1527-110

آتوسا مشفق در میان نامزدهای جایزه ادبی من‌بوکر2016

1527-111

بی بی سی فارسی: سه نویسنده زن و سه نویسنده مرد برای دریافت جایزه ادبی ۲۰۱۶ من بوکر نامزد شده‌اند.
دبرا لوی، نویسنده بریتانیایی متولد آفریقای جنوبی که یک بار در سال ۲۰۱۲ نامزد این جایزه بود، امسال برای نوشتن کتاب “شیر داغ” در فهرست نهایی نامزدهای من بوکر قرار گرفته است.
آتوسا مشفق، نویسنده آمریکایی با کتاب “آیلین” در میان نامزدهای امسال قرار دارد. مشفق از پدری ایرانی و مادری کروات در آمریکا به دنیا آمده است.
فهرست نهایی نامزدهای امسال را دو بریتانیایی، دو آمریکایی و دو کانادایی تشکیل می‌دهند.
این سومین سال است که شرکت در رقابت برای جایزه بوکر برای هر نویسنده‌ای از هر ملیت آزاد است. شرط شرکت در این رقابت، تنها این است که اثر به زبان انگلیسی نوشته شده باشد و در بریتانیا هم منتشر شده باشد.
نام برنده این جایزه معتبر ادبی روز ۲۵ اکتبر در لندن اعلام می‌شود.
سال گذشته مارلون جیمز، نویسنده جامائیکایی برای کتاب ‘تاریخچه هفت قتل’ برنده جایزه ادبی بوکر شد.
نامزدهای من بوکر ۲۰۱۶
• دبرا لوی، بریتانیا با کتاب شیر داغ • دیوید زالی، بریتانیا با کتاب همه آنچه مرد هست • آتوسا مشفق، آمریکا با کتاب آیلین • پل بیتی، آمریکا، با کتاب آدم‌فروش • گریم ماکری برنت، کانادا با کتاب پروژه لعنتی او • مدلین تین، کانادا با کتاب نگو هیچی نداریم

آلمان سه مرد سوری را به ظن ارتباط با داعش بازداشت کرده است

1527-112

دادستانی آلمان می‌گوید که سه مرد سوری را در آلمان به ظن این که توسط گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) برای انجام حملات به این کشور فرستاده شده‌اند، بازداشت کرده است.
این مردان که ۱۷، ۱۸ و ۲۶ ساله هستند، امروز سه شنبه ۱۳ سپتامبر پس از چند یورش توسط پلیس در ساعات پیش از طلوع آفتاب در ایالات اشلسویگ-هولشتاین و نیدرزاکسن بازداشت شدند.
توماس دمایزیر، وزیر کشور آلمان به خبرنگاران گفت که این افراد احتمالا با عاملان حملات پاریس در نوامبر سال گذشته در ارتباط بوده اند.
دفتر دادستانی فدرال آلمان گفته است که هنوز شواهد قطعی مبنی بر اینکه بازداشت شدگان مستقیما از داعش مأموریت داشتند یا سفارشی از این گروه دریافت کرده بودند به دست نیاورده، اما “مواد زیادی” از آنها کشف شده است.
بازپرسان گمان می کنند که این افراد برای انجام مأموریت هایی داوطلب شده بودند و مظنون ۱۷ ساله در رقه، مقر اصلی داعش، آموزش کار با اسلحه و مواد منفجره دیده است.
گفته می شود آن ها از طریق ترکیه و یونان با گذرنامه های جعلی به آلمان آمده اند.
حدود ۲۰۰ افسر پلیس و نیروهای امنیتی آلمان صبح امروز به شش محل از جمله سه پناهگاه پناهندگان یورش بردند و این سه نفر در جریان این یورش دستگیر شدند.
چند حمله جداگانه در ماه ژوئیه در نقاط مختلف آلمان که با اسلحه، بمب، تبر و قمه انجام شد به کشته شدن ۱۰ نفر و مجروح شدن ده‌ها تن دیگر انجامید. پناهجویان در دو حمله از این مجموعه حملات دست داشته اند. جنی هیل، خبرنگار بی‌بی‌سی در برلین می گوید که بازداشت های روز سه شنبه به احتمال زیاد مورد استقبال وزرایی خواهد بود که تلاش می کنند به مردم آلمان اطمینان بدهند که می توانند کشور را امن نگه دارند.

بریتانیایی‌ها صاحب اسکناس‌های “پلاستیکی” شدند

1527-113

دویچه وله فارسی: مردم بریتانیا صاحب یک اسکناس ۵ پوندی جدید شدند که به تصویر وینستون چرچیل، نخست‌وزیر دوران جنگ مزین است. این اسکناس‌ها بر خلاف معمول به‌ جای کاغذ از جنس پلیمرند که باکیفیت‌تر و ایمن‌تر از اسکناس‌های کاغذی به شمار می‌روند.
بریتانیایی‌ها از این پس به هنگام رد و بدل کردن اسکناس‌های پنج پوندی یک نگاه سنگین و خیره را روی خود احساس خواهند کرد: وینستون چرچیل، نخست‌وزیر دوران جنگ که تصویرش زینت‌بخش اسکناس‌های پنج‌پوندی جدید شده است. این اسکناس‌ها از روز سه‌شنبه (۱۳ سپتامبر/ ۲۳ شهریور) به گردش افتاده‌اند.
بانک مرکزی بریتانیا مجموعا ۴۴۰ میلیون پوند اسکناس جدید پنج پوندی وارد بازار کرده است. ویژگی این اسکناس‌های جدید مواد استفاده شده برای تولید آنان بوده است. آنها بر خلاف رویه معمول از جنس ماده مصنوعی پلیمر هستند. به جز بریتانیا این ماده در استرالیا، کانادا و رومانی نیز برای تولید اسکناس به کار می‌رود.
جنس کاغذ اسکناس در حالت رایج از ترکیبی از کاغذ و پنبه است. گاهی الیاف کتان یا سایر الیاف نساجی نیز علاوه بر خمیر کاغذ در ساخت اسکناس به کار می‌روند. بسیاری از مواد مصنوعی نظیر پلاستیک‌ها، الیاف مصنوعی (همانند نایلون)، چسب یا شیشه ‌از جنس پلیمر هستند.
طول عمر اسکناس‌های پلیمری دو برابر و نیم اسکناس‌های کاغذی است و جعل این اسکناس‌ها نیز بسیار دشوارتر از همتایان کاغذی‌شان. ویژگی دیگر اسکناس‌های پلیمری اندازه آنهاست که ۱۵ درصد از اسکناس‌های پنج پوندی قدیمی کوچک‌ترند.
اسکناس‌های پنج پوندی قدیمی در بریتانیا به تصویر الیزابت فرای، شخصیت نیکوکار بریتانیایی مزین بودند. اعتبار این اسکناس‌ها تا ماه مه سال ۲۰۱۷ خواهد بود و از آن پس تنها اسکناس‌های مزین به تصویر چرچیل در گردش مالی به کار گرفته خواهند شد.
به این ترتیب پس از خارج شدن اسکناس‌های پنج پوندی قدیمی از چرخش مالی بریتانیا، تصویر هیچ زن دیگری، البته به جز تصویر ملکه الیزابت، روی اسکناس‌های پوند بریتانیا وجود نخواهد داشت.

موفقیت دو فیلمساز ایرانی
امیر نادری و آنا لیلی امیرپور در فستیوال فیلم ونیز

1527-114

1527-115

هفتاد و سومین سالگرد فستیوال فیم ونیز، سرانجام برگزار شد و 2 جایزه اصلی فستیوال:
شیر طلایی به لاودیاز کارگردان فیلیپینی به خاطر فیلم «زنی که رفت» تعلق گرفت و جایزه بزرگ هیئت داوران به تام فورد، برای فیلم امریکایی «حیوانات شب رو»Nocturnal Animals اهدا شد.
اما دراین فستیوال از امیر نادری کارگردان نامدار به غربت نشسته ایرانی که او را کارگردان صاحب سبک نامیدند، تقدیر شد و جایزه ویژه ژگه لو- کولترگلوری به دلیل اصالت، وفاداری و نوآوری به امیر نادری تقدیم شد و همان زمان نیز فیلم جدید امیر نادری «کوهستان» که محصول امریکاست به نمایش درآمد و مورد توجه منتقدین و حاضرین قرار گرفت.
اولین موفقیت نصیب «آنا لیلی امیرپور» کارگردان ایرانی امریکایی به خاطر فیلم «دارو دسته بد» The Bad Batch,dir شد و جایزه ویژه هیئت داوران به او هدیه گردید، فیلم ماجرای گروهی آدمخوار در سرزمین تگزاس است. در این فیلم بازیگران معروف سینما، کیانوریوز وجیم کری بازی داشتند که زمان نمایش فیلم بدلیل گریم ماهرانه، تماشاگران چهره شان را تشخیص نمی دادند.
آنا لیلی امین پور قبلا فیلم : «دختری در شب تنها به خانه میرود» را به زبان فارسی در لوس آنجلس ساخته که اینروزها در شبکه Netflix پخش میشود و در آن ماشامنش و میلاد اقبالی پسر داریوش خواننده نامدار شرکت دارند.
جالب است بدانید که منتقدین معروف درباره فیلم «دارو دسته بد» دیدگاه های جالبی دارند که گلن کلی آنرا با فیلمسازان نامداران سینما چون سرجولیونه، جیم جارموش، و تارانتینو مقایسه کردند و جسیکا گبانگ آنرا فیلمی پرانرژی خواند.
جایزه بهترین کارگردان ونیز به طور مشترک به امت اسکالانته اهل مکزیک برای فیلم رام نشده و آندره کونچالوفسکی از روسیه برای فیلم بهشت تعلق گرفت.
«اما استون» جایزه بهترین بازیگر زن را برای فیلم «سرزمین لالا» Lala land و اسکارمارتینز از آرژانتین به خاطر فیلم «شهروند برجسته» جایزه بهترین بازیگرمرد را بردند. فیلم جکی با شرکت ناتالی پورتمن در نقش ژاکلین کندی، ساخته مشترک امریکا و شیلی جایزه بهترین فیلمنامه را گرفت.