1566-30

مجسمه فردوسی 58 ساله شد

1566-31

58 سال پیش در چنین روزی، مجسمه حکیم ابوالقاسم فردوسی در میدانی به همین نام در تهران رونمایی شد.
هفدهم خرداد ۱۳۳۸ طی مراسمی باشکوه، مجسمه حکیم ابوالقاسم فردوسی ساخته «ابوالحسن صدیقی» رونمایی شد.

آشنایی با میکل‌آنژ ایران
«ابوالحسن صدیقی» از بزرگ‌ترین مجسمه‌سازان ایران است که از او به عنوان پدر مجسمه‌سازی ایران و میکل‌آنژ شرق یاد می‌شود. او در مجموع ۸۳ مجسمه ساخت که مهمترین آن‌ها، مجسمه‌‌های نادرشاه افشار در مشهد، ابن سینا در همدان، سعدی در شیراز، خیام در پارک لاله و فردوسی در میدان فردوسی تهران است
او مجسمه فردوسی را از جنس سنگ مرمر به ارتفاع سه متر ساخت و کار نصب آن را به فرزندش فریدون صدیقی سپرد. این مجسمه در ۱۷ خردادماه ۱۳۳۸ نصب شد.

دلیل اهمیت خیابان فردوسی
خیابان فردوسی از توپخانه شروع می‌شود، در چهارراه استانبول خیابان جمهوری را قطع می‌کند و در میدان فردوسی به تقاطع انقلاب می‌رسد. نام اول این خیابان علاءالدوله بوده است. بخش‌هایی از خیابان فردوسی به اصناف و فروشندگان کفش و چرمینه، صرافی و نقره اختصاص دارد.
سفارتخانه چندین کشور، ساختمان مرکزی چندین بانک مانند بانک ملی ایران، بانک سپه، چند موزه (موزه جواهرات ملی، موزه سکه بانک سپه) و شرکت‌ها و مؤسسات بسیاری در طول این خیابان قرار دارند.

تاریخچه نصب مجسمه‌های فردوسی
میدان فردوسی تهران که روزگاری یکی از مهم‌ترین میادین پایتخت بود، تا حالا سه مجسمه از این شاعر نامدار را در دل خود جای داده است. اولین مجسمه فردوسی، دهم مهرماه سال 1324، همزمان با جشن مهرگان ایرانیان باستان، در میدان فردوسی نصب شد. پیشنهاد ساخت این مجسمه از سوی جمعی از پارسیان هند و در ایام مراسم جشن هزارمین سال تولد فردوسی و افتتاح آرامگاه این شاعر نامدار پارسی مطرح و با موافقت مسئولان انجمن آثار ملی، توسط راس بهادر ماترا – مجسمه‌ساز هندی- ساخته شد.
اگرچه ساخت این مجسمه دو متری که حدود 5/2 تن وزن دارد، در سال 1319 به پایان رسید، اما به دلیل وقوع جنگ جهانی دوم، اهدای آن به ایران تا اواخر سال 1323 به تأخیر افتاد. اما بالاخره بهمن ماه این سال کارهای عمرانی‌اش انجام شد و هشت ماه بعد مجسمه وسط میدان قرار گرفت.
تا پیش از سال 1338 که سومین مجسمه میدان فردوسی و ثمره کوشش مرحوم صدیقی در این میدان جای بگیرد، مجسمه هندی به رو‌‌به‌روی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران منتقل و یک مجسمه دیگر از این شاعر ملی برای مدتی کوتاه در میدان فردوسی نصب شد.
مجسمه دوم ظاهراً به مشهد منتقل و در اختیار اداره میراث فرهنگی این شهر قرار گرفت.

ویژگی‌های مجسمه فردوسی
ساخت مجسمه‌ سوم در سال 1337 و از سوی انجمن آثار ملی طی قراردادی به صدیقی که در آن زمان در ایتالیا به سر می‌برد سپرده شد و اوایل سال 1338، کار ساختش به پایان رسید. نصب این مجسمه را فرزند ابوالحسن صدیقی، فریدون صدیقی انجام داد. او در کشور اتریش تحصیلات آکادمیک مجسمه‌سازی و مرمت مجسمه را آموخته است.
جنس این مجسمه، سنگ مرمر کارارا و ارتفاع آن بیش از سه متر است. در قسمت پایین این مجسمه، پیکر کودکی زال (از شخصیت‌های شاهنامه) قرار گرفته است. آن طور که در شاهنامه آمده، زال روی کوه قاف بزرگ شد؛ بنابراین پایه مجسمه به صورت یک تخته سنگ طبیعی که حاکی از داستان زندگی زال است، تهیه شد.
برای پایه مجسمه، تخته سنگی با ۵۹ تن وزن از کوه الوند واقع در استان همدان جدا و به تهران منتقل شد و بالاخره کار نصب مجسمه فردوسی بر روی این قطعه سنگ نتراشیده انجام گرفت.
اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰، شرایط نامناسب نگهداری مجسمه فردوسی و هراس از فرسایش، صحبت‌هایی مبنی بر انتقال مجسمه و نصب بدل آن را مطرح کرد.
فریدون صدیقی در سال‌های ۸۴ و ۸۸ دو بار به مرمت مجسمه فردوسی پرداخت.

جمشید گرگین: قرار بود در فصل دوم «شهرزاد» هم باشم

1566-33

جمشید گرگین از چهره های قدیمی و معتبر سینما و تلویزیون از دهه ۵۰ تاکنون فیلم ها و سریال های بسیاری را در کارنامه کاری خود دارد و آخرین آنها سریال «شهرزاد» بود.
«جعبه موسیقی»، «جهان پهلوان تختی»، «ماهی سیاه کوچولو»، «هوش سیاه۲»، «بی گناهان»، «به دنیا بگویید بایستد» و… از جمله فیلم ها و سریال هایی اند که این بازیگر در آنها ایفای نقش کرده است. وی در سال گذشته با حضور در سریال «شهرزاد» در شبکه نمایش خانگی حاضر شد، اما کم و بیش غیبتش در تلویزیون و سینما ادامه یافت.
گرگین در خصوص کم کاری می گوید: این روزها کار خاصی در تلویزیون و سینما ندارم. آنهایی که تصمیم می گیرند، از برخی ها بیشتر خوششان می آید و عده ای را بیشتر دعوت می کنند. از سوی دیگر در کشور ما عادت شده که به هر قیمت و طریقی جلو دوربین باشی، حال تلویزیون یا سینما، دیگر فرقی ندارد و مهم نیست که شما چه پیشینه و کارنامه ای دارید یا اصلاً چه معیارهایی برایتان اهمیت دارد، این روند موجب شده تا عده ای کنار بروند و به هر پیشنهادی تن ندهند. گرگین که در فصل اول «شهرزاد» حضور داشت، درباره بازی در فصل دوم این مجموعه گفت: نقش من که در فصل اول کشته شد و قرار بود در سری جدید روح و در اصل فلاش بک هایی از من وجود داشته باشد، اما تا الان خبری نشده است، به همین جهت خود من در این سری حضور ندارم و تنها ممکن است پلی بک هایی از فصل اول از من پخش شود.
بازیگر «ماهی سیاه کوچولو» در ادامه با اشاره به فاصله اش از تلویزیون و سینما و پیشنهاداتی که در این زمینه داشته، می گوید: در این مدت همواره پیشنهاداتی را چه در تلویزیون و چه سینما داشتم، اما اغلب آنها با معیارهای من سازگار نبودند. من ترجیحاً هر کاری را بازی نمی کنم و کیفیت کار باید مطابق با معیارهایم باشد. همانگونه که گفتم هر اثری باید از لحاظ کیفی حرفهایی را برای گفتن داشته باشد. در این مدت که بیکار هستی و کارهای مناسب وجود ندارد نیز، تو دیگر جلو دوربین نمی روی و رفته رفته فراموشت می کنند. من همیشه در پاسخ به خبرنگارانی که می پرسند چه می کنی؟ می گویم بهتر است بگویید که چه کاری را نمی کنی و آن را نمی پذیری؟!
گرگین در خصوص حوزه تئاتر نیز عنوان کرد: پیشنهاداتی را در این حوزه داشتم و در چند کار دعوت شده بودم، اما این روزها به جهت اینکه آدم به شکلی دلزده می شود، دیگر تئاتر، تلویزیون و سینما فرقی نمی کند. به همین دلیل فعلاً در کاری حضور ندارم. اما به طور کلی در تئاتر اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است، جوانان مستعدی وارد آن شده اند و خوشبختانه روز به روز علاقمندان به تئاتر و تماشاگران آن بیشتر می شود.

بزرگداشت کیارستمی از لندن تا سیدنی ادامه دارد

1566-34

مرکز فیلم کلوزآپ لندن و جشنواره‌ی فیلم «سیدنی» این روزها میزبان بزرگداشت عباس کیارستمی کارگردان سرشناس سینمای ایران است.
به گزارش ایسنا، مرکز فیلم کلوزآپ لندن برنامه بزرگداشت عباس کیارستمی را به همت احسان خوش بخت از 15 تا 19 خرداد برپا داشته که فیلم‌های: 76 دقیقه و 15 ثانیه با عباس کیارستمی، منو خونه ببر، گزارش، مسافر، مشق شب، تجربه، نان و کوچه، زنگ تفریح، لباسی برای عروسی، دو راه حل برای یک مسئله، رنگ‌ها، منم می‌تونم، به ترتیب یا بدون ترتیب، اولی‌ها، راه حل یک و همسرایان به نمایش درخواهد آمد.
همچنین شصت و چهارمین جشنواره فیلم سیدنی که از معتبرترین رویدادهای سینمایی جهان محسوب می‌شود، برنامه بزرگداشت عباس کیارستمی را با نمایش سه فیلم: طعم گیلاس، منو خونه ببر و «76 دقیقه و 15 ثانیه با عباس کیارستمی» را تدارک دیده است.
در این جشنواره که از 17 تا 28 خرداد در استرالیا برگزار شده است، فیلم مستند «چوکا لطفا بگو ساعت چنده؟» محصول هلند و پاپوآ گینه نو و ساخته بهروز بوکانی و آرش کمالی سروستانی به نمایش درمی‌آید.
این فیلم درباره پناهندگانی است که راهی استرالیا در جزیره مانوس پاپوآ گینه نو می‌شوند و فیلم انیمیشن “اسب‌های پنجره- عید ظهور شاعرانه ایرانی روزی مینگ” ساخته ان ماری فلمینگ و محصول کانادا دیگر فیلم حاضر در این رویداد است که شخصیت اصلی فیلم به یک جشنواره شعر در ایران دعوت می‌شود.
جشنواره فیلم «سیدنی» همچنین میزبان دو فیلم لرد (محمد رسول اف) و تهران تابو (علی فروزنده) خواهد بود.

فیلم کوتاه ایرانی وقت ناهار در جشنواره پالم اسپرینگز

1566-35

فیلم کوتاه «وقت ناهار» ساخته علیرضا قاسمی در بخش مسابقه جشنواره فیلم پالم اسپرینگز در جنوب کالیفرنیا شرکت می کند.
این فیلم قبلا در بخش مسابقه فیلم کوتاه «کن» نامزد دریافت جایزه نخل طلایی و حضور فیلم در فستیوال پالم اسپرینگز مقدمه ای برای حضور درجوایز آکادمی علوم و هنرهای سینماست.
در این جشنواره 33 ساله، 97 فیلم کوتاه اکران شده که همگی بعدا نامزد دریافت جایزه اسکار هم شده اند. «وقت ناهار» قصه دختری است که برای تشخیص هویت مادر از دست داده خود به بیمارستانی می آید و بازیگران فیلم خورشید چراغی پور، رویا بختیاری، سیاوش چراغی پور، امید تقدیری، پیمان نعیمی و محمد امینی هستند.
این جشنواره از 20 تا 26 جون در پالم اسپرینگز برگزار میشود.