1409-72

عبدالحسین مختاباد:
با ترس و لرز در شهرستان‌ها کنسرت می‌گذاریم

1409-70

عبدالحسین مختاباد، خواننده و آهنگساز موسیقی سنتی ایران از مشکلاتی که سر راه اجرای کنسرت‌ها در شهرستان‌ها وجود دارد انتقاد کرد.
 مختاباد گفت: « من یک‌دهه در ایران نبودم و این فرصتی بود تا بیشتر در خارج از کشور کنسرت برگزار کنم. وقتی ما برای کنسرت خارج از کشور برنامه‌ریزی می‌کنیم همه‌چیز مشخص است که در چند شهر یا کشور اجرا می‌کنیم، اما در اینجا متاسفانه نمی‌توانیم آن اعتماد را داشته باشیم. حتی در تهران نمی‌توانیم 10 یا 20 شب کنسرت بگذاریم و معمولا سالی یک‌بار یا دوبار بیشتر نمی‌توانیم برنامه بگذاریم.»  مختاباد در ادامه اظهار کرد: « اکثر قریب‌به‌اتفاق کنسرت‌ها در تهران برگزار می‌شود و در شهرستان‌ها معمولا مدیربرنامه‌ها با ترس‌ولرز برنامه‌ریزی می‌کنند چون ممکن است کنسرت شب قبل از اجرا کنسل شود.» مختاباد از نبود سالن مناسب برای اجرای موسیقی انتقاد و از ضرورت توجه بیشتر هنرمندان جوان به آواز ایرانی صحبت کرد.

نیما  پسر غلامرضا طباطبایی
 اولین فیلم خود را جلوی دوربین برد

1409-69

چند سال پيش يكي از هنرمندان خوب تاتر و سينما و تلويزيون ايران را در لوس انجلس از دست داديم. غلامرضا طباطبايي كه براي ديدن تنها فرزندش نيما به لوس انجلس امده بود بر اثر ايست قلبي دار فاني را وداع گفت و امروز نيما بدون استفاده از شهرت پدر و تنها با تكيه بر استعداد خود اولين فيلم بلند سينمايي خود را كليد زد. فيلم يادگاري مجموعه همكاريست از بهترين ستاره هاي سينماي ايران با بازي بيتا فرهي، علي دهكردي، افسانه پاكرو….و بهترين گروه فيلمبرداري و صدابرداري و تهيه كنندگي ونويسندگي و صد البته كارگرداني مسلما وقتي هنرپيشه اي مانند بيتا فرهي و علي دهكردي جلوي دوربين كارگردان جواني چون نيما  ميروند به او و موفقيت فيلمش ايمان دارند هر چند وي پيش از كارگرداني به عنوان دستيار و برنامه ريز با بسياري از بزرگان اين حرفه همكاري داشت . فيلم يادگاري به جرات يادگاري زيبايي است از همكاري نيما طباطبايي و هنرمندان ارزنده سينماي ايران .
ضمنا بیتا فرهی بازیگر برجسته سینمای ایران بعد از مدتها سکوت در این فیلم حضور دارد و دوستان و طرفداران خود را خوشحال خواهد کرد.

ميترا محتشمي

استاد شجریان: تا امروز 62 ساز ساخته ام
 که به دو تا از آنها نمره 100 میدهم

تهیه از: علیرضا نژاد دهقان

خیلی ها استاد شجریان را با آوازهایش، ترانه های جاودانه اش می شناسند و خیلی ها استاد را با سازهایش هم می شناسند.
من قبل از این که خوانندگی را در رادیو آغاز کنم، روی سنتور کار میکردم. پس از این که در سال 36 از دانشسرای مقدماتی فارغ التحصیل شدم، یکی از دوستانم یک سنتور مشقی به قیمت 15تومان خریده بود و آن زمان هم اولین بار بود که سنتور می دیدم، چرا که در خانه ما رادیو و تلویزیون نبود!
وی افزود: یک روز با دوستم ابوالحسن کریمی شروع به نواختن کردیم و او پس از چند ساعت خسته شد و خوابید، اما من برای خودم می نواختم و سنتور نواختن من از همان زمان و بدون معلم آغاز شد. بعد مدت ها سعی کردم با چوب کارهایی را روی سنتور انجام دهم و آنقدر که روی سنتور وقت گذاشتم، برای آواز وقت نگذاشتم، حتا تا سال 75 هنوز گرفتار شیوه پل گذاری سنتور بودم.
محمدرضا شجریان دقایقی درباره ساخت صفحه زیری سنتور صحبت کرد و گفت که بیش از 18 بار صفحه زیر یک سنتور را باز کرده و آنقدر در این راه تلاش کرده تا به نتیجه رسیده است.
وی اذعان داشت: تا کنون 62 ساز ساخته ام که به دو تا از این سازها نمره 100 می دهم، چرا که این دو ساز بعد از 50 سال وقت صرف کردن نتیجه داد.
استاد آواز ایران درباره پیچیدگی های ساز سنتور گفت: سنتورسازی پر از همهمه است و استفاده از آن در گروه نوازی مشکل است، چرا که تمام صداهای ارکستر را تحت الشعاع قرار میدهد. حتا باید بگویم نصف عمرم را در استودیوبابت ادیت صدای سنتور گذاشتم.
این هنرمند یکی دیگر از انگیزه هایش برای ساختن ساز را نبودن ساز کششی بم در میان سازهای ایرانی عنوان کرد و گفت: البته این سازها برای شناخته شدن باید به روی صحنه بیایند و من هم این خوشبختی را دارم که می توانم این سازها را به  صحنه بیاورم تا بتوانیم رنگ های بیشتری در ارکستر داشته باشیم، چرا که هرچه در ارکستر رنگ و فضای بیشتری داشته باشیم، به نتیجه مطلوب تری می رسیم.

1409-86

پاسخ به هنرمندان و صاحبان مشاغل

1409-71

بدنبال تلفن ها و دیدارهای خصوصی و ایمیل های هنرمندان ایرانی در سراسر جهان در مورد خانم خاطره نورشید،مبنی بر همکاری با مجله جوانان، باید به اطلاع برسانیم که خاطره نورشید مدتی در گرجستان با مجله جوانان همکاری داشت که بدلایلی این همکاری لغو شد و ایشان خود بلافاصله نشریه ای بنام جوانان امروز بدون اجازه منتشر کرد و بعضی صاحبان مشاغل  کنسرت ها در ترکیه وهنرمندان با دفتر مرکزی جوانان تماس گرفته و گفتند ایشان بعنوان نماینده و گزارشگر جوانان می خواهد با ما مصاحبه کند، که به اطلاع شان رساندیم با ایشان هیچگونه همکاری نداریم و حتی شکایتی از طریق مقامات قضایی در امریکا از طریق وکیل مجله بین المللی جوانان تهیه کردیم که این مسئله را پیگیری کنیم.
بدینوسیله به اطلاع میرسانیم خاطره نورشید با مجله بین المللی جوانان هیچ همکاری و ارتباطی ندارد و از صاحبان مشاغل و هنرمندان، مجریان کنسرت ها تقاضا داریم اگر همچنان ایشان با نام مجله جوانان تماس گرفتند ما را در جریان بگذارند.
البته ایشان هرچند ماه یکبار در گرجستان و بعد در ترکیه نشریه ای بنام جوانان امروز بصورت کپی مطالب اینترنت و نشریات دیگر چاپ می کند و بعد متوقف می سازد.
در صورت هر نوع اطلاعی لطفا با دفتر جوانان در این زمینه تماس بگیرید.

818-968-4468 – 818-710-8866
Fax: 818-710-8999
E-mail: [email protected]

1409-74

1409-76

1409-75