1688-30

درگذشت حسین دهلوی استاد موسیقی ایرانی

1688-31

هفته قبل حسین دهلوی، از پیشگامان موسیقی ایرانی در 92 سالگی درگذشت.
دهلوی از حدود 6 سال پیش به بیماری آلزایمر دچار شده بود و در یک مرکز مراقبت های ویژه بستری بود. دهلوی سال 1339 با مدرک آهنگسازی از هنرستان عالی موسیقی فارغ التحصیل شد و در همان با همکاری ابوالحسن صبا، ارکستر شماره یک هنرهای زیبا را راه انداخت و بعد از درگذشت صبا، رهبری این ارکستر را عهده دار شد.
آثاری چون: گفتگوی دل، فروغ عشق، به یاد صبا، چهارمضراب، نغمه ترک، اجرای 15 قسمت اپرای 26 قسمته بیژن و منیژه از ساخته های اوست.

دو زن جوان ایرانی در فهرست 100 زن تاثیرگذارجهان

1688-33

اینروزها دختران و زنان ایرانی مرتب در لیست تاثیرگذاران و نوابغ جهان جای می گیرند. شبکه های بین المللی بی بی سی دو زن جوان ایرانی کیمیا علیزاده تکواندوکار معروف و رایا بیدشهری کارآفرین ایرانی را درلیست صد زن الهام بخش و تاثیرگذار سال 2019 جای داده است.
این فهرست 100 زن از سال 2013 از شبکه بی بی سی شامل برگزیده ترین زنان جهان تشکیل شده، آنهایی که در تحولات و دگرگونی های هزاره سوم نقش دارند و در زمینه های دانش، هنر، نوآوری، ورزش، هویت انسانی و حفظ محیط زیست نوآوری و فعالیت میکنند.
کیمیا علیزاده در جمع 13 ورزشکار دنیا و100 شهروند زن است که نخستین مدال زنان ایران در تاریخ المپیک را بدست آورده است. رایا بیدشهری زاده تهران، بنیانگذار Awecademy نهاد آموزشی با پلت فرم آن لاین است.

آلبوم یک خواننده زن ایرانی نامزد دریافت جایزه بزرگ موسیقی استرالیا شد

1688-34

اخیرا آلبوم امید از تارا تیبا موزیسین و خواننده ایرانی نامزد دریافت جایزه «آریا» مهمترین جایزه موسیقی استرالیا در بخش موسیقی بین الملل شد.
«تارا تیبا» شاگرد هنگامه اخوان در رشته موسیقی سنتی در ایران بود که بعد از کوچ به استرالیا به اجرای آهنگهایی با مایه سنتی ایرانی، اسپانیایی پرداخت و در آلبوم «امید» شاید صدای هیچ ساز ایرانی نشنیده نشود ولی تارا تیبا به فارسی آنرا خوانده است. ترانه ها سروده مهیار طهماسبی و یکی از ترانه ها بازخوانی ترانه قدیمی «شانه» با صدای پوران است.
تارا تیبا که مدتها خود اسیر اضطراب و دیپریشن بوده و آلبوم خود را به همه آنان که با این بیماری دست به گریبان هستند تقدیم کرده است.

نسل جوان از مشتی ماشاءالله در داخل ایران استقبال کرد

1688-32

آهنگ مشتی ماشاءالله شاهکار بینش پژوه، اینروزها ورد زبان جوانان داخل ایران شده است.
بسیاری فکر میکنند که این همان ترانه ای است که فریدون فروغی قبل از انقلاب خوانده، درحالیکه این اثر سنتی و قدیمی را بینش پژوه با ترانه ای از سروده های خود و معنا و مفهوم تازه ای اجرا کرده است.
این ترانه دراصل به اعتراض به شرایط امروز ایران و سیاست مردان حکومتی می پردازد. شاهکار در پایان ترانه آرزو می کند که خدا نسل هرچه روضه خوان و مفت خور و ملا را برچیند.
شاهکار این آهنگ را با ارکستر بزرگ چون همیشه ضبط و بصورت موزیک ویدیو هم درآورده است و جواب تلاش خود را اینک با عکس العمل نسل جوان در داخل و خارج می گیرد.