1422-55

1422-52

 قسمت دوم

در شماره قبل مجله چگونگی شروع شهر لوس آنجلس شرحی داده شد حالا ادامه موقعیت شهر فرشتگان و یا همان لوس آنجلس.
این شهر بنا به علت آب وهوای مناسب و دانشگاههای خوب و معتبر، مهاجرین بسیاری از کشورهای مختلف جهان را به خود جلب کرده. غیر از شرکت های زیاد، محله های مختلفی در سراسر شهر بزرگ لوس آنجلس بنام های مخصوصی نامیده شد. مثل محله چینی ها (China Town) که بعلت قدمت آنها در غرب امریکا ناحیه وسیعی را شامل می شود، غیر از این ناحیه، محله کره ای ها، فیلیپینی ها، ارمنی ها، تایلندی ها وغیره نیز وجود دارد.
یک محله زیبا در منطقه «وست وود» را هم برای ایرانیان است که یک چهارراه را بنام «Persian Square» چهار راه ایران نامگذاری کردند. در این منطقه خصوصا در خیابان وست وود که محل تجاری است همه گونه سرویس، رستوران، کتابفروشی و خلاصه آنچه ایرانیان احتیاج داشته باشند دردسترس آنهاست.
طبق آمارگفته شده قریب یک میلیون از ایرانیان در جنوب کالیفرنیا زندگی می کنند که لوس آنجلس پرجمعیت ترین مهاجران ایرانی را در خود جای داده است. بمناسبت دید و بازدید نوروز ایرانیان، بخشی از خیابان وست وود را با اجازه شهرداری لوس آنجلس برای رفت وآمد اتومبیل ها مسدود میکنند و هزاران ایرانی با دوستان غیرایرانی اشان برای عید دیدنی باین خیابان میروند. در نقطه ای از این خیابان یک «سن» برای اجرای موسیقی و نیز تبریک و سخنرانی افراد سرشناس و شهردار شهر لوس آنجلس برپا میشود. فضای کاملا نوروزی و بسیار شاد هنرمندان وموزیسین ها نیز با نوای نوروزی، مردم را به رقص و پایکوبی دعوت می کنند.  و بیشتر مغازه های ایرانی با هفت سین و شیرینی از افراد پذیرایی می کنند.  
شهرهای امریکا تقریبا به دو ناحیه تقسیم می شود، یکی بنام Down Town که قلب تجاری محسوب می شود و مثل بازارخودمان وناحیه دیگر شامل مغازه ها و موسسات سرویسی جامعه و همچنین خانه ها وآپارتمان های مسکونی است.

1422-53

در دان تاون لوس آنجلس، بین سالهای 1990- 1970 بسیاری از ساختمان های قدیمی را که کارگاه های تهیه لباس بود یا تخریب کردند و آسمان خراشها را ساختند و یا تبدیل به آپارتمانهای بسیار لوکس کردند و هم اکنون بیش از 40 هزار نفر در همان منطقه زندگی می کنند.
ساختمان های یکی از خیابانهای این منطقه را تغییری ندادند و همانطور که با معماری کلاسیک خاصی ساخته شده بود نگهداری کردند. نام این خیابان هفتم است که نوعی از طرحهای خیابانهای نیویورک و یا شیکاگو است که برای تهیه فیلم های سینمایی و یا فیلم های آگهی تلویزیون از فاساد آن استفاده فراوانی میشود و صاحب ساختمان ها نیز پول خوبی از فیلمسازان دریافت میکنند.
درانتهای خیابان پنجم، دو خیابان بالاتر، یک ساختمان بزرگی به چشم میخورد که یکی از مراکز استودیو فیلم های تلویزیونی است که سالانه بیش از 200 فیلم دراین استودیو تهیه میشود.
صحبت از آسمان خراش کرده بودم بلندترین ساختمان این منطقه از لوس آنجلس مربوط به US Bank است که 78 طبقه است و برسقف آخرین طبقه محل نشستن هلیکوپتر است برای موارد ضروری. و در همین ساختمان بود که فیلم معروف «روزاستقلال» Independents Day را تهیه کردند.
اولین آزاد راه Freeway در امریکا در سال 1939 در همین لوس آنجلس ساخته شد که حداکثر سرعت مجاز را 45 مایل در ساعت اعلام کرده بودند. این جاده که شهر قدیمی  Pasadena را به بندرگاههای عظیم لانگ بیچ و سن پدرو ارتباط میدهد، فری وی شماره 110 است که درست از مرکز دان تان میگذرد. بندرگاههای نامبرده از نظر وسعت و بزرگی مقام سوم را در جهان دارد. سالهای اولیه شروع شهر لوس آنجلس از همین ناحیه دان تاون بود که همه و یا 90درصد خانه ها و زمینها تبدیل به آسمان خراش و کارگاههای صنعتی شدند یکی از این ساختمان باقیمانده در این منطقه یک رستورانی است که در سال 1924 افتتاح شد که تا کنون هنوز در ورودی آن بسته نشده، به عبارت دیگر 365 روز و 24 ساعته از 1924 تا کنون مشغول سرویس دادن به مردم است، ناگفته نماند که همه مواد اولیه برای غذا را از رنچ ها و باغات ومرغداری و غیره را از جایی تهیه نمی کنند و خودکفا هستند. این  رستوران بنام The Original Pantry  است و بهترین غذاها را می توانید دراینجا میل کنید.
پرسه ای میزنیم در دان تاون لوس آنجلس به یک منطقه ای میرسیم که یک سری ساختمانی است یادآور کازینوهای لاس وگاس. این ساختمانها به صورت مجموعه ای است که LA Live مینامند. در 10 سال اخیر شرکتی با بودجه 5/2 بیلیون دلار این کامپلکس را ساخت که شامل هتل، رستورانها مرکز ورزشی، آسمانخراش مسکونی، موزه و تاتر و مرکز کنسرت بنام نوکیا که با 7 هزار صندلی مرکزجشن سالانه Amy Awards است. در این مرکز معمولا ستارگان موزیک ایرانی نیز کنسرت بر پا می کنند.
اگر از طرفداران حرفه ای بسکتبال باشید یک کامپلکس دیگری در ضلع جنوبی LA Live است که دو تیم معروف لوس آنجلس بنامهای  Lakers و  Clippers در این مرکز بازی میکنند و همچنین کنسرت های هنرمندان معروف مثل  Maria Carey و گروه  Kiss و غیره در این محل برگزار میشود این ساختمان بنام Staples Center است که در سال 1999 افتتاح شد و 20 هزار جای نشستن دارد.

ادامه دارد

1422-54