1704-51

درگذشت ژان خاکزاد روزنامه نگار قدیمی

1704-52

ژان خاکزاد ژورنالیست پیش کسوت و از برنامه سازان و مجریان رادیو فردا، هفته قبل در خانه اش در شهر پراک با زندگی وداع گفت.
خاکزاد تحصیلکرده فرانسه بود که با دکترای علوم ارتباطات به ایران بازگشته و در سازمان رادیو تلویزیون سالها خدمت کرد بعد از انقلاب به فعالیت خود ادامه داد تا در رادیو فردا مستقر شد و در پراک فعالیت خود را ادامه داد.
خاکزاد از دو سال پیش دوران بازنشستگی خود را در پراک می گذراند.

یادی از«خسرو پرویزی» فیلمساز

1704-53

سعید شفا
سینمای ایران از زمان پیدایشش چند دوره مجزا و متفاوت را پشت سر گذاشته. ابتدا فیلم های ملودرام دهه سی بود، بعد کمدی ها و فیلم های تماشاچی پسند دهه چهل، و متعاقب آن «فیلمفارسی» و فیلم های کمابیش هنری که با «قیصر» و «گاو» آغاز شد. بعد از تغییر رژیم، این سینما باز دچار تحول دیگری شد که ابتدا فیلم های کودک بود، بعد با شروع جنگ با عراق، فیلم های جنگی متداول شد تا اینکه فیلمهای جشنواره یی مجددا آن را دچار تحول دیگری کرد که همچنان ادامه دارد. اما درخشان ترین دوره این سینما، همان دهه چهل است که فیلم ها برای خوش آمد تماشاچی ساخته می شد که درواقع اوج این سینما بود که تعدادی فیلمساز مثل: سیامک یاسمی، اسماعیل کوشا، ساموئل خاچیکیان… و «خسرو پرویزی» با فیلم های مردم پسند توانستند موج تماشاگر را راهی سالن های سینما کنند.
«پرویزی» که درمطبوعات آن زمان فعال بود، در سال 1338 تصمیم گرفت با ساختن یک فیلم کمدی تراژدی به اسم «بی ستاره ها» راهی سینما شود. موفقیت این فیلم که سرآغاز فیلم های دیگری با سه هنرپیشه اصلی آن بود، «پرویزی» را راغب ساخت تا به فیلمسازی ادامه بدهد. «پرویزی» در طول حیات سینمایی اش 27 فیلم کارگردانی کرد که نیم بیشتری از فیلم هایش را نیزخودش نوشته بود. بااکثر هنرپیشگان مطرح روز مثل: فردین، ملک مطیعی، بیک ایمانوردی… فیلم هایش را ساخت که تماما موفق و تماشاچی پسند بود.
در دهه 1970 «پرویزی» برای اقامتی کوتاه به امریکا آمد ولی با شروع انقلاب در لوس آنجلس ماند و استودیویی باز کرد که همچنان فعال است. در همین زمان، نخستین مجله فارسی زبان «ایران پست» را هم راه اندازی کرد که سرآمد نشریات بی شمار دیگر بعد از هجوم مهاجران ایرانی به خارج شد که نخستین پل ارتباطی میان آنها در منطقه محسوب می شد. «پرویزی» در طول سالها فیلمسازی، چند فیلم مستند مثل «تهران 51» و «برباد» نیز ساخته که علاوه بر آنها، تعدادی مصاحبه های تصویری با مشاهیر و دست اندرکاران سینمای ایران تهیه کرده که هرکدام تاریخچه در تبعید ایرانیان برونمرزی را رقم می زند.
«پرویزی» در طول سالیانی که در لوس آنجلس فعالیت داشت، کلاس های رایگان فیلمسازی نیز برای سینماگران جوان برگزاری کرد که تعدادی از آنها درحال حاضر به کار فیلمسازی اشتغال دارند.
«پرویزی» درسالهای آخر حیات، شروع به نگارش خاطراتش کرد که بخش هایی از آن در مجله (ایرانشهر) چاپ شد ولی متاسفانه به خاطر بیماری و فوت ادامه نیافت، اما همسر وفادار ایشان خانم مهین پرویزی، این بار سنگین را به دوش گرفت و چند سالی با جمع آوری نوشته ها و عکس های موجود، این خاطرات را در کتابی به اسم «از بی ستاره ها تا چلچراغ» که درواقع عنوان نخستین وآخرین فیلم «خسروپرویزی» بود به چاپ رساندند که کاری شاق و ارزنده برای علاقمندان سینمای ایران، و فصلی از تاریخ این هنر در ایران است.

ايرج به دیدار دوستان به لس انجلس آمد

1704-54

ايرج بعدازدوعمل جراحي مشكل پا،بسختي وبكمك دوستش احسان طبري به بآرامي حركت ميكند.
ايرج دريكي ازشب هاي گذشته دربين جمعي ازايرانيان هموطنش ظاهرشد واين ظهور غيرمترقبه به ابرازعشق و علاقه مردم نسبت به خواننده خاطره سازسال هاي خوش وطن انجاميد. ايرج مدتها قبل نيز بعلت عارضه مهره هاي گردن ازخواندن بازماند وطي عمل جراحي در آلمان حالت طبيعي خودرا براي خواندن آوازها وآهنگهاي ماندگاربازيافت.
اينك بايدمنتظربودتا تاريخ ومحل هاي برگزاري كنسرت هاي موفق وخاطره ساز ايرج اعلام شود.