1423-75

1423-76

در شماره گذشته مجله جوانان چگونگی ایجاد و پیدایش شهر لوس آنجلس شرحی داده شد و هم اکنون موقعیت کنونی این شهر بزرگ امریکا که هالیوود را نیز در خود دارد و نیز پایتخت سینمایی جهان نامیده میشود را دنبال می کنیم. سوای جنبه سینمایی میلیونها توریست سالانه از نقاط مختلف جهان برای دیدن نقاط تاریخی این شهر به این سو جلب می شوند. 
اتفاقات تاریخی بیشماری در این شهر افتاده که برای اولین بار بوده و سپس به سایر نقاط جهان برده شد.
Gaylord Wilshire و برادرش از ثروتمندان سالهای اولیه مقیم لوس آنجلس طرحهایی که A.U.Russ داده بود در خیابانی بنام ویلشر ایجاد کردند. خیابان ویلشر که هم اکنون یکی از خیابانهای معروف این شهر است مرکز تجاری ودفاتر معتبر که به زیبایی نگهداری میشود، خیابان بلندی است که از دان تاون لوس آنجلس به طرف غرب تا کنار اقیانوس آرام Pacific Ocean ادامه دارد. در این خیابان برای اولین بار پیاده رو پهن برای خریداران و ارباب رجوع مراکز تجاری ایجاد شد. خیابانها عریض و با خط مخصوص گردش به چپ احداث شد. چراغهای راهنمایی برای اتومبیل ها وهمچنین محوطه پارکینگ برای مغازه ها در کنار و یا پشت ساختمانها.
این خیابان ویلشر اتفاقات دیگری نیز در خود دیده، منطقه ای بین تقاطع خیابانهای La Brea و Fairfax که شمالی جنوبی هستند و خیابان ویلشر در صدها سال قبل مملو از برکه های بزرگ و کوچک بود که نفت خام از زیرزمین به بیرون تراوش میکرد و دراین گودالها جمع میشد. در سالهائی که خیابان ویلشر احداث میشد شخصی این منطقه نفت خیز را خریده بود و میخواست مرکز چند مغازه و ساختمان سازی کند، باو تذکر داده شد که اگر ساختمانی در این ناحیه ساخته  شود زمینی که  زیرش مخزن نفت است تحمل ساختمان را نخواهد داشت  ولی او گوش نکرد و گودالهای نفتی را پر کرد و ساختمانها را بنا کرد مردم محل گفتند اگر این ساختمانها سرپا بایستد  یک معجزه است البته ساختمانها محکم  ایستادند و آن بخش  از خیابان را بنام Miracle Mile یعنی یک مایل معجزه ای خواندند و یک تابلو نیز بهمین نام در وسط خیابان ویلشر نزدیکی Fairfax نصب کردند که هنوز هم در آنجا است.
در همین منطقه Miracle Mile درکنار خیابان فرفکس و ویلشر 6 ساختمان بزرگ است که از موزه های معروف لوس آنجلس بزرگ محسوب می شوند. در اولین ساختمان که از هنرهای دستی است، بیش از 3 هزار قطعه از ایران و خاورمیانه نگهداری میشود. یک طبقه از یکی از این موزه ها را به سینما و فیلم های کلاسیک اختصاص دادند که به منظور تجلیل از هنرپیشه و هنرمند نابغه سینما چارلی چاپلین بود در افتتاحیه این بخش بعضی از فیلم های دوران صامت او را به نمایش گذاشته بودند و همچنین یک فیلم مستند از زندگی این هنرمند بزرگ را نمایش دادند. در منتها الیه کامپلکس موزه ها یک گودال بزرگی است که به عمق حدودا 20 فیت و طول و عرض 100 در 500 فیت پر از نفت خام سیاه رنگی است که مرتبا از عمق زمین بیرون می آید و به این گودال می ریزد. این تراوشات در پیاده روهای خیابان های مجاور و حتی در وسط خیابانها نیز گاهی دیده میشود. بااتومبیل های مخصوص با مکنده های قوی شهرداری آنها را تمیز می کنند چون نوع نفتی است که شبیه قیر و به کفش و یا لاستیک اتومبیل های عابر می چسبد و کثیف می کند.
درکنار این گودال یک موزه مخصوص فسیل یا سنگواره است که آثار و بقایای حیوانات 40 تا 50 هزار سال قبل را در آنجا نگهداری میکنند این حیوانات که نوعی فیل با موهای بلند بنام ماموت و حیوانات گربه سانان مثل ببر و پلنگ هایی با دندان نیش بلند برای نوشیدن آب  به این گودالهای نفتی می آمدند قضیه این چنین بود که در فصل باران چندین فیت آب باران روی نفت های گودالها را گرفته بود و بعلت غلظت نفت آب در روی آن قرار می گرفت. حیوانات با رفتن کنار گودالها به داخل آب و در نفت غلیظ تبدیل به اسید میشدند و سالها بعد فسیل و بقایای استخوان آنها از زیر خروارها سنگ و خاک مجاور پیدا میشد. این محل را که بنام La Brea Pet می نامند روزانه هزاران توریست به دیدن اش میروند. مادامی که درخیابان ویلشر پرسه می زنیم بعضی دیگر نقاط قابل توجه را بد نیست یادآور شوم. در نواحی بورلی هیلز در خیابان ویلشر ساختمان مرکز آکادمی فیلم های سینمایی است که همه تدارکات جایزه اسکار را در این ساختمان انجام میدهند این آکادمی در سال 1927 میلادی شروع بکار کرد و از 1975 به این ساختمان بعنوان محل دائمی منتقل شد. یک سینمای بزرگی نیز در داخل این ساختمان 7 طبقه است  که برای دیدن فیلم توسط هنرپیشگان و اعضای آکادمی است که برای نامزدی فیلم ها برای دریافت جایزه اسکار، فیلم ها را بررسی می کنند و رای می دهند. جایزه اسکار که تندیس یک مرد ایستاده است وسیله جرج استنلی طراحی و ساخته شد و برای بازدید به آکادمی آوردند تا مدیران در مورد آن تصمیم بگیرند وقتی که این مجسمه کوچک را به دفتر آکادمی  آوردند خانم سکرتر نگاهی به آن کرد و گفت این مجسمه چقدر شبیه عمویم اسکار هست، بلافاصله این نام روی این جایزه و مجسمه ماندگار شد.
دیگر نقطه دیدنی و تاریخی لوس آنجلس محلی است بنام Farmers Market که در خیابان Fairfax و خیابان سوم است، چند بلاکی بالاتر از خیابان ویلشر همان محلی که گودالهای نفتی بود.
همانطور که قبلا اشاره شد لوس آنجلس و اطراف آن  در کنار کویر Mahavi است و غیر از تعداد معدودی از زارعین شهری به آن صورت وجود نداشتند.
خانواده گیلمور یک قطعه زمین بسیار بزرگی برای گاوداری در اختیار داشتند این زمین یا Ranch که 256 ایکر بود همیشه با کم آبی مواجه بودروزی آقای گیلمور برای یافتن آب مشغول کندن چاهی شد که بجای آب کلنگش به مخزن نفت خورد. پیدا شدن نفت همان و تغییر بزرگ زندگی این خانواده همان. طولی نکشید که از کار گاوداری دست کشیدند و به کار استخراج نفت مشغول شدند و اولین پمپ بنزین را در همان مزرعه روبراه کردند که هنوز بعنوان نمونه نگهداری میشود. این مزرعه از شهر لوس آنجلس دور بود.
ادامه دارد…

1423-77