشاند و در عین حال به اجراهایش رنگ و بوی ملی داد.

حمید شب خیز بعد از 3 عمل جراحی به کار بازگشت

1510-52

حمید شب خیز، چهره معروف تلویزیونی و مدیر شبکه ITN، هفته قبل بعد از چند عمل جراحی به سرکار خود باز گشت.
حمید که به دلیل سنگ مثانه و دو ناراحتی دیگر بطور اضطراری به بیمارستان انتقال یافت، خوشبختانه با تلاش پزشکان طی 3 عمل پیاپی، سریعا رو به بهبودی رفته و بدلیل عشق به مردم و بینندگان تلویزیونی خود، یکسره از بیمارستان به تلویزیون آمد و گفت خدا را شکر از هر خطری گذشتم و اینک با همه عشق روبروی شما نشسته ام.
با آرزوی اینکه حمید شب خیز را همیشه سرحال و سالم ببینیم.

مروری بر آثار ابراهیم گلستان
در فستیوال تاریخ سینما در ایتالیا

1510-53

از تاریخ 25 جون تا دوم جولای 2016، فستیوال بین المللی فیلم «ایل چینماریرواتو» در بولونیای ایتالیا برگزار میشود و جالب اینکه در این فستیوال برنامه ای را به مرور و بررسی آثار ابراهیم گلستان فیلمساز ایرانی اختصاص دادند.
این فستیوال را «سینما تک» بولونیا در این شهر معروف و تاریخی و مرکز هنری با حضور هنرمندان 50کشور برپا میکند و این بار دانشگاه شیکاگو و ارشیو فیلم فرانسه با تکیه بر فیلم های کوتاه وبلند، داستانی و مستند گلستان چون «یک آتش» (1961) و اسرار گنج دره جنی (1974) ارائه می نمایند و اینکه بدون شناخت آثار گلستان، شناخت سینمای نوین ایران امکان ندارد.

جمال اسفندیاری نوازنده سرشناس تار و سه تار:
صبور با آلبوم گل باغ شیراز در تدارک
اجرای کنسرت هایی در نقاط مختلف است

1510-54

در طی سالهای اخیر دور از لس آنجلس، مرکز هنر جهانی منجمله ایران، هنرمندان پرکار و محبوب دیگری در نقاط دیگر پایگاه خود را در میان مردم ساخته اند و با آثار هنری خود، طرفداران فراوانی بدست آورده اند.
«صبور» یکی از این هنرمندان است، که از دیدگاه جمال اسفندیاری نوازنده برجسته تار و سه تار، در زمینه آهنگهای محلی و شیرازی به شهرت فراوانی دست یافته است.
اسفندیاری می گوید من و صبور از کلاس هشتم همدیگر را می شناختیم، ولی سالها میان ما فاصله افتاد، تا بعد از این همه سال یکدیگر را در آتلانتا دیدیم، صبور که در آتلانتا مجموعه رستوران های «غیور» را اداره می کند، با خانم نوشین با ارکستر خوب، سلسله فعالیت های فرهنگی و هنری را دنبال می کنند.
صبور که آلبوم پرطرفدار گل باغ شیراز را که مجموعه ایست از موسیقی محلی جنوب ایران با تاکید بر ملودیهای محلی استان فارس، که با الهام از کارهای قدیمی صمد عقاب و اعضاء هنرمند خانواده ی به سبک جدید ساخته و تنظیم شده است و آلبوم خود را بدوست و همسر خود نسرین که بهترین پشتیبان و یاورش بوده تقدیم کرده است.
در این آلبوم آثاری چون: چینه های انگور- عروس زیبا- سروستون و گلستون- سفرنرو- فصل شکوفایی – دردت به جونم- شهر فرنگ – رخ یار- بخدا نه – گل باغ شیراز، که تهیه و خلق و تنظیم و صدابرداری و میکساژ ترانه ها از شباهنگ است.
نکته جالب اینکه صبور این آلبوم و اجرای آنرا با دو دختر هنرمند و تحصیلکرده خود انجام داده و یک کار فامیلی و صمیمانه است.
جمال اسفندیاری می گوید خوشحالم که صبور در تدارک اجرای کنسرت هایی با نام گل باغ شیراز نه تنها در آتلانتا بلکه در نقاط مختلف از جمله لس آنجلس است.

 ياسمين عزيز تولدت مبارک

1510-79

اومدنت شبيه يك معجزه بود و تولدت بهترين اتفاق زندگيمون.
٢٨ ارديبهشت امسال وارد شانزده سالگي ميشي و حسابي براي خودت خانمي شدي، به داشتنت افتخار ميكنيم. همراه با سلامتي بهترينها را برات از خدا آرزو ميكنيم.
تولدت مبارك، هميشه لحظه هات پر از اتفاقات خوب
مامان ميترا، بابا عليرضا و رايان