1521-70

افتتاح جشنواره ونيز كلاسيك ٢٠١٦
با فيلم شبهاى زاينده رود محسن مخملباف

1521-71

فيلم شبهاى زاينده رود ساخته محسن مخملباف كه در سال ١٩٩٠ در ايران ساخته شد، سرانجام پس از ٢٦ سال سانسور توسط حكومت جمهورى اسلامى ايران، به عنوان فيلم افتتاحيه جشنواره ونيز كلاسيك امسال (٢٠١٦) به نمايش در مى آيد.
فيلم شبهاى زاينده رود كه به هنگام نمايش در جشنواره فجر با صف هاى طولانى شبانه روزى تماشاچيان مورد استقبال قرار گرفته بود، از طرف مطبوعات و نهادهاى حكومتى ايران مورد حمله واقع شد. فيلم قبل و بعد از جشنواره قلع و قمع شد و ٣٧ دقيقه از آن (معادل يك سوم فيلم) حذف شد، اما باز هم بيت رهبرى محتوى فيلم سانسور شده را تهديدى عليه اهداف انقلاب دانست و فيلم را براى هميشه ممنوع اعلام كرد و نگاتيو آن توسط وزارت ارشاد توقيف شد. امسال پس از ٢٦ سال، باقيمانده نگاتيو از محاق سانسور نجات داده شد و كپى فيلم به جشنواره ونيز رسيد. داستان فيلم شبهاى زاينده رود مربوط است به سه دوره از زندگى مردم ايران: دوره قبل از انقلاب، زمان انقلاب و بعد از انقلاب. فيلم نگاهى دارد به ريشه هاى استبداد مستمر در ايران. آلبرتو باربرا رييس جشنواره ونيز در كنفرانس مطبوعاتى خود اعلام كرد كه بخش ونيز كلاسيك امسال با فيلم شبهاى زاينده رود محسن مخملباف افتتاح خواهد شد.
در اين بخش آثار بزرگانى چون آندرى تاركوفسكى، جان فورد، وودى آلن، روبرت برسون، كوروساوا، لويى مال، نيكيتيا ميخالكوف و ژيلو پونته كوروو به نمايش در مى آيد…

شش مأمور پلیس در اثر انفجار
در جنوب شرق ترکیه کشته شدند

1521-72

بر اثر انفجار یک اتومبیل بمب‌گذاری شده در استان عمدتا کُردنشین «بینگُل» در جنوب شرق ترکیه، ‌شش مأمور پلیس کشته و چهار پلیس دیگر نیز مجروح شدند.
این حادثه روز دوشنبه ۱۱ مردادماه رخ داده و حال دو نفر از مجروحان وخیم گزارش شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، این اتومبیل بمب‌گذاری شده، در زمان عبور خودروی گشت پلیس منفجر شد.
هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته اما یاووز سلیم کسگر، استاندار بینگل و برخی مقام‌های امنیتی ترکیه، حزب کارگران کردستان «پ.کا.کا» را مسئول این انفجار معرفی کرده‌اند. «پ.کا.کا.» هنوز درباره انفجار اخیر واکنشی نشان نداده است.
حزب کارگران کردستان ترکیه، «پ.کا.کا.»، یک سازمان نظامی کرد است که از ۳۲ سال پیش، با حکومت مرکزی ترکیه می‌جنگند و خواستار خودمختاری برای مناطق کردنشین این کشور است.
در جریان این درگیری‌ها، تاکنون بیش از ۴۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

هزاران نفر در تشییع جنازه کشیش فرانسوی شرکت کردند

1521-74

1521-73

هزاران نفر در مراسم بزرگداشت و تشییع جنازه پدر ژاک همل که هفته پیش در کلیسای خود به دست افراد وابسته به داعش کشته شد شرکت کردند.
این مراسم در کلیسای جامع روئن در نورماندی برگزار شد و هدایت آن را اسقف اعظم نورماندی به عهده داشت. قرار بود پیکر او پس از آن در مراسمی خصوصی به خاک سپرده شود. برنارد کازانوو وزیر کشور فرانسه و روحانیان ارشد کلیسای کاتولیک در این مراسم حضور داشتند.
پدر همل در حمله دو مرد مسلح به کلیسای در جریان مراسم نیایش روزانه سر بریده شد.
رازلین خواهر او در این مراسم گفت که برادر ۸۵ ساله اش مرد “عشق و شفقت” بود. او گفت که وقتی برادرش در الجزایر مشغول خدمت نظامی بود از پذیرش پست افسری خودداری کرده بود چون می دانست در آن پست باید به مردانش دستور کشتن دیگران را بدهد. او گفت:‌ “او در عوض خدمت به خدا را انتخاب کرد تا بتواند عشق و مهر و بردباری را در میان مردمان همه عقاید و ادیان، چه خداباوران چه ناباوران بپرورد.” او گفت پیام برادرش به همه این خواهد بود:‌ “بیایید یاد بگیریم با هم زندگی کنیم. بیایید هر کدام به نوبه خود خدمتکار و پیشه‌ور صلح باشیم.”
اسقف اعظم روئن، دومینیک لبران، در پیام خود گفت:‌ “مرگ ژاک خیلی بی رحمانه و غیرعادلانه و وحشتناک بود اما برای یافتن نور و روشنایی باید اعماق قلب خود را جستجو کنیم.” او با ذکر فرمان کتاب عهد جدید برای دوست داشتن همسایگان خواستار بخشایش شد.
مسلمانان و یهودیان هم به نشانه همبستگی در این مراسم شرکت کردند.
عبدالملک پتیژان و عادل کرمیش عاملان آن حمله، هر دو با داعش (گروه دولت اسلامی)‌ بیعت کرده بودند. هر دو مهاجم ۱۹ ساله پس از گروگان گیری در کلیسا به ضرب گلوله پلیس کشته شدند. قتل پدر همل در یک کلیسا باعث شوک بیشتر فرانسوی ها شد که چندی پیشتر شاهد کشته شدن ۸۴ نفر در حمله روز باستیل در نیس بودند. دولت فرانسه در تلاش برای مقابله با افراط گرایی ۲۰ مسجد را بسته است. دولت همچنین به خاطر نگرانی از نفوذ تفکر به شدت محافظه کار وهابی که در عربستان سعودی ریشه دارد، قصد ایجاد بنیاد تازه ای برای تامین منابع مالی عبادتگاه های اسلامی را دارد. گروهی از مسلمانان برجسته با حمایت از این طرح در نشریه دومیناش نوشتند که “ما باید اکنون برخیزیم چون اسلام تبدیل به بحثی عمومی شده و وضعیت جاری غیرقابل تحمل است.