1359-39

1359-34

فرهنگ فرهی

آگاهی دارید که شماره ی بیست و یکم دفترهنر اختصاص دارد به علامه ی زنده یاد علی اکبر دهخدا همراه با یک DVD. شماره ای نفیس و مجموعه ای ماندگار کار پرارج بیژن اسدی پور نقاش و گرافیست و روزنامه نگار شایسته. کار آنگونه توجه عمومی خاصه فرهیختگان و اهل نظررا به خود معطوف داشت که دو شخصیت نامدار ساکرامنتو (پایتخت کالیفرنیا) اقای بحرینی و همسر فرهیخته اش جلسه ماهانه خود را که معمولا اختصاص به جلوه های فرهنگ وهنر دارد به تجلیل از کار شایسته و ستایش انگیز بیژن اسدی پور تخصیص دادند و اعجاب انگیز بود که از تمامی شهرهای شمال کالیفرنیا برای ارج نهادن هم به کار بیژن اسدی پور و هم به تجلیل بحرینی ها و هم در درجه ی اول او شخصیت بزرگ و یگانه ی دهخدا پرداختند از اینرو سالن کتابخانه ی شهر مملو از جمعیت بود تا آنجا که گروهی ناگزیر ایستاده بودند. برای من نیز اهمیت این هر دو کار کار بیژن و بحرینی آنقدر اهمیت داشت که با اتومبیل همراه با سیمین و بهمن فتحی دوستان وهمکاران عزیزم شنبه صبح  عازم محل سکنای بیژن شدیم برنامه ها متنوع بود و بدیهی است که با رنج و تلاشی همراه بود که فقط عشق به کاری که بحرینی و همسرش پیش گرفته بودند تحقق آنرا امکان پذیر می ساخت.
بعد از نمایش فیلم کوتاهی  در معرفی دفتر ویژه ی دهخدا مینا بحرینی خوش آمد گفت و حسن رجب نژاد روزنامه نگار نامدار وسردبیر پیشین نشریه خوب خاوران شرح مختصری درباره ی  دهخدا اظهار داشت سپس یک فیلم 13 دقیقه ای از زندگی دهخدا از مجموعه ی اوراق ادبیات زرین فارسی را به همت رضا افتخاری به نمایش در آمد. و بعد مخلص درباره ی دهخدا و نقش و جایگاه او در فرهنگ و ادب ایران سخن گفت و از تلاش های پیگیرانه و عاشقانه ی بیژن اسدی پور طی دو سال متوالی یاد کرد و این که چگونه هزینه های سنگین چاپ و نشر وتدارک این اثر یگانه و بی بدیل را تدارک دیده است و در پایان سخن خود از سی دی و دی وی دی هایی که درباره ی شعرو موسیقی و همچنین ترانه های عامیانه تهیه نموده یاد کرد و این که یک سازمان فرهنگی و یا سرمایه داری به تامین هزینه آنها بر نمی خیزد و ما اتکایی جز همراهی و همگامی شما برای ادامه ی کار نداریم در نتیجه به لطف شما نیازمندیم.
قسمت بعد اختصاص به نمایش بخشی از دی وی دی ضمیمه دفتر هنر مربوط به مصاحبه با آقای ماشاءالله آجودانی نویسنده کتاب پرآوازه ی «مشروطه ایرانی» داشت در صدای امریکا درباره ی دهخدا و پخش شعر معروف «اکبلای» او با صدای فریدون فرح اندوز سپس برنامه ی موسیقی آغاز شد آنهم به وسیله دو جوانی که تازه از ایران آمده بودند سینا و سمندر دهقانی دوبرادری که تار و تنبک می نواختند و با چه توانایی و مهارتی که دلها را تسخیر میکرد آنها به یاد استاد زنده یاد جلیل شهناز قطعاتی در دشتی از ساخته های آن زنده یاد پرداختند و یاد آن انوشه روان را در اذهان زنده ساختند. پیش از آنکه از پژوهشگر پرآوازه باقر پرهام برای سخن گفتن دعوت کنند یوسف جوان از اهالی ساکرامنتو که با همه ی جوانی دستی توانا به بیان تجربه های خود از لغت نامه ی دهخدا پرداخت استاد پرهام مترجم، محقق و شاهنامه شناس پرآوازه و عضو بارز کانون نویسندگان ایران سخن کوتاهی  گفتند از سانسور و ممیزی در دوره های مختلف تاریخی و نقش مخرب آن در فرهنگ و آینده ایران و ازهمت والا و نقش ساز دهخدا در گردآوری فرهنگ لغات و همچنین کار بزرگ و ماندگار بیژن اسدی پور در چاپ و نشر دفتر بیست و یکم هنر و اهمیت آن. سپس بخشی از صدای پرویز کاردان هنرمند صاحب نام که متنی از دکتر صدرالدین الهی را درباره ی دهخدا قرائت کرد پخش شد که برگرفته از سی دی ضمیمه دفتر هنر شماره 21 است که به همراه تصاویری از کاردان، الهی و زنده یاد ایرج گرگین پخش شد که در ادامه ی آن شعر معروف دهخدا «یاد آر زشمع مرده یادآر» در سوگ میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل نیز ارائه شد… که صدای گرگین تا ژرفای روح و روان شنونده اثر می گذاشت. لازم به یاد آوری است که این هردو کلیپ با صدای کاردان و ایرج گرگین با تصاویر متنوع توسط آقای نهرینی تهیه شده است. در این بخش دو شاعر نامی مسعود سپند و بابک:
دست هایش بسته بود از پشت
اما مشت
جامه اش از جنس خون و
جامش از خمخانه ی زرتشت
خسته تن، جان درخطر، آزرده دل، خاموش
مهر را در سینه می پرورد
کینه را در خویشتن می کشت
ارغوان…
و جهانگیر صداقت پور با سروده ی «نهادی نوین»: (در توصیف بیژن)
یکی پیل تن خیل گردن فراز
بلند آرمان وجوان، چاره ساز
تنومند و بشکوه و پیراسته
ز ژرفای اسطوره برخاسته
کمانگیر و چالاک و آرش نژاد
یکی آریایی نسب، پاکزاد
خردورز و فرزانه، دانش سگال
ادب پرور، آزاده نیکوخصال
ز تاریخ ….
با این یادآوری که جعفر والی بازیگر نستوه و پرآوازه و کارگردان در فیلمی نقش دهخدا را ایفا کرده است که به این مناسبت مینا بحرینی شرح مختصری درباره ی جعفر والی سخن گفت که فیلمش در سال 1356 برای تلویزیون ملی ایران تهیه شد که در ادامه بخشی از دی وی دی ها که اختصاص به مصاحبه با جعفروالی داشت وضمیمه دفتر هنر ویژه دهخدا بود پخش شد سپس حسین جعفری روزنامه نگار و عضو شورای نویسندگان روزنامه ی پیشین خاوران سخن گفت و با طنزی دل انگیز به صحبت درباره ی دفتر هنر ومشکلات مالی در اینگونه زمینه ها پرداخت.
در پایان جلسه مینا بحرینی درباره ی بیژن اسدی پور و کار سترگ او پرداخت و فیلمی کوتاه از ساخته های گنجینه ی تاریخی 21 دفترهنر را که به گونه ای زیبا و تاثیرگذار تهیه شده بود به نمایش در آمد تا آنجا که حادثه ای غافلگیر کننده اتفاق افتاد بیژن که اصلا سخن نمی گوید آنهم درباره ی خود به سخن در آمد و ازحمایت مالی مردم با خرید دفتر هنر شماره 21 سپاسگزاری کرد و همین استقبال راقوه ی محرک و پشتکار خود برای ادامه کار دانست. آنچه مرا تحت تاثیر قرار داد باز فعالیت پیگیر فهیهمه بانو راهبی بود که سی دی های باران نور را همراه خود آورده بود و با چه شور و شوقی برای عرضه ی آن تلاش می کرد که درود گرم بر او باد.

1359-35

1359-36

1359-37

1359-38