1431-51

اندی و کورس
مدیون زحمات اولگا مادر ژاکلین هستند

1431-55

چند هفته پیش اولگا مادر ژاکلین وهمسر ویگن بدرود حیات گفتند و به دنبال آن چند تن از هنرمندان ایرانی با اظهار تاسف یاد اورا گرامی داشتند.
در یک مکالمه تلفنی اندی هنرمند محبوب مردم به مجله جوانان گفت: اولگا جان واقعا به گردن من و کورس حق دارد. روزهائی که با ژاکلین شروع به کار کرده بودیم و در منزل اولگا جان جمع می شدیم، ایشان برای ما شام تهیه می دیدند و قهوه ارمنی درست میکردند و مثل یک مادر ما را دوست داشتند من هیچوقت محبت هایش را فراموش نمی کنم و شخصا شاهد عشق او به فرزندانش بودم.
اولگاجان یک مادر نمونه برای ژاکلین و آیلین و کتی بود واسم او خاطرات شیرین شروع کار اندی و کورس را به یاد من میاورد. تسلیت میگویم به ژاکلین جان، ایلین و کتی جان و میدانم با این عشقی که این خانواده به یکدیگر داشتند جای اولگا جان واقعا خالی خواهد بود.

علی بزرگمهر زیبانگار نامدار
تحت عمل جراحی قرار گرفت

1431-56

هفته قبل علی بزرگمهر زیبانگار، نقاش و خوشنویس نامدار، تحت عمل جراحی قرار گرفت. خوشبختانه عمل با موفقیت انجام شد و وی بلافاصله به بخش ویژه بیمارستان سیدرساینا انتقال یافت.
استاد بزرگمهر که از ناحیه مهره های کمر دچارناراحتی و درد شدیدی بود، با کمک دکتر تیواری تحت عمل قرار گرفت و اینک براحتی راه میرود و نکته مهم اینکه در تمام این مدت دوستان و فامیل لحظه ای او را تنها نگذاشتند و مرتب به عیادتش رفتند.
باآرزوی سلامتی کامل برای استاد بزرگمهر عزیز.

رشید مرادی خاطرات 70 ساله خود را می نویسد

1431-57

رشید مرادی آهنگساز و نوازنده ترانه های مردمی برای دهها خواننده آثاری ساخته و بیشترشان گل کرده است، که در آن از پوران گرفته تا آغاسی و سوسن و… جای دارد.
رشید مرادی در سالهای اخیر در اسکاندیناوی زندگی می کند و بدلیل بیماری، فعالیت های هنری ندارد، ولی در حال نوشتن کتاب خاطرات خود و رویدادهای پشت پرده زندگی هنرمندان است که خیلی ها می گویند کمتر کسی از این رویدادها خبر دارد و یا شاهد آن بوده است.

پای رفاقت نشستن

1431-58

خیلی ها می پرسند ساسان کمالی براستی چه زمانی می خوابد؟ میدانید چرا؟ چون شما صدای ساسان را از ساعت 6 صبح و شاید زودتر می شنوید، که انگار اصلا نخوابیده، سرحال وسرزنده با صدایی صاف برنامه اجرا می کند. خودتان حدس بزنید ساسان کمالی چه ساعتی باید از رختخواب بیرون بیاید، که ساعت 5 توی رادیو باشد، برنامه های خود را آماده کند و جلوی میکروفن برود؟
جالب اینکه ساعت 9 صبح که میشود، ساسان تازه سرحال می آید و اگر برنامه اش ادامه یابد، تا ظهر یکسره میرود. ولی بهرحال برنامه های دیگر شروع میشود، جالب تر اینکه شنیدیم ساسان دیگر به خانه نمیرود، چون باید برای ساعت 2 و 3 بعد از ظهر آماده شود از همه جالب تر اینکه، گاه بعد از ظهرها و غروب ها، وقتی به یک گردهمائی، سخنرانی، جلسه فرهنگی، هنری، تئاتر و یا کنسرت می روید، ساسان را سرحال همان جا می بینید، که غرق صحنه است و لبخند همیشگی را هم برلب دارد.
نمی خواهم حرفی بزنم، که خدای نکرده او را چشم بزنم، گرچه من چشمم شور نیست، ولی از خودم می پرسم چطور امکان دارد، یک آدم فعال مثل ساسان، با این ذهن پویا که همیشه حاضر جواب است، جواب هر سئوال و معمای تاریخی و اجتماعی وهنری و ادبی را می داند و سرموقع شعر هم میخواند، چه زمانی می خوابد؟ ما به صبر و تحمل همسرش مینا کاری نداریم، چون گاه می بینیم که او هم پا به پای ساسان می آید، بهمن جهت دو سه بار خواستیم از ساسان بپرسیم رفیق عزیز، چه چیزهایی می خوری؟ چه چیزهایی نمی خوری؟ که اینگونه در برابر خواب مقاوم هستی و در ضمن پر از انرژی؟
و اما چون ساسان با حسین مجید دوستی دیرینه دارد، از آن دوستی های کهنه مثل شراب، که هیچ چیز خرابش نمی کند برای نشان دادن دوستی و رفاقت خود، حسین مجید را هم بعضی روزها بی خواب می کند، این طفلک را هم به برنامه های صبحگاهی کشیده و پابه پای خود می برد و البته با روحیه ای که در حسین مجید سراغ داریم او پای رفاقت، نازنین دوستی چون ساسان می نشیند و البته حسین مجید هم قصه ای دارد که بعدها برایتان خواهیم نوشت.
عکس از:مرتضی قمصری

همصدایی میان خوانندگان خارج و داخل
زیباترین جلوه هنری است

بعد از 35 سال، اخیرا خوانندگان داخل ایران، برای اجرای کنسرت هایی به خارج می آیند، هموطنان عزیز هم به دیدارشان میروند. درحالیکه خوانندگان مقیم خارج هیچگاه امکان اجرای برنامه در داخل را ندارند! این سوال را نسل جوان ایرانی که در خارج بزرگ شده و از انقلاب و مسائل سیاسی خبر ندارند می پرسند که چرا؟ براستی چه می شد همین خوانندگان خوب داخل ایران، از خوانندگان معروف مقیم لس آنجلس، که با تلاش 35 ساله، موسیقی وترانه را حفظ کردند و مردم را به دیدن کنسرت ها تشویق نمودند برای سپاس دعوت به هم آوازی کنند؟
یکروز چشم باز کنیم و ببینیم این خوانندگان از دیدگاه دوستی و رفاقت و همکاری، همکاران مقیم خارج را با مهر و عشق و احترام به صحنه دعوت کرده اند، که با هم یکی دو ترانه بخوانند، چقدر این منظره قشنگ است. منظره همصدایی خوانندگان درون و بیرون و اعلام یک دوستی وهمکاری تازه.
شاید خوانندگان مقیم خارج از این جهت بی نیاز باشند ولی نسل جوان این همکاری را می طلبد.
مجله جوانان می کوشد تا این باب دوستی را بگشاید، می کوشد با خوانندگان درون و بیرون گفتگو کند نظرات آنها را منعکس نماید، خودتان حدس بزنید چه اتفاقی می افتد اگر در کنسرت این خوانندگان جوان و مسافر ایرانی، هر بار یکی دو خواننده با سابقه خارج بروی صحنه بروند و یکی دو ترانه همصدا بخوانند.

«یک گزارش» مقصود لو در سوئد

1431-59

فیلم بلند عباس کیا رستمی «یک گزارش» روز شنبه 8 نوامبر در دانشگاه «چالمرز» شهر گوتنبرگ در سوئد همراه فیلم اردشیر محصص، هنرمند سرکش به نمایش گذاشته شد.
سالن آمفی تیاتر پر بود و جلسه 4 ساعت طول کشید در پایان بهمن مقصودلو به سئوالات جواب داد.
این چهارمین باری بود که مقصودلو برای نمایش فیلمها و سخنرانی به این شهر رفته بود. مقصودلو روز دوشنبه به رم ایتالیا به دعوت سینما تک نشنال رم، فیلم کیا رستمی را در برنامه تقدیر از کیا رستمی در سینمای Treviساعت 5/8 شب 15 نوامبر عرضه می کند.
منتقد معروف ایتالیایی دوناتلو فومارولا مدراتور برنامه است. مرکز سینما تک در سال 1949 ساخته شده و 80000 فیلم و 600000 عکس و 50000 پوستر دارد.
در ضمن یک فستیوال به نام جهان ریاضیات از روز 15 اکتبر تا 23 نوامبر فیلمهای سینمایی که درعنوان آنها رقم و عدد است را در مرکز نمایش جهانی رم نمایش می دهد. و روز چهارشنبه 12 نوامبر فیلم «منهتن به روایت ارقام» به کارگردانی امیر نادری ساعت 9 شب نمایش داده میشود.
مقصودلو به عنوان تهیه کننده فیلم، فیلم را ارائه میدهد. مقصودلو در بازگشت به فستیوال فیلم MESA در واشنگتن می رود تا روز شنبه 22 نوامبر فیلم کیا رستمی را آنجا هم که انتخاب شده را پرزنت کند.
این چهارمین بار است که فیلمهای مستند مقصودلو در فستیوال MESA انتخاب شده اند.

«فتیه عامری» شاعر و نویسنده
و فعال در رادیو تلویزیون

1431-60

اولین باری که با فتیه عامری شاعر و نویسنده آشنا شدم حدود دوازده سال پیش بود در برنامه تلویزیونی بنام مکتب عشق که این برنامه همچنان روزهای یکشنبه از تلویزیون آی تی ان ITNپخش میشود.
از همان موقع متوجه شدم که این هنرمند درحرفه شاعری و نویسندگی خوش خواهد درخشید و بسیار خوشحالم که می بینم تصور من درست بوده و این شاعر پراحساس غربت نشین روز به روز بیشتر مورد توجه و علاقه مردم قرار می گیرد مخصوصا با ارائه کارهای ارزشمند وپر اعتباری که در آلبوم های حکایت از خود نشان داده در کنار حکایت ساز و شاعر معاصر مسعود فردمنش که آثار دو نفری آنها درحکایت هشتم و نهم و دهم خوش درخشیده وآثاری ماندگار و تاثیرگذار هستند که با گذشت زمان برارزش و اعتبار این کارها افزوده میشود. برای خانم فتیه عامری این شاعر توانا آرزوی موفقیت داریم و درهفته های آینده مصاحبه مفصلی با او خواهیم داشت و بیشتر از آثارش از جمله کتابی که از مجموعه اشعارش بنام سرزمین خیال چاپ شده آگاهی خواهیم یافت.

موضوع از چه قرار است؟

1431-61

فکر می کنید استاد عزیزمان دکترصدرالدین الهی، درباره چه موضوعی حرف میزند، که یاران قدیمی اش هم سراپا گوش هستند و هم لبخندی بر لب ؟
الحق وقتی پای حرفهای استاد می نشینیم سیر نمی شویم، ذهنش سرشار از خاطره های شیرین، رویدادهای بزرگ در عرصه قلم و هنر وادب و شعر است. جالب است بدانید که استاد پیشگام پاورقی نویس در ایران است و در کنارش پرویز قاضی سعید و عباس پهلوان دو روزنامه نگار و پاورقی نویس توانا هم حضور دارند و بالاخره منصور پورمند کارگردان و تهیه کننده تلویزیون و تئاتر، که اینروزها هیچ خبری از او نداریم.
چه خوب بود، که روزنامه نگاران و نویسندگان، خانه ای، کانونی و مرکزی داشتند، تا به بهانه های مختلف دور هم جمع می شدند و ثمره اش تعالی در کارشان و رهنمودهای ارزشمند پیش کسوتان بود.
عکس از مرتضی فرزانه

1431-52

1431-53

1431-54