1662-20

 بیژن صفاری معمار و نقاش معاصر در پاریس درگذشت

1662-24

بیژن صفاری، هنرمند و هنرشناس روز دوشنبه دوم اردیبهشت،‌ ۲۲ آوریل در سن ۸۶ سالگی در شهر پاریس درگذشت.
از جمله کارهای ماندگار او در معماری می‌توان از طراحی پارک دانشجو در کنار تئاتر شهر و مرمت باغ فردوس در نزدیکی تجریش نام برد.
او فرزند تیمسار محمدعلی صفاری،‌ سیاستمدار، نماینده مجالس سنا و شورای ملی و نویسنده ایرانی بود.
وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه برای ادامه تحصیل به سوئیس و فرانسه رفت و در فرانسه در رشته معماری تحصیل کرد. در سال ۱۹۵۹ میلادی پس از پایان تحصیل به تهران بازگشت و شرکت معماری خود را تاسیس کرد. طراحی و‌ نقاشی از دیگر فعالیت‌های مستمر بیژن صفاری بوده و آثار متعددی از او در سبک‌های مختلف به جای مانده است. با این حال فعالیت فرهنگی و هنری بیژن صفاری محدود به معماری و نقاشی نبود. او در دانشکده هنرهای تزئینی تهران رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی را تدریس و به عنوان مشاور با تلویزیون ملی ایران و جشن هنر شیراز همکاری می‌کرد.
بیژن صفاری پس از انقلاب به فرانسه مهاجرت کرد و در آنجا به فعالیت هنری خود ادامه داد.
سفارت فرانسه در تهران در توییتی درباره درگذشت این هنرمند نوشت:‌ “درگذشت بیژن صفاری، معمار و نقاش ایرانی ما را غرق اندوهی عمیق کرد. او که پاریس را برای زندگی برگزیده بود، چندین نسل از هنرمندان ایرانی و فرانسوی را با حس نوآوری و زیبایی‌شناسی‌اش تحت تاثیر قرار داد.”

کتاب جدید دکتر چیلینگر منتشر شد

1662-21

کتاب اخیر دکتر “جورج چیلینگر” در باره نفت و انرژی است که از طرف “آکادمی علوم روسیه” توصیه شده که کاندیدای جایزه “علمی نوبل” در سال آینده باشد.
این کتاب در 750 صفحه و به همراه دو دانشمند زمین شناس روسی مشترکاً نوشته شده و در دانشگاه های روسیه و ترجمه آن در چین تدریس می شود، این کتاب هفتاد و پنجمین کتاب پروفسور چیلینگر می باشد، پروفسور چیلینگر در کارنامه تدریس خود نزدیک به 70 سال تجربه و استاد مهندسی نفت در دانشگاه “یو اس سی” بوده است.

ثمین نصرت شف و ستون نویس ایرانی
در لیست 100 چهره تاثیرگذار مجله تایم

1662-22

مجله معتبر تایم به روال همیشگی خود، هفته قبل 100 چهره تاثیرگذار سال که شامل چهره های سیاسی، هنری، ورزشی و بیزینسی بودند را معرفی کرد که در میان آنها یک خانم ایرانی ثمین نصرت شف و ستون نویس نیویورک تایمز چهره ایرانی امریکایی در جمع 42 زن دیده میشود.
کتاب آشپزی ثمین را صاحبنظران در نوع خود بی نظیر می دانند و او را یک شف ایرانی تبار متولد سن دیاگو معرفی کرده اند.

مژده بهار در لیست برندگان 100 زن موفق مریلند

1662-23

یک نشریه امریکایی بنام دیلی رکورد در مریلند، نام 100 زن موفق سال 2019 را در این ایالت معرفی کرده که به دریافت جوایزی نائل آمده اند.
مژده بهار یک خانم ایرانی امریکایی است که به عنوان معاون مدیر بخش انتقال فناوری در واحد پژوهش کشاورزی وزارت کشاورزی امریکا کار می کند و مسئول روابط متقابل با آژانس های دولتی و صنایع دانشگاه ها را در مورد حقوق تالیف و تصنیف و انتقال فناوری عهده دار است.
مژده در سال 2014 نیز جایزه «داوطلب سال» را از سوی انجمن توسعه اقتصادی دریافت کرد در سال 2015 همین نشریه او را در لیست 100 زن موفق شناخته وجایزه افتخاری آبراهام لینکلن و جایزه سرویس داوطلبانه رئیس جمهوری را به او داد.