1523-87

وقتی پلیس برای زوج سالخورده آشپزی می کند

1523-88

پلیس ایتالیا، در می‌زند و برای زوج سالخورده ماکارونی درست می‌کند؛ یک همسایه صدای گریه‌ی آن‌ها را شنیده بود که ماه‌ها کسی به آن‌ها سر نزده. همسا‌یه‌شان به پلیس رم تلفن می‌کند و می‌گوید که این زوج سالخورده‌ از اوضاع غمگین‌کننده‌ی جهان چنان غصه‌دارند که گریه می‌کنند.
در رم، شهری که توریست‌ها و مافیایش معروف است چهار پلیس در می‌زنند، به خانه‌شان می‌روند و برایشان پاستا و پنیر درست می‌کنند. بعد این داستان خود را با خوانندگان مجازی به اشتراک می‌گذارند و داستانشان هزاران بار دوباره بازگو می‌شود و اشک‌ها و تحسین‌های زیادی به دنبال دارد. این روزها، صحبت جدیدی مورد بحث است: باید یک سازمان مردم‌نهاد درست شود تا سالخوردگان را سرگرم کند، به آن‌ها سر بزند و اوقات بهتری برایشان بسازد.
پلیس می‌گوید: «غصه‌ی تنهایی گاهی به صورت اشک ذوب می‌شود، گاهی مثل یک طوفان می‌آید و شخص را در خود فرو می‌برد.»
این زوج می‌گویند که همدیگر را خیلی دوست دارند ولی وقتی تنهایی برای مدت زیادی بر دوش کسی سنگینی کند، ممکن‌است امیدش را از دست بدهد.»
این چهار پلیس، حالا به قهرمان‌های ملی تبدیل شده‌اند. همه‌جا از حرکت آن‌ها صحبت می‌شود، به ویژه که مردم را نسبت به تنهاییِ همسایه‌ها و اقوام‌شان حساس‌تر کرده است.

تابعیت آلمانی پیکارجویان اسلامگرا
از آنها پس گرفته می‌شود

1523-89

وزارت کشور آلمان پیشنهاد داده آلمانی‌هایی که تابعیت دوگانه دارند، در صورتی که برای گروه‌های پیکارجوی اسلامگرا بجنگند، تابعیت آلمانی خود را از دست بدهند.
توماس د میزیر، وزیر کشور آلمان به دنبال حملات اخیر مرتبط با اسلام‌گرایان در این کشور پیشنهادهای جدید امنیتی برای مقابله با چنین حملاتی را اعلام کرده است.
حزب سوسیال دموکرات آلمان که در دولت ائتلافی این کشور حضور دارد، با برخی از پیشنهادهای جدید مخالفت کرده است. طبق این پیشنهادها، از این پس روند اخراج مجرمان از آلمان سریع‌تر شده و از سیستم تصاویر مداربسته استفاده گسترده‌تری خواهد شد. همچنین به تعداد نیروهای پلیس افزوده می‌شود و امکانات و تجهیزات بیشتری در اختیار آنها قرار داده خواهد شد.
شماری از دولت‌های محلی در آلمان خواهان ممنوعیت تابعیت دوگانه و ممنوعیت سراسری پوشیدن برقع در آلمان شده بودند اما وزیر کشور آلمان با ممنوعیت پوشیدن برقع در ملاء عام مخالفت کرده است.
همچنین وزارت کشور آلمان با راحت‌تر کردن قوانین حفظ اسرار بیمار توسط پزشکان مخالفت کرده است. آقای د میزیر گفته است ممنوع کردن پوشش برقع “مشکل‌ساز” خواهد بود. تعداد کمی از زنان در آلمان برقع می‌پوشند. مقررات چندانی برای محدود کردن پوشش مردم در آلمان وجود ندارد. یک کمیته دولتی در سال ۲۰۱۲ در گزارش خود گفت ممنوع کردن برقع یا نقاب خلاف قانون اساسی خواهد بود. البته استثناهایی در این مورد وجود دارد. در آلمان پوشاندن صورت در استادیوم‌های فوتبال غیر قانونی است.

پژوهش جدید: نیمی از زنان بریتانیا
در محیط کار مورد تعرض قرار گرفته اند

1523-90

رادیو فردا: بیش از نیمی از زنان بریتانیا در محیط کار مورد تعرض و آزار جنسی، از تجاوز گرفته تا اظهار نظر درباره بدن آنها، قرار گرفته اند.
پژوهشگرانی که در این زمینه تحقیق کرده اند می گویند که بر اساس یافته های پروژه موسوم به سکسیسم روزمره، حدود ۵۲ درصد زنان در بریتانیا شاهد رفتارهای نامناسبی چون دست درازی، جوک های نامناسب و دیگر رفتارهای جنسی ناخواسته بوده اند.
این تحقیق می گوید بین زنان ۱۶ تا ۲۴ ساله، میزان آزارهای جنسی تا ۶۳ درصد افزایش داشته است.
از هر هشت زن یک نفر گفته است که در سر کار و بدون رضایت او، از ناحیه سینه و باسن مورد دست درازی قرار گرفته، یا بوسیده شده است. یک درصد از زنان نیز گفته اند که در محیط کار به آنها تجاوز شده یا به زور مورد تعرض قرار گرفته اند. تقریبا یک پنجم از زنان گفته اند که رئیس یا مافوقشان به آنان تعرض کرده است.

دختر دبیرستانی که از لندن به داعش پیوست کشته شد

1523-91

بنا بر گزارش‌ خانواده خدیجه سلطانه، دانش‌آموز شانزده ساله اهل لندن که سال گذشته به همراه دو دوست خود به سوریه سفر کرده بود طی یکی از حملات هوایی علیه مواضع داعش کشته شده است.
وکیل خانواده این دختر بریتانیایی به بی‌بی‌سی گفته او چند هفته پیش در شهر رقه کشته شده است. از رقه که در کنترل داعش است به عنوان پایتخت این گروه در سوریه یاد می‌شود.
با وجود این، محمد تسنیم آکونجی، وکیل خانواده سلطانه گفته صحت و سقم این خبر را به علت جنگ داخلی سوریه نمی‌توان مستقلا تایید کرد. به گفته آقای آکونجی، خدیجه پیش از مرگ قصد داشته داعش را ترک کند.
خدیجه سلطانه، شمیمه بیگم و امیره عباسه ۱۵ ساله که هر سه در شرق لندن زندگی می‌کردند، فوریه ۲۰۱۵ (اسفند ۹۳) به طور مخفیانه به ترکیه سفر کردند و سپس نهادهای امنیتی بریتانیا گزارش کردند که آنها احتمالا به قصد پیوستن به شبه نظامیان گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) وارد خاک سوریه شده‌اند.

منع بورکینی در سواحل کن

1523-92

شهردار کن در جنوب فرانسه پوشیدن بورکینی (مایوی اسلامی) را در سواحل این شهر با استناد به قانون برهم زدن نظم عمومی منع کرده است.
دیوید لیزنارد گفت که بورکینی نماد اسلام افراطی است و از آنجایی که فرانسه یکی از اهداف حملات تروریستی است، پوشیدن بورکینی ممکن است باعث ایجاد درگیری و نزاع شود. شهردار کن گفته است هرکس که از این قانون سرپیچی کند مجبور به پرداخت ۳۸ یورو جریمه خواهد شد.
قوانین پوشش اسلامی در گذشته هم در فرانسه با محدودیت روبرو شده بود. فرانسه اولین کشور اروپایی است که استفاده از روبنده را در اماکن عمومی ممنوع کرد، اما استفاده از پوشش اسلامی در این کشور قانونی است. در اوایل هفته نیز “روز بورکینی” که قرار بود در یکی پارک‌های آبی در مارسی برگزار شود، در پی انتقادهای شدید لغو شد. مسلمانان فرانسه ۵ میلیون از جمعیت این کشور را تشکیل می‎دهند. به این ترتیب فرانسه در میان کشورهای اروپای غربی دارای بزرگترین جمعیت مسلمان است.