1580-33

مروری بر کتاب«سرگشتگی»
پژوهش و نگارش دکتر روبرت بامبان

در مقدمه کتاب می خوانیم: خفته ها نیز گفته ها دارند…

1580-42

کتاب سرگشتگی، پاره های پراکنده برگهای تاریخی ملت ارمن در دوران بحران از 1800 تا 1925 است کتابهای ارزنده ای که هرکدام گنجینه تاریخی درباره این موضوع می باشند بسیارند، که از نظر علم تاریخ و نگارش ادبی صلاحیت و شایستگی نویسندگان آن در نوع خود یگانه هستند.
تلاش برای خودآگاهی فرهنگی و تاریخی پژوهشی نیکو و الزامی است بازشناسی برخی داده های سرنوشت ساز و روانشناختی جوامع وقت، ترسیم تصویری نسبتا روشن از دوران تاریک و سنگین تاریخ ملت ارمن می تواند باشد. رویدادهای دوران خفقان بر محیط تاثیرگذار بوده و بر جریانات فرهنگی و سیاسی، اجتماعی و روحیه وروان چندین نسل آنچنان ضربه وارد آورد که با گذشت بیش از یک قرن هنوز اعتدال و انصاف برای روبرویی با پدیده عذاب ملی و یافتن التیام برای این درد پیدا نشده است، درکتاب با آن که به رویدادهای نسل کشی اشارات زیاد کرده ام اما از کسانی نیز که در مقامات دولتی وقت خدمت می کردند و مخالف ارمن زدایی در عثمانی و کشتار اقلیت های قومی بوده اند یاد نموده ام در دورانی که ظاهرا عصر روشنگری را به شکل خاص تجربه می کنیم شاهد کشتار انسانهای بی گناه هستیم. فجایع نسل کشی هیچگاه و در هیچ موردی نمی تواند موجه جلوه داده شود.
در کتاب سرگشتگی، ابتدا به نقش سازنده و فعال ارامنه زمان عثمانی پرداخته میشود و اینکه ابتدا فضا با تفاهم و دوستی همراه بوده، در این میان با سفر نسل جوان ارمن به اروپا و تحصیل در دانشگاه ها، با افکار انقلابی باز می گشتند و حکومت های وقت را غوغا سالار می شناختند.
از سویی خانواده ها زندگی آرام را ترجیح می دادند، خصوصا که دهها سال زندگی در آن شرایط، میلی به تغییر و تحول جدید در آنها دیده نمی شد، دانشمندان، شعرا، هنرمندان و تجار ارمن در حکومت عثمانی در ترکیه بسیار مورد احترام و توجه بودند بخصوص اروپائیان با آنها برخوردی حرفه ای می کردند و آنها را سرآمد جامعه می شناختند.
با وجودعدم علاقه ارامنه به حضور در ارتش و جنگ، حکومت بزور جوانها را به خدمت می کشید. و بمرور نویسندگان و روشنفکران به پایمال کردن حقوق اقلیت ها اعتراض کردند.
از سویی در یک دوره دولت عثمانی با زور و تهدید و حتی آتش زدن مزرعه ، خانه کشاورزان ارمن، از آنها طلب مالیات می کرد و اینگونه پایه های انتقام و مقابله با ترکهای عثمانی در جامعه ارمن ریشه گرفت وسالها بعد که فاجعه قتل عام آغاز شد، در حکومت عثمانی افرادی بودند، که مخالف این حرکت غیر انسانی بودند و با توجه به شواهد و مدارک تاریخی جان بسیاری از ارامنه را نجات دادند.
در کنار سرگشتگی شاید برای اولین بار است که با همه چهره های مبارز، با چهره های برجسته شعر و ادب با روزنامه نگاران، دانشمندان برجسته ارمن آشنا میشویم و تاریخچه زندگی آنها و روند فعالیت های آنها را می خوانیم و اینکه چه نقشی در سازندگی جامعه خود و حتی جامعه عثمانی و سرزمین ترکیه داشتند، اینکه چگونه در همه رشته های تجاری، اجتماعی، فرهنگی وهنری شگفتی آفریدند.
درکتاب روند تاریخ را از اوج حکومت عثمانی، تا سقوط و از هم پاشیدن آن می خوانیم، که همه حوادث و رویدادها با اسناد و مدارک تاریخی همراه است.
کتاب سرگشتگی یک کتاب معمولی و یک بعدی نیست، کتابی موشکافانه و بسیار آگاهانه درباره یک رویداد تاریخی است، که به قتل عام مردم بیگناه ارامنه و خونین شدن بخش مهمی از تاریخ جهان در آن دوره است که هرگز فراموش نمی شود.
قلم دکتر ربرت بامبان، قلم پر قدرت و سلیمی است که وقایع را از دیدگاه یک مورخ می نگارد و همه کم و کاستی، ظلم و ستم ها را در کنار رگه هایی از انسانیت در قلب گروهی که از میان همان ظالمان برآمدند به قلم می کشد.

گروه دستان با شهرام ناظری روی صحنه می‌رود

1580-34

تور کنسرت گروه دستان و شهرام ناظری آبان و آذر سال جاری (نوامبر و دسامبر ٢٠١٧) در اروپا برگزار می‌شود. در این کنسرت‌ها «شهرام ناظری» خواننده برجسته موسیقی ایران قطعاتی جدید از ساخته‌های «سعید فرج‌پوری» را به همراه آثار قدیمی خود با گروه دستان اجرا خواهد کرد. همچنین در این کنسرت‌ها، گروه «دستان» طبق روال گذشته خود، قطعاتی را به صورت بی‌کلام و سازی نیز اجرا خواهد کرد.
در این کنسرت‌ها حمید متبسم (نوازنده تار و سه‌تار)، حسین بهروزی‌نیا (نوازنده بربط)، سعید فرج‌پوری (نوازنده کمانچه)، پژمان حدادی (نوازنده تنبک و سازهای کوبه‌ای) و بهنام سامانی (نوازنده سازهای کوبه‌ای) حضور خواهند داشت.
گروه دستان
گروه «دستان» پیش از این در آثار لولیان (با آهنگسازی حمید مبتسم)، آلبوم اجرای زنده «سفر به دیگر سو» (یادواره شمس تبریزی) و «ساز نو آواز نو»، با شهرام ناظری همکاری کرده بود. همایون شجریان، سالار عقیلی، ایرج بسطامی، سیما بینا و مهدیه محمدخانی سایر خوانندگانی هستند که با این گروه همکاری کرده‌اند.
«دستان» در سال 70 ثبت شد و در سال 71 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. اعضای پیشین این گروه افرادی چون محمدعلی کیانی‌نژاد، مرتضی اعیان، کیهان کلهر، بیژن کامکار، پشنگ کامکار و اردشیر کامکار بودند. این گروه کنسرت‌های متعددی در ایران و کشورهای مختلف برگزار کرده و نقش مؤثری در معرفی موسیقی ایرانی به کشورهای دیگر داشته است.

خواننده رپ ایرانی، اتهام قتل را نپذیرفت

1580-35

هفته قبل به دنبال انتقال حمید صفت به دادسرای تهران، خواننده رپ اتهام قتل پدرخوانده خود را رد کرد و گفت من وقتی دیدم در حال کتک زدن مادرم است، به او اعتراض کردم، او بسوی من هجوم آورده من در مقام دفاع ضربه ای به صورتش زدم که سبب مرگ او نشد.
او بعدا به زمین خورده و سرش به جایی اصابت کرده و خونریزی مغزی داشته که در اصل من عامل اش نبودم خانواده مقتول از خواننده رپ و از مادرش که در این مورد هیچ اقدامی نکرده، شکایت کردند و برای حمید صفت تقاضای قصاص نمودند.

کشف اسکلت هایی در آبراهه تخت جمشید

1580-41

سرپرست تیم کاوش آبراهه‌های تخت‌جمشید از کشف و شناسایی 6 اسکلت در مسیر این کاوش‌ها به‌عنوان مهمترین دست‌آورد این فعالیت علمی پژوهشی یاد کرد.
به گزارش دریافتی ایسنا علی‌ اسدی با بیان اینکه از نظر باستان‌شناسی و شناخت تاریخچه تخت جمشید این اسکلت‌ها اهمیت زیادی دارند، گفت: اسکلت‌ها پس از انجام مطالعات اولیه، برای مطالعات تکمیلی، به آزمایشگاهی در تهران منتقل می شوند .
وی درباره نتایج فصل سه کاوش در این محوطه جهانی گفت: در فصل سوم کاوش، بررسی در یک محدوده چهل متری به سمتِ شمالِ این آبراهه انجام شد، که از ویژگی آن می‌توان به ارتفاع زیاد و بیش از 6 متر اثر که در صخره‌های تراشیده قرار گرفته‌اند، اشاره کرد .
اسدی ایجاد یک مسیرِ بازدید برای سنگ‌نوشته‌های مهم داریوش بزرگ در دیواره جنوبی تختگاه تخت جمشید را از دیگر اهداف کاوش در این محوطه برشمرد و گفت: این سنگ‌نوشته‌ها مهمترین سنگ‌نوشته دوره هخامنشی در تخت جمشید است که اطلاعات مهمی درباره وضعیت تخت‌جمشید و اینکه داریوش بر چه اساسی و اهدافی این بنا را بنیان‌گذاری کرده، ارائه می‌دهد .
به گفته این باستان‌شناس با توجه به پوشیده بودن این بخشِ جنوبیِ تختگاه تخت جمشید با خاک کاوش‌های گذشته، مسیر بازدیدی برای این نوشته ها وجود نداشت .
رئیس تیم باستان‌شناسی آبراهه‌ها تخت‌جمشید همچنین کشف دیواره جنوبی تخت‌جمشید را عاملی برای نمودار شدن منظر تخت جمشید به صورت واقعی دانست.
اسدی گفت: این منظر امروزه قدری دستخوش تغییر شده است، بنابراین با برداشت این خاک، دره جنوبی تخت‌جمشید که در گذر زمان تغییر شکل پیدا کرده، بار دیگر به صورت طبیعی و به احتمال زیاد با چهره‌ای شبیه به دوره هخامنشی، نمایان می‌شود .
به گزارش ایسنا، فصل سوم کاوش در محوطه 12 هکتاری آبراهه‌های تخت‌جمشید با مجوز پژوهشکده باستان شناسی به مدت 45 روز و با حضور 12 نفر از مرمتگران انجام شد.

 

تهمینه میلانی : روشنفکری در ایران یعنی زنبارگی

1580-36

سینما پرس: روشنفکران ما تصور می‌کردند که اگر دور و برشان پر از زن و مشروب باشد روشنفکرند. این روشنفکری نیست تعریف این کلمه داخل آن مستتر است.
در چهارمین برنامه اکس سایت کافه سینما امیر قادری با تهمینه میلانی کارگردان سرشناس سینما به گفتگو نشسته است. در این گفتگو تهمینه میلانی جریان روشنفکری در ایران را نقد می‌کند و در این گفتگو می‌گوید: “در سینما همه روشنفکر نیستند. روشنفکر در سینما داریم، اما روشنفکرنما فراوان داریم. بقیه هم اغلب تکنیسین هستند، کار فکری نمی‌کنند.یادتان باشد روشنفکری ایرانی بحثی است که روی آن باید مطالعه جدی شود.
این کارگردان سینما در ادامه اشاره می‌کند: من از بچگی مجذوب بسیاری از روشنفکران ایرانی بودم که زیر بیست سال همه آنان برای من فرو ریختند. چون با همه آشنا شدم و دیدم من تصوری دیگری داشتم و آنان چیزی نبودند که از دور می‌دیدم. اما با مطالعات مختصری که داشتم فهمیدم روشنفکری حاصل جامعه ما نبود. سیر رشد روشنفکری در ایران مثل اروپا نبوده است. ما روشنفکر وارداتی داشتیم . یعنی در یک دوره ای مردم ثروتمند شدند و راه به اروپادر دوره قاجار باز شد.
خالق فیلم آتش در ادامه افزود : افرادی به عنوان دانشجو به اروپا رفتند و به عنوان روشنفکر بازگشتند. بعد با خودشان تفکر را نیاوردند یک نوع ظاهر روشنفکری را با خودشان آوردند. یعنی اینجا دیدند خواهر و مادرشان توی چادر هستند اما خانومها در اروپا دست می‌دهند لباس‌های شیک می‌پوشند و روشنفکران این ظواهر را با خودشان آوردند. روشنفکران ما تصور می‌کردند که اگر دور و برشان پر از زن و مشروب باشد روشنفکرند، اگر مشروب بخورند، روشنفکرند. این روشنفکری نیست تعریف این کلمه داخل آن مستتر است.
میلانی در مورد تعریف صحیح روشنفکری اشاره می‌کند ” روشنفکر کسی است که روشن فکر می‌کند و نور می‌اندازد به جای تاریک؛ تا مردم درون تاریکی را کشف کنند. ما تعریف مان از روشنفکری این است که طرف کتاب دست بگیرد، پیپ بکشد و لباس عجق وجق بپوشد و موهایش را دم اسبی ببندد.طرف پیش خودش تصور می‌کند روشنفکر است. در ایران ما بیشتر ظواهر روشنفکری را می‌بنیم تا خود روشنفکری را.

«هویت»  منتخب جشنواره فیلم کالیفرنیا

1580-37

فیلم بلند «هویت» موفق به کسب سیزدهمین افتخار جهانی خود شد.
به گزارش رسیده، فیلم بلند هویت به تهیه کنندگی و کارگردانی بهروز سبط رسول که تا کنون ۱۲ افتخار جهانی را در پیشینه خود داشته است، منتخب جشنواره فیلم کالیفرنیای آمریکا شد تا سیزدهمین اتفاق جهانی خود را رقم بزند.بهروز سبط رسول اکنون در حال مذاکره با سرمایه گذاران برای ساخت فیلمنامه خود است. فیلم هویت که در ژانر اجتماعی ساخته شده توانست با فیلمهای سینمایی پر هزینه و پر امکاناتی در سطح جهان رقابت کند که از جمله می توان از فیلم CELESTIAL CAMEL ساخته کارگردان روس (یوری فتینگ ) نام برد که در جشنواره CMS مشترکا با فیلم هویت جایزه بهترین فیلم را اخذ کرد.
از بازیگران این فیلم می توان از مهری آل آقا و رویا بختیاری و مهدی گودرزی و پیمان مقدمی و همچنین مدیر فیلمبرداری فیلم هویت، کوروش سیگارودی و صدابردار امیر شاهوردی نام برد.
داستان این فیلم در مورد پسری است که هویتی ندارد و با بحران روبرو می شود. این فیلم در ایران نیز جایزه بهترین فیلم را از انجمن صنفی فیلمسازی ایران گرفته بود.

«آخرین سخن با عشق»
حسین توکل (واله) خواندنی است

1580-38

حسین توکل (واله) شاعر توانا و با ذوق، مجموعه ای از اشعار دلنشین خود را با خطی خوش و نقش هایی زیبا بصورت کتاب نفیسی بنام «آخرین سخن با عشق» بیا بال و پر پرواز من باش انتشار داده است.
در مقدمه کتاب به قلم نازنین دوست اهل قلم دکتر رضا بنابی می خوانیم:
• «واله» عاشقی ست نازک خیال که درراه عشق جان باخته واز کرده اش پشیمان نیست.
• در عنفوان پختگی در شهر فرشتگان به راز و نیاز شاعرانه پرداخته است.
• با سروده های غمگین، دفتر شعر خود را با ذکر «اینجا وطنم نیست» آغاز می کند.
• نوروز که می آید، گردغم از صفحات دفتر وی می زداید و نشاط و شادمانی به آن باز می گردد.
• مرغ پندار وی عاشقانه در باغهای خیال می گردد و عارفانه بر پوچی هستی می خندد.
• در آخرین سخن با عشق، از عشق می خواهد که همچنان در سفر پایانی، آغازگر او باشد و «بالی» برای پروازش گردد.
«واله» در کتاب پربار خود، از چهره های همیشه ماندگارکه در میان ما نیستند ازغلامرضا تختی، از سیمین بهبهانی، جعفر نامدار، تورج نگهبان، معینی کرمانشاهی، دکتر جعفر جمالی، دکتر هوشنگ ریاضی، مهدی دادرس، مهین عمید، زمان زمانی گفته و در وصف ایشان سروده است. برای تهیه این کتاب می توانید با شماره 818-987-5838 تماس بگیرید.

یک شب، یک حادثه

1580-39

یکشنبه شب 10 سپتامبر 2017 در لس آنجلس یک اتفاق یا بهتر بگویم یک (حادثه) (موسیقی) موزیک را تا اوج به رهبری ابی قاسمی آهنگساز و موسیقیدان و رهبر ارکستر بزرگ به نمایش گذاشت. ابی قاسمی نام این برنامه را (اشکها و لبخندها) گذاشته بود نامی دگرگون شده از نام اصلی (The Sound Of Music) که در ایران فیلم آن به نمایش در آمد.
و این بار به رهبری ستایش برانگیز موسیقیدان برجسته «ابی قاسمی» ارائه شده بود، از نظر من بعنوان یک (دوبلور و آنونسرسینما) با بیش از نیم قرن (50) سال سابقه کار دوبلاژ بخاطر آگاهی و تجدید خاطره با آن فیلم که در سینما ادئون به نمایش در آمد باید کمی هم درباره این اثر و بازیهای درخشان آن گفتگو می شد تا انگیزه کارگردان و رهبر ارکستر این شب بیاد ماندنی برای انتخاب نام (اشکها و لبخندها) درخشش می یافت.
بهرحال گرچه این شب که در زندگی خود من اثری عمیق تا حد یک شاهد (حادثه موسیقی در زندگیم) بجای گذاشت و یک شاهکار جلوه کرد همراه با درخشش فوق العاده چند خانم جوان دختر و پسر که چند قطعه استثنایی با ویلن و پیانو اجرا کردند و به زیبایی این شب افزودند.
نوشته علی نوری

برگزاری فستیوال فیلم افغانستان در سوئد

1580-40

هفته قبل در سوئد، مراسم نهمین فستیوال بین المللی فیلم افغانستان برگزار شد، که به سوژه پناهندگی و مهاجرت اختصاص یافته بود.
در این جشنواره 20 فیلم از جمع 62 فیلم برای نمایش برگزیده شد و فیلم ها در 3 بخش: بلند سینمایی، کوتاه داستانی و مستند در رابطه با افغانستان، از افغانستان، ایران، تاجیکستان، آلمان، گرجستان وکانادا بودند.
جایزه بهترین فیلم بلند سینمایی به «رفتن» ساخته نوید محمودی کارگردان افغان ساکن ایران تعلق گرفت که فیلم قصه عاشقانه دختر و پسر جوان افغان است که در ایران به هم میرسند و در اندیشه سفر به اروپا هستند.
فرشته حسینی بازیگر فیلم که افغانی است قبلا جایزه بهترین بازیگر زن را از فستیوال فیلم مراکش دریافت داشته و همچنین فیلم جایزه بهترین اثر سینمایی را از جشنواره فیلم پارسی استرالیا گرفته است.
فیلم های کوتاه: آلودگی: مرتضی فقیرزاده «کاسه» به کارگردانی محی الدین مظفر جوایز دیگری را بردند.