1581-33

1581-34

1581-35

نخستین طرح برنده در رقابت های نقاشی های دیواری بنیاد فرهنگ با همکاری “Beautify Earth” نهادی برای زیباسازی جهان بر روی دیواری در یکی از خیابان های شهر لس آنجلس کشیده شد.
نقاشی های دیواری یکی از هنرهای بصری است که درخیابان ها و کوچه ها و دیوارساختمان هاکشیده می شود تا محیط پیرامون ما را زیباترو جذاب تر سازد. در این سبک نقاشی به علت فضای زیادی که وجود دارد هنرمند طراح می تواند حس درونی خود را به خوبی و با تمام جزئیات به تصویر بکشد.
بنیاد فرهنگ، این نهاد غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیرمذهبی فرهنگی درجنوب کالیفرنیا درسال 2016 با کمک سازمان جهانی “Beautify Earth” مسابقه ای را ترتیب دادند تا از این طریق هنرمندان نقاش از سراسر جهان بتوانند طرح های خود را برای انجام پنج نقاشی دیواری در شهر لس آنجلس ارسال و در این رقابت ها شرکت کنند. اعضای هیات برگزارکننده از همه هنرمندان دعوت کردند تا طرح و ایده های خودشان را در رابطه با جنبه های گوناگون و منحصربفرد فرهنگ زیبای ایرانی برای شرکت در این مسابقه ارائه نمایند. با این هدف که طرح های برگزیده در اماکن عمومی شهر لس آنجلس بر روی دیوارهای بزرگ این شهر نقاشی شده و به این صورت به زیباسازی شهر کمک کند.

1581-36

نقاشی دیواری به نام انسانیت
کمیته گزینش بنیاد فرهنگ ازمیان بیش از 100 طرح پیشنهادی رسیده از سوی هنرمندان نقاش از سراسر جهان، پنج طرح را انتخاب کردند. نخستین طرح نقاشی دیواری در شهر لس آنجلس، “انسانیت” اثر فرزاد کهن هنرمند نقاش و مجسمه ساز این شهر بود که در اوائل تابستان امسال درمحل تقاطع خیابان “اورلند” و خیابان “چارنوک” در محله “پالمز” روی دیوار بزرگی کشیده شد. اسامی هنرمندان برگزیده چهارطرح انتخابی دیگر هریک پس از کشیده شدن طرح بر روی دیوارها درنقاط مختلف شهراعلام خواهد شد.
آقای امیرعلی عنقا رئیس شورای هنرهای زیبای بنیاد فرهنگ می گوید: “این مسابقه یکی از نمونه های بارزی است که بخوبی نمایانگر همه آن عوامل فرهنگی است که بنیاد فرهنگ کوشش درنمایاندن، ترویج و پیشبرد آن دارد. نتیجه آن هم یک اثر هنری زیباست که کل جامعه لس آنجلس می تواند از آن بهره مند شود. چرا که هنرهای بصری اثری عمیق، پایدارو همیشگی در ذهن افراد باقی می گذارند. “

1581-37

زیباسازی جهان
“Beautify Earth” همکار بنیاد فرهنگ در پروژه نقاشی های دیواری، نهادی است که هدف آن زیبا سازی شهر ها از طریق آراستن دیوارها به آثارهنری در جنوب کالیفرنیا است. این بنیاد با توانمند ساختن هنرمندان و تشویق و ترغیب تعهدات اجتماعی، غرور و افتخار را به جوامع مختلف در شهرهای بزرگ و کوچک جهان بازمی گرداند.
“Beautify Earth” با همکاری نزدیک با دولت ها، شرکت ها و صاحبان مشاغل، صاحبان املاک، سازمان های محلی و هم چنین گروه کثیری از هنرمندان و داوطلبان، دست به انجام تغییرات قابل توجهی در ساخت و شکل کلی شهرها می زند. هدر روبن، یکی از پایه گذاران “Beautify Earth” می گوید:”ما بی نهایت خوشوقتیم و افتخار می کنیم که دراین همکاری با بنیاد فرهنگ توانسته ایم خونگرمی، صمیمیت، احترام و زیبایی فرهنگ ایرانی را به شهر لس آنجلس اضافه کنیم. درعین حال ازایجاد ارتباط و الهام بخشی که این نقاشی دیواری توانسته است درجامعه شهری لس آنجلس بوجود بیاورد هم بسیار خوشحالیم. بخصوص که این یکی از اولین نقاشی های دیواری بلوار”اورلند” بشمار می رود.”

1581-40

1581-41

خالق نقاشی دیواری انسانیت
فرزاد کهن خالق نقاشی دیواری “انسانیت” زاده 1967 تهران از 26 سال پیش ساکن لس آنجلس است و در همین شهر کار و زندگی می کند. او برای نخستین بار در دهه 90 میلادی به آموختن فنون مجسمه سازی پرداخت. آثار فرزاد کهن در حال حاضر در کلکسیون های خصوصی و عمومی از جمله در موزه هنری شهر لس آنجلس(لاکما) نگهداری می شود. مجسمه ها و نقاشی های آقای کهن از تم هایی چون عشق، مهاجرت و جستجو برای یافتن هویت برخوردارند و این هنرمند برای بیان هنر خود از مدیوم های گوناگون استفاده کرده و از انگیزه هایی چون تجربیات شخصی و محیط اطراف خود برای خلق آثارش الهام می گیرد. او بیش از هرچیز بر روی فرم و شکل تمرکز دارد و اجازه می دهد تا مراحل مختلف خلق یک اثر مقیاسی شود برای ابراز تجربه های پراکندگی تا همانطور که این تجربیات گاه درجهت مخالف یکدیگر قرار می گیرند یک بار دیگردرکنار هم انباشته وافزوده شوند. کهن درکنار تندیس ها و نقاشی هایش در زمینه چیدمان های هنری هم تجربیات گسترده ای داشته و بخش اعظم نقاشی های او روی کاغذ کارشده است. آثاری که او بطور روزانه بر روی آن ها کار می کند.
فرزاد کهن می گوید انتخاب طرح او توسط بنیاد فرهنگ برای نخستین نقاشی دیواری ایرانی در لس آنجلس یک احساس شعف و شگفتی بی نظیری برای او به همراه داشته است: “من افتخار می کنم که طرحم که در واقع پیامی است از یگانگی بر اساس شعر “بنی آدم اعضای یکدیگرند” سعدی درحال حاضر بخشی از دورنمای شهر لس آنجلس شده است. شگفت انگیزتر از آن این است که این نقاشی دیواری تا چه حد با زندگی مردم لس آنجلس ارتباط برقرار می کند. بنظرمن نکته مهم و اساسی این است که ما انسان ها علیرغم همه مسائل موجود وتفاوت ها از لحاظ نوع تفکر و اعتقاداتمان همگی از یک منبع و منشاء ریشه گرفته ایم و من امیدوارم این نقاشی دیواری هم همین تجربه را به شهر لس آنجلس هدیه کند. این که ما مردم وجوه مشترکمان به مراتب بیشتر از تفاوت هایمان است.”
بنیاد فرهنگ بیش از هرچیز از کمک ها و همکاری های شورای شهر محله”پالمز” سپاسگزار است که بطور جمعی از پروژه نخستین نقاشی دیواری ایرانی این شهر حمایت کردند. هم چنین “کافه اورلند” که درواقع صاحب دیوار و میزبان این نقاشی دیواری است و کالن بلیک که درانجام نقاشی این طرح دیواری با فرزاد کهن همکاری داشته است.
هدف بنیاد فرهنگ ادامه کار کشیدن این نقاشی های دیواری در نقاط مختلف کالیفرنیای جنوبی است. این نهاد فرهنگی در حال حاضر در جستجوی دیوارهایی با چشم انداز مناسب درهر نقطه از شهر است و از همه صاحبان املاکی که به این پروژه علاقمند هستند دعوت می کند تا در صورت تمایل با آدرس ایمیل
[email protected] تماس بگیرند.
لازم به یادآوری است که این علاقمندان یا مالکان دیوارهای مناسب هیچگونه تعهد مالی نسبت به این پروژه نخواهند داشت و تمام هزینه ها توسط بنیاد فرهنگ و “Beautify Earth” پرداخت خواهد شد.

1581-39

1581-38