1711-27

همایون خسروی هنرمند توانایی  که خاطره دوستی ورفاقت های دیرین اش فراموش نمیشود

1117-17

1711-18

همايون خسروى هنرمند برجسته ، انسان مهربان و دوست خوبمان ، مردى با قلبى سرشار از همه خوبيها رخت از اين جهان بربست و به ديار ديگر شتافت.
سرانجام سفری ناخواسته به مدت ۹ ماه به پایان رسید، حداقل برای او! روزهایی که با ناباوری آغاز شد و در طول سفر همراه با درد، رنج، امید، نا امیدی و صدها احساسات آشنا و نا آشنای دیگر همراه بود. همایون کامرانی خسروی (۱۹۵۳ـ۲۰۲۰) درنبردی ناعادلانه با سرطان پانکراس سرانجام از پای درآمد! همایون، فارغ التحصیل هنرستان عالی موسیقی در ایران ، آهنگ ساز و نوازنده ویلون سل (چلو) یادگارهایی در طول بیش از ۵۰ سال کار حرفه یی در ایران و خارج از ایران از خود به جای گذاشت. یادگار دیگر او، دخترش “ماهور” است که وکیل دادگاه های لوس آنجلس است.
همایون همیشه مهماندار وراهنمای هنرمندان از راه رسیده از ایران واروپا و معرف هنرمندان جوان وتازه نفس بود
همایون به معنای واقعی فروتن بود در حالیکه در دستهای هنرمندش ودراندیشه های پویایش از نادر هنرمندان اصیل وتحصیلکرده بود، دوستان فراوان داشت ولی در آخرین ماههای زندگیش حاضر به دیدار کسی نبود دردش را با دختر فداکارش قسمت کرده بود.

مرتضی برجسته 3عزیزخود را از دست داد

1711-28

هفته قبل مرتضی برجسته خواننده محبوب مردم، دو برادرو یک خواهر خود را در ایران از دست داد. یکی از برادران مرتضی براثر ویروس کرونا، دیگری بخاطر بیماری قلبی وخواهربزرگش بدنبال ابتلا به سرطان درگذشتند.
مرتضی که همیشه به عنوان هنرمند صبور معروف است در این روزهای سخت دیگر طاقت از دست داده و بغض کرده درباره عزیزان خود سخن می گفت.
همدردت هستیم مرتضی عزیز.

درگذشت کیومرث درم بخش

1711-19

عکاس و فیلمسازمعروف هفته قبل بدنبال ابتلا به ویروس کرونا دربیمارستانی درپاریس درسن 74سالگی درگذشت.
کامبیز عکاس هنرمند و خالق انیمیشن های زیبا درباره برادرش نوشت که کیومرث بدنبال بیماری به بیمارستان انتقال یافت ولی درآنجا گرفتار ویروس شد و جان تسلیم کرد.
کیومرث عکاسی را با فیلم تنگسیرساخته امیرنادری در ایران آغاز کرد و بعد از سالها تنها فیلم خود را براساس بوف کورهدایت ساخت، بعد از انقلاب مقیم پاریس شد و همچنان به فعالیت های خود ادامه داد.

خاموشی فرزانه تائیدی

1711-21

فرزانه یکی ازچهره های کلاسیک سینمای ایران و بقولی خاطره ستارگان نامدار هالیوودی سالهای50 و 60 بود و مرگ ناگهانی او دل بسیاری را آزرد. فرزانه متولد 1324(1945) تهران، بازیگر فیلم های سینمایی چون: بدون دخترم هرگز، فریاد زیرآب، سفرسنگ، خاک، مجموعه تلویزیونی طلاق ساخته مسعود اسدالهی بود.
فرزانه سالهای بعد از انقلاب را در لندن درکناریار همیشگی ووفادارش بهروز به نژاد گذراند و از ازدواج سابق خود با پرویزکاردان نیزپسری تحصیلکرده و موفق بنام کیوان دارد.
فرزانه جایزه سپاس بهترین بازیگرنقش اول زن را برای فیلم هشتمین روز هفته درسال 1353 و همچنین جایزه سپاس دیگری برای فیلم خاک بدست آورد. فرزانه بعد از انقلاب درفیلم «میراث من جنون» بدون حجاب ظاهرشد که فیلم توقیف گردید ولی درهمان هفته های اول با استقبال مردم روبروگشت.
در اندوه از دست دادن فرزانه عزیز با بهروزعزیز و کیوان عزیزشریک هستیم.

1711-20

بهروز به نژاد درباره همراه زندگی خود نوشت:
فرزانه که چند سال بود از بیماری ریه رنج میبرد و تحت معالجه بود ،یکسال گذشته ‌پس از عکسبرداری MRI معلوم شد که نشانه ی کوچکی از سرطان در ریه چپ دارد، از آنزمان روزی چند بار از دستگاه اکسیژن برای تنفس بهتر کمک میگرفت.
دو هفته ی پیش در همان بیمارستان عمل کوچکی بر ریه انجام دادند و روز بعد به منزل بازگشت. صبحدم یکشنبه، در اثر نامنظم بودن ضربان قلب با آمبولانس به بیمارستان ایلینگ در غرب لندن منتقل شد، و پس از معالجاتی برای تنظیم ضربان قلب قرار بود دو روز بعد از بیمارستان خارج شود.
روز دوشنبه د یعنی کمتر از ۴۸ ساعت در بیمارستان و در ساعت ۴/۲۰ دقیقه قلبش ایستاد، و ایران یکی از باشخصیت ترین و قویترین بازیگران تئاتر،تلویزیون و سینما را از دست داد و غمی بزرگ بر دل‌های ما گذاشت ، که در این روزگار وحشتناک که جهان از هم می‌ پاشد، حتی سوگواری و تسلیت گفتن را به ما دشوار کرد.
فرزانه آنچنان پرونده ی پر باری چه در تئاتر و چه در سینما از خود بجای گذاشته، که باعث افتخار همه ی ایرانیان هنر دوست است. یادش همیشه گرامی باد.
لازم به گفتن است که از فرزانه فقط یک فرزند بنام کیوان کاردان (حاصل ازدواج با پرویز کاردان) و دو نوه ی پسر بنام “ جاستین “ و “ ماتیو “ بجای مانده که در لس آنجلس زندگی می‌کنند.
به اطلاع شما رساندم که دقیقا بدانید چگونه از جهان رفت، و من یار و همسفر زندگیم را از دست دادم که اندوه من توصیف نشدنی است.
بهروز به نژاد ، لندن قبل از سپیده دم ۲۵ مارچ

درگذشت یک فرهنگ یار

1711-24

پریچهرعندلیبی شاعرونویسنده و مدیراداری رادیو”تعطیل شده” صدای ایران در84 سالگی درلس انجلس درگذشت.
زنده یاد عندلیبی پیش ازخروج ازایران ازمدیران وزارت اموزش وپرورش واولین رئیس فرهنگ آبادان بود. وی پس ازتغییراوضاع درایران واستعفا ازوزارت اموزش وپرورش به فرزندان خود درامریکا پیوست.
شادروان عندلیبی مدتی سردبیری مجله فوق العاده ونمایندگی هفته نامه نیمروزچاپ لندن رابعهده داشت.
مرگ اوروزسه شنبه24مارچ2020میلادی جاری بعلت ابتلا به سرطان سینه درلس انجلس رخ داد.
عکس شادروان سیمین بهبهانی رابهنگام بازدید ازرادیوصدای ایران ودیداربازنده یاد پریچهرعندلیبی وهمکارماسیاوش آذری نشان میدهد.
جوانان درگذشت بانوپریچهر عندلیبی رابفرزندانش وهمکاران رادیو – تلویزیون ومطبوعات تسلیت میگوید.

نویسنده ایرانی نامزد جایزه ادبی بوکر

1711-25

برای نخستین بار در تاریخ جایزه ادبی بوکر، رمانی از یک نویسنده ایرانی در فهرست نهایی نامزدهای جایزه بوکر بین‌المللی قرار گرفته است.
بنا به اعلام رسمی دبیرخانه این جایزه، رمان «اشراق درخت گوجه‌سبز»، نوشته شکوفه آذر، نویسنده ایرانی مقیم استرالیا، با موضوع زندگی سانسورشده ایرانیان، به فهرست نامزدهای نهایی جایزه بوکر بین‌المللی ۲۰۲۰ راه یافت.
بر اساس رأی داوران بوکر بین‌المللی، شکوفه آذر و مترجم ناشناس انگلیسی رمانش به جمع شش نویسنده و مترجمی که آثارشان برای دریافت این جایزه معتبر جهانی داوری می‌شود، راه یافته اند.