1588-110

سرگذشت مهاجرت ایرانیان
به قلم دکتر زهره میزراحی

1588-111

شروع قرن بیست ویکم میلادی علاوه بر رویدادهای داخلی در ایران فصل جدیدی نیز در زمینه برخورد جهانیان و مسافرتهای بین المللی ایرانیان نیز داشته است.
این رویدادها که منشاء آن ریشه های امنیتی دارد نه تنها باعث تدابیر مختلف مهاجرتی بلکه اجرای تحریم های مختلف مالی، قراردادی، مسافرتی و حتی مهاجرتی برای ایرانیان شده به ویژه آن دسته از ایرانیانی که اتباع دوگانه نیز دارند. به این ترتیب تیغ تحریم ها حتی به تن ایرانیان اتباع اروپا، کانادا، خاوردور و یا امریکای لاتین نیز اصابت کرده است.
آغاز سال 2017 و شروع سمت دولت جدید رئیس جمهور، سال ارائه نظرات و پیشنهادات جدید در مورد جلوگیری از ورود ایرانیان و اتباع 5کشور دیگر به امریکا فصل جدیدی را گشود که در نهایت و با امضا و فرمان اجرایی پرزیدنت ترامپ در مارس 2017 سبب اعتراضات مختلف گروهی و شکایت های پی در پی در دادگاههای فدرال امریکا شده است.
این فرمان اجرایی ممنوعیت اصلاح شده ای را مطرح کرد که براساس آن فرآیند ویزاهای جدید برای شهروندان ایران و پنج کشور دیگر برای 90 روز معلق ماند. در طول این مدت، مقامات ایالات متحده موظف بودند تا برنامه ای دقیق تر و مشخص تر جهت روند بررسی پیشرفته تری را برای متقاضیان ویزا تهیه نمایند.
علیرغم این فرمان و تفاوتهای قابل توجه آن با فرمان اولیه پرزیدنت ترامپ بنیاد این قانون فقط برای ویزاهای جدید اعمال میشود. به این معنی که ویزاهایی که قبل از فرمان اجرایی صادر شده اند از اعتبار برخوردار هستند و می توانند بدون هیچگونه مشکلی وارد کشور شوند و اشخاصی که ویزایشان منتفی شده است باید مجددا درخواست ویزا بدهند.
مجریان این قوانین، وزارت امور خارجه امریکا و کنسولگری ها تحت دستورالعمل های جدید، پس از قطعی شدن این فرمان کماکان به وظایف دفتری و کاری خود جهت تعیین تاریخ مصاحبه ها ادامه دادند طبق مفاد این فرمان اشخاص زیر مجاز به ورود امریکا هستند:
شهروندهای ایرانی تابع امریکا
شهروندهای ایرانی مقیم امریکا(صاحبان گرین کارت) پاسپورت سفید و مهر قبولی ویزا در پاسپورتشان شهروندهای ایرانی پناهنده و بستگان این گروه که قبولی را درخارج از امریکا صادر کرده اند.
شهروندان ایرانی که متقاضیان گرین کارت (خانوادگی، ازدواج، شغلی، سرمایه گذاری و غیره) میباشند.
ایرانی تبارهای با تابعیت دوگانه که تحت ویزاهای مسافرتی، شغلی، سرمایه گذاری و تجاری برای دوران موقت به امریکا سفر می کنند.
شهروندانی که دارای رابطه نزدیک خانوادگی، همانند: پدربزرگ ها، مادربزرگ ها، نوه ها، عروس ها، دامادها نیز از این امتیاز برخوردار خواهند شد. اما لازم به تذکر است که در بسیاری از شرایط در صورت اقدام به ویزاهای توریستی دلیل و برهان که نمایانگر این سفر و دیدار اقوام به امریکا هست باید توسط متقاضیان ارائه گردد.
شهروندان ایرانی با قبولی و ارائه ویزاهای تحصیلی از نوع (F,M)
نهایتا با توجه به تمام محدودیتهای فرمان اجرایی پرزیدنت ترامپ هنوز هم بسیاری از متقاضیان ایرانی می توانند جهت مهاجرت از طریق سرمایه گذاری، خانوادگی، و شغلی اقدام نمایند.
دکتر زهره میزراحی از دفاتر حقوقی منش ومیزراحی

پیام شایانی، صدای جامعه ایرانی در کنگره امریکا

Payam Mark Shayani (Attorney)
Candidate for US Congress District 28

1588-112

هفته پیش در انجمن ارامنه ایرانی در گلندل، پیام شایانی با چند تن از مدیران و سردبیران و مسئولان رسانه های ایرانی و رادیو تلویزیونی، دیدار داشت و در آن به سئوالات آنها درباره هدف های خود، بخصوص درباره جامعه ایرانی سخن گفت و اینکه می کوشد تا صدای جامعه ایرانی در کنگره باشد.
اخیرا آقای “پیام مارک شایانی” از وکلای برجسته جامعه ایرانی لوس انجس خود را کاندید انتخاباتی کنگره آمریکا از ناحیه 28 کالیفرنیا که شامل نواحی گلندل، بربانک، بخشی از هالیود، سیلور لک، لاکراسنتا و لاکانیادا می باشد کرده است، انتخابات مقدمانی در اوایل ماه جون خواهد بود، منتها فعالیتهای اولین برای کاندیدهای انتخاباتی از هم اکنون آغاز شده است، تشکیل تیم همکاران، مرکز و دفتر امور کاری و خبری اطلاعاتی کاندید اماده است تا دیدگاه و نظرات همه علاقمندان به انتخابات را بداند و بشوند، به همه فکس ها و تلفن ها پاسخ خواهند داد، همچنان اگر کسانی داوطلب کمک در امور اداری، پخش اعلامیه های تبلیغاتی و هر نوع همکاری هستند می توانند با دفتر انتخاباتی ایشان در گلندل تماس بگیرند، پیام شایانی در این انتخابات به عنوان کاندید «مستقل» شرکت می کند و هیچ وابستگی به دو حزب سنتی دمکرات و جمهوری خواه ندارد، اصولاً احزاب عقاید خاصی دارند که علاقمند هستند کاندید منتخب، نظرات حزب را به اجرا در آورد اما کاندید مستقل نماینده واقعی مردم است که دیدگاه و نظرات مردم را برآورده می کند، پیام شایانی در 18 سال گذشته بنا بر شرایط شغلی خود با دشواریها و گرفتاریهای مردم از نزدیک آشنا شده ودر صورت انتخاب شدن همه گونه کوشش خواهد کرد که هر چه بیشتر گرفتاریهای مردم را بر طرف کند، رفاه و خدمات اجتماعی پناهجویان و مهاجران ایجاد شرایطی که اساس آن امنیت است، شغل، رفاه اجتماعی، امکان داشتن تحصیلات بهتر و هر آنچه سازه زندگی بهتر و آینده روشن و آسوده است در الویت کارها خواهد بود، جامعه پُر قدرت و کوشا و سازنده ایرانی آمریکا نیاز دارد که در کنگره آمریکا نماینده واقعی مردمی داشته باشد، با رای و همکاری همه ایرانیان می توان این مهم را بر آورده کرد.

ماز جبرانی اینروزها چهره مطرح
رسانه های امریکایی است
ماز جبرانی از تجربه های خود در بازیگری می گوید

1588-113

«ماز جبرانی» کمدین سرشناس ایرانی تبار که اینروزها با سریال Superior Donuts در جامعه امریکایی به جهاتی بیشتر شناسانده شده، درواقع یک استندآپ کمدی بسیار توانا، یک بازیگر و کمدین بسیار هنرمند است.
ماز جبرانی در یکی از مصاحبه هایش که در مجله معتبر پیپل People چاپ شده می گوید کودکی ام در ایران با خواندن کتاب های کمیک بتمن و بازی فوتبال در خیابان و کوچه می گذشت همان روزها که انقلاب اسلامی شروع شده بود و درگیری های خیابانی نیز از راه رسیده بود و ما هر شب به زیرزمین ها پناه می بردیم پدرم یک بیزینس من موفق بود که برای فعالیت در سال 1978 به نیویورک رفت و قرار شد من و خواهر و مادر بدیدارش برویم. ما آمده بودیم، 2 هفته بمانیم ولی برای همیشه در اینجا ماندگار شدیم. در اینجا به مدرسه بازیگری رفتم و مجبور بودم هر نقشی را بازی کنم، وقتی در هالیوود فعالیت آغاز کردم از هر چهار ادیشن، سه تا نقش تروریست بود، من چند نقش را قبول کردم، ولی خیلی زود بخود گفتم دیگر بس است وقتی برای سریال 24 دعوت شدم به آنها جواب منفی دادم و در طی 15 سال گذشته، هیچ نقش تروریست را نپذیرفتم.
در سریال Superior Donuts من نقش یک بیزینس من عراقی را ایفا می کنم و درکتاب خود من یک تروریست نیستم، حرف خودم را زده ام و به باور من، جامعه باید بپذیرد که اگر کسی با رنگ پوست دیگری کنارش کار می کند و زندگی می کند می کوشد تا خانواده خود را حمایت کند و یک زندگی سالم داشته باشد مثل همه.

1588-114

1588-115