1360-29

فوزیه، نخستین همسر شاه سابق ایران درگذشت

شاهزاده فوزیه خواهر پادشاه پیشین مصر و نخستین همسر محمدرضا شاه پهلوی، پادشاه سابق ایران در سن ۹۱ سالگی در شهر اسکندریه مصر درگذشت.
یک افسر پلیس محلی و اعضای خانواده او در گفتگو با خبرگزاری رویترز خبر درگذشت فوزیه، ملکه پیشین ایران را تأیید کرده اند.
شاهزاده فوزیه خواهر ملک فاروق، پادشاه پیشین مصر بود که در اواخر سال ۱۳۱۷ در قاهره با محمدرضا پهلوی، ولیعهد وقت ایران ازدواج کرد.
شهناز، نخستین فرزند شاه سابق ایران حاصل این ازدواج است.
فوزیه پس از ۹ سال از محمدرضا شاه جدا شد و بعدها با یکی از افسران ارتش مصر ازدواج کرد. پیکر او در قاهره پایتخت مصر به خاک سپرده خواهد شد. پیکر محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران هم در همین شهر دفن شده است.

1360-25

علیرضا امیرقاسمی مادرش را از دست داد

هفته قبل علیرضا امیرقاسمی چهره با سابقه تلویزیونی،مادرش را از دست داد. مادری مهربان و دنیادیده که بسیار مورد علاقه اش بود و زنی کوشا و مقاوم که سالها در برابر همه مشکلات ایستاد و در جمع دوستان از محبوبیت فراوانی برخوردار بود.
مراسم تشییع و خاکسپاری روز چهارشنبه سوم جولای از ساعت 2:30 بعد از ظهر در فارست لاون هالیوود هیلز

6300 Forest Lawn Dr.
LA  CA 90058

برگزارمیشود ومراسم یادبود روز یکشنبه 7 جولای از ساعت 4 بعداز ظهر در مرکز فرهنگی ایمان در آدرس زیر برپاست.

3376  Motor Ave

تسلیت صمیمانه ای داریم برای علیرضا امیرقاسمی عزیز و خانواده محترم و بستگان اش.

1360-27

دکتر چیلینگر

بکار بردن واژه نابغه باید با دقت وحساسیت خاصی انجام بگیرد اما در مورد دکتر چیلینگر که بیش از 50 سال است در دانشگاه USC تدریس می کند بسیار قاطع و محکم می توان واژه نابغه را بکار بُرد- دکتر چیلینگر از ایرانیان ارمن تبار گرجستان است که به همراه خانواده خود در سنین خردسالی به ایران مهاجرت وساکن تهران شدند- دکتر چیلینگر مورد توجه خاص وزارت فرهنگ آن زمان قرار گرفت چون او توانست در سن 12 سالگی امتحان سال آخر دبیرستان را با بهترین نمرات قبول شود- خانواده چیلینگر برای ادامه تحصیل او را به امریکا فرستادند ایشان از دانشگاه USC لیسانس، فوق لیسانس و درجه دکترا در رشته های شیمی و زمین شناسی دریافت کردند و بتدریس درهمان دانشگاه مشغول شدند- هم زمان در نیروی هوایی امریکا به خدمت پرداختند و تا سرلشکری ارتقاء درجه یافتند در دوران خدمت درپادگان هوایی «وایت پاترسون» رئیس بخش آزمایشگاه در تحقیقات سوخت جت های جنگی بودند در آن زمان دو کره شمالی و جنوبی درجنگ بودند وامریکا و نیروهای سازمان ملل متحد برای مقابله با کره شمالی وارد جنگ شده بودند دکتر چیلینگر با اختراع ماده ای شیمیایی که به سوخت جنگنده های جت تزریق می شد کارآیی موتور جت و درجه یخ زدن بنزین هواپیما را بالا بُرد در نتیجه جت های امریکایی توانستند از ارتفاع بالاتر و اوج بیشتر با موقعیت مناسب وارد نبرد هوایی شوند همین مسئله باعث شد که خلبانان امریکا برتری کامل هوائی در جنگ کره را در دست داشته باشند- دکتر چیلینگر هنگام انجام ماموریت در ویتنام دو بار هنگام عملیات هوایی علیه ویت کنگ ها هواپیمایش مورد اصابت راکت قرار می گیرد و سقوط می کند که هر دو بار خوشبختانه آسیبی به ایشان نمی رسد- در جنگی که منجر به اشغال کویت از سوی عراق شد 15 هزار سرباز از کشورهای امریکای لاتین با کمک و مساعدت و راهنمایی دکتر چیلینگر در آزادی کویت شرکت کردند – دکتر چیلینگر 70 کتاب در مورد نفت وگاز و روش های پیش بینی زلزله نوشته و بیش از 500 رساله علمی در زمینه های نفت و زمین شناسی – منتشر کرده ضمن آن که سردبیر و صاحب امتیاز دو ماهنامه  علمی بین المللی نیز بوده است.
ایشان با سران بسیاری از کشورهای جهان دوستی خاص دارند و هرچند گاه به دیدن و دیدار آنها می روند و مورد مشورت قرار می گیرند- چندین چاه نفت و گاز بنام او درجهان ثبت شده از جمله یک حوزه نفتی در ناحیه مسجد سلیمان بنام چیلینگر نامیده می شود- با همت و رهنمود ایشان مرکز و بخش نفت دانشگاه USC تاسیس شد و با کمک دکتر اقبال و تائید شاه فقید شش میلیون دلار به این بخش اختصاص یافت دکتر چیلینگر درهمان زمان مبلغ قابل توجهی نیز برای دانشگاه «پپرداین» اختصاص دادند اخیرا نیز نزدیک به 3 میلیون دلار به دانشگاه  USCهدیه داده اند- سالی سه یا چهار بار به کشورهای شمال قفقاز و چین سفر می کنند و در باره تازه های دانش نفت و انرژی و کشفیات علمی درکنفرانس های بین المللی برای مهندسان و وزارت نفت کشورهای یاد شده سخنرانی می کنند- ایشان به چندین زبان صحبت می کنند و کتاب می نویسند به زبان های ارمنی، فارسی، فرانسه، اسپانیایی، روسی، انگلیسی، گُرجی و تایلندی تسلط کامل دارند. نماینده چندین دانشگاه روسی در امریکا هستند و نماینده آکادمی علوم طبیعی روسیه در امریکای شمالی و امریکای جنوبی می باشند- بیش از 24 سال است که از سوی کشور هندوراس کنسول افتخاری در کالیفرنیا هستند و برای جامعه هندوراسی در کالیفرنیا فعالیت گسترده دارند- مقام علمی دکتر چیلینگر از سوی مراکز علمی جهان بخوبی شناخته شده است دکتر چیلینگر سال ها مشاور مسایل نفت و انرژی سازمان ملل بودند و از سوی رهبران جهان و دولت های گوناگون بیش از 350 مدال سپاس و خدمت علمی دریافت داشته اند و از سوی دهها دانشگاه دکترای افتخاری دارند.
مجله جوانان سالهاست که به هنگام لزوم درمورد مسایل علمی مخصوصا انرژی با ایشان مشاوره می کند- موفقیت های اخیر ایشان را در انتشار کتاب جدیدش تبریک گفته وخواستار پویایی و پایوری ایشان در همه زمینه های زندگی هستیم- در آینده نزدیک با ایشان مصاحبه ای کامل در مورد نفت و خاورمیانه انجام خواهیم داد.

1360-24

مجموعه فیلم های مستند عباس حجت پناه ، یک تاریخ است

عباس حجت پناه، عکاس، فیلمبردار و کارگردان هنرمند، در طی سالهای گذشته، دست به ساختن فیلم های مستند پرباری از چهره های ماندنی فرهنگ، ادب و هنر ایران زد، که بسیاری از آنها را به مناسبت هایی از جمله بزرگداشت در دانشگاه ها و محافل و بنیادها به نمایش گذاشت، و بسیاری را در زمان درگذشت این چهره ها نشان داد.
جالب اینکه این تاریخ فرهنگ وهنر که با دستهای هنرمند، بی ادعا و فروتن عباس حجت پناه تهیه وکارگردانی شده بدون هیچ دستمزدی بوده، او فداکارانه وعاشقانه این تاریخ تصویری را آماده ساخته و هنوز هم بی سروصدا به ساختن فیلم های دیگری مشغول است.
در عکسی که مرتضی قمصری همکارمان گرفته عباس حجت پناه درکنار مهندس سیحون چهره ماندنی دیده میشود.

1360-26