1645-112

ناصررستگارنژاد از پیشگامان ترانه سرایی درگذشت

1645-120

ناصررستگارنژاد سنتورنواز برجسته و شاعر پرآوازه ی ترانه سرا این هفته درگذشت.
او که در سال 1317 به دنیا آمده بود از پیشگامان ترانه سرائی پاپ در ایران بود که زندگی سراپا سخت و ناگوار داشت و همچنین زندگی مطلوب و دلخواهش وی در خلق مضامین نو و بدیع در تکامل نسبی هنر آهنگسازی و ترانه سرایی پاپ ایران نقش انگارناپذیر داشت و در شناساندن خواننده های نامدار خاصه پوران شاپوری و دلکش مسئولیت و سهمی عهده دار بود.
چه عواملی او را به قلمرو موسیقی کشاند درحالیکه در خانواده ی مادری می زیست، خانواده ای بسیار مذهبی و متعصب. و چه عواملی سبب شد که ایران را حدود پنجاه سال پیش ترک کند و به مهاجرت بیاید.
این ها همه را در یک گزارش خواندنی هفته آینده انتشار خواهیم داد.

افتتاح  «مرکز فرهنگی شایانی»

1645-115

پیام مارک شایانی چهره شناخته شده جامعه ایرانی در لوس انجلس ساختمانی را در گلندل برای امور خدمات مردمی و فرهنگی اختصاص داده است که از اواخر ماه ژانویه فعالیت رسمی خود را آغاز می کند.
افتتاح غیر رسمی یا نیمه رسمی این مرکز در نوزدهم ماه نوامبر با انجام مراسمی خاص انجام گرفت، این نهاد فرهنگی جهت کمک و ارائه خدمات در زمینه های خدماتی فعالیت خواهد داشت، سالن تاتر این مرکز برای انجام برنامه های هنری و سخنرانی ها امادگی دارد و تیم گروه نمایش به رهبری “آرامازد استپانیان” تجربه چهل و پنج ساله دارد، سالن دوم انجمن برای مهمانیهای کوچک، برنامه های سخنرانی، و ورزشی با بهترین شرایط در خدمت هم میهنان علاقمند می باشد، این مرکز کتابخانه ای نیز دارد منتها احتیاج مبرم به کتب زبان فارسی احساس می شود که امیدواریم هموطنان علاقمند در این زمینه به ما کمک نمایند، بخش ادبی و انجمن نویسندگان “لوح و قلم” نیز فعالیت گسترده ای را اغاز کرده و اعضاء آن هفته ای چند بار با هم دیدار و گفتگو دارند، برنامه های سخنرانی انجمن، به زبانهای انگلیسی، فارسی و ارمنی خواهد بود که از ماه فوریه اغاز می شود، برنامه هایی نیز برای کهنسالان و کودکان در نظر گرفته شد که هنوز در مورد آنها نتیجه قطعی اعلام نشده است، انجمن فرهنگی “شایانی” به کمک های مالی نیز احتیاج دارد که علاقمندان می توانند انچه پرداخت می کنند با دریافت فرم مخصوص از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.
محل انجمن در شهر گلندل می باشد:

611-East Colorado-St
Glendale CA 91205-1709

به نام ایران به کام ترکیه!
در شب عروسی مولانا چه می گذرد؟

1645-117

مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعری ایرانی است که شاهکار عظیم خود را به زبان فارسی نگاشته است. «مرد جهانی» که شهرتش از «بلخ» تا «قونیه» رقم خورده و حاصل اندیشه های از سه عنصر مهم «عشق»، «صلح» و «تحمل» تشکیل شده است. با این وجود، مقبره این شاعر گرانقدر ایرانی در قونیه واقع شده و ترکیه به اندازه ‌ای در بزرگداشت و همایش‌ های مولوی تلاش کرده، برنامه‌ریزی انجام داده و تبلیغات کرده که در نهایت مدعی شده این شاعر ترکیه ‌ای بوده و حتی اشعار زیبای خود را به زبان ترکی استانبولی نگاشته است. دسامبر یا آذرماه که جزو سردترین ماه های سال در قونیه است، مصادف است با سالمرگ مولانا. «بنیاد مولانا» که شامل نوادگان و دوستداران اوست، هر ساله، هفت روز مانده به سالگرد مرگ وی را گرامی می دارند. هفت روز از۱۰ تا ۱۷ دسامبر، که به تقویم ما ۱۹ تا ۲۶ آذر است. در این روزها، همایش های متعدد دانشگاهی و «جشنواره سماع» در «قونیه» برگزار می شود. هر چند برنامه های دانشگاهی گاهی برای عموم کسالت آور می شود، اما «جشنواره سماع» که هر شب در یک استادیوم ورزشی سه هزار نفره برپا می شود، بسیار جذاب و خیره کننده است.

حال و هوای قونیه
جو «قونیه»، در مقایسه با دیگر شهرهای گردشگری ترکیه کاملا متفاوت است. «قونیه» در واقع مذهبی ترین شهر ترکیه است و هر روز، پنج بار صدای اذان در سراسر شهر می پیچد. حتی بانوان محلی نیز حجاب دارند، ساکنان آن جا به اعتقادات خود بسیار پایبندند و رعایت شئون مذهبی شهر برایشان مهم است. اهمیت این امر تا آن جا پیش می رود که حتی زنان غیر مسلمان برای ورود به جشنواره باید حجاب را رعایت کنند. همچنین برای بانوان جایگاهی جداگانه در نظر گرفته شده است.

در «شب عَروس مولانا» چه می گذرد؟
نخست یک سخنرانی درباره مولانا ایراد می شود، البته به زبان ترکی. پس از آن نوبت به موسیقی زنده با سازهای سنتی می رسد. در این میان، اشعاری از «دیوان کبیر» و «مثنوی معنوی» خوانده می شود، که چون به زبان فارسی است برای ما ایرانیان بسیار دلنشین و جذاب است. آخرین برنامه رقص «سماع» است. مردانی با لباس های سفید، دامن های بلند چین دار و کلاه های مخروطی شکلِ نمدی به دور مرشد می چرخند. چرخیدن، با موسیقی و اشعار مولانا همراه است. بسیار باشکوه و مسحور کننده که آدم را به یاد منظومه شمسی می اندازد. شاید مراسم ساعت ها طول بکشد، اما انرژی نهفته در مجلس نمی گذارد احساس خستگی کنید.

«قونیه» چگونه شهری است؟
«قونیه» به مدد مولانا یکی از شهرهای پررفت و آمد ترکیه است. بنابراین هتل ها و رستوران های زیادی در شهر وجود دارند که نگرانی مسافران را از هر لحاظ برطرف می کنند. همچنین شبکه حمل و نقل شهری، بسیار منظم کار می کند.