1425-17

1425-18

قسمت چهارم
با هم سری به ساختمان های
 تاریخی و دیدنی لس آنجلس می زنیم

درعرض 3 هفته ای که این سلسله از مقالات راجع به شهر فرشتگان(لوس آنجلس) در مجله بین المللی جوانان چاپ شده مورد توجه علاقمندان قرار گرفته، این نوشتار را همراه با برنامه های رادیوئی در رادیو جوانان با همین مضمون در اختیار شما عزیزان قرار میدهیم.
لوس آنجلس، این شهر بسیار پهناور با 12 میلیون نفر جمعیت کمی بیش از 200 سال است که ازحالت منطقه زراعی آنهم نه چندان وسیع به موقعیتی رسیده که سالانه میلیونها توریست از هر سوی جهان برای گردشگری به این شهر تاریخی، دیدنی و متفاوت و مهمتر از همه بعنوان پایتخت فیلم سینمایی جهان می آیند. در شماره قبل از یک مرکز تاریخی بنام Farmers Market شرح دادیم که خانواده گلیمور در منطقه ای به وسعت 256 ایکر مزرعه گاوداری داشتند که تصادفا در موقع کندن چاه آب به  مخزن زیرزمینی نفت برخوردند که گاوداری تبدیل به استخراج نفت شد و دکل های استخراج نفت کم کم در مزرعه زیاد شد تا آنکه چند سالی گذشت وشهر لوس آنجلس توسعه پیدا کرد و در سال 1930 بود که شهر لوس آنجلس دیگر اجازه استخراج نفت در شهر نمیداد و بالنتیجه استخراج نفت مستقیما در مزرعه گلیمور متوقف شد. در این موقعیت دو نفر بنام های فرد بکر و راجر به آقای گلیمور پیشنهادی دادند که درکنار جاده فرفکس و خیابان سوم یک مرکزی بنا کنند که باغداران اطراف شهر با کامیون ها و اتومبیل هایشان میوه و سبزی باغشان را به این مرکز بیاورند و به مردم بفروشند. نخستین قدم به منظور شروع بازار روز برای اولین بار در امریکا برداشته شد. در جولای 1934 این پروژه شروع شد حمایت مردم در خرید سبزی و میوه های تازه آن چنان بود که در ماه اکتبر همان سال دکه های دائمی برای فروشندگان ساخته شد و به نوعی صاحب مغازه شدند، باین ترتیب یک فارمرزمارکت بسیار دلخواه برای خانواده های لوس آنجلس ایجاد شد. تا آنکه در سال 1948 یک برج ساعت ساخته شد که به نوعی سمبل یا لوگوی این مارکت شد. یک ایده خوب و تلاش 8 نفر از اولین ها این مارکت را به جائی رساند که روزانه هزاران توریست برای خوردن ناهار وخرید از این نقطه بازدید میکنند چون در عرض  این سالها تغییرات بسیار زیادی در این مارکت ایجاد شد، غیر از سبزیجات و میوه جات مغازه های زیادی از 25 نوع غذای بین المللی، مغازه های هدایا و لباس و کلاه وغیره  نیز به این مرکز اضافه شد. در سالهای اولیه بسیاری از هنرپیشگان مشهور هالیوود گاهی برای خرید به آنجا می رفتند. در طبقه دوم این کامپلکس عکسهای ستارگان و افراد مهم روی دیوارهای ناهارخوری دیده میشود. عکسهائی چون شرلی تمپل، آواگاردنر، مریلین مونرو، فرانک سیناترا و حتی پرزیدنت آیزنهاور از جمله آنها است.
بخاطر وسعت بسیار بزرگ زمین مزرعه گلیمور یک زمین بیس بال و مرکز مسابقه اتومبیل رانی به این مرکز اضافه شد. درحقیقت گلیمور ضمن پیدا شدن نفت در لوس آنجلس، میعادگاه عاشقان اتومبیل را در اینجا پایه گذاری کرد و دیگر آنکه جاده های خاکی زودتر از جاهای دیگر ایالت کالیفرنیا وسایر نقاط امریکا تبدیل به خیابانها و جاده های اسفالته شد. کمپانی گلیمور در تولید بنزین بسیار موفق بود و درغرب امریکا بیش از 1100 پمپ بنزین انحصارا از روغن موتور و بنزین گیلمور میفروختند.

1425-19

سپس در سال 1948 یک سینمای  Drive-in هم ساخته شد که یک پدیده نو در زمان خودش محسوب می شد.
هنوز در زمین پهناور 256 ایکری فضای زیادی برای کارهای دیگر وجود داشت که در دهه 70 یک قطعه از زمین گیلمور تبدیل به مرکز استودیوهای عظیم شد که بنام شهرک تلویزیون معروف شد و بسیاری از شوهای تلویزیونی در این استودیوها ضبط میشد که تاکنون هم ادامه دارد.
همچنین در 10 سال قبل درست در جوار فارمرز مارکت یک مرکز تجاری بسیار زیبا ساخته شد بنام Grove ودر مرکز این شاپینگ سنتر آب نمای زیبا و نقطه ای را هم اختصاص دادند برای بخشی از برنامه های تلویزیون که زنده ضبط می کنند و افرادی که در این مرکز رفت و آمد داشتند اغلب توریست های کشورهای مختلف بوده و هستند در حقیقت تماشاچی و بخشی از این شوی تلویزیونی محسوب می شوند.
به طرف دان تاون میرویم در بین ساختمانها و آسمانخراشها یک سری از مراکز هنری، برای تاتر و موسیقی در دهه های گذشته بنا شده است. یکی از شاهکارهای معماری جهان بنائی است که در سال 2003 افتتاح شد، این بنا Walt Disney Concert Hall است که 20 سال ساخت آن به طول انجامید و 274 میلیون دلار هزینه برداشت . همسر والت دیزنی 50 میلیون دلار برای شروع ساخت این کنسرت هال داد و مابقی نیز وسیله کمپانی ها و عاشقان موسیقی پرداخت شد. غیر از زیبایی خارجی این بنا در داخل این کنسرت هال طوری با چوب های  مخصوص ساخته شده که در هر نقطه از این تالار که نشسته باشید انگار اعضای ارکستر در کنار شما نشسته اند. این یک تکنیک بسیار برجسته ای است که انعکاس صدا را تحت کنترل برای همه صندلی ها به انجام رسانده. بیرون ساختمان نیز با روکش ورقه های فولادی پوشانده شده. ظرفیت نشستن در این مرکز 2265 نفر و خانه اصلی گروه LA Philharmonicاست که غیر از ایام بهار و تابستان برنامه همیشگی اشان در این جا اجرا می شود.
در امتداد وکمی دورتر سه مرکز هنری دیگر هم هست که به ترتیب اولین ساختمان بنام
Dorothy Chandler Pavilion که سالنی است با گنجایش 3200 صندلی برای اجرای تاتر و موسیقی در 1960 نباشد این سالن دارای بزرگترین صحنه تاتر درامریکا است. اینجا خانه اصلی Los Angeles Opera است و در سالهای 1969 تا 1999 مراسم اهدای جوایز اسکار در این محل اجرا میشد و سپس به هالیوود در تاتر Dolby منتقل شد.
از دیگر مجموعه های هنری Mark Taper Forum است با 700 صندلی برای نشستن با صحنه باز بدون پرده و برای کارهای تاتر مدرن ساخته شد. نمایش هایChildren of Lesser God  و Angel in America از نمایش هایی است که در انجا روی صحنه رفت.
سپس به آخرین بنا در این ردیف می رسیم بنام Ahmanson Theaterبا گنجایش 2100 صندلی که نمایشهائی مدرن نظیر Phantom of the Opera را در این تاتر به نمایش می گذارند و همچنین بعضی از نمایش های برادوی نیویورک نیز برای مدت کوتاه باین تاتر آورده واجرا می شود.
از جمله بناهای تاریخی ساختمان شهرداری لوس آنجلس است که در سال 1928 بنا شد و برای سالها ایجاد ساختمانی بلندتراز این ساختمان در شهر لوس آنجلس ممنوع بود. روبنای این ساختمان براستی تاریخی است بدین سبب که در ساخت این بنا مواد اولیه مثل شن را از همه بخش های کالیفرنیا، آب از 21 چاه مراکز Mission (کلیساهای اولیه ایالت کالیفرنیا وسیله میشنری های اسپانیولی) استفاده شده است.
فیلم های سینمایی فراوانی در این ساختمان ساخته شده مثل Speed که کیانوریوز و سندرا بولاکس بازی داشتند و همینطور سریال La Confidential  و بسیاری دیگر.
این ساختمان سالن بسیار بزرگی هم دارد که هر ساله جشنهای نووزی توسط هم میهنان شاغل در شهرداری که در مجموع قریب 600 نفر هستند در این سالن اجرا می شود با موسیقی هفت سین و شام برای همه کارکنان شهرداری لوس آنجلس.
ادامه دارد

1425-20