1692-49

بی بی سی فارسی
اعتراضات گسترده هفته پیش ایران زمانی شروع شد که دولت از ساعت نخست جمعه گذشته بهای بنزین آزاد را از هزار تومان در هر لیتر به سه هزار تومان و بهای بنزین سهمیه ای – ۶۰ لیتر اول – را به ۱۵۰۰ تومان افزایش یافت.

1692-50

تا روز یکشنبه اعتراضات خیابانی به حدود یکصد شهر ایران کشیده بود. دولت جمهوری اسلامی عملا در هیچ موردی به مخالفان اجازه تجمع رسمی نمی دهد و فورا با هرگونه تجمعی مقابله می کند – مگر آنکه در حمایت از حکومت باشد.
خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران می گوید حداقل ۱۰۰ بانک و ۵۷ فروشگاه به آتش کشیده شده اند و حدود هزار نفر دستگیر شده اند. یک سخنگوی دولت روز دوشنبه گفته بود که اوضاع “آرامتر” شده است. با این حال ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی از ادامه اعتراضات در ساعات پایانی دوشنبه شب در چندین نقطه حمایت داشت.
به گفته مقام ها سه مامور امنیتی در غرب تهران به ضرب چاقو کشته شدند. همچنین گفته شد که یک مامور پلیس راه در ماهشهر به قتل رسید.
درحالی که یک سازمان حقوق بشری می گوید کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر در ۲۱ شهر در جریان اعتراضات گسترده در ایران را تایید کرده است، سازمان ملل عمیقا نسبت به اعمال خشونت علیه معترضان ابراز نگرانی کرده است. از سوی دیگر رهبر جمهوری اسلامی اعتراضات را “امنیتی” توصیف کرده است.

1692-51

یک سخنگوی سازمان ملل از نیروهای امنیتی ایران خواست از اعمال شدید قوه قهریه از جمله مهمات جنگی علیه معترضان خودداری کنند و خواستار امکان دسترسی مجدد به اینترنت شد.
روپرت کلویل، سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل، گفت که این سازمان گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن ده‌ها نفر در اعتراض‌های چند روز گذشته در ایران دریافت کرده و افزود که حجم تلفات “قطعا بسیار جدی” است. او همچنین معترضان را دعوت به آرامش و خودداری از تخریب کرد.
سازمان عفو بین الملل می گوید مرگ ۱۰۶ نفر را در ۲۱ شهر ایران در برخورد نیروهای امنیتی تایید کرده است.
درحال حاضر تصویر روشنی از وضعیت در ایران به علت قطع تقریبا کامل اینترنت که از روز شنبه شروع شد وجود ندارد.
با این حال شواهد نشان می دهد ناآرامی‌هایی که در اعتراض به گران شدن بنزین از روز جمعه شروع شد، همچنان در نقاطی از این کشور ادامه دارد.

1692-52

روز سه شنبه رسانه‌ها و مقامات رسمی ایران از بازگشت “آرامش” به شهرهای ایران صحبت کردند اما چهار مسابقه فوتبال لغو شده است.
گزارش‌های رسمی حاکی است که آرامش بر پایتخت حاکم است. اما برخی از شهروندان که به شکل محدود موفق شده‌اند به اینترنت وصل شوند می‌گویند در این شهر نیز در پنج روز اخیر ناآرامی‌هایی رخ داده که به دلیل سانسور شدید اخبار، بازتاب چندانی پیدا نکرده است.
ویدئوهای دریافتی بی‌بی‌سی فارسی حاکی است که دوشنبه شب گذشته در شهر قدس (قلعه حسن‌خان) در جنوب تهران تیراندازی‌هایی رخ داده است.
دولت ایران معترضان را “آشوبگر” خوانده و قول برخورد با آنها را داده است.

1692-54

1692-53