1436-46

چارلی چاپلین

در دو شماره گذشته در مورد سینمای کلاسیک هالیوود مطالبی چاپ شد که در روی یک عکس که مربوط به فیلم ده فرمان اشتباهی رخ داد و آن نام هنرپیشه بنام و معروف یول براینر بود که اسم مارلون براندو چاپ شده بود، از توجه خوانندگان عزیز مجله جوانان سپاسگزارم که با تلفن هایشان به دفتر مجله به ما یادآور شدند.
از این شماره می پردازم به شرح حال تعدادی از ستارگان و هنرمندان معروفی که از ابتدای دورانی که سینما هنوز جوان بود نه به خاطر بازیگری شان بلکه بخاطر سبک و سیاق خاصی که در این هنر بوجود آوردند که سبب رشد و ترقی جهانی صنعت سینما شدند.
از چارلی چاپلین شروع می کنیم چه که او قدم های اولیه سینما را که در دوران صامت گفته میشود برداشته و بسیاری از ستارگان همزمانش دنباله رو سبک و سیاق او بودند، چون باسترکیتون که نام کامل او Joseph Frank Buster Keaton و هرالد لوید و بسیاری دیگر.
چارلز اسپنسر چاپلین در 16 آپریل 1889 در خیابان ایست والورس شهر لندن انگلیس زاده شد و در 20 دسامبر 1977 میلادی در محل اقامتش شهر ووی کشورسوئیس در 88 سالگی چشم از جهان فرو بست، او از مشهورترین بازیگران وکارگردانان و نیز آهنگسازان برجسته هالیوود بود. چارلی 3 بار ازدواج کرد، لیتاگری اولین همسر او بود که در سال 1924 تا 1928 با همدیگر بودند سپس 8 سال بعد با پائولت گدارد که از 1936 تا 1942 زندگی مشترک داشتند و در سومین ازدواج که تا آخر عمرش دوام پیدا کرد با خانم زیبا و جوانی بنام انا انیل، دختر نویسنده معروف امریکایی بود که از 1943 تا 1977 بود. چارلی جوائزی دریافت کرد که مشروح آنرا ذکر خواهیم نمود.
چاپلین فعالیت هایش را از 5 سالگی که همراه مادرش در سالن ویکتوریا انگلستان تئاتر بازی می کرد شروع کرد و 65 سال فعالیت هنریش را ادامه داد. او با تعدادی از دوستان سینمایی اش در سال 1919 اتحادیه سینماگران را تاسیس نمود.
چارلی چاپلین یکی از محبوبترین و بزرگترین هنرمندان قرن بیستم و تاریخ سینما است. محبوبیت او زمانی جهانگیر شد که در فیلم دیکتاتور بزرگ آن نطق مشهورش را اجرا کرد، هرچند قبل از این فیلم آثار بسیار زیبایی دیگر خلق کرده بود.
چاپلین ادعا می کرد که در سال 1889 در محله ای در جنوب لندن متولد شده است. یعنی تنها چهار روز پیش از تولد هیتلر که چاپلین وی را در دیکتاتور بزرگ مورد تمسخر قرار داد. اما سازمان های اطلاعاتی بریتانیا، فرانسه و امریکا که در مورد وی تحقیق کرده اند تا کنون به مدرک دقیقی مبنی بر مکان و زمان تولد وی دست نیافته اند. خانواده چاپلین بیش از 40 سال پس از مرگ وی نامه ای در کشویی قفل شده پیدا کردند که در آن اشاره شده بود که چاپلین در کمپ کولی ها در اسمسویک در نزدیک بیرمنگام متولد شده است.این نامه در اوایل دهه 1970 توسط جک هیل به چاپلین فرستاده شده است. در این نامه گفته شده است که عمه او یک ملکه کولی بوده است واو در کاروان عمه اش متولد شده است.
پلیس فدرال امریکا یا اف بی آی معتقد بود چارلی چاپلین درواقع یک یهودی روس با نام اصلی اسرائیل تورنشتاین بوده است. از سوی دیگر اسکاتلندیارد با ارائه اطلاعاتی ازسوی یک منبع اظهار کرد که ممکن است وی در فرانسه متولد شده باشد. اما اداره اطلاعات بریتانیا هیچگاه نتوانست مدارک تولد مربوط به چنین شخصی را پیدا کند و با وجود تحقیقات وسیع، هیچ نوع مدارک و شواهدی درجهت اثبات این ادعاها پیدا نکرد. قدیمی ترین مدرکی که از وی پیدا شده است، گذرنامه ای است که در سال 1920 صادر شده است که او تصمیم داشت به امریکا مسافرت کند.

1436-47

والدین چاپلین هر دو هنرمندانی در سالن تئاتر بزرگ لندن بودند و هر دو بازیگر وآوازه خوان، اما پیش ازآنکه چاپلین سه ساله شود از هم جدا شدند. مشهور است که نام مادر چاپلین هنا است . چارلی آوازخواندن را از مادرش آموخت. پدرش الکلی بود وکمتر با چارلی ارتباط داشت. بعدها مادر چاپلین دچار بیماری روانی شد ودر یک آسایشگاه درحوالی لندن بستری گردید. مستخدمه پدر، چارلی را به همراه برادرش به مدرسه فرستاد و پدر چارلی زمانی که او 12 ساله بود درگذشت.
بیماری مادر چاپلین از آنجایی آغاز شد که در یکی از اجراهای زنده تئاتر درلندن که برای سربازان اجرا می شد، یکی از اجسامی که سربازان مست به روی صحنه پرتاب می کردند به سر مادرش برخورد کرد و مادر چاپلین خون آلود و اشک ریزان به پشت صحنه رفت و چاپلین پنج ساله به روی صحنه آمد تا تماشاچیان عصبانی را با خواندن آهنگی سرگرم و آرام کند.
با بستری شدن مادر، چارلی و برادرش رابطه عمیق تری پیدا کردند و هر دو با استعداد بالایی که داشتند در همین سالن قدیمی که پدر و مادرشان در آن کار می کردند، مشغول به کار شدند. در سال 1928 مادر چارلی 7 سال پس از انتقال وی توسط پسرانش به هالیوود مرد. سالهای پس از مرگ مادر و فقر و استیصال برادران چاپلین تاثیر زیادی بر فضای فیلم های چاپلین در سالهای بعد گذاشت. بعدها چارلی از وجود برادری ناتنی از سمت مادر آگاه می شود به نام ویلردریدن که بعدها این برادر به برادران دیگر در هالیوود و استودیو چاپلین می پیوندد.
چاپلین در مورد مادرش می گفت: اگر مادرم نبود شک دارم که میتوانستم در پانتومیم موفقیتی کسب کنم. او یکی از بزرگترین هنرمندان پانتومیم بودکه تاکنون دیده ایم.
برای خوانندان عزیز جوانان در ادامه این سری از هنرمندان بزرگ راجع به پانتومیم و شخصیت بزرگ و تاریخی این هنررا معرفی خواهم نمود.

مهاجرت به امریکا
چاپلین از سال 1910 تا 1912 به همراه فرد کارنو سراسر امریکا را دوره کرد ونمایش تئاتر اجرا می کرد. چاپلین در زمان همکاری با شرکت کارنو در امریکا هم اتاقی استنلی لورل بود. استنلی به انگلیس بازگشت اما چاپلین در امریکا ماند. در سال 1913 بازی چاپلین مورد توجه یکی از فیلمسازان قرار گرفت و از آن پس «زندگی» را که فیلم کمدی بود در سال 1914 آغاز کرد. چاپلین در این شرکت و با این فیلم به سرعت به شهرت رسید.

بازیگر پیشرو
در سال 1914 با شرکت کی استون، چاپلین سه فیلم بازی کرد و به موفقیت های چشمگیری رسید. خود در زندگی نامه اش چنین می نویسد:
من هیچ ایده ای درباره چهره پردازی و لباسم نداشتم. لباسی که در فیلم اول داشتم را دوست نداشتم. سرانجام به این نتیجه رسیدم که شلوار بگی گشاد بپوشم و کفش های بزرگ و کلاهی خاص. می خواستم همه چیز با هم در تضاد باشد. کتی تنگ و کلاهی کوچک و کفشی بزرگ. نمی دانستم باید پیر به نظر بیایم یا جوان! اما وقتی یاد حرف کارگردان افتادم که می خواست کمی بزرگتر از آنچه هستم به نظر بیایم، پس یک سبیل اضافه کردم. نمی دانستم چه شخصیتی باید داشته باشم، اما زمانی که لباس ها را پوشیدم، خود لباسها احساسی به من داد که شخصیت را دیدم. آغاز به شناختنش کردم و فیلم های نخست به سبک مک سنت که کارگردان بود، از فضای کمدی جسمی و ژست های اغراق شده استفاده می کرد. کم کم چاپلین برای این شرکت فیلمسازی کرد و به عنوان کارگردان بیش از 34 فیلم کوتاه ساخت. چاپلین مورد توجه بسیاری از فیلمسازان و نویسندگان قرار گرفت.
شخصیت چاپلین بیشتر به عنوان «آواره» شهرت یافت که در زبانهای مختلف دنیا مفهومی به مانند فردی ولگرد با رفتارهای پیچیده اما بزرگ منشانه داشت. در سال 1915 چاپلین با یک شرکت تازه قرارداد بست و مشغول ساخت فیلم های بلندتری شد.
در سال 1916 شرکت «Film Mutual» مبلغ 670 هزار دلار با چاپلین قرارداد بست و در مدت 18 ماه وی 12 فیلم بلند کمدی برای آنها ساخت که در این نوع از ویژگی ممتازی در تاریخ سینما برخوردار بودند. در واقع تمام فیلمهایی که در این شرکت ساخته شد، به یک اثر کلاسیک سینمای کمدی تبدیل شدند. در پایان این سالها امریکا وارد جنگ جهانی شد و چاپلین دوره جدیدی از سینمای خود را با دوستانش آغاز کرد.
چاپلین از سال 1918 دراستودیوی خود مشغول به کار شد. تمام فیلمهای پیشین، دوباره ویرایش و کات شدند و در سالهای مختلف موسیقی و تدوین جدیدی بر روی آنها انجام داد.
ادامه دارد