1527-29

هوشنگ پورنگ هم رفت

1527-40

هوشنگ پورنگ همکارقدیمی مان در موسسه اطلاعات بعد از 3 دهه جنگ با بیماری قلبی، درحالیکه درس مقاومت و استواری به همه می داد، هفته قبل براثر از کار افتادن کلیه هایش با زندگی وداع گفت.
پورنگ فعالیت رادیویی خود را از رادیو اهواز شروع کرد، بعد به رادیو تلویزیون ایران راه یافته وبه تهیه یک برنامه ویژه مسابقات جهت جوانان روی آورد آنگاه بعنوان گزارشگر و داستان نویسی با نشریات معروف جوانان و اطلاعات هفتگی در ایران همکاری کرد و یکی از چهره های مبتکر در کار تبلیغات فیلم ها بود.
مصاحبه هایش با چهره های نامدار جهانی چون فضانوردان امریکایی و محمد علی کلی سروصدای زیادی بپا کرد.
پورنگ درخارج هم به فعالیت در رادیو و تلویزیون ادامه داد و برنامه های ویژه خود از جمله «احساس و اندیشه» را سالها اجرا می کرد وی همچنان در زمینه تبلیغات نیز فعال بود و سازمان بزرگ آگهی بهتر را دایر نمود.
همکاران و دوستان پورنگ عزیز در موسسه اطلاعات، همچنان جای او را خالی می بینند و این سوگ بزرگ را به همسر فداکارش مینا و فرزندان او و همچنین خواهر پژوهشگر نامدار مهرانگیز کار تسلیت می گویند.
مجلس یادبود
مجلس یادبودی روز یکشنبه 18 سپتامبر در محل “بنیاد ایمان” از ساعت 4 تا 6 عصر برگزار می شود. با حضور خود روح آزاد شده او را شاد کنید.

ImanFundation: 3376 Motor Ave, LA, CA 90034
Tel: 310 202 8181 www.iman.org

لعبت والا به حال نیمه کوما در لندن بستری است

1527-35

«لعبت والا» شاعر، ترانه سرا، نویسنده و روزنامه نگار قدیمی، اینروزها در شرایط نیمه کوما در لندن بستری است.
لعبت والا 86 ساله که از سال 1340 ترانه سرایی را آغاز نمود و از نخستین شاگردان دوره روزنامه نگاری دانشکده حقوق دانشگاه تهران بود، سالها در نشریه تهران مصور به مدیریت برادرش مهندس عبدالله والا قلم می زد و سپس در وزارت فرهنگ وهنر سرپرست شورای تهیه و تنظیم برنامه های موسیقی رادیو و تلویزیون بود، درحالیکه بعدها بعنوان طراحی داستان اپرا و باله هم فعالیت می کرد.
والا سال 1357 به قصد تحصیل به استرالیا رفت و در زمینه مطالعات خاورمیانه لیسانس گرفت و سپس مقیم لندن شد و سالها با روزنامه کیهان لندن همکاری داشت.
جمیل خرازی پژوهشگر و مدیر بنیاد توس در لندن شب بزرگداشت این بانوی هنرمند را در سال 1385 با شکوه خاصی برگزار کرد که در آن شب زنده یادان سیمین بهبهانی، محمدعاصمی و چهره های نامدار دیگری چون آذر پژوهش، محمود خوشنام، شاداب وجدی، شیرین جعفریان، زیبا کرباسی، شوشا گاپی، بیژن نقیبیان، علی نقیبیان، پیمان خسروی و فخری نیکزاد حضور داشتند و گروهی سخن گفتند و گروهی برنامه اجرا کردند.
در این شب پیام هایی از سوی شهبانو فرح، مهرداد پهلبد، شجاع الدین شفا، صدرالدین الهی، احمد احرار، عباس پهلوان، سیروس آموزگار، پرویز صیاد، اسماعیل خویی، جواد مجابی، نوری علاء، ایرج جنتی عطایی، عبدالوهاب شهیدی، ماشاءالله آجودانی، خاطره پروانه، شکوه میرزادگی و نادر صدیقی پخش شد.
آرزو داریم لعبت والا بقیه عمر خود را با آرامش طی کند.

به بهانه نمایشگاه نقاشی های عباس حجت پناه

1527-34

عباس حجت پناه را در لوس آنجلس بیشتر بعنوان یک فیلمساز مستند و یک عکاس حرفه ای میشناسند وشاید بسیاری ندانند که او نقاش، گرافیست و مجسمه سازیست که از سالهای دور در ایران فعالیت دایمی در این هنرها داشته.
به بهانه نمایشگاه نقاشی های عباس حجت پناه در 25 سپتامبر امسال در یک گالری معتبر امریکایی در شهر سانتا مونیکا Andrew Weiss Gallery خواهد داشت به اطلاع دوستداران فرهنگ و هنر ایران برسانیم که هرچند او در این سی و اندی سال اقامتش در اینجا در چندین نمایشگاه گروهی شرکت کرده ولی این اولین نمایشگاه انفرادی آثار ده سال گذشته وی میباشد.
در یکی دو ماه گذشته در ایران دو جلد کتاب به چاپ رسیده بنام “ نود سال هنر نوگرای تجسمی ایران “ که تحقیقی است بیست ساله توسط دکتر جواد مجابی شاعر، نویسنده، روزنامه نگار و پژوهشگر هنر. در این کتاب به هنرهای تجسمی از بعد از کمال الملک تا انقلاب پرداخته شده( 1267 تا 1357 شمسی) و به معرفی حدود صد هنرمند که در این دوران نود ساله در پیشرفت و شناسایی هنر مدرن اثر گزار بوده اند و در میان این هنرمندان عکس عباس حجت پناه و چند صفحه مطلب در باره کارهای او وهمچنین عکسی از یکی از مجسمه های او در این کتاب بچاپ رسیده .
عباس حجت پناه در نوجوانی نقاشی را بطور جدی ابتدا زیر نظر برادر بزرگ خود شروع و سپس مدتها شاگرد استاد جعفر پتگر بوده و تابستانها در کلاسهای آزاد هنرستان کمال الملک از محضر اساتیدی چون اولیا، شیخ و ویشگایی بهره برده و بعد از دوران دبیرستان از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران با عنوان ممتاز فارغ التحصیل شده، در بین سالهای 1346 تا 1357 چندین نمایشگاه فردی و گروهی در گالری سیحون در تهران داشته و در اکثر نمایشگاه های گروهی در موزه ها و گالریها ونمایشگاه های بین المللی شرکت داشته.
وی سالیان طولانی در سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران بعنوان تهیه کننده و کارگردان فیلم کار میکرده و حاصل این دوران ساخت حدود چهل فیلم مستند (بیشتر در زمینه هنر) بوده که بسیاری از این فیلم ها درباره هنرمندان سرشناس آن دوره بوده و از تلویزیون ملی ایران پخش شده – تعدادی از فیلم های عباس حجت پناه از فستیوالهای داخلی و اروپایی جوایزی نصیب وی کرده، مثل فیلم “ قفل در ایران” که در سال 1976 بمناسبت دویستمین سالگرد استقلال امریکا بهمراه نمایشگاه قفل های سنتی ایران از کلکسیون پرویز تناولی و توسط موسسه اسمیت سونین بمدت یک سال در موزه های ایالات مختلف همه روزه نمایش داده میشده. این فیلم موفق به دریافت جایزه جام جم زرین از ایران و جوایزی از فستیوالهای گلدن دابلین ایرلند و همچنین در سال 1977 شش کپی از این فیلم در بازار فستیوال کن بفروش رفته.
فیلمهای دیگر او مانند “ پاله وانان” “چوخه” نیز از فستیوالهای فیلهای ورزشی تورینو ایتالیا و کرانژ یوگوسلاوی (سابق )جوایزی دریافت کرده. در غربت هم فیلم های مستند بیشماری از شخصیت های هنری فرهنگی ساخته و به تنهایی این وظیفه را با شوق و عشق و اشتیاق ادامه میدهد.

***

روز یکشنبه 25 سپتامبر
از ساعت 4 تا 8 بعد از ظهر بدیدن آثار نقاشی عباس حجت پناه میرویم

***

Andrew Weiss Gallery
2525 Michigan Ave. D-4
Santa Monica, CA 90404
Bergamot Station Art Center

1527-76