1432-59

1432-63

محمود دولت‌آبادی، نویسنده مشهور ایرانی، هفته پیش «نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه» را در سفارت این کشور در تهران دریافت کرد.
خبرگزاری فارس با اعلام این خبر نوشت که در مراسم یکشنبه شب (۲۵ آبان) این نشان که به امضای وزیر فرهنگ فرانسه رسیده‌است، توسط برونو فوشه، سفیر آن کشور در تهران، به محمود دولت‌آبادی اهدا شد.
خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشت که در مراسم در سفارت فرانسه در تهران، برونو فوشه، سفیر آن کشور، داریوش شایگان، نویسنده، و مریم عسگری، مترجم کتاب جای خالی سلوچ، درباره وجوه مختلف نویسندگی و آثار محمود دولت‌آبادی سخنرانی کردند.
به نوشته ایسنا، سفیر فرانسه گفت: «از زمانی که آثار محمود دولت‌آبادی در آن کشور منتشر شد، جامعه روشنفکری و کتاب‎خوان فرانسه با او بیشتر آشنا شد.»
داریوش شایگان نیز آقای دولت‌آبادی را «یکی از بزرگ‌ترین رمان‌نویسان ایران معاصر» دانست و افزود: «دولت‌آبادی مانند هر هنرمند راستینی، حساس است و پراضطراب، مجروح از درد درون، و دلواپس روح آنانی که رؤیاهای پرشهامت‌شان همواره با واقعیات مبتذل در تعارض‌اند، دنیایی که نسبت به تمنای قلبِ جوینده حقیقت و آزادی، بی‌اعتناست.»
ایسنا همچنین نوشت که محمود دولت‌آبادی پس از دریافت مدال شوالیه هنر و ادب فرانسه ضمن بیان نکته‌هایی درباره نوشتن و رنج نوشتن، قطعه‌هایی را از اوژن یونسکو و مارسل پروست خواند و در بخشی دیگر از تمدن و ادبیات فرانسه یاد کرد.
به نوشته این خبرگزاری، در این مراسم نصرالله پورجوادی، کامبیز درمبخش، امید روحانی، ترانه شایگان؛ صدیق تعریف، لیلی گلستان، جواد مجابی، کیانوش انصاری، مدیا کاشیگر، فخرالدین فخرالدینی و نیز داوود موسایی و حسن کیائیان (ناشران آثار دولت‌آبادی) شرکت داشتند. پیش از این، نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه به هنرمندان ایرانی دیگری همچون شهرام ناظری، محمدرضا شجریان، رضا سید حسینی، محمد علی سپانلو، عباس کیارستمی، لیلا حاتمی، پری صابری، لیلی گلستان، جلال ستاری، داریوش مهرجویی و کامبیز درمبخش اهدا شده‌است.
خبرگزاری فارس در این مورد نوشت: «در هفته‌های اخیر، فعالیت سفارت فرانسه در تهران ابعاد جدیدی به خود گرفته‌است و با رویکردی ظاهراً فرهنگی با اعطای متوالی نشان‌های شوالیه به اهالی فرهنگ و ادب ایران سعی در جذب هنرمندان و فرهیختگان ایرانی دارد.»
این خبرگزاری نزدیک به جناح محافظه‌کار در ایران از اینکه هیچ واکنشی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور خارجه درباره این نوع فعالیت سفارت فرانسه در تهران دیده نمی‌شود، ابراز تعجب کرده و نوشته‌است: چرا دولت فرانسه در ماه‌های اخیر «علاقه‌مند به شوالیه‌سازی از برخی هنرمندان خاص ایرانی است».
اشاره این خبرگزاری به داریوش مهرجویی و کامبیز درمبخش بود که در آبان ماه سال جاری این نشان را از سفارت فرانسه در تهران دریافت کرده‌اند.
نشان هنر و ادب در اواخر دهه ۱۹۵۰ میلادی با هدف تقدیر از کسانی که در ارتقاء هنر و ادبیات در سراسر دنیا نقش داشته‌اند، توسط وزارت فرهنگ فرانسه تاسیس شد.

فریده جلالیان چهره خستگی ناپذیر در رسانه های ایرانی

1432-61

فریده جلالیان چهره آشنای شهر در امور تبلیغات، سالهاست بعنوان یک چهره خستگی ناپذیر و حرفه ای در کار یلوپیج ملی ایرانیان با رسانه های صدا تصویری، و نوشتاری همکاری دیرینه دارد.
فریده که سالهاست با مجله جوانان همکاری صمیمانه و دیرینه ای دارد، دامنه فعالیت خود را به جامعه غیر ایرانی نیز کشانده و می کوشد تا صاحبان مشاغل ایرانی را به عرصه رسانه های امریکایی نیز ببرد و در معرفی آنها به جامعه بزرگ امریکا بکوشد.
فریده که بعنوان یک مادر فداکار و مسئول، دو دختر تحصیلکرده تحویل جامعه داده، به وجود دخترش دینا که رشته وکالت را در دانشگاه معتبر پپرداین دنبال می کند و دختر دیگرش دیبا که رشته دکترای داروسازی را در ساکرامنتو طی می کند می بالد و می گوید این دو همه خستگی های مرا بدر کرده اند.