1541-80

درگذشت جعفر والی
چهره سرشناس تئاتر، سینما و تلویزیون

1541-79

«جعفروالی» بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما و تلویزیون، هفته قبل در سن 83 سالگی درتهران درگذشت.
همانطور که درخبرهای این صفحات در هفته های قبل خواندید، جعفر والی بعد از سالها زندگی در کانادا به ایران بازگشته و قصد فعالیت هنری داشت ولی امکان آن بوجود نیامد تا اخیرا بیمار و در بیمارستان بستری شد و دو هفته قبل بعد از بهبودی نسبی به خانه بازگشت ولی باز بدلیل عفونت داخلی و سینه پهلو به بیمارستان بازگشته و بعد از ده دوازده روز درگذشت.
«جعفروالی» از حدود 52 سال قبل کارگردانی تله تئاتر «گاو»را براساس نوشته غلامحسین ساعدی انجام داده بود، که بعدها در سال 1344 داریوش مهرجویی آنرا به فیلم در آورد وخود والی هم در آن بازی کرد.
والی در سالهای قبل از انقلاب چند نمایش موفق چون: آی با کلاه- چوب به دست های ورزیل و… را بروی صحنه برده بود، و بعد از انقلاب در اتاق شماره 6، ویتسک بازی کرد و در ضمن از سال 1980 در فیلم های: گل های داودی و پائیزان (رسول صدرعاملی)، هزاردستان علی حاتمی و قبل از آن در خاک، سفر سنگ (کیمیایی) تنگسیر (نادری) و بعدها در ناخدا خورشید( تقوایی) بازی کرده بود.
جعفر والی درباره حضور فیلم گاو در جشنواره های خارجی و توقیف آن در ایران می گوید:
رفتیم دفتر مهرداد پهلبد وزیر فرهنگ وهنر وقت، دیدیم دورتا دور نشسته اند، پهلبد با اشاره به اینکه «گاو» در فستیوال ونیز برنده جایزه فیپرشی شد گفت نمی دانم شما را تشویق کنم یا تنبیه! براستی چه کسی فیلم را به ونیز فرستاده؟ گفتم ما فرستادیم و از همین جا می خواهم اعلام جرم کنم نسبت به آن سانسورچی که فیلم را در داخل ایران توقیف کرده است. چطور کاری که در دنیا جایزه اول را می برد در کشورخودش توقیف میشود؟
جعفر والی از بازی در سریال معمای شاه و نقش روح الله خالقی راضی نبود و می گفت با وجود قرارداد من اصلا از نقش خود بی خبر بودم.
جعفر والی چند سال پیش در مراسم بزرگداشت دوست قدیمی خود رضا بدیعی در یوسی ال ای به اتفاق هوشنگ لطیف پور به لس آنجلس آمد و درباره بدیعی و خاطرات خود سخن گفت.

گفتگوهای رادیوتلویزیونی
علیرضا میبدی و پرویز ناظریان

1541-78

پرویز ناظریان همکار مجله جوانان و نویسنده کتاب (گذری بر زمان) بیش از یکسال بود که دوستان و همکاران خود را ازحال و احوال خویش بی خبر گذاشته بود واخیرا با دست پری بازگشت و کتابی را حاوی فیلمنامه زندگی طاهره شاعر انقلابی یک قرن و نیم پیش ایران را که به انگلیسی نگاشته – درفرهنگسرای شرکت کتاب به رونمائی گذاشت و در این زمینه در برنامه های تلویزیونی ساسان کمالی و مهدی آقازمانی به گفتگو نشست .
گفتگوهائی که علیرضا میبدی در چند هفته اخیر با پرویز ناظریان در رادیو همراه و تلویزیون ایران امروز ترتیب داده و قرار است تا مدتی ادامه یابد هم در باره این دو کتاب وهم در زمینه های مختلف فرهنگ و هنر و اجتماع چند دهه اخیر ایران است.
علیرضا میبدی نویسنده – شاعروبرنامه ساز سرشناس رادیو تلویزیون های ایرانی در خارج از کشور- از جمله فعال ترین شخصیت فرهنگی ماست و مخاطبان گسترده ای را در این سو و آنسوی جهان به خود جلب کرده است و گفتگوهای او با پرویز ناظریان که خود بیش از پنچ دهه در نقد فیلم – کتاب- نمایش وهنر آثاری عرضه کرده و سالیان دراز نویسندگی و روزنامه نگاری – انبوهی از خاطرات برایش به جای گذاشته – بی شک میتواند روشنگر بخش های جدیدی از فرهنگ و اجتماع این دوران از دست رفته ما باشد.