1455-80

آمار کشته های نپال به ۵۰۰۰ رسید؛
اعلام سه روز عزای عمومی

1455-81

بی بی سی فارسی: نپال برای قربانیان زلزله روز شنبه این کشور که در آن بیش از ۵ هزار نفر جان خود را از دست داده اند سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.
سوشیل کویرالا نخست وزیر نپال می گوید که دولت هرچه در توان دارد برای مقابله با این بحران انجام می دهد، اما ابعاد فاجعه در حدی است که رسیدگی به آن خارج از توان دولت است.
امدادگران هنوز برای کمک رسانی به نواحی دورافتاده هیمالایا در تلاش هستند.
بارندگی شدید وضعیت صدها هزار نفر که در هوای آزاد چادر زده اند را بدتر کرده است.
سازمان ملل متحد تخمین می زند که ۸ میلیون نفر در ۳۹ ناحیه در اثر آن زلزله ۷.۸ ریشتری آسیب دیده اند که بیش از یک چهارم جمعیت است. بیش از ۱۰ هزار نفر هم مجروح شده اند.
۱۸ کوهنورد هم در میان کشته ها هستند که در ایستگاه اول اورست طعمه بهمن شدند.

1455-82

نخست وزیر نپال ضمن اعلام سه روز عزای عمومی در کشور گفت که فقدان تجهیزات و خدمه ماهر بدان معنی است که “به درخواست ها برای نجات که از هرگوشه بلند می شود نمی توان پاسخ داد.”
به علاوه پس لرزه ها و رانش زمین در نواحی دور افتاده کوهستانی در اطراف کانون زمین لرزه باعث اختلال در تلاش های امداد و نجات شده است.
یک سخنگوی دولت به بی بی سی گفت که هلی کوپترها مشغول پرتاب چادر خواب، اغذیه خشک و دارو در روستاهای دور افتاده بوده اند اما هنوز به بسیاری نواحی دور دیگر دسترسی نیافته اند.
سیتا گورونگ از ساکنان روستای لاپو به خبرگزاری فرانسه گفت: “زمین دایما می لرزد. هر بار احساس می کنیم که می خواهد ما را ببلعد و خواهیم مرد. می خواهیم از اینجا بیرون بزنیم.”
هواپیماهای نظامی از چندین کشور از جمله آمریکا، چین و اسرائیل به تلاش های امداد پیوسته اند. یک هواپیمای بریتانیایی حامل تدارکات و سرباز هم عازم ناحیه است.

اعتراض و همدردی

1455-86

ما نویسندگان، شاعران، روزنامه نویسان، مدیران رسانه ها، فعالان هنری مراتب اعتراض و همدردی خود را در رابطه با بازداشت و زندانی شدن آقای محمدرضا عالی پیام شاعر و نویسنده نامدار کشورمان اعلام می کنیم. او برخلاف تمامی موازین انسانی و میثاق جهانی حقوق بشر تنها به جرم سرودن ابیاتی طنز و انتقادی تحت تعقیب، محاکمه و محکوم به زندان شده است. این بازداشت نشانه ظلم فاحش وعدم پای بندی رژیم جمهوری اسلامی به همه موازین و قوانین بین المللی است و از آقای «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد تقاضا داریم ضمن بذل توجه به این مسأله ترتیبی دهد که رژیم جمهوری اسلامی از اجرای این حکم ظالمانه خودداری کند و موجبات آزادی این نویسنده و شاعر آزاده و تمام زندانیان عقیدتی-سیاسی را فراهم نماید و به محاکمات ظالمانه نویسندگان و شاعران و صاحبان عقیده و اندیشه نیز پایان دهد.

دکتر صدرالدین الهی-سیروس آموزگار-ناصر انقطاع-پری اباصلتی-شهره آغداشلو-سیاوش آذری-وفا آذربهاری-مهدی آقا زمانی-داریوش باقری-احمدرضا بهارلو-الهه بقراط-عباس پهلوان-عسل پهلوان-فرحناز پارسی-مهرداد پارسا-هوشنگ توزیع-بیژن خلیلی-اسماعیل خویی-صبا خویی-حسن خیاط باشی-محمدسعید حبشی-حسین حجازی-ستار دلدار-مهدی ذکایی-داریوش ذهاب-فرهاد رحبان-ستار-هما سرشار-مسعود سپند-سیروس شرفشاهی-امیر شجره-ناصر شاهین پر-احمد شیرازی-فرهنگ فرهی-دانش فروغی-ایرج فاطمی-حسین فرجی-بهمن فتحی-فرامرز فروزنده-پرویز قاضی سعید-مرتضی قمصری-ساسان کمالی-منوچهر کهن-هدی کرد-پرویز کاردان-مرتضی لطفی-علی لیمونادی-هوشنگ میرهاشم-علیرضا میبدی-شکوه میرزادگی-ناصرمحمدی-سیروس مشکی-اردوان مفید-هما میرافشار-بهمن مقصودلو-گل آویژ معتمدی-مرتضی میرآفتابی-علیرضا نوری زاده-سعید نقیب زاده-شهبد نوری-نیک آهنگ کوثر-همایون هوشیارنژاد-شهرام همایون و…
(نام دوستان و همکاران برحسب حروف الفبا آمده است)

ترانه سرایی با یک کولبار ترانه ی ماندگار:
تورج نگهبان

1455-83

ششم اردیبهشت زادروز تولد شاعر وترانه سرای بزرگی بود که گنجینه ی غنی موسیقی ایرانی را غنی تر کرد: تورج نگهبان. او در روز ششم اردیبهشت 1311 در اهواز زاده شد که اگر امروز در قید حیات بود 83 ساله می بود. تورج از سال 1327 به قلمرو ترانه سرایی ورود کرد وطی سالها آثار بسیاری برای چهار نسل از خوانندگان پدید آورد و طی عمر فعال خود در قلمرو ترانه سرایی بیش از 700 ترانه ساخته، که شماری از آنها ترانه های ماندگار سالهای بعد از انقلاب مشروطیت است. وی دانش آموخته ی لیسانس ادبیات فارسی و فوق لیسانس علوم اجتماعی از دانشگاه تهران بود و در کنار فعالیت های پیگیرانه اش در قلمرو فرهنگ و هنر مدیریت روابط عمومی سازمان صنایع دستی ایران را عهده دار بود ومدیریت نشریه تخصصی «دستاورد» و همچنین مجله ی صوتی صدا را (بعد از انقلاب) برعهده داشت و از سال 56تا 58 در دانشکده ی علوم اجتماعی قزوین تدریس می کرد در تابستان 1327 نخستین ترانه اش را با آهنگ همایون خرم ساخت که از 14 سالگی در رادیو ایران به تکنوازی ویولن پرداخته بود. و در 19 سالگی برای گلهای 243 و آهنگ روح الله خالقی با صدای بنان ترانه ساخت و در کنار استادان ترانه سرایی همچون رهی معیری، نواب صفا و معینی کرمانشاهی و آهنگسازان نامداری چون روح الله خالقی، تجویدی، مجید وفادار، حسین یاحقی، و پرویز یاحقی و….اما دلپذیرترین و مشهورترین ترانه های او باآهنگ های زنده یاد همایون خرم است او از ترانه سرایان فعال برنامه ی گلها بود و برای خواننده هایی چون ملوک ضرابی، دلکش، بنان، مرضیه، داریوش، رفیعی، الهه، عارف، مهرپویا، ستار، پروین، پوران، عهدیه، داریوش، هایده، مهستی، ایرج، گلپا، محمد نوری و گوگوش ترانه ساخت. در کارنامه هنری او می توان از 700 ترانه نام برد.
دراواسط دهه 40 هم باهمکاری هنرمندان آن دوره از جمله پرویز اتابکی استودیوی ضبط خصوصی به نام طنین را تاسیس کردند که بیشتر آثار ماندگار تاریخ موسیقی ایران در آن استودیو تولید و ضبط شده است. وی ترانه هایی هم برای فیلم های ایرانی از جمله چرخ وفلک (با صدای ایرج) قیصر (با صدای سوسن) کج کلاه خان با صدای گوگوش را ساخته است و همچنین یکی از آثار ماندگار دوبله به فارسی «بانوی زیبای من» است که هنوز هم دیدنی است.

ناآرامی‌ و درگیری در شهر بالتیمور آمریکا

1455-84

بی بی سی فارسی: در پی خشونت ها در شهر بالتیمور آمریکا،‌ پرزیدنت باراک اوباما گفت که خشونت پلیس علیه آمریکایی های آفریقایی تبار بحرانی است که در طول زمان و به آرامی رخ می دهد.
اما آقای اوباما گفت با کسانی که دوشنبه عصر در بالتیمور دست به غارت زدند و اموال را به آتش کشیدند “باید به عنوان مجرم برخورد شود.” آن آشوب ها پس از مراسم خاکسپاری فردی گری روی داد؛ جوان سیاهپوستی که در جریان بازداشت توسط پلیس دچار جراحات مرگبار شد. پس از این حوادث برای یک هفته در بالتیمور مقررات منع تردد اعلام شده و هزاران گارد ملی در شهر مستقر شده اند. این اولین بار از سال ۱۹۶۸ است که بالتیمور شاهد حضور گارد ملی برای متوقف کردن ناآرامی هاست. در آن سال پس از ترور مارتین لوتر کینگ رهبر جنبش آزادی های مدنی سیاهپوستان آمریکا، محلات بالتیمور به آتش کشیده شد. سه شنبه عصر صدها تظاهرکننده برای بیان اعتراض نسبت به آنچه زیاده روی پلیس در استفاده از قوه قهریه می دانند در خیابان های شهر تجمع کردند.
تظاهرات سه شنبه برخلاف دوشنبه در آرامش برگزار شد. در روز دوشنبه حدود ۲۰۰ نفر دستگیر شدند که پس از به آتش کشیده شدن بیش از ۱۰۰ اتومبیل و تخریب ۱۵ ساختمان بود.

1455-85