1617-42

درگذشت هاشم جاوید، شاعر و حافظ پژوه

1617-43

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)
در پی درگذشت هاشم جاوید، شاعر و حافظ‌پژوه، مرکز حافظ‌شناسی پیام تسلیتی منتشر کرد.

از شمارِ دو چشم یک تن کم                         وز شـمارِ خرد هـزاران بیش

خبر درگذشت استاد هاشم جاوید، شاعر و نویسنده‌ بزرگ شیرازی و حافظ‌پژوه نامدار معاصر، جامعه‌ ادبی و فرهنگی ایران و دوستاران حافظ را سوگوار کرد.
آثار قلمی و پژوهش‌های ارزشمند شادروان جاوید، به‌لحاظ صحّت و نکته‌سنجی علمی و باریک‌اندیشی و نثر ممتاز، بسیار سودبخش و راهگشاست و همواره مانند چراغ روشنی پیش پای جویندگان حقیقت و به‌منزله‌ الگوی استواری از تحقیق ادبی نزد پژوهشگران، ماندگار خواهد بود.
از آثار مهم زنده‌یاد هاشم جاوید در زمینه‌ حافظ‌پژوهی نیز علاوه بر تصحیح دیوان حافظ (قرائت‌گزینی انتقادی بر اساس تصحیحات چاپی دیوان حافظ) که با همکاری استاد بهاءالدین خرّمشاهی در سال 1378 انجام گرفته، می‌توان به کتاب گرانقدر حافظ جاوید اشاره کرد که در 110 مقاله به‌تبیین دشواری‌های شعری حافظ به‌وجهی سنجیده و خاطرپسند و با ارائه‌ شواهد و دلایل متقن پرداخته است.
همچنین از تراوش طبع لطیف و زبان نکته‌پرداز او اشعاری است که از دهه‌ چهل شمسی در مجلات آن روزگار مانند یغما و وحید به‌چاپ رسیده و اکنون بخشی از آن‌ها در دسترس است .
مرکز حافظ‌شناسی و کرسی‌پژوهشی حافظ، با اندوه فراوان فقدان این عالم کم‌نظیر و حافظ‌پژوه فرزانه را به خانواده‌ محترم، دوستان و ارادتمندان وی و دوستاران فرهنگ و ادب ایران تسلیت می‌گوید و برای زنده‌یاد استاد جاوید، شادی روان و آمرزش الهی مسألت می‌کند.

سرت سبز و دلت خوش باد جاوید که خوش نقشی نمودی از خط یار

                                                                                                         حافظ

خانواده های سوگوار: دکتر رحیم جاوید و خانواده و خانواده امینی

درگذشت ویکتوریا ستاره قدیمی سینمای ایران

1617-44

ویکتوریا ستاره قدیمی سینما هفته قبل در ایران براثر عارضه قلبی در سن 81 سالگی با زندگی وداع گفت. ویکتوریا در سال 1937 در شهر روستوف روسیه بدنیا آمده و در 14 سالگی به اتفاق خانواده به ایران مهاجرت کرد. ویکتوریا در سال 1341 در 17 سالگی در اولین فیلم خود بنام «سوداگران مرگ» به کارگردانی و بازیگری ناصر ملک مطیعی بازی کرد و آخرین فیلم دو کبوتر در سال 1350 به کارگردانی ایرج فاطمی بود.
ویکتوریا در آثاری چون انتقام روح با مجید محسنی، تار عنکبوت با ایرج قادری، ببر رینگ با بیک ایمانوردی، اشک یتیم با رضا فاضلی، سرسام با بوتیمار، ببر کوهستان با فردین، معجزه اشکها با منوچهر وثوق و فروزان، لیلی و مجنون با بهروز وثوقی و دو کبوتر با جمیله و جهانگیر غفاری همبازی بود.
«یقیش» پسر ویکتوریا که سالهاست به اتفاق همسر و فرزندان خود در لس آنجلس زندگی میکند، مرتب با مادرش در تماس بود و هرچندگاه یکبار او را به امریکا دعوت می کرد و خاطرات شیرینی را با مادر هنرمند خود ساخت و تا سه روز قبل از رفتن اش نیز با او در تماس تلفنی بود و می گفت حالش کاملا خوب بود.
ویکتوریا بدلیل روحیه مهربان ومهمان نواز همیشه درخانه اش سوپراستارهای موزیک و سینما جمع می شدند، او را در عکس ها با ویگن، مجید محسنی و حمید قنبری گرفته تا جمیله، روفیا، جهانگیر غفاری، دینامیک، خاچیکیان، بلور، میثاقیه، حبیبی، نیلوفر می بینید. در سفر نرگس ستاره سینمای هند برای گشایش فیلم مادر هند، همه جا بدلیل آشنایی به زبان انگلیسی با او همراه بود. ویکتوریا از سال 1350 دیگر حاضر به بازی در فیلم ها نشد و بعد از انقلاب هم بسیاری برای سریال ها او را دعوت کردند ولی همچنان ترجیح داد دور از صحنه هنر بماند.
درگذشت ویکتوریا را به پسر برومندش یقیش، نوه ها و فامیل و دوستان و همکارانش صمیمانه تسلیت می گوئیم.

Dr. David Spees پزشک داخلی و یکی از بهترین پزشکان بدون مرز

در سن دیه گو و ایالت کالیفرنیا

1617-46

دکتر رضا فدایی – سن دیه گو
دکتر David Spees یکی از پزشکان حاذق و کاردان در ایالت کالیفرنیا که خدمت را بر ثروت ترجیح داده وهزاران بیمار تهی دست را در کشورهای فقیر و دوردست مداوا کرده و جان آنها را از مرگ نجات داده است. او دوران تخصصی خود را در دانشگاه های معروف امریکا به اتمام رسانده و تعداد زیادی جوایز بعلت استعداد سرشار در علم طبابت به دست آورده است. David Spees هم اکنون در بیمارستان Sharp Rees- Stealy مشغول به کار طبابت میباشد و همیشه حاضر است تا جهت کمک به کشورهای جهان سوم و فقرزده به آنجا رهسپار شود وخدمات ارزنده خود را درخدمت تهی دستان قرار دهد. او صدها مقاله علمی در رشته پزشکی به رشته تحریر در آورده و توام با آنها سخنرانیهای David Spees در دانشگاه های سن دیه گو بطور رایگان تدریس نموده و دانش خود را در اختیار دانشجویان رشته پزشکی قرار داده است. ما هم موفقیت بیشتری برای این مرد بزرگ و دوست خواستاریم و به خانواده ایشان وهمکاران ایشان تبریک میگوئیم.

اکران لونه زنبور کمدی پرفروش سال در لس آنجلس

1617-45

لونه زنبور فیلمی کمدی با تمی اجتماعی است که به خوبی توانسته موقعیت کمدی را در پس شوخیهای لحظه ای بپروراند و روایتی یکدست و منسجم ارائه کند که بار کمدی فیلم را از ابتدا تا انتها به دوش میکشد و لحظه ای از ریتم نمیافتد و حتی در سکانس پایانی فیلم هم فضای روایت حفظ میشود.
دو کاراکتر اصلی، با بازی پژمان جمشیدی و محسن کیایی، خوب پرداخته شده اند و تیپهای کمدی قابل قبولی هستند و همین موضوع فیلم را پرکشش تر و جذابتر میکند.

Opens FRI JUNE 8 – THUR JUNE 14
Beverly Hills, Laemmle Music Hall
Encino, Laemmle Town Center
Info www.darichehcinema.com